shifts skrev:petersteindl: Kommer en förhöjd tonkurva med i dina beräkningar, som svarar
mot örats fallande känslighet i de registren?
Som jag förstått de båda männen bakom tråden så är det en psykoakustisk rak
kurva i rummet ner till 10 Hz (?) som eftersträvas.
Riktigt intressant tråd är detta, inte minst genom att tydligt visa svårigheterna med
att dimensionera för infrafrekvenser.
Tja, det är lättare att hitta 500 - 1 kWatt än att fixa en bas som i rum håller en förhöjd nivå vid 5 Hz.
Jag har ju tidigare byggt denna basmodul med två 10" Bremenbasar.
Den begränsade jag med en kondensator på ingången för att jag inte ville att den skulle vara DC-kopplad.
Då jag ställde in nivån under 80 Hz så blev det alltid så att 10 Hz låg 10 dB högre än 100 Hz för att det subjektivt skulle låta rakt.
Jag har även haft 4 st TC 15" placerade vid vägg mot golv och vid tak mot vägg. Det var slutna lådor på 300 liter/element.
Skulle tippa att man behöver mer än fördubbla antalet basar per oktav för att spela så det skall kunna förnimmas lika starkt. Har du 2 stycken 15" som du tycker räcker för 20 Hz så behöver du 4 st för 10 Hz och 8 st för 5 Hz och 16 st för 2,5 Hz, fast riktigt så enkelt är det inte.
Men jag tyckte att 4 st TC 15" var tillräckligt och blev över i mitt rum på 18 kvadrat. Jag kunde med lätthet spränga samtliga fönster i hela lägenheten som är på 50 kvadrat. Det var en konstig känsla då jag svepte med sinus. Jag har faktiskt aldrig hört en bas låta på sådant sätt, varken före eller efter. Det var mäktigt att höra jättetrummor med inspelad energi nedåt 10 Hz, men återgivning av cello eller kontrabas blev inte riktigt så korrekt som jag ville ha. Där var mina 10" basar bättre. Nu delade jag TC-basarna vid 200 Hz och så högt var de inte tänkt att användas.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.