Volym-EQ...finns det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ratata

Volym-EQ...finns det?

Inläggav ratata » 2010-10-26 21:27

Jag tror många med mig upplevt samma problem; - Man ställer in en mycket trevlig kurva på låg volym anpassad för mingel. En analys av kurvan skulle påvisa kraftigt överdriven bas i området 40 - 65 hz samt diverse förändringar i mellan o diskant beroende på det system man använder. Men det låter jävligt trevligt, mjukt o varmt, perfekt för mingelparty. Plötsligt säger någon "- Höj förfaan, vår favoritlåt..." eller något liknande. OM man försöker höja i det läget utan att göra förändringar så brakar hela systemet ihop. Man måste dit o pilla, ställa in och efter det kan man höja. På så vis kan volymen på partajet höjas o sänkas i olika nivåer under hela kvällen. Pilla pilla pilla...

Till min fråga: - Finns det någon slags EQ som är nivåsynkad? Som innebär att man sömlöst ställer in olika kurvor för olika nivåer?
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-26 22:05

Det finns dynamisk EQ. En EQ som börjar jobba hårdare vid en vis nivå vid en viss frekvens. Jag funderade på att använda en sådan kring frekvenserna där min sub botnade men insåg att jag hade nog med headroom. Denna skyddar do endast mot variationer i insignalen. Om någon drar slutsteget i botten så händer inget.

Jag tror inte det är vad du söker.

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2010-10-26 22:12

peetwa skrev:Det finns dynamisk EQ. En EQ som börjar jobba hårdare vid en vis nivå vid en viss frekvens. Jag funderade på att använda en sådan kring frekvenserna där min sub botnade men insåg att jag hade nog med headroom. Denna skyddar do endast mot variationer i insignalen. Om någon drar slutsteget i botten så händer inget.

Jag tror inte det är vad du söker.

Men sätter man den mellan försteg och slutsteg borde det väl funka? Jag har en DEQ2496 och den har en dynamisk eq tror jag. Inget som jag pillat på dock...

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-26 22:17

Ja för att ta ner de värsta bas kanonaderna borde det funka. Jag tänkte att ratata menade en produkt där man i förväg programerade eq kurvor för olika volymer och sedan så interpolerades de mellan dessa när man höjde och sänkte. En mycket smart produkt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-10-26 22:17

Loudness-kontroll, är det inte så den ska fungera, dvs vara volymberoende?

/ B

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-26 22:18

Jag har bara sett sånna med en separat ratt men det kanske finns med knapp också.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-10-26 22:26

peetwa skrev:Jag tänkte att ratata menade en produkt där man i förväg programerade eq kurvor för olika volymer och sedan så interpolerades de mellan dessa när man höjde och sänkte.

Exakt! Du förstod precis vad jag menade!!
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-26 22:37

Finns ett flertal delningsfilter med peq, som tillåter ett antal förinställda kurvor. Bara att ta fjärrkontrollen och med ett enkelt tryck välja mellan upp till 10 olika inställningar.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-10-26 22:44

Det finns en del filter och eq för pa bruk som kan variera kurvorna beroende på nivå, har däremot inte sett någon hifiprodukt som gör det.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-10-26 23:02

Ragnwald skrev:Finns ett flertal delningsfilter med peq, som tillåter ett antal förinställda kurvor. Bara att ta fjärrkontrollen och med ett enkelt tryck välja mellan upp till 10 olika inställningar.

Det vet jag väl...det var ju just det jag ville slippa ifrån.

MrQaffe skrev:Det finns en del filter och eq för pa bruk som kan variera kurvorna beroende på nivå, har däremot inte sett någon hifiprodukt som gör det.

Perfekt. Detta skall vara till semiHiFi (alltså PA med HiFi-stuk). Kan du ge något exempel på någon produkt du sett så jag kan leta vidare?
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-10-27 05:43

Ratata skrev:Kan du ge något exempel på någon produkt du sett så jag kan leta vidare?

Behringer DCX2496 eller DEQ2496.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-27 07:29

Dom har dynamiskt eq.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-27 07:58

Digitalboxen till mina Canton Digital 1.1 innehåller att antal volym-kurvor, så på dem behöver man bara ratta upp till nästa kurva när man höjer (begränsat antal steg dock, inte dynamiskt).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2010-10-27 11:10

Här finns manualen för DEQ2496. Det står om dynamisk eq från slutet av sidan 6 och framåt...läs och se om det verkar fungera som du tänkt dig?

http://www.behringer.com/EN/downloads/p ... 6_M_SV.pdf

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2010-10-27 17:41

Någon nämnde loudness, sån med ratt, och det fick mig att börja fundera om det finns någon förstärkare med just en loudness-funktion som kontrolleras av volymkontrollen? Det skulle förstås rimligtvis också behövas en separat ratt för grundinställning då ett läge på volymratten kan innebära vitt skilda ljudtryck beroende på signalkälla, högtalarkänslighet, preferenser m.m.

Så, är det nån som har sett nåt liknande?
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

jansch

Inläggav jansch » 2010-10-27 18:27

Jovisst finns det en sådan!

Yamaha har det på flera av sina förstärkare /Recievrar. Funkar väldigt enkelt....
- Man sätter Loudnessratten på "0" dvs fullt pådragen medurs
- Ställer in volymkontrollen på högt lyssnarläge, alltså det läge där man normalt inte har loudnessbehov och den nivå som helt enkelt musiken är tänkt att lyssnas på.

Sedan använder man Loudnessratten som volymkontroll. Funkar alldeles utmärkt.
Tyvärr går det inte att använda Pure Direct då utan balans/bas/diskant kontroller är också inkopplade.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2010-10-28 01:05

Det du söker.. http://www.thx.com/consumer/thx-technology/thx-loudness-plus/

Vet inte (än) om det går att applicera på allt ljud som körs igenom receivrarna..
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-10-28 03:09

A_Lindberg skrev:Någon nämnde loudness, sån med ratt, och det fick mig att börja fundera om det finns någon förstärkare med just en loudness-funktion som kontrolleras av volymkontrollen?

Ja, typ... alla. ;)

När man trycker in loudnessknappen på nästan alla förstärkare (som har en)
så aktiverar man en funktion som ger just olika tonkurva vid olika volym-
inställningar.

A_Lindberg skrev:Det skulle förstås rimligtvis också behövas en separat ratt för grundinställning då ett läge på volymratten kan innebära vitt skilda ljudtryck beroende på signalkälla, högtalarkänslighet, preferenser m.m.

Så, är det nån som har sett nåt liknande?

Att man har separat grundinställningsratt för att ingreppspunkten skall bli
rätt är däremot inte bara ovanligt, utan så vitt jag vet praktiskt taget icke-
existerande. Man räknar helt enkelt med att alla högtalare har ungefär rätt
känslighet, och att alla rum är ungefär lika stora. För 90% av fallen, är det
kanske en rimlig approximation. Det vill säga en som ger rimligt små fel om
man jämför med hur fel kurvorna som sådana är... ;)

Så vill man ha en funktion där man kan få det mera rätt, så är det just
Yamahas lösning med två rattar (där den ena används för att ställa hög-
volymen (den som känns naturlig, för den specifika inspelningen) som den
andra används sedan för att dra ned - och samtidigt loudnesskompensera).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-28 07:14

Vill minnas att Braun hade en "tvårattslösning". Det var innan Yamaha kom in på arean.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-10-28 08:33

RogerGustavsson skrev:Vill minnas att Braun hade en "tvårattslösning". Det var innan Yamaha kom in på arean.

Yepp, Braun hade en sådan lösning redan på tidigt 60-tal.

Man hade för övrigt andra intressanta tips, tex att skruva ner diskanten till minimum, sedan höja volymen till lite över vad man brukar lyssna på och sedan vrida upp diskanten tills det låter "rätt".

Åker man bil med någon hör man att det oftast görs tvärtom, dvs man spelar på en låg volym och sedan skruvar man upp diskanten (och basen) tills man hör vad som spelas.

/ B

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-10-28 14:10

Bill50x skrev:Man hade för övrigt andra intressanta tips, tex att skruva ner diskanten till minimum, sedan höja volymen till lite över vad man brukar lyssna på och sedan vrida upp diskanten tills det låter "rätt".

Det var ett bra tips som jag lägger på minnet. Det mesta låter för ljust tycker jag.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-10-28 17:47

Crumboo skrev:Här finns manualen för DEQ2496. Det står om dynamisk eq från slutet av sidan 6 och framåt...läs och se om det verkar fungera som du tänkt dig?

http://www.behringer.com/EN/downloads/p ... 6_M_SV.pdf

Har du haft någon framgång med att ladda ned bruxen? Jag har försökt oräkneliga gånger och det fastnar jämt. Jag får påkalla Behringers IT-support!! :?
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-10-28 23:37

Går fint att ladda ner manualen, har just provat.

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2010-10-28 23:56

IngOehman skrev:
A_Lindberg skrev:Någon nämnde loudness, sån med ratt, och det fick mig att börja fundera om det finns någon förstärkare med just en loudness-funktion som kontrolleras av volymkontrollen?

Ja, typ... alla. ;)

När man trycker in loudnessknappen på nästan alla förstärkare (som har en)
så aktiverar man en funktion som ger just olika tonkurva vid olika volym-
inställningar.

När jag tänker efter så har jag nog sällan reflekterat över ifall tonkurvan verkligen ändras med volymen, jag har bara upplevt förändringen som en fast eq-ändring ("partyknapp!"). Kanske för att jag inte har brytt mig om att använda loudness-funktioner sen jag blev hifi-intresserad och innan dess bara på bilstereon och billiga hemstereosystem, där kan jag tänka mig att det ofta är just en fast eq.
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Återgå till Teknikforum