rikkitikkitavi skrev:celef skrev:oavsett hur mikmätningarna har presenterats så är det ju uppenbart att behringermiken är en rätt sunkig mätmik och bör därför kontrolleras mot en referens, och den nakna panasonickapseln presterar bättre?
inte nödvändigtvis när du monterat den i ett rör (baffelsteg) och därmed får en högre topp mot högre frekvens.
mikkapseln har jag lärt mig av girardin ska man montera i änden på ett rör med samma diameter som kapseln, den ska inte stoppas in i ett rör, cliomiken jag hade var instoppad i röränden men röränden var avfasad
Utan att mäta mot en referens kan du inte uttala dig om mätfelet.
det är riktigt, därför är ju behringermiken ren junk till mätändamål om man inte först får den kontrollerad
I dessa fallen är det flera dB worst case runt 10kHz och mer vid högre frekvenser.
ja det är riktigt illa
Merkostnaden för en kalibrering är låg.
ja det är den
Fast egentligen borde det heta "avvikelsemätning" för man gör inga justeringar på mikrofonen efter att ha mätt upp den.
det är nog riktigt, men med avikelsejusteringen som görs i mätprogrammet så borde det handla om någon form av kalibrering?
Däremot är det bättre att mäta med en dålig mik än att inte mäta alls...
det vet inte jag, hur stor nytta har man av okänt felaktiga mätkurvor??
Frågan man kan undra över är hur stabila dessa billiga elektretmikar är över tiden? Speciellt när man har fått gjort en "avvikelsemätning"och glatt mäter med miken 5 år senare.
jag har fått för mig att dom mikkapslarna är ganska robusta, dom används ju i alla möjliga sammanhang
å det största problemet tycker jag är att det inte finns några schyssta mikstärkare till dessa mikkapslar, varför finns det ingen sådan?