Byta ut stereo mot surround? Nu: recension av Onkyo TX-SR608

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-01 09:09

Roligt att så många tycker om onkyo 608.

En sak funderar jag över. Efter att ha läst prisjakts omdömen finns det en användare ( som kanske ställt in det hela fel ) som tycker det är synd att "pure audio" inte kan användas tillsammans med sub-ut.

För mig är det, om det stämmer en allvarlig begränsning. Jag vill kunna köra pure audio och dessutom en aktiv subbas samtidigt.

Från prisjakt:

"Kunde inkluderat subbutgång i pure audio läge, annars väldigt nöjt. "

Stämmer det att den begränsningen finns ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-07-01 12:07

Väldigt vanligt bland recievers, att pure-audio bara är 2-kanaler, inte 2.1. Inte bara Onkyo (och denna modellen) som har den begränsningen.

Du får köra "not pure audio" bara ;)

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-07-02 03:47

Pure audio kan ju inte ha ett filter i vägen, då är det ju inte pure längre, antar att ljudet inte skiljer mycket i sitt opura läge........

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-07-02 04:06

Hur är det med det egentligen på moderna Bioreceivers?

Är bassmanagementfilter etc. digitala så att det alltid blir frågan om AD-DA omvandling av ljudet om man inte kör så kallat "pure direkt"?

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-02 09:44

patjoh skrev:Väldigt vanligt bland recievers, att pure-audio bara är 2-kanaler, inte 2.1. Inte bara Onkyo (och denna modellen) som har den begränsningen.

Du får köra "not pure audio" bara ;)

Visst kan försämringen vara försumbar i många fall, men tex. Denons -08 serie och de tidigare är alla begåvade med pure direct- med obtionen att dessutom kunna köra filtrerad subbas till.

Det tycker jag är bra.

Vad det gäller min egen denon avr 1507, så tycker jag mig höra en svag försämring med pure direct urkopplad.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-07-02 10:09

Richard skrev:För mig är det, om det stämmer en allvarlig begränsning. Jag vill kunna köra pure audio och dessutom en aktiv subbas samtidigt.

Varför? Jag har för skojs skull gjort BTs på 3 st olika förstärkare. Pure direct vs icke. Hör nada skillnad när alla inställningar är på default.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-07-02 10:40

Det är väl det att bioreceivers är uppbyggda kring digital behandling av ljudet och ska man ha "pure direct" så innebär det rimligtvis endast analog väg. Och då krävs också analogt LP/HP-filter. Vilket innebär en fördyring som säkert känns omotiverat för tillverkaren (m t p den lilla målgrupp som både vill ha "pure direct" och basfilter - på en bioförstärkare dessutom!).

Annars så har jag för min del släppt på mina "pure" krav. Jag har insett att om den digitala delen är bra utförd så vinner jag mycket lite med analog "pure direct" med tanke på alla andra problem med musikåtergivning i min hemmiljö, inte minst inspelningarnas kvalitet...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-07-02 11:35

Starkt medhåll. :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-10-04 20:22

Någon som har service manual till Onkyo TX-SR608?

//Michael

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-10-04 21:51

Håller med om att Onkyo gör bra grejor. Har just bytt från Denon. Uppbyte.
:P

i, jag tror på dig. Delning sker väl digitalt för det mesta. Även i tidigare Denon trodde jag såsom 2105?

Trist om vissa har fått för sig att just Denon (1507 etc) är -mycket- mer fantastiska än andra förstärkare. Nej, lyssna själv och låt smaken avgöra.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-10-05 20:29

Kan tala om att det är 7 slutsteg i den, så som manualen säger. Trots att det är 9 högtalarutgångar. Går alltså inte att använda alla samtidigt.

//Michael

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-10-05 20:48

Säljs just nu på Elgiganten för 3500
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-10-11 17:23

bomellberg skrev:Säljs just nu på Elgiganten för 3500

OBS! Ny information om onkyoförstärkaren 608:

Hemmabiotidningen:

SONY STR DH810, pris: 5000:-

Onkyo TX-SR608, pris: 5600:-

Yamaha RX-V567, pris: 5000:-

Ingen av dessa tre surroundreceivrar kunde mätas överhuvudtaget- inte ens vid 8 ohm. Övernitiska skyddskretsar slår ifrån direkt.

Kommentar i testen:

"Normalt sett brukar vi publicera effektmätningar på samtliga förstärkare, men denna gång stötte jag på patrull när jag på vanligt sätt försökte mäta. Två förstärkare, Denon och Pioneer lät sig glatt mätas utan problem, och deras kuber ser ni här intill. Men Onkyo, Sony och Yamaha var inte lika samarbetsvilliga...
-------
Både yamaha, sony och onkyo är utrustade med skyddskretsar som är designade på ett sådant sätt att vi inte lyckas mäta förstärkarna alls. Skit bakom spakarna, eller listiga förstärkaredesigners?"

Det verkar som att förra onkyo-förstärkaren 607 hade mindre effektiva strömbegränsningskretsar.
Senast redigerad av Richard 2010-10-11 18:03, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-10-11 17:33

mrGaskill skrev:Håller med om att Onkyo gör bra grejor. Har just bytt från Denon. Uppbyte.
:P

i, jag tror på dig. Delning sker väl digitalt för det mesta. Även i tidigare Denon trodde jag såsom 2105?

Trist om vissa har fått för sig att just Denon (1507 etc) är -mycket- mer fantastiska än andra förstärkare. Nej, lyssna själv och låt smaken avgöra.

Jag antar att du menar jag. :)

Säg mig, vilken denonmodell har du bytt bort ? Denon 2309 ?

Då kan jag förstå att det kanske blev ett ljudmässigt lyft med ett byte. 2309 lät ju inget vidare vid våran test med olika förstärkare. Klart sämre än denon 2308 och 1507.

Nej, det är klart att Denon avr 1507 är en aning omodern eftersom den inte klarar de nya bluray-ljudformaten. Men på ren tvåkanalsåtergivning med musik är den mycket svårslagen. Oavsett pris.

Detta har våra tester visat.

Men många verkar ha svårt att tro på det.

Jämförelsen med de F/E- testade referensförstärkarna Holografic pre 25 + Sentec pa 9 med pi60 som högtalare visade på en extremt liten skillnad i ljudet. Ett kabelbyte gör troligen större skillnad, än att byta förstärkare.

Vid samtidig drivning av alla fem kanaler så finns det förstås många kraftigare förstärkare än 1507.

Och räcker inte ( de uppmätta vid alla faslägen ) 185 watten vid 4 ohms belastning så är förstås Denon avr 1507 också dessutom effektsvag i jämförelse med tex. Nad 208.

Därmed inte alls sagt att onkyo 608 skulle låta sämre. Kanske låter den rentav likadant- eller bättre vid 5-kanalsåtergivning. Men den mäter sämre i effekt-kuben, pga skyddskretsarna.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-10-11 19:10

Lite mätningar på 608'an, utan något anslutet:

Strömförbrukning: idle 44W, pure audio idle 40W, standby 0,1W (min mätare är inte specad för så låg effekt, så detta värde är nog felaktigt)

Inställningen för 6 eller 4 ohms högtalare ändrar spänningen. Mätning över likriktarbryggan (DC): 119V respektive 54V

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-10-12 11:45

Richard skrev:Det verkar som att förra onkyo-förstärkaren 607 hade mindre effektiva strömbegränsningskretsar.

Du tror alltså att 608ans strömbegränsningskretsar (om det nu finns några sådana) är effektivare. En sådan slutsats kan man väl inte dra av infon ovan. Jag tror inte det var någon strömbegränsning som reagerade, snarare spänning.

Richard skrev:...Skit bakom spakarna, eller listiga förstärkaredesigners?"

Jag gissar på det första, med reservation för att jag inte vet hur mjukvaran är nu för tiden. Det borde dock vara inlagd funktionalitet för att hantera detta, tycker jag. Vilket det inte var för väldigt länge sedan.

En annan slutsats man skulle kunna dra är; slutsteget har så låg dist, så det gick inte att mäta.

//Michael

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-10-16 01:31

Nej det var en 2105 som byttes bort, ej en 2309. Förresten skrev jag väl ingenting om att jag använde Onkyon för effektförstärkeri. Men som försteg (och digital dekoder D/A m.m.) fungerar den ypperligt och låter väldigt bra. I mitt tycke bättre än 2105. Och innan det hänvisas till LTS test och att inte LTS kunde detektera 2105s försteg i F/E-lyssning och att jag hört fel så vill jag igen bara säga att det låter bättre med Onkyo som försteg/dekoder/whatever i mitt tycke. Förstärker alltså ej höger-vänster vilket fortfarande sker med en rotel rb-1080.
Faktiskt så har jag köpt en PC med ett grafikkort som har inbyggt ljudkort med HDMI-utgång. Jag rippade några dvd-audio och spelade via hdmi från hårddisk (alltså 5.1 i 24/48kHz digitalt, ej DTS eller DD eller nåt alltså). Av någon anledning så låter det helt magnifikt i mina öron. Rent, rent och väldigt mycket detaljer jag inte hört förut. Kul. Beror förmodligen på något.

Jag är -vääääldigt- nöjd med hur bra det kan låta nu. Möjligen fixar jag ett nytt slutsteg till basarna och kommer vara väldigt nöjd + lite till sen.

Användarvisningsbild
bran

Inläggav bran » 2010-10-18 16:06

mrGaskill skrev:Nej det var en 2105 som byttes bort, ej en 2309. Förresten skrev jag väl ingenting om att jag använde Onkyon för effektförstärkeri. Men som försteg (och digital dekoder D/A m.m.) fungerar den ypperligt och låter väldigt bra. I mitt tycke bättre än 2105. Och innan det hänvisas till LTS test och att inte LTS kunde detektera 2105s försteg i F/E-lyssning och att jag hört fel så vill jag igen bara säga att det låter bättre med Onkyo som försteg/dekoder/whatever i mitt tycke. Förstärker alltså ej höger-vänster vilket fortfarande sker med en rotel rb-1080.
Faktiskt så har jag köpt en PC med ett grafikkort som har inbyggt ljudkort med HDMI-utgång. Jag rippade några dvd-audio och spelade via hdmi från hårddisk (alltså 5.1 i 24/48kHz digitalt, ej DTS eller DD eller nåt alltså). Av någon anledning så låter det helt magnifikt i mina öron. Rent, rent och väldigt mycket detaljer jag inte hört förut. Kul. Beror förmodligen på något.

Jag är -vääääldigt- nöjd med hur bra det kan låta nu. Möjligen fixar jag ett nytt slutsteg till basarna och kommer vara väldigt nöjd + lite till sen.

Hur går det till när Onkyon saknar pre out?

Användarvisningsbild
bran

Inläggav bran » 2010-10-18 16:06

mrGaskill skrev:Nej det var en 2105 som byttes bort, ej en 2309. Förresten skrev jag väl ingenting om att jag använde Onkyon för effektförstärkeri. Men som försteg (och digital dekoder D/A m.m.) fungerar den ypperligt och låter väldigt bra. I mitt tycke bättre än 2105. Och innan det hänvisas till LTS test och att inte LTS kunde detektera 2105s försteg i F/E-lyssning och att jag hört fel så vill jag igen bara säga att det låter bättre med Onkyo som försteg/dekoder/whatever i mitt tycke. Förstärker alltså ej höger-vänster vilket fortfarande sker med en rotel rb-1080.

Användarvisningsbild
bran

Inläggav bran » 2010-10-18 16:08

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-10-18 19:31

Saknar min Onkyo tx-sr707 pre out? Jo jag har för mig att jag gjorde som i Yrrol. Klippte och fixade själv.

Achtung !

Ah sorry, var inte meningen att försöka vara lustig på din bekostnad. Tråden handlar faktiskt om tx-sr 608 och inte Onkyo generellt. Tyckte bara det var kul med en tråd om Onkyo så jag passade på att kluttra ner lite om storebrodern till modellens föregångare. 607 och 608 har inte pre-out. Helt korrekt! Men 70x och uppåt har det. My mistake.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2010-10-19 20:19

Onkyo 608 verkar vara ett kanonköp! Hyllas bl.a. i amerikanska Home Theater (som man kan e-prenumerera på billigt)... Inte utan att jag blir lite sugen att snart göra slag i saken och satsa på en bioreceiver igen (har haft Denon 1906).
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2010-10-19 23:03

Vad tror ni om Yamaha RX-V767 då? Sänkt 2000 spänn just nu

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=617624

Edit: Kanske fel tråd...
When routine bites hard

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-10-21 06:28

mrGaskill skrev:Saknar min Onkyo tx-sr707 pre out? Jo jag har för mig att jag gjorde som i Yrrol. Klippte och fixade själv.

Achtung !

Ah sorry, var inte meningen att försöka vara lustig på din bekostnad. Tråden handlar faktiskt om tx-sr 608 och inte Onkyo generellt. Tyckte bara det var kul med en tråd om Onkyo så jag passade på att kluttra ner lite om storebrodern till modellens föregångare. 607 och 608 har inte pre-out. Helt korrekt! Men 70x och uppåt har det. My mistake.

Ok- jag trodde du köpt den modell tråden handlar om- Onkyo 608.
Du har ju en helt annan modell.

Din modell och 608 kan vara helt olika apparater, förutom skillnaden i pre-out utgångar.

Jag påstår inte att den nya modellen 608 skulle vara dålig.
En god vän har föregångaren 607 och den låter bra- även vid 2-kanalslyssning.
Bara ett råd att kritiskt låna hem och lyssna på grejorna, innan man köper. Det finns ju flera alternativ ibland Harman-kardon, Denon och Pioneer. Inte minst på begagnatmarknaden.

Många nya japanska receivrar verkar ha sparat in på krutet i slutstegsdelen.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-10-21 10:07

Ja dumt att skriva i tråden kanske om just 707 då tråden handlade om 608. Men jag har ju inte jämfört med 608, bara med Denon 2105. Helt ovetenskapligt , ej ens sida vid sida, precis som nåt test med Denon 2308 och 2309 m.fl. jag läste om på forumet.
Hursomhavet så har jag bytt från Denon (1404, 2105) som jag haft sedan 2002 till Onkyo och tycker det var ett uppbyte.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2010-10-25 08:53

TCM skrev:Vad tror ni om Yamaha RX-V767 då? Sänkt 2000 spänn just nu
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=617624
Edit: Kanske fel tråd...

Själv slog jag till på en Pioneer VSX-820 á 3000 kr hos Ölgiganten:)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-10-25 23:22

Kanske skall skriva lite kort om hur jag (eller främst en kompis) tycker att den 'låter':

Det finns skillnad i ljudet om Pure Audio används. Blir renare i mellanregistret. Man måste ändra volymen mellan lägena, ty i Pure Audio läget så blir det 6dB högre.

Högtalar-ohm- inställningen (4 eller 6) verkar inte påverka ljudet.

Den har tyvärr inte lika bra ljud som min tillfälliga anläggning (Perpetual Technologies P-3A, V8pro, LC Audio ZAPsolute mk4).

//Michael

MorganM

Inläggav MorganM » 2010-12-25 13:54

Köpte mig en Onkyo TX-SR 608S idag 25/12 på NetonNet för endast 2990:-!

Har testat den först på 2-kanals stereo,sen kopplat in den på hemmabion,ersatt min 3805.

Och jag är ganska nöjd!jag tyckte den lät bättre när man "inte" använder sig av pure direkt läget som finns.

Visst den låter ju inte lika bra som min kombo sentec sc9/ rotel rb 991,men den lät inte illa,utan det var mer,små skillnader som man kan leva med,framför allt om man inte sitter och kritiskt lyssnar/jämnför.

För dom små pengar den kostar tycker jag den är ett fynd.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-25 13:56

Hur tycker du den är jämfört med 3805 då?

MorganM

Inläggav MorganM » 2010-12-25 15:06

paa skrev:Hur tycker du den är jämfört med 3805 då?

Det är ju lite svårt att göra en exakt bra jämnförelse,men efter att ha bytt fram och tillbaka,med samma låt och så lika ljudnivå som möjligt.

Så tycker jag Onkyo 608 står sig riktigt bra mot 3805,men det är i läget vanlig stereo,byter jag däremot till pure direkt,så tycker jag ljudet blir sämre,låter mer, på något sett,känns lite som loudness framför allt i det högre registret.

Om jag ska försöka beskriva ljudet på 608,så låter den faktiskt bättre tonalt (vad jag minns) än denon2310 som jag lånade hem från hifiklubben för c:a 1/2 år sen.Denon 2310 lät lite mörkare i sitt ljud än Onkyo 608.Dock så är det lite mer botten (bas) i Onkyo,mot referensen sentec sc9/rotel rb 991.

Hade faktiskt inte så stora förväntningar,utan tänkte mest prova den,men nu tror jag att jag behåller den :)
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd