Världens bästa element för infra bas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-19 10:03

Naqref skrev:
paa skrev:Det fanns en tillverkare som skrev så här i sin broschyr på 70-talet:
"Triple beryllium copper tangential coil suspension allows large excursions without distortion. Unaffected by by climate and does not sag with ageing as is unavoidable in corrugated cloth discs. The suspension provides electrical circuit to the coil.

Vilken tillverkare då?

Det såg ut så i Jordan Watts modul-högtalarelement.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-10-19 10:33

Det kanske innebär att Bo Hanssons patent inte är giltigt? :?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-19 10:40

Naqref skrev:Det kanske innebär att Bo Hanssons patent inte är giltigt? :?

Eller också var Bosse först. Men han har kanske inte valt att stämma.
Eller också kanske de har licens.
Eller

Många möjligheter finns det. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-19 10:43

Jordan Watts finns väl inte kvar som företag, och dom hade nog inget patent heller.

Så här kan en trä-spider se ut:

http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... 1237712605

Orsprungligen så var det väl spindlar med ben det handlade om, men det är väldigt svårt att hitta bilder på så gamla element som har sådana.
Tygspindlarna med harts har väl den fördelen att de inte har några skarpa resonanser, vilket väl spindlar i styvare material kan tänkas ha, oavsett att dom är mjuka i axiell ledd.
Senast redigerad av paa 2010-10-19 10:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-19 10:47

Spider i trä känns "osäkert", men det är ju bara en kännsla :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-19 10:48

DVD-ai skrev:Spider i trä känns "osäkert", men det är ju bara en kännsla :)

Det är ju tiptop. Bara att snickra en ny när man haft fest!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ankan_75

Inläggav Ankan_75 » 2010-10-19 11:00

Kul skit det här!!

Tycker typ att de som kan nått skall hjälpa till och harva skiten åt rätt håll!

Fattar inte varför ni grottar ner i så låga FS, är det inte typ bättre med högre känslighet och lägga på LT utefter vad som behövs?? Lägg mer krut på motordesignen så den blir skitbra distmässigt istället..

Tycker att ett FS på typ 15-18hz är lågt nog, men vad vet jag...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-19 11:15

Tycker Ankan har rätt! Under 16 Hz så lär det inte bli några höga nivåer i alla fall, så där kan man ju lita till LT-höjningen.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-10-19 11:26

Jag håller med om att Fs måste läggas på en realistisk nivå, så vi undviker behovet av specialspider etc. Men frågan är åter igen då, hur låg måste Mms vara för att upphäningen ska klara av att hantera en Qts på 0,25?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-10-19 12:02

paa skrev:Tycker Ankan har rätt! Under 16 Hz så lär det inte bli några höga nivåer i alla fall, så där kan man ju lita till LT-höjningen.

Det är därför jag rekommenderar ett vedertaget fungerande element som t.ex. Aurasounds. TC-sounds gör också för mina ändamål bra basar. Dessa båda kan man med fördel spela musik på och inte bara häftiga ljudeffekter med lågferkvens i. Inte för att det inte skulle vara viktigt med olika häftiga lågfrekventa ljudeffekter men jag har alltid prioriterat musikåtergivning i första hand. Funkar det bra på musik så brukar lågfrekventa ljudeffekter också bli tillräckligt bra. Anledningen varför jag vill ha ultralågfrekvens är att om det är rätt dimensionerat så blir basen väldigt kontrollerad och distinkt, dessutom upplever jag konsertlokalers storhet bättre om lågfrekvens finns med. Jag tror det är grupplöptiden i basen som är den springande punkten och som man bör ha kontroll över. Det är i alla fall så jag försöker dimensionera.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ankan_75

Inläggav Ankan_75 » 2010-10-19 12:11

Jamen han håller ju med om att LT är grejjen istället, då kan du ju få vilken jäkla kurva du vill i infraträsket :D

Det var därför jag än gång köpte TC soundbasarna, enkelt och lätt att köpa fler bara. Inget jäkla special. Bara att ha så många man behöver liksom beroende på hur starkt man vill!!

Det blev 12 pajsare på 12" för mig då. Det hade jag ALDRIG köpt idag (men det är kul att ha ibland) :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-19 12:21

Ankan_75: Men det finns önskemål om så lite LT-kompensering som möjligt, eftersom det rasande fort äter/kräver stora mängder effekt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-10-19 12:22

vist kan man ta vilket element som helst slänga på massa EQ, LT, flera kW i effekt. Men hur mycket dist kommer det egentligen att vara låt oss säga vid 5Hz 120dB?

Inga element på marknaden är konstruerade för att jobba <10hz verkar det som. Alla verkar ha en betydligt lägre Vas än idealt och Fs på 20Hz eller högre.

Projektet syfte är inte psykoakustiskt rakt till 10Hz utan till någonstans mellan 0-5Hz.

Användarvisningsbild
Ankan_75

Inläggav Ankan_75 » 2010-10-19 12:27

shifts skrev:Ankan_75: Men det finns önskemål om så lite LT-kompensering som möjligt, eftersom det rasande fort äter/kräver stora mängder effekt.

Jaha.. och vad är då skillnaden mot att ha ett system som har ultralåg känslighet hela vägen, kräver specialkonstruktioner och även då knappt kan hålla ihop?

Ni snackar väl minst 6 element i system... fan räkna på det lite :D

Användarvisningsbild
Ankan_75

Inläggav Ankan_75 » 2010-10-19 12:31

Alexi skrev:Projektet syfte är inte psykoakustiskt rakt till 10Hz utan till någonstans mellan 0-5Hz.

Grejjen är att flytta sjukt mycket luft. Kanske börja där!

Sen motorsystemet så det håller sig kanon distmässigt

Sen hyffsat låg FS - men inte sjukt lågt så det blir special över hela skiten!!

Fan, det är ju nästan bakvänt mot hur ni liksom börjat tugget :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-10-19 12:36

Vi har tre vägar som jag ser det grovt förenklat:

1. Fs 10Hz, elementet blir begränsningen. (5hz +/- 0dB)
2. Fs 14-18Hz, Gyllene medelväg? (5hz ~ -10dB)
3. Fs >20Hz, elektroniken och värmetåligheten blir begränsningen. (5Hz ~ -30dB)

Jag tror att väg två leder till renast ljud från 0-80Hz.

Användarvisningsbild
Ankan_75

Inläggav Ankan_75 » 2010-10-19 12:38

Right on my thoughts dude!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-19 12:42

Ankan_75 skrev: fan räkna på det lite :D

Haha, nej nej, inte jag. Jag försökte ju bara förtydliga det som jag uppfattat
som mål och önskemål. Räkna får de med räknesticka göra. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-10-19 12:42

Ankan_75 skrev:
Alexi skrev:Projektet syfte är inte psykoakustiskt rakt till 10Hz utan till någonstans mellan 0-5Hz.

Finns massor av element som kan flytta sjuka mängder luft, det behöver inte utredas, det behovet är inget problem att lösa.

Motor systemet finns det några på marknaden som har låg dist, vilket av dem är bäst lämpade för detta projekt, Aura, Lambda Apollo, TC-Sounds eller kan vi här designa något än bättre, som kan produktionssättas för en rimlig peng.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-10-19 12:42

Alexi skrev:vist kan man ta vilket element som helst slänga på massa EQ, LT, flera kW i effekt. Men hur mycket dist kommer det egentligen att vara låt oss säga vid 5Hz 120dB?

Ger EQ per definition mer dist? Problemet är väl snarare potentiellt termisk kompression?

Inga element på marknaden är konstruerade för att jobba 10hz verkar det som. Alla verkar ha en betydligt lägre Vas än idealt och Fs på 20Hz eller högre.

Då utgår du ifrån att EQ är no-no men är det rätt tänk?
Vad är problemet med att låta ett element jobba under systemresonansen? Det är ju inte direkt Fs som är intressant utan element + lådda och funktion i rum.

Jag undrar fortfarande hur ni tänker ang. antal moduler och kapacitet.

Att jaga kvalitet i djupbasen utan att tänka på rumsintegration känns fel. Flera ljudkällor är ju bättre än en eller två och då blir som sagt systemet löjligt stort och i min mening överdimensionerat för normalstora rum.

/Peter

Användarvisningsbild
Ankan_75

Inläggav Ankan_75 » 2010-10-19 12:50

Alexi skrev:
Ankan_75 skrev:

Finns massor av element som kan flytta sjuka mängder luft, det behöver inte utredas, det behovet är inget problem att lösa.

Motor systemet finns det några på marknaden som har låg dist, vilket av dem är bäst lämpade för detta projekt, Aura, Lambda Apollo, TC-Sounds eller kan vi här designa något än bättre, som kan produktionssättas för en rimlig peng.
Jaja, jag gillar den här skiten som sagt! skulle nog plankat och tex fått nån av de där att fixa lite OEM-prod där paramixrarna lagts så FS kom runt 14-18hz så de kan rulla på standardprylar. annars springer nog pengen iväg och få kan köpa skiten??

Eller finns det nån typ XXLS på 15"??

Kanske inte, vem tusan med sambo får ha 800-1600 liter basmoduler i vardagsrummet :)

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-10-19 12:55

Men äre inte så att man måste ha ett rätt tät rum om man vill väldigt lågt utan att tappa all respons?

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-10-19 12:56

Men äre inte så att man måste ha ett rätt tät rum om man vill väldigt lågt utan att tappa all respons?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-19 13:03

Timpolanen: Nej, man måste inte ha ett tätt rum. Men, det hjälper...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-19 13:06

Alexi skrev: eller kan vi här designa något än bättre, som kan produktionssättas för en rimlig peng.

Fältspole kanske kan vara något om man vill vara lite exklusiv så där.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-10-19 13:33

shifts skrev:petersteindl: Kommer en förhöjd tonkurva med i dina beräkningar, som svarar
mot örats fallande känslighet i de registren?

Som jag förstått de båda männen bakom tråden så är det en psykoakustisk rak
kurva i rummet ner till 10 Hz (?) som eftersträvas.

Riktigt intressant tråd är detta, inte minst genom att tydligt visa svårigheterna med
att dimensionera för infrafrekvenser.

Tja, det är lättare att hitta 500 - 1 kWatt än att fixa en bas som i rum håller en förhöjd nivå vid 5 Hz.

Jag har ju tidigare byggt denna basmodul med två 10" Bremenbasar.

Den begränsade jag med en kondensator på ingången för att jag inte ville att den skulle vara DC-kopplad.

Då jag ställde in nivån under 80 Hz så blev det alltid så att 10 Hz låg 10 dB högre än 100 Hz för att det subjektivt skulle låta rakt.

Bild

Jag har även haft 4 st TC 15" placerade vid vägg mot golv och vid tak mot vägg. Det var slutna lådor på 300 liter/element.

Skulle tippa att man behöver mer än fördubbla antalet basar per oktav för att spela så det skall kunna förnimmas lika starkt. Har du 2 stycken 15" som du tycker räcker för 20 Hz så behöver du 4 st för 10 Hz och 8 st för 5 Hz och 16 st för 2,5 Hz, fast riktigt så enkelt är det inte.

Men jag tyckte att 4 st TC 15" var tillräckligt och blev över i mitt rum på 18 kvadrat. Jag kunde med lätthet spränga samtliga fönster i hela lägenheten som är på 50 kvadrat. Det var en konstig känsla då jag svepte med sinus. Jag har faktiskt aldrig hört en bas låta på sådant sätt, varken före eller efter. Det var mäktigt att höra jättetrummor med inspelad energi nedåt 10 Hz, men återgivning av cello eller kontrabas blev inte riktigt så korrekt som jag ville ha. Där var mina 10" basar bättre. Nu delade jag TC-basarna vid 200 Hz och så högt var de inte tänkt att användas.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-10-19 13:37

Tack Peter, mysig läsning.

Att det krävs sådan förhöjd nivå mot sjunkande frekvens är som gjort att
jag slagit dylika system ur hågen en smula. Det är intressant igen om
ingenting behöver offras i övriga register, plus om det inte blir sanslöst dyrt.
Senast redigerad av shifts 2010-10-19 13:38, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-10-19 13:37

Fan att jag alltid lyckas dubbelposta :P
steveo1234 skrev:Timpolanen: Nej, man måste inte ha ett tätt rum. Men, det hjälper...

Humm då kanske hoppet inte är ute för mig då :P

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-19 13:47

Ankan_75 skrev:Jamen han håller ju med om att LT är grejjen istället, då kan du ju få vilken jäkla kurva du vill i infraträsket :D

Det var därför jag än gång köpte TC soundbasarna, enkelt och lätt att köpa fler bara. Inget jäkla special. Bara att ha så många man behöver liksom beroende på hur starkt man vill!!

Det blev 12 pajsare på 12" för mig då. Det hade jag ALDRIG köpt idag (men det är kul att ha ibland) :D
Men det är väl inte samma element som dom säljer nu, som dom som såldes ganska mycket av förut i Sverige? Och hur är det med kvalitetskontrollen hos TC Sounds nuförtiden då?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-19 13:48

Men om vi tänker oss att elementet inte ska arbeta över 25Hz, så kanske det går att bortse från subområdet helt och hållet.

Ett element som enbart ska förmedla infratryck, borde gå att konstruera mer precist, mer lämpat och ännu bättre.
Kanske med bättre förutsättningar att lyckas.
Den som vet mest, tror minst.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum