Nytt bygge: centerhögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-10-17 17:02

Jag börjar misstänka att jag inte gillar centerkanal som jag trodde för det låter som att rösterna och mycket av ljudet kommer från en liten låda under bilden.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-17 17:13

Om det låter som dom kommer från en liten låda är det väll ett täcken på att det skall baffelkorrigeras mer.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-10-17 17:23

Hmm, fast den är baffelkorrigerad lika mycket som sidohögtalarna. Tror i så fall mer på tunn bas i kombination med punktformig ljudkälla.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-17 17:38

Ja. Du har säkert koll på grejerna. Jag skulle i alla fall ge det ett försök. :P

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-10-17 18:26

ja det är nog inte helt banalt att fixa en center som låter bra. Den har ju lite andra förutsättningar än H/V fram. Sen tror jag det är att finlira rätt mycket med inställningarna i recievern gissar jag.
Kör du pro-logic läget? Du kan ju ställa in en del hur bred centern ska vara osv.

Sen undrar jag hur lämpligt det är att köra det elementet i fullrange (ned till 80?). Centern bör väl ha samma kapacitet som H/V fram.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-17 19:04

Kraniet skrev:Du kan ju ställa in en del hur bred centern ska vara osv.

Hur skulle detta gå till? :roll:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-10-17 19:05

Kraniet skrev:ja det är nog inte helt banalt att fixa en center som låter bra. Den har ju lite andra förutsättningar än H/V fram. Sen tror jag det är att finlira rätt mycket med inställningarna i recievern gissar jag.
Kör du pro-logic läget? Du kan ju ställa in en del hur bred centern ska vara osv.

Sen undrar jag hur lämpligt det är att köra det elementet i fullrange (ned till 80?). Centern bör väl ha samma kapacitet som H/V fram.

Centern har nära nog samma kapacitet som frontarna. Nu är den ju sluten så den tas inte till vara på annat än för att minska fasvridningen genom en stor sluten låda.

DD Prologic2 C är det som står i recievern just nu. Har även provat DTS igår. Nivån på centern är +2dB jämfört med frontarna.

Funderar på att prova ett faslinjärt filter också. Nu har filtret liknande fas som frontarna, men därför låg delning på diskanten.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-10-17 19:09

Glebster skrev:
Kraniet skrev:Du kan ju ställa in en del hur bred centern ska vara osv.

Hur skulle detta gå till? :roll:

det finns sådana inställningar har jag för mig. Man kan "smeta ut" bilden osv. På samma sätt har man lite inställningar för hur surrounderna ska arbeta. Sen finns det ju Musik, filmläge och nåt mer har jag för mig som också gör lite olika saker.

edit: problemet med att köra med center är väl just det att det låter annorlunda mot för vad man är van (stereo). Det kluriga är ju då att veta vad/när det låter "rätt". Det är ju mycket en vanesak och det är klart att nåt man inte är van kommer låta konstigt i jämförelse med det man är van vid.
Sen blir ju inte saken bättre av att det går olika bra med olika källmaterial..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-17 19:23

Martin skrev:Jag börjar misstänka att jag inte gillar centerkanal som jag trodde för det låter som att rösterna och mycket av ljudet kommer från en liten låda under bilden.

ja koaxialer har ju den egenheten att dom avslöjar sig lätt, koaxialer i en stereosetup är därför ingen höjdare, jag vet inte om det går att trolla bort det fenomenet utan att addera fler element
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-10-17 19:53

celef skrev:
ja koaxialer har ju den egenheten att dom avslöjar sig lätt, koaxialer i en stereosetup är därför ingen höjdare, jag vet inte om det går att trolla bort det fenomenet utan att addera fler element

vad är det som gör att de avslöjar sig?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-17 20:18

celef skrev:
Martin skrev:Jag börjar misstänka att jag inte gillar centerkanal som jag trodde för det låter som att rösterna och mycket av ljudet kommer från en liten låda under bilden.

Hur har Öhman lyckats med sin dialog 2? Det är en koaxialare med följande tonkurvespec:

Tonkurva -3dB/typ.linj:
80-20 000 Hz / ±2 dB (frånsett smalbandig dipp @ 11 kHz, -8 dB @ 40 Hz)

Är dippen medveten och i så fall varför?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-17 20:28

Kraniet skrev:
celef skrev:

vad är det som gör att de avslöjar sig?

jag vet faktiskt inte vad det är, men den "perfekta punktkällan" verkar inte vara så mycket att sträva efter, för mig
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-10-27 20:00

kommit fram till nåt än? kanske fått mer styr på ljudet?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-10-27 20:14

Det är snarare för mycket styr på ljudet, kommer troligtvis köra utan center.

Det stannade vid att jag höll på att simulera ett alternativt filter men fick inte till något faslinjärt. Elementet i sig verkar "vilja" ha 2:a ordningens filter när man håller på och simulerar men att vända polariteten på diskanten känns inte bra när de andra diskanterna är rättvända.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-10-27 21:09

Vad spelar det för roll om du vänder polariteten? Det måste du väl för att kompensera det som 2:a ordn, filtret redan har snurrat fasen?
Och då blir det väl rätt fas i slutändan ändå, eller? 8O :D

Jag har säkert missat något fundamentalt... :?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-10-27 21:30

Dom andra diskanterna i frontarna pulsar ju åt andra hållet tänker jag. Centerns diskant blir ur fas med resten.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-10-28 10:17

Om du analyserar situationen en stund, är du verkligen förvånad över det?

Skulle du ställa vanliga högtalare så att de inte är inriktade mot lyssningspos? Om inte, varför? ;)

Den typ av högtalare som en framåtriktad coax utgör är med undantag för en liggande mtm den sämsta designen man kan ha för en center. Om man mest kör med DD-kodade alster så kan den ha ett visst berättigande men fortfarande så är den långt ifrån optimal. Tyvärr kanske man får säga.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-28 18:30

+1
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-10-28 20:34

Naqref skrev:

Om du analyserar situationen en stund, är du verkligen förvånad över det?

Skulle du ställa vanliga högtalare så att de inte är inriktade mot lyssningspos? Om inte, varför? ;)

Den typ av högtalare som en framåtriktad coax utgör är med undantag för en liggande mtm den sämsta designen man kan ha för en center. Om man mest kör med DD-kodade alster så kan den ha ett visst berättigande men fortfarande så är den långt ifrån optimal. Tyvärr kanske man får säga.

vet inte om jag förstår det där. menar du att den inte är riktad mot lyssnaren och därför fungerar dåligt? det är väl bara att rikta den isf? Eller har den för snäv spridning menar du?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-02 14:35

Naqref skrev:Den typ av högtalare som en framåtriktad coax utgör är med undantag för en liggande mtm den sämsta designen man kan ha för en center. Om man mest kör med DD-kodade alster så kan den ha ett visst berättigande men fortfarande så är den långt ifrån optimal. Tyvärr kanske man får säga.

Då måste du verkligen hata dessa? ;)
Bild

Föregående

Återgå till DIY-forum