MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-26 14:43

Dit har redan pekats i köptråden...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-10-26 14:43

RogerGustavsson skrev:Dit har redan pekats i köptråden...

Bra! Det hade jag missat.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-26 15:47

Det är lite förvirrat med de två trådarna! Det är det även när det gäller inkoppling verkar det som. Kommer inte förbi att miniDSP verkar ha tänkt på användning i multimedia-/datorsammanhang, då man valt att lägga in- och utgångar på så låg nivå. Hade inte varit dumt med en buffert på utgången, så den hade orkat driva mindre känsliga slutsteg. Det kräver förstås en högre drivspänning än 5 V. Ingången på RevB har väl en vanlig spänningsdelare i form av ett par motstånd? Det går att välja RevA och göra den spänningsdelaren själv i så fall. Det borde även gå att lägga en potentiometer på ingången för att noggrannt matcha innivån.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2010-10-26 17:46

Ja det hade verkligen inte skadat med lite mer kräm på utgångarna.
Tidigare körde jag med min receiver kopplad direkt till slutsteget, men med en miniDSP RevB mellan så vart det markant lägre nivå.
Från att ha legat strax över -20dB på volymskalan för en lagom nivå så lär jag nu vrida på till nästan -10dB.
Maxvolymen på skalan är +10dB vilket känns lite väl nära, fast jag vet inte det kanske inte är nåt större problem egentligen :?
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-10-26 18:40

fonzeka skrev:Ja det hade verkligen inte skadat med lite mer kräm på utgångarna.
Tidigare körde jag med min receiver kopplad direkt till slutsteget, men med en miniDSP RevB mellan så vart det markant lägre nivå.
Från att ha legat strax över -20dB på volymskalan för en lagom nivå så lär jag nu vrida på till nästan -10dB.
Maxvolymen på skalan är +10dB vilket känns lite väl nära, fast jag vet inte det kanske inte är nåt större problem egentligen :?
Har du testat att ändra gain på in- och utgångarna på dspn?
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-10-26 18:53

Med min A så får jag vrida på lite mer än innan, inte mycket, men om jag tidigare hade -30 som standard, så är det -25 idag

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2010-10-26 19:14

Rundberg skrev:Har du testat att ändra gain på in- och utgångarna på dspn?

Ja de står på max.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2010-10-27 16:39

Jag har bestämt mig för att bygga ett litet externt buffertsteg på utgången, med variabel förstärkning så att jag kan anpassa miniDSP att ha precis samma nivå som mitt försteg.
Behöver ju inte bli avancerat alls, nåt N5mD-liknande runt t.ex. OPA 2134 så är man ju hemma.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-27 18:00

Fostex skrev:Jag har bestämt mig för att bygga ett litet externt buffertsteg på utgången, med variabel förstärkning så att jag kan anpassa miniDSP att ha precis samma nivå som mitt försteg.
Behöver ju inte bli avancerat alls, nåt N5mD-liknande runt t.ex. OPA 2134 så är man ju hemma.

Ser fram emot ritningar och bilder inom kort! :wink:

Användarvisningsbild
Wilke

Inläggav Wilke » 2010-10-27 20:20

Tänkte bara "high light:a" att den balanserade varianten (utan box) har 2.0 Vrms (max) i uteffekt. Men kanske alltid blir så med balanserat?

http://www.minidsp.com/products/minidspkits

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2010-10-28 02:36

Slänger in samma inlägg här. Behöver verkligen hjälp.

Gjorde test idag.

Substeg inställt på X nivå. Kablen dragen så jag kan flytta den. Yamaha inställd på 0dB dvs max och matas med spdif från dator "oförändrad digital signal". Och en CD spelare bredvid mig laddad med en scooter skiva med lite bas i. Ljudet är nästan högre från yamaha (dock brusigare), än från en CD av "något" bättre kvalitet.

Tror ni revB blir bra? Alla ändrar ju till revA med reciver.. Känner mig utanför med min udda yamaha med 4v (rms/p-p???) på preout.

p.s I brist på multimeter så tänkte jag till lite.

Satt igång 50hz ton. "Ännu bättre gick det med pinknoise." Och koppla på en vit lysdiod på preout (krävs runt 3v spänning för dom lysdioderna att tändas "5mm") Och redan vid -10 Så tänds lysdioden. Och vid 0db lyste den lagom starkt.

Edit, lysdioden lyser starkare på yamaha preout. Än om jag seriekopplar 2st 1,5v batterier.

Det står ju 2vRMS för revB. Vad är 2v p-p då? / 0,9v p-p?

EDIT kommer aldrig gå då mini dsp putar ut 0,9v och jag kör med 4v nu.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-28 07:17

Wilke skrev:Tänkte bara "high light:a" att den balanserade varianten (utan box) har 2.0 Vrms (max) i uteffekt. Men kanske alltid blir så med balanserat?

http://www.minidsp.com/products/minidspkits

Det var den rekommendation jag också fick av miniDSP. Men har man inga balanserade ingångar på slutstegen blir det väl svårt att tillgodo göra sig den ökade utgångsnivån?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-28 10:29

Brusmätning för den som är intresserad (kräver medlemskap):

http://www.diyaudio.com/forums/minidsp/175810-any-measurements-minidsp.html

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-10-28 10:56

Men nu börjar det bli jobbigt igen, jag har ju balanserade ingångar på slutstegen....

Samtidigt blir det väldigt meckigt att kombinera med cr80s då.
Men om man skulle låta miniDSP:n göra allt jobb istället för cr80s så skulle det säkert funka. Men då kan jag inte koppla in mina bas skakare i soffan på ett vettigt sätt.

I-lands problem deluxe.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-28 11:37

Glebster skrev:Brusmätning för den som är intresserad (kräver medlemskap):

http://www.diyaudio.com/forums/minidsp/175810-any-measurements-minidsp.html

För den som inte vill registrera sig där, lägger jag upp det här:

Doug,

Well, what I was trying to say (not very well I guess) is that you can consider the MiniDSP response flat....for all intents and purposes.

Anyways, here's a frequency response measurement on one of my MiniDSP units with no crossover/EQ/delay/etc programmed.....into a 10k ohm load.
(Mine is a Rev. B board which explains the -7.9db offset.)

Noise floor (yellow) with a few other measurements as references. Stock DCX2496 outputs (red), line outputs from EMU Tracker-Pre (violet), noise floor of my measuring system (aqua.)

Hope that helps.

Cheers,

Dave.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/miniresp.png
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/minirflr.jpg

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-28 11:59

RogerGustavsson skrev:För den som inte vill registrera sig där, lägger jag upp det här:

Nu vet inte jag vad diyaudios regler säger men har du fått OK att publicera mätningarna här?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-16 00:05

Kopplat in min nya leksak idag;

Denon 2807 (som försteg) -> miniDSP -> Rotel 985 + BASH 500 -> Larsen 6 + DIY subbar

Funkar klockrent! :)

Inga problem med att programmera från min macbook i realtid. Dock fick jag starta om mjukvara (i macen) en gång för att synk-symbolen försvann, någon som varit ute för samma sak?

Hur låter det då? Tja, spontant känns det som att delningsfiltret i miniDSPn är bättre än det integrerade i 2807an. Bättre separation mellan instrument och kanaler (högst subjektivt men så upplever jag det iaf), kan kanske ha med Roteln som slutsteg att göra.

Jag provade att hissa lite bas i botten 20-25Hz och märkte att subbarna svarade fint. Men klart är att den öppna planlösningen äter bas och min spontana tanke är att det kanske behövs kombinera basen från både subbar och L6 för att få till det. Mer om detta efter mätning...

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-16 23:40

Någon som kan svara på om man kan köra med det externa strömuttaget och samtidigt ha USB-kabel inkopplad, dvs dubbla spänningsförsörjning i syfte att efter programmering kunna plocka ur USB-kabeln utan att enheten blir strömlös?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-17 00:06

Glebster skrev:Någon som kan svara på om man kan köra med det externa strömuttaget och samtidigt ha USB-kabel inkopplad, dvs dubbla spänningsförsörjning i syfte att efter programmering kunna plocka ur USB-kabeln utan att enheten blir strömlös?

Kör med en externmatad USB-hub annars.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-17 00:09

kodapa skrev:
Glebster skrev:Någon som kan svara på om man kan köra med det externa strömuttaget och samtidigt ha USB-kabel inkopplad, dvs dubbla spänningsförsörjning i syfte att efter programmering kunna plocka ur USB-kabeln utan att enheten blir strömlös?

Kör med en externmatad USB-hub annars.

Det hade ju fungerat, dock lite dyrare lösning jämfört med att köpa en "skittrafo" för en 50-lapp. Ingen annan som vågar sig på en gissning?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-11-17 00:28

Det har behandlats på diyAudio, eller deras eget forum. Det ska gå enligt tillverkaren.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-17 00:32

bomellberg skrev:Det har behandlats på diyAudio, eller deras eget forum. Det ska gå enligt tillverkaren.

Tack Bosse!

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2010-11-17 01:11

Det krävde en del trixande innan jag blev klok på in/utgångarna.
Är det verkligen meningen att ljudet på t.ex. "IN 1" (röd) ska gå ut till "OUT 1" (röd) och "OUT 2" (svart)?
Då stämmer ju nämligen inte färgmärkningarna på utgångskontakterna, eftersom jag får koppla höger toppkanal på röd utkontakt, och höger baskanal på svart utkontakt (svart som i vänster). Har jag tänkt konstigt här?

Förresten, nu kanske jag inte bör ställa den här frågan i denna tråd, men jag testar.
Har tänkt att dela på samma sätt som med cr80, visst är det 30dB/oct lågpass och 48dB/oct högpass som gäller då?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-11-17 01:16

Lite snurrigt är det med utgångarna, men man vänjer sig :)

cr80 har 30/18-delning

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-17 10:00

Utgångarna gjorde mig vansinnig i början också...

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-17 11:59

Det gäller att hålla tungan i rätt mun under inkopling och kanske hade det varit bättre att helt fimpa färgkodning på utgångarna. Jag kan tycka att det är lite märkligt att kanal 1 och 3 resp. 2 och 4 hör ihop i mjukvara när man ska kopiera sin inställning. Men, bara att gilla läget antar jag.
Senast redigerad av Glebster 2010-11-17 12:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-11-17 12:14

Ni fattar inte hur sugen jag är på att testa denna. Har inte haft möjlighet sedan du var här Glebster, men ikväll då djäklar.

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2010-11-17 13:32

Jag har en Onkyo TX-NR 905 som driver bakre surrar samt center
Ett delningsfilter CR80S vidare till två slutsteg ett till huvudhögtalarna
och ett till basarna ..

Nu skulle jag vilja koppla in och köpa en MiniDSP helst bara till basmodulerna vilken variant skall jag ha ? Rev A eller Rev B

Det sägs bli en fördröjning
om än marginell... Hm ... Hur kan man
råda bot på den ?
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-17 18:15

SoleldTHX skrev:Nu skulle jag vilja koppla in och köpa en MiniDSP helst bara till basmodulerna vilken variant skall jag ha ? Rev A eller Rev B?

REVA, förutsatt att du har möjlighet att variera nivåerna på utgångarna på din receiver.

SoleldTHX skrev:Det sägs bli en fördröjning
råda bot på den ?

I miniDSP kan du ju alltid lägga på mer fördröjning. Annars kompenseras det lättast med avståndsfunktionen i din receiver.

Avstånd och fördröjning för DSPer är ett intressant tema som jag hoppas kommer att diskuteras mer i denna tråd framöver.

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2010-11-17 21:38

Glebster skrev:
SoleldTHX skrev:Nu skulle jag vilja koppla in och köpa en MiniDSP helst bara till basmodulerna vilken variant skall jag ha ? Rev A eller Rev B?

REVA, förutsatt att du har möjlighet att variera nivåerna på utgångarna på din receiver.

Vet inte riktigt . . . Kan man det på en Onkyo
TX NR905 reciever ? Nån kanske vet ...
Jo men det tror jag, du ändra ju nivåerna på utgångarna
via volymkontrollen ... Är de det du menar ?

SoleldTHX skrev:Det sägs bli en fördröjning
råda bot på den ?

I miniDSP kan du ju alltid lägga på mer fördröjning. Annars kompenseras det lättast med avståndsfunktionen i din receiver.

Avstånd och fördröjning för DSPer är ett intressant tema som jag hoppas kommer att diskuteras mer i denna tråd framöver.

Fast jag kommer inte att använda/använder inte
"sub" utgången. Delningen sköter jag via cr80s

Tänk Recievern som en vanlig integrerad förstärkare ( utan sub ut utgång) som jag använder som förförstärkaredelen till att skickar vidare signalen till CR80S vidare till två slutsteg (ett till basmodulerna och ett till huvudhögtalarna )

. . . Så fördröjningen kan jag därmed inte påverka
på det viset.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum