Callisto skrev:Margaux skrev: Vilken metod skall vi använda för att hitta den spelare som spelar mest rätt och inte subjektivt låter bäst. Här har faktiskt F/E en klar fördel som testmetod. Och om då 668 vinner...
Om du anser att diffusare ljudbild och sämre separation är korrekt så har du givetvis rätt.
Jag tror nog 99.9 % av alla audiofiler på Tellus har en annan uppfattning om hur korrekt återgivning skall vara.
Edit; gäller alltså inte de från K-pax![]()
.
99,9%?
Du menar att man måste i snitt prata med 1000 människor för att hitta en som fattar att man måste relatera upplevelserna till originalet snarare än till hur "en annan apparat" låter. Är det verkligen så illa här på Jorden?

Njae... Jag tror nog du blandar ihop verklighetens fysikalia, och hur folk reagerar på hur "ord" används.
Beskriver man saker som du gjorde ovan, så får man säkert en överväldigande majoritet för din tolkning, men är det verkligen relevant vad folk "tror"?
Jag påstår att det finns bättre sätt att undersöka hur saker är, än att be folk gissa. Om man relaterar till saker på ett relevant sätt kan svaret bli ett helt annat.
Alla som har deltagit i F/E-lyssningar tillräckligt många gånger har nog flera gånger upplevt att vissa apparater upplevs ändra signalen så att den låter bättre på olika sätt, exempelvis mera "fokuserad" och mera "separerad". Har man varit med om detta, och alltså kunnat konstatera att "effektkretsar" kan skapa sådana effekter, blir man förhoppningsvis annorlunda inställd till (läs: mera försiktig med) sådana kategoriska uttalanden som du gjorde ovan.
En kul grej man kan göra är att i F/E-lyssningar avsiktligt manipulera sin kedja lite fram och tillbaka, för att förankra kunskaperna om sådana här fenomen bättre. Det tillför i regel ingen signifikant förbättring med avseende på F/E-lyssningens "avslöjningsförmåga", men det kan visa, med önskvärd tydlighet, att det som man kanske initialt trodde vara en brist på separation och skärpa, kanske var något annat. Nämligen en färgning.
Exempelvis kan man ta den där apparaten som man upplevde som "mera separerad" som placera i kedjan före testobjektet. Då får man (om apparaten låter bättre "separerad" på grund av en färgning) denna grundkaraktör genom kedjan, och kan i F/E-lyssningen istället koncentrera sig på huruvida den andra apparaten - testobjektet, kan "bevara" färgningen från den mera separerade apparaten. Just att bevara är ju ursprungstrogenhetens grundprincip.
I många fall märker man då att den apparat som i ett AB-test verkade vara den "fokuserade" (låt säga apparat A), inte kan släppa igenom den "suddiga signalen" från apparat B!
Däremot kan kanske den "suddiga" apparaten B kopplad efter apparat A faktiskt släppa igenom "skärpan" från A! Helt klart var det inte A utan B som återgav insignalen bäst.
Enkelversion, för dom som har svårt att hänga med:
Om man jämför tre saker: "bara A" med "bara B" med "A+B", kan man fundera på resultatet enligt följande mönster:
Om man kan konstatera att A och A+B (#) låter nästan likadant, medan B och A+B (¤) låter klart olika, så är det rätt lätt att fatta att det faktiskt är B som färgar minst - även om man vid en jämförelse mellan A och B tyckte att A lät "klarare".
Vh, iö
# = F/E-lyssning på B
¤ = F/E-lyssning på A
PS. Allt i den ovanstående skall betraktas som allmänna reflexioner över testmetodiker och hur man kan dra slutsatser från olika resultat.
Det är inte specifika spekulationer om förhållandena just för Pioneer 668 resp Arcam cd33. Jag har inte så vitt jag minns lyssnat på den nämnda Arcam-spelaren.
Men kanske kan reflexionerna i någon mån appliceras i det specifika fallet. Man skall dock minnas svårigheterna med att utföra en regelrätt F/E-lyssning på CD-spelare. De måste ju testas i grupp (ADC + CD).
PPS. Eftersom jag tror vi är färre än 1000 personer här på Faktiskt är det rätt lätt att testa din hypotes och se om du har rätt eller är ute och cyklar. Jag tror jag startar en sådan omröstning. Vi får se om det blir fler än en som ser möjligheten till att en "positivt" upplevelse kan vara orsakad av en färgning...