Svensk hifitillbehörsförsäljare anmäld till ARN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-10-17 20:32

Någon som anmält någon mer handlare?, ifall inte, redogör gärna varför!

Svar: _____________________________________________________
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2010-10-17 20:45

Har köpt några produkter som kan kallas tweak... varför skulle jag anmäla någon för att ha sålt dem? Ingen har varit vare sig cancerogen, radioaktiv eller kränkande. Beslut fattar man ju själv...eller? :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-17 22:06

matereo skrev:Och kablar som mäter olika, och det gör dom ofta torde låta olika i somliga fall.

Det är inte säkert att dom når upp till hörseltröskeln. Vilket vi har sett i dom blindtester som gjorts.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2010-10-17 22:13

subjektivisten skrev:
matereo skrev:Och kablar som mäter olika, och det gör dom ofta torde låta olika i somliga fall.

Det är inte säkert att dom når upp till hörseltröskeln. Vilket vi har sett i dom blindtester som gjorts.

Nu kommer det humor... :)
Hur kan något som är blint se? muhaha

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2010-10-17 22:28

rotel2 skrev:
subjektivisten skrev:

Nu kommer det humor... :)
Hur kan något som är blint se? muhaha

Det var tur att du varnade innan humorn, annars hade jag stämt dig för att jag skrattade mig harmynt! :wink:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-10-17 22:39

Det är dessutom vetenskapligt belagt att man upplever och påverkas av ljud som är utanför hörseltröskeln.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2010-10-17 22:40

Jag kunde inte riktigt låta bli i mitt förra inlägg. Men för att vara seriös så har iaf jag inte sett/hört något samband mellan pris/prestanda.

Eller för att vända på steken en smula; jag har aldrig funnit en "dyrkabel" som är värd att lägga massor av pengar på i jämförelse med min 500 kr signalkabel och 65 kr/metern högtalarkablar.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-10-17 22:45

1987 skrev:Jag kunde inte riktigt låta bli i mitt förra inlägg. Men för att vara seriös så har iaf jag inte sett/hört något samband mellan pris/prestanda.

Eller för att vända på steken en smula; jag har aldrig funnit en "dyrkabel" som är värd att lägga massor av pengar på i jämförelse med min 500 kr signalkabel och 65 kr/metern högtalarkablar.

Jag har inte samma erfarenhet, tvärtom, men det beror också på i vilket sammanhang man kopplar in dessa sk dyrkablar. Sen kan man ju grunna över vad som ska definieras som dyrt, 500 spänn för en signalkabel?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-17 22:58

Bra glappfria och hanterbara RCA-kontakter, är inte gratis.
De är klart viktigare än själva kabeln, som självklart ska vara skärmad.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-10-17 22:59

Objektivisten skrev:
1987 skrev:jag har aldrig funnit en "dyrkabel" som är värd att lägga massor av pengar på i jämförelse med min 500 kr signalkabel och 65 kr/metern högtalarkablar.

Jag har inte samma erfarenhet, tvärtom, men det beror också på i vilket sammanhang man kopplar in dessa sk dyrkablar.

Precis
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-17 23:33

Bild

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-10-18 08:38

Harryup skrev:Jag håller med Celef. Det antyds ganska ofta att det är så.
Att det kan vara så och att pris och kvalité inte hänger ihop är en helt annan sak. Men jag kan inte se någon anledning till varför billiga kablar ofta skulle låta bättre, vad bättre nu är.
Går det att sänka priset på en kabel och på så sätt få den att låta bättre?

mvh/Harryup

Den typ av billig kabel som utgörs av en hembyggd kabel blir ofta billig, och kan lätt komma att bli så bra det kan bli.

Eftersom en av det skälet billig kabel redan vid en kostnad kring 200:- plus arbete för 2st 5m högtalarkablar inte ens i teorin kan påverka ljudet på ett hörbart sätt, annat än att det alls låter, så kan man säga att för specifika kabelanvändningar så är billigast bäst, eftersom det redan är så bra det är meningsfullt att vara.

Lång mening. Nån som fattade?

Däremot finns det andra lika billiga kablar som är helt osannolikt mycket sämre.

för just 2x 5m högtalarkabel.

Är det sämre så är det oftast kontakterna som är problemet.

För situationer där man ska ha flera hundra meter kabel så är det nog så att lite dyrare kan bli lite bättre.
Men det är situationer där dyr-fi-lurendrejarna sällan engagerar sig.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-10-18 09:05

n3mmr skrev:Eftersom en av det skälet billig kabel redan vid en kostnad kring 200:- plus arbete för 2st 5m högtalarkablar inte ens i teorin kan påverka ljudet på ett hörbart sätt, annat än att det alls låter, så kan man säga att för specifika kabelanvändningar så är billigast bäst, eftersom det redan är så bra det är meningsfullt att vara.

Åtminstone min syntaxparser gick bet på att packa upp fraserna. Semantiken är nog ett mindre problem, bara vi kan bena upp syntaxen. Kan du formulera om dig?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-10-18 10:01

perstromgren skrev:
n3mmr skrev:Eftersom en av det skälet billig kabel redan vid en kostnad kring 200:- plus arbete för 2st 5m högtalarkablar inte ens i teorin kan påverka ljudet på ett hörbart sätt, annat än att det alls låter, så kan man säga att för specifika kabelanvändningar så är billigast bäst, eftersom det redan är så bra det är meningsfullt att vara.

Åtminstone min syntaxparser gick bet på att packa upp fraserna. Semantiken är nog ett mindre problem, bara vi kan bena upp syntaxen. Kan du formulera om dig?

Jag blev full när jag läste den meningen. Får tacka för en gratisfylla så här på måndagsmorgonen :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-18 10:13

n3mmr skrev:Lång mening. Nån som fattade?

Japp. Lite knölig inledning om man inte fick rätt på syftningen bara.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-10-18 10:48

patjoh skrev:
perstromgren skrev:

Jag blev full när jag läste den meningen. Får tacka för en gratisfylla så här på måndagsmorgonen :D

Precis min avsikt.

Glad att du uppskattade min gåva.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-10-18 14:30

1987 skrev:MEN; det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Hahaha, den var ju rolig :lol:
Ska använda den i min signatur :D
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-18 16:06

Att det kan vara så och att pris och kvalité inte hänger ihop är en helt annan sak. Men jag kan inte se någon anledning till varför billiga kablar ofta skulle låta bättre, vad bättre nu är.

mvh/Harryup

:lol:
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-18 16:08

dimitri skrev:

mvh/Harryup

Harryup, du har inte heller uppmärksammat 1987's skämt, eller hur?

vilket skämt skriver du om?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-10-18 16:19

Se Moment-23:s signatur ! :wink:
(Är dock inte helt säker på att det ursprungligen var menat/tänkt
som ett skämt ....).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-18 16:30

Laila skrev:Se Moment-23:s signatur ! :wink:
som ett skämt ....).

okej, jag ligger lågt tills vi vet om det var menat som ett skämt eller om det rör sig om ett skrivfel
Bikinitider

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2010-10-18 16:39

n3mmr skrev:
Den typ av billig kabel som utgörs av en hembyggd kabel blir ofta billig, och kan lätt komma att bli så bra det kan bli.

Eftersom en av det skälet billig kabel redan vid en kostnad kring 200:- plus arbete för 2st 5m högtalarkablar inte ens i teorin kan påverka ljudet på ett hörbart sätt, annat än att det alls låter, så kan man säga att för specifika kabelanvändningar så är billigast bäst, eftersom det redan är så bra det är meningsfullt att vara.

Kristallklart.
Skriver ofta så själv, tror jag, det är liksom inte så lätt att
sätta punkt bara för att fortsätta direkt.
Men jag har nog inte gåvan att formulera mig i skrift, heller.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2010-10-18 21:00

celef skrev:
Laila skrev:Se Moment-23:s signatur ! :wink:
som ett skämt ....).

okej, jag ligger lågt tills vi vet om det var menat som ett skämt eller om det rör sig om ett skrivfel

Faktiskt inget skrivfel. Jag brukar vara noga med att läsa igenom det jag skriver för att minimera antal tabbar. Det slinker ibland igenom någon iaf, men inte denna gång.

Underskatta inte min förmåga till halvcynisk humor. 8)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2010-10-19 13:27

Den här var rolig :lol: Påminner om en kompis som stod på torget på 70talet och sålde "månstenar" från småland och öland.

http://www.tradera.com/item.mvc/viewite ... =120644163

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-10-19 13:43

Det är ju Exeres (Coconut-Audio), fina grejer. http://www.coconut-audio.com/

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-10-19 13:50

Vad sägs om en liten groundhanger :) för 8 000 :- 8)

http://www.coconut-audio.com/groundhanger.htm

Den ökar på dynamic power och det blir distinkt och 3-dimensionellt Bild

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2010-10-19 13:52

Objektivisten skrev:Det är ju Exeres (Coconut-Audio), fina grejer. http://www.coconut-audio.com/

Klart i Belt klassen, men med fullständigt Newage sekt perspektiv. Varje pryttel levereras med kostschema för bättre hörande och div hör-bättre drycker kan köpas :lol: Ja jag säger då det :)

Dryckerna gör uppenbarligen att:

Exeres Hearing Delux
(journey of the dolphin)

The Delux package is something special. It repairs dead cells in your ears and enables tissue and organ regeneration. Together with the 'Dolphin' training guide, the resolution of your ears will dramatically improve!

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-19 13:54

Objektivisten skrev:Det är ju Exeres (Coconut-Audio), fina grejer. http://www.coconut-audio.com/

"Patrick82" från det här forumet? 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-19 13:58

Groundhanger är fint.
Men de ska köpas blint.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2010-10-19 13:59

petersteindl skrev:Vad sägs om en liten groundhanger :) för 8 000 :- 8)

http://www.coconut-audio.com/groundhanger.htm

Den ökar på dynamic power och det blir distinkt och 3-dimensionellt Bild

MvH
Peter

Som hittat ju ;) Helt banbrytande eftersom att vibration och frekvens blir till något annat utan detta... utomuniversell teknik kanske? :lol:
Senast redigerad av matereo 2010-10-19 14:41, redigerad totalt 2 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi