Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-06-29 18:16

Har lyssnat en hel del på en annan konstruktion av bo, nämnligen Centara. En vän till mig äger ett sådant par, och det är verkligen en potent högtalare med sina långa band mellanregister och diskanter. Mycket trevlig och hög. Levererade av Nils-Gunnar på Jämtljud.
Kan det möjligtvis har varit -97? Tror de var 180 cm över golvet.

Minns även att Kurt Strömmer på Soundprecison blev mycket imponerade och sade: "Det är bara att gratulera konstruktören" Men vad hände egentligen med dessa? Vad jag förstår så tog produktionen slut plötsligt.

Tror de kostade 47KKr då.
Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-06-29 18:22

BB skrev:Skulle gissa att elementen kommer att landa på runt 1500:-/st...

Kommer de att finnas tillgängliga för "allmänheten" i lösvikt, och finns det T/S?
Ursäkta OT... :oops:

Användarvisningsbild
rimbaud65

Inläggav rimbaud65 » 2009-06-29 20:11

Flint skrev:Undrar lite försynt om inte IP-adressen är bäst att kolla först.

???

Varför vill du forska i min IP-adress för? Du verkar inte klok i huvudet. Jag såg att BB deltog här i det här forumet och ställde några frågor till honom. Jag är verkligen nöjd med högtalarna.

Användarvisningsbild
rettep

Re: Audiotronic CM3

Inläggav rettep » 2009-06-30 11:52

rimbaud65 skrev:Hej BB,

Lite en ära det här för mig. Jag köpte Audiotronic CM3 begagade för 5-6 års sedan (skulle enligt uppgift ha stått ospelade under lång tid) och haft mycket glädje av dem sedan dess. Kunde flytta över mina JBL-högstalare till TV:n, också bra högstalare och betydligt mindre :-)

Förr om åren letade jag rätt ordentligt efter den där elektrostatdelen men fick ge upp och jag har förstått att med dem är högtalarna än mer placeringskänsliga i rummet än de redan är utan dem. Skulle gärna ha provat de någon gång. Ljudet blir väl något eller betydligt bättre, eller?

BB
Jag märker ibland att högtalarna låter lite lådaktiga, burkiga om de stått oanvända länge men att de kommer igång igen och låter bättre efter en del spelning. Stämmer det, eller är det bara min inbillning?

Har du någon uppfattning om vilken förstärkare som passar särskilt bra till högtalarna. Jag har NAD 320BEE, tror du att den passar bra till dina högtalare?

Mycket fina högtalare, de här Audiotronic CM3:orna!!!

Enig i at CM3 er flotte høyttalere, jeg savner mine pro også. Jeg har et sett elektrostattilsatser liggende i påvente av bruk, og synes de medfører en betydelig forbedring. De ( elektrostatene ) samarbeidet ikke helt med Point One, men kanskje jeg kan få kjøpt mine gamle CM3 Pro m/ elektrostater tilbake. Jeg får se hva det er plass til i min lille stue, da det for øyeblikket befinner seg både Pioneer HPM-150 og 1100 der.

Användarvisningsbild
rimbaud65

Elektrostatdel till Audiotronic CM3

Inläggav rimbaud65 » 2009-06-30 13:26

Är det någon här som kan rekommendera hur jag skall få tag i den där elektrostatdelen begagnad nu? Säljs den någonstans av någon? Är det någon här som lyckats köpa in den på senare år och blev ljudet väldigt mycket bättre med elektrostaten eller hur var erfarenheterna? De verkar stört omöjliga att få tag i. Av de 25 000 ex som såldes av CM3, kom då bara en del med elektrostatdelen, som ett extra tillbehör, eller var de intergrerade med alla? Förstår inte var alla tog vägen i så fall. Jag sökte i alla fall efter den på Blocket och andra ställen en tid men fick aldrig tag i den.

Det är förstår jag en extra diskantdel som sätts ovanpå högtalarna och då skall diskanten i högtalarna blockeras eller kopplas ur. Hur det skall gå till vet jag inte riktigt.

Jag bor några mil norr om Stockholm.

Användarvisningsbild
rimbaud65

Inläggav rimbaud65 » 2009-06-30 13:28

rettep skrev:
Enig i at CM3 er flotte høyttalere, jeg savner mine pro også. Jeg har et sett elektrostattilsatser liggende i påvente av bruk, og synes de medfører en betydelig forbedring. De ( elektrostatene ) samarbeidet ikke helt med Point One, men kanskje jeg kan få kjøpt mine gamle CM3 Pro m/ elektrostater tilbake. Jeg får se hva det er plass til i min lille stue, da det for øyeblikket befinner seg både Pioneer HPM-150 og 1100 der.

Hej, märkte du att du bara fick bäst ljud i en väldigt bestämd punkt i rummet och betydligt sämre på andra ställen i rummet?

Användarvisningsbild
rettep

Inläggav rettep » 2009-06-30 15:30

rimbaud65 skrev:
rettep skrev:

Hej, märkte du att du bara fick bäst ljud i en väldigt bestämd punkt i rummet och betydligt sämre på andra ställen i rummet?

Ja, absolutt. Det låter ekstremt bra i sweetspot, men flytter man hodet 10 cm til siden, klapper lydbildet sammen. En typisk egoist- eller om man vil; en-manns-høyttaler. Denne elektrostaten er basert på Quad-elementer, men låter i BB-konfigurasjonen mye bedre enn hva Quad noen gang fikk til. Tidlige versjoner var visstnok rørdrevne, men de to settene jeg har tilgang til er av nyere dato. De kobles inn, via separat strømforsyning/delefilter, som erstatning for båndhornet som da kobles ut. De ble solgt som en kostbar option, derfor er det få eksemplarer i omløp.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-07-02 03:22

Lite en ära det här för mig. Jag köpte Audiotronic CM3 begagade för 5-6 års sedan (skulle enligt uppgift ha stått ospelade under lång tid) och haft mycket glädje av dem sedan dess. Kunde flytta över mina JBL-högstalare till TV:n, också bra högstalare och betydligt mindre :-)

Förr om åren letade jag rätt ordentligt efter den där elektrostatdelen men fick ge upp och jag har förstått att med dem är högtalarna än mer placeringskänsliga i rummet än de redan är utan dem. Skulle gärna ha provat de någon gång. Ljudet blir väl något eller betydligt bättre, eller?

BB
Jag märker ibland att högtalarna låter lite lådaktiga, burkiga om de stått oanvända länge men att de kommer igång igen och låter bättre efter en del spelning. Stämmer det, eller är det bara min inbillning?

Har du någon uppfattning om vilken förstärkare som passar särskilt bra till högtalarna. Jag har NAD 320BEE, tror du att den passar bra till dina högtalare?

Hej och tack för uppskattande ord.

Ljudet ur elektrostatdelarna (som gick under benämningen EST) hade extremt hög riktverkan vilket gjorde dem fullständigt okänsliga för vilket rum de användes i. Vad man så att säga förlorade i spridning vann man dock i form av en extrem närvarokänsla. Man "var" i rummet där musiken spelades in...

Det kan ligga någonting i att du kan uppleva en tendens till burkighet vid lyssning efter en längre tids uppehåll. Gummiblandningen i kantupphängningen i KEF-basarna har en tendens att bli styvare med åren men brukar mjuka upp efter en stunds spelande ungefär på det sätt du beskriver.

Beträffande förstärkare/slutsteg så har jag ingen egen erfarenhet av det NAD-steg du nämner. Vet dock flera som uttalat sig postivit om kombinationen NAD208/CM3

Mvh//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-07-02 03:27

CatsupCat skrev:En eloge till BB.
Köpte ungefär 1978 ett par CM3:or, på Ljudet Pontonjärgatan, tror jag. Jag tyckte att de var helt fantastiska. Tyvärr fungerade de som ett par radiofyrar, dvs ljudet blev perfekt inom en mycket snäv lyssningsvinkel.
Under många år njöt jag av ljudet, men drabbades sedan, via hustrun, av det mer spridda ljudet i form av Carlsson och Bose. Sålde CM3 och skaffade både Bose-system och sedemera Carlssons OA12.
Ä, vad jag ångrar att jag sålde CM3:orna! Gjort är gjort och nu lever jag gott med mina OA 12:or och 52:3. Men den ljuva tiden med Bosse och hans CM3:or finns kvar i minnet.

Hej och tack för ett trevligt inlägg! Håller fullständigt med dig om det där med snäv lyssningsvinkel. Som med så mycket annat är det i längden en smakfråga. Det är väl i och för sig ingen hemlighet att jag numera ägnar mig åt mer bredstrålande koncept dock... :-)

Mvh//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-07-02 03:34

Nefilim skrev:Har lyssnat en hel del på en annan konstruktion av bo, nämnligen Centara. En vän till mig äger ett sådant par, och det är verkligen en potent högtalare med sina långa band mellanregister och diskanter. Mycket trevlig och hög. Levererade av Nils-Gunnar på Jämtljud.
Kan det möjligtvis har varit -97? Tror de var 180 cm över golvet.

Minns även att Kurt Strömmer på Soundprecison blev mycket imponerade och sade: "Det är bara att gratulera konstruktören" Men vad hände egentligen med dessa? Vad jag förstår så tog produktionen slut plötsligt.

Tror de kostade 47KKr då.
Bild

Hej Nefilim,

Det värmer alltid när man hör talas om någon som uppskattar arbetet man lagt ner. Det är helt korrekt att produktionen lades ner. Det kan sägas bero på 2 ting, dels Werthéns begynnande ohälsa samt dels viss "personalrelaterad" problematik :-)

Mvh//BB

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-07-02 03:36

nolimitsoya skrev:
BB skrev:Skulle gissa att elementen kommer att landa på runt 1500:-/st...

Kommer de att finnas tillgängliga för "allmänheten" i lösvikt, och finns det T/S?
Ursäkta OT... :oops:

Det kommer att tillhandahållas en DIY-version så snart omständigheterna tillåter.

Mvh//BB

Användarvisningsbild
BB

Re: Elektrostatdel till Audiotronic CM3

Inläggav BB » 2009-07-02 03:42

rimbaud65 skrev:Är det någon här som kan rekommendera hur jag skall få tag i den där elektrostatdelen begagnad nu? Säljs den någonstans av någon? Är det någon här som lyckats köpa in den på senare år och blev ljudet väldigt mycket bättre med elektrostaten eller hur var erfarenheterna? De verkar stört omöjliga att få tag i. Av de 25 000 ex som såldes av CM3, kom då bara en del med elektrostatdelen, som ett extra tillbehör, eller var de intergrerade med alla? Förstår inte var alla tog vägen i så fall. Jag sökte i alla fall efter den på Blocket och andra ställen en tid men fick aldrig tag i den.

Det är förstår jag en extra diskantdel som sätts ovanpå högtalarna och då skall diskanten i högtalarna blockeras eller kopplas ur. Hur det skall gå till vet jag inte riktigt.

EST-panelerna är svåra att få tag på begagnade. Jag har själv försökt under en längre tid då vi dumt nog sålde ut samtliga inklusive demo-exemplaren. Om jag minns rätt tillverkades de i en ytterst blygsam serie - runt 50 enheter eller så.

Du har helt rätt i att de fullt ut ersatte diskanthornet som alltså kopplades ur fysiskt.

Mvh//BB

Användarvisningsbild
rettep

Re: Elektrostatdel till Audiotronic CM3

Inläggav rettep » 2009-07-02 12:37

BB skrev:
rimbaud65 skrev:Är det någon här som kan rekommendera hur jag skall få tag i den där elektrostatdelen begagnad nu? Säljs den någonstans av någon? Är det någon här som lyckats köpa in den på senare år och blev ljudet väldigt mycket bättre med elektrostaten eller hur var erfarenheterna? De verkar stört omöjliga att få tag i. Av de 25 000 ex som såldes av CM3, kom då bara en del med elektrostatdelen, som ett extra tillbehör, eller var de intergrerade med alla? Förstår inte var alla tog vägen i så fall. Jag sökte i alla fall efter den på Blocket och andra ställen en tid men fick aldrig tag i den.

EST-panelerna är svåra att få tag på begagnade. Jag har själv försökt under en längre tid då vi dumt nog sålde ut samtliga inklusive demo-exemplaren. Om jag minns rätt tillverkades de i en ytterst blygsam serie - runt 50 enheter eller så.

Du har helt rätt i att de fullt ut ersatte diskanthornet som alltså kopplades ur fysiskt.

Mvh//BB

Hmmm..ganske så eksklusivt, dette da. Også jeg som har 2 komplette sett på hånda!!

Användarvisningsbild
Perryponken

Ersättningselement till CM3.

Inläggav Perryponken » 2009-07-27 20:52

Hej allihopa och speciellt BB.
Jag är ny här på forumet och gissa om jag blev lycklig när jag av en slump hittade denna artikel om att det ev. kommer ersättningselement till Kef B200. Jag är nämligen en MYCKET lycklig ägare till ett par CM3 Pro men har ofta undrat vad jag skall göra om ett eller flera elemant går sönder.Nu kanske det finns en ev. lösning som gör att en sten faller.
M.v.h Per

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-07-27 20:54

Välkommen Perryponken och håll i stenarna!

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-07-27 21:53

Välkommen, jag gillar nicket!

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-27 21:59

Guldfinger är för gudlig. :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-07-27 22:06

Hum skrev:Guldfinger är för gudlig. :)

Ja, det är ju annars inte lätt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst.. :wink: :lol:

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-27 22:24

Du får var bäst på "vattnets betydelse för sjöfarten" för mig. :?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-07-27 22:33

Bra! Jag nyttjar sjöfart en hel del och kan behöva den kompetensen!

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-27 22:36

Du vet att summan ggr2 av den undanträngda....... Nu är vi inne på test här.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-07-27 23:17

Lyftkraften är lika stor som vikten av den undanträngda vätskan, båten flyter om den sammanlagda densiteten (skrov + ev luft under vattenytan) är lägre än vattnets densitet.

Användarvisningsbild
BB

Re: Ersättningselement till CM3.

Inläggav BB » 2009-07-28 00:03

Perryponken skrev:Hej allihopa och speciellt BB.
Jag är ny här på forumet och gissa om jag blev lycklig när jag av en slump hittade denna artikel om att det ev. kommer ersättningselement till Kef B200. Jag är nämligen en MYCKET lycklig ägare till ett par CM3 Pro men har ofta undrat vad jag skall göra om ett eller flera elemant går sönder.Nu kanske det finns en ev. lösning som gör att en sten faller.
M.v.h Per

Hej Per,

Välkommen till forumet. Trevligt att du uppskattar högtalarna. Det känns bra att den nu kommer att finnas reservelement att tillgå.

Mvh//BB

Användarvisningsbild
rettep

Inläggav rettep » 2009-09-21 22:15

rettep skrev:

BB

Da har jeg akkurat kjøpt noe jeg virkelig trengte: Enda et sett høyttalere. Kona vil elske meg! Mine gamle CM-3 Pro/EST er underveis , så da må jeg vel sette igang med å bytte ut KEF elementene. Har noen prøvd Ted Jordan i CM3 eller Pro?

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-10-19 05:13

rettep skrev:
rettep skrev:

BB

Da har jeg akkurat kjøpt noe jeg virkelig trengte: Enda et sett høyttalere. Kona vil elske meg! Mine gamle CM-3 Pro/EST er underveis , så da må jeg vel sette igang med å bytte ut KEF elementene. Har noen prøvd Ted Jordan i CM3 eller Pro?

Hej rettep,

Det är på G. Elementen, (8-tummarna) har anlänt och nu pågår en period av test och utvärdering för att avgöra vad som behöver modifieras för att de nya basarna skall kunna matchas ihop med övriga komponenter/låda.

Elementets ytterdimensioner är inte exakt desamma som var tänkt, då detta skulle medfört betydande modifieringar som inte tillförde någora ljudmässiga fördelar jämfört med den korg som blev det slutliga valet.

Mvh//BB

Användarvisningsbild
rettep

Inläggav rettep » 2009-11-05 08:27

CM3-Pro/EST ankom sent igår kveld. Litt for sent til at jeg rakk å koble de opp og spille på de, men gjett om jeg gleder meg til å høre de igjen, det er mange år siden sist. Dette settet er lettere oppgradert med bl.a. grove utvendige dobbelspoler, biwiringsmulighet og forbedrede komponenter i filteret til EST. Nå har jeg også langt bedre forsterkere enn sist jeg hadde disse høyttalerene. En opplevelse i vente...!

Användarvisningsbild
rimbaud65

Problem med fronterna till Audiotronic CM3

Inläggav rimbaud65 » 2010-10-25 16:17

Hej till alla och särskilt BB om du händelsevis är kvar här:

Jag var på Hifiklubben idag på St. Paulsgatan här i Stockholm för att provlyssna på lite nya grejer och provade främst runt bland NAD-prylar. Lyssnade på förstärkaren NAD C356BEE (5 998 kr) och CD-spelaren NAD C545BEE (4 998 kr). Hoppade sedan över till förstärkaren NAD C375BEE (10 998 kr) med samma spelare och fortsatte lyssna på CD-skivan som de i butiken lagt i "Sultans of Swing, Dire Straits"-. Nu kommer högtalarna, som jag provlyssnade 2, nämligen B&W DM683 (11 996 kr) och Dali Ikon 6 MK2 (11 996 kr). Det lät bra, något bättre med Dalivarianten, fast medan jag satt i butiken kunde jag nästan inte komma ifrån att utrustningen redan hemma låter bättre!!!:-) Det var intrycket, faktiskt, och jag vet inte om det var inbillning eller audiell hokus pokus som spökade(?!!) Hemma har jag NAD C320BEE, förstärkare, och NAD C521BEE, CD-spelare vilket var prisvärda när de kom och fick bra recensioner fast de har definitivt några år på nacken - 2003, 2004 och låg lägre i prisklass än de på Hifiklubben testade, fast hemma har jag för böveln Audiotronic CM3!!!!!:-) Jag drar alltså slutsatsen att eftersom förstärkaren och CD-spelaren hemma rimligtvis inte kan vara bättre än de i butiken så faller det ut i Audiotronic CM3.

Bo Bengtsson: "Den här historien går alltså ut på att än en gång celibrera de där gamla högtalarna, som enligt slutledningskonstens alla regler måste hålla en ruskig standard fortfarande och alltjämt.

Problemet jag har - tydligen det enda då, för det är uppenbarligen lika bra att köra på med högtalarna så länge det går - är att fronterna inte passar och jag förstår egentligen inte varför. De är säkerligen originalfronterna som sitter på dem. De sitter helt enkelt väldigt löst och trillar av de vid spelning vid någon sånär volym, eller ibland inte ens det. Har genom åren spelat både utan fronterna och med dem - den sista tiden med några bitar av en sönderklippt handduk som legat i utrymmet under till för att pressa in så de fastar, fronterna... Inte särskilt snyggt, förstås. Snilleblixten här om senast ledde till att jag kastade handuksbitarna i soporna och klippte sönder en längdbit av ett par snygga, svarta byxor istället. Syns inte lika mycket som den rödvita handduken förut, fast någonstans känns inte det heller optimalt av förklarliga skäl. Senaste idén jag ännu inte provat är att få tag i lämpliga träbitar som kan målas i mörkbrun färg (har färg i skåpet) och kanske klistra fast nedtill, ungefär 1 centimeter höga eller så... får mäta exakt.

Det allt mynnar ut i är naturligtvis varför de inte passar. Har jag missat något? Har andra varit med om något liknande? Hur har ni löst det i så fall?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-10-25 19:19

+1
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
BB

Re: Problem med fronterna till Audiotronic CM3

Inläggav BB » 2010-10-25 22:33

Hej rimbaus65,

Från början satt det en självhäftande tätningslist av gummi under den övre utskjutande träfronten. Den har nog lossnat med tiden. Dy kan prova med att sätta dit en ny och därefter pressa in baffeln, där tätningslisten alltså tjänar som "fjädrande mothåll".

Mvh//BB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-10-25 23:34

Hej Bo, har du provat att använda kardborrsystem? Skulle det fungera? Det finns ju sådana med tejp på baksidan som skulle kunna tejpas mot framsidan på högtalaren.

Kul att se dig förresten :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi