IngOehman skrev: Någon som är mera insatt i de senaste på
sensor-marknaden?
Det senaste är det ju inte alls, men en differentialtransformator kanske kunde vara något?
Moderator: Redaktörer
shifts skrev:IngOehman: Tack för lite kommentarer!
shifts skrev:IngOehman skrev:shifts skrev:...Kommer en förhöjd tonkurva med i dina beräkningar, som svarar
mot örats fallande känslighet i de registren?
Nu ställdes väl inte frågan till mig, men förhöjd tonkurva som svarar mot örats
känslighet i de lägre registren är en dimensionering som saknar all logik. Varför
skulle någon vilja ha det? (Bortser nu ifrån att vem som helst självklart kan
tänkas gilla vilken konstig färgning som helst.)
Jag trodde det behövdes för att få en upplevelse av rak kurva ner i de allra
lägsta frekvenserna.
shifts skrev:Färgning av det inspelade materialet är jag själv inte
intresserad av, utan vill tillgodo göra mig det så som det finns inspelat, så
som det är inspelat. Om det inte är så att det är en höjning av de lägsta
frekvenserna som krävs för upplevelsen av en rak kurva, så har jag helt
enkelt förstått fel.
shifts skrev:IngOehman skrev:shifts skrev:Som jag förstått de båda männen bakom tråden så är det en psykoakustisk rak
kurva i rummet ner till 10 Hz (?) som eftersträvas.
Nu är jag inte en de dessa, men: En psykoakustiskt rak tonkurva är ju trots
allt ett begrepp som jag tror att jag hittat på, och det betyder en tonkurva
som är kompenserad med avseende på stereosystemefelen, med avseende
på rummets skiljbarheter OCH oskiljbarheter (båda påverkar vilken dimensio-
nering man "behöver" välja, men de syns vid mätning i olika domäner) och
därmed med avseende på hörselmekanismen.
Det har alltså INGENTING med så kallade fysiologiska tonkurvor att göra.
Okay, jag trodde det var så jag tänkte, men såg nog lite för få dimensioner i
det hela. Bra med en korrigering.
shifts skrev:IngOehman skrev:shifts skrev:Riktigt intressant tråd är detta, inte minst genom att tydligt visa svårigheterna med
att dimensionera för infrafrekvenser.
Fast det är inte svårt alls på riktigt. Det ser bara svårt ut, om man tror att
man kan offra en sak för att få en annan, men riktigt så är det inte på riktigt.
Det är därför (den helt obefogade) rädslan för "mycket LT" leder tankarna
så fel. (Sagt med reservation för att jag är mycket skaptisk till att använda
LT alls...)
Håller dock inte med dig om att det inte verkar svårt.
shifts skrev:De svar du givit itråden tyder på att det är svårt utifrån de parametrar som ställts upp i
projektet. Åtminstone inte görbart. Det antas att det är att "ändra lite här,
kompensera lite här och skruva lite här" så borde det gå. Och det har ju
under trådens gång visats sig att så är det verkligen inte. Skitintressant
tycker jag, som liksom andra undrar varför är det inte fler som utvecklar
element och system för de mest extrema frekvenserna. Den här tråden har i
alla fall för mig gjort att jag småförstått vissa problem man måste ta hänsyn
till. Mycket intressant, således.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Bäst (för registret under 20 Hz) vore egentligen en äkta lägessensor*, men jag kan inte på rak arm komma på något bra sätt att åstadkomma en sådan. Någon som är mera insatt i de senaste på sensor-marknaden?
Tja... en av de stora slutsatserna att gå en kurs i industriell mätteknik var i princip att "det finns inget man inte kan mäta med laser"... en lägessensor mha laser borde vara en av de enklare applikationerna... Liten trevlig fördel att den är beröringsfri dessutom...
IngOehman skrev:[Men kanske lite dyrt sätt?
Komorok skrev:Jag har tittat på dayton-elementet för några veckor sedan och för mig är
det ett möjligt alternativ. Inte optimalt, men just nu vet jag ju inte vad
optimalt är ändå...
Hello Alexander,
I've looked at your requirements a little, but I'm sorry to tell you that some things you are asking for are just not physically possible to do. The compliance of .74mm/N would be possible only with a very light Mms. As you go with higher mms you need a stiff suspension to keep the coil centered. Also in a sealed enclosure you'll need a surround that is stiff enough to not cave in under box pressure. That would also mean compliance needs to get a lot stiffer.
In reality you could get the motor strength you need along with the high mass you request. It would take a large motor though like our AV motor to get to that point. In order to control that mass though, keep the coil from rubbing and keep the surrounds from caving in, you'd really need suspension that would be in the range of Cms of .1mm/N and not .74mm/N.
Best Regards,
John
KarlXII skrev: Jag har splittat den här tråden och startat en ny i generellt om Hifi:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=40594
Var vänliga och fortsätt diskussionerna där. I den här tråden snackas det element och konstruktion.
Med glöd och entusiasm dessutom.
/K12
Kitchenmaster skrev:Hmmm... så mitt inlägg som hamnade i den andra tråden bedömdes inte handla om baselement och/eller konstruktion?![]()
Kitchenmaster skrev:AndersP skrev:Vilka nackdelar finns med detta element?
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=295-468
Värt $160?
Verkar ju vara rätt prisvärt, här finns lite mätningar på elementet. Svårt att jämföra med andra mätningar eftersom de kan vara gjorda på helt olika sätt, men jämfört med distmätningar på andra element har detta betydligt högre distorsion än de bästa på marknaden, framförallt i den djupaste basen. Elementet har även kortare X-max än lite dyrare basar, men priset är ju som sagt lågt.
Alexi skrev:Svar från AE:Hello Alexander,
I've looked at your requirements a little, but I'm sorry to tell you that some things you are asking for are just not physically possible to do. The compliance of .74mm/N would be possible only with a very light Mms. As you go with higher mms you need a stiff suspension to keep the coil centered. Also in a sealed enclosure you'll need a surround that is stiff enough to not cave in under box pressure. That would also mean compliance needs to get a lot stiffer.
In reality you could get the motor strength you need along with the high mass you request. It would take a large motor though like our AV motor to get to that point. In order to control that mass though, keep the coil from rubbing and keep the surrounds from caving in, you'd really need suspension that would be in the range of Cms of .1mm/N and not .74mm/N.
Best Regards,
John
Jag åker till Malta nu så jag hoppas ni ska ha spånat ihop något färdigt tills jag är tillbaks
Alexi skrev:Svar från AE:Hello Alexander,
Best Regards,
John
Jag åker till Malta nu så jag hoppas ni ska ha spånat ihop något färdigt tills jag är tillbaks
Komorok skrev:Hur påverkar det linjäriteten i rörelsen? Jag gissar att ni löst det på något
sätt och jag undrar ju förstås hur?
Komorok skrev:Hur blir det sedan? Handbygger man elementet för att prova ut
slutkonstruktionen?
Användare som besöker denna kategori: Ayrton och 18 gäster