Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:celef skrev:peetwa skrev:Provade att ställa högtalarna mot vägg idag vilket jag inte har möjlighet hatt göra i vardagsrummet.
Det skulle jag inte ha gjort. Dom spelar näst intill full range utan några störiga toppar i basen.Stereoperspektivet blir lite sämre men jag har aldrig varit med om högtalare som spelar så problemfritt väggnära.
Problemet är alltså att jag inte har någon vägg i mitt vardagsrum att ställa dom emot som det är möblerat nu. Och det är sladdar gömda i väggar och sånt skit som gör att jag inte bara kan fall om.
intressant då jag trodde att väggnära placering i regel kräver en något annorlunda avrullning neråt än vad man normalt får från en sluten låda
Det är portad låda med en kontrollerad mängd vitt fluff i röret. Fluffet tar ner impedanstoppens storlek. Det är inte helt hundra men jmf med hörnplacerade subbarna är väldigt nära och de gick att peq:a till perfektion. Problemet är att jag inte kan ha det möblerat såhär. Jag skall ta upp det med den andra ikväll men förslaget är verkligen oförståeligt så det har mörka utsikter.
peetwa skrev:Efter en tids grublerier så är jag åter igen tillbaka på banan. Nu har jag ett nytt begrepp under bältet. Tonal fantombildsjustering, TFJ. Är detta en stereofelskompensation enligt öhmans 12 punkter. Nej, jag känner inte till någon av dessa punkter eller tankarna där bakom.
Vad är då en tonal fantombildsjustering jo den har två ben det ena benet är att örats känslighet för ljusa ljud (från ca 500 Hz och uppåt) stiger ett par dB vid minskad infallsvinkel mot örat. Det andra benet är att då jag lyssnar på kortare avstånd hemma jämfört med på konsert så frå jag en högre andel direkt ljud. Detta betyder att jag upplever att det blir för starkt i området 1000 - 4000 Hz. Bilden nedan har legat till grund för resonemanget.
I ett par högtalare som har genomgått en tonal fantombildsjustering skall rösterna upplevas som neutrala och klangerna från instrument som neutrala och behagliga. Kommer jag att uppnå detta med mina nuvarande justeringar. Vet ej. Vi får väll se.
Vill ni veta mer om vägen fram hit finns denna tråden.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0
peetwa skrev:Efter en tids grublerier så är jag åter igen tillbaka på banan. Nu har jag ett nytt begrepp under bältet. Tonal fantombildsjustering, TFJ. Är detta en stereofelskompensation enligt öhmans 12 punkter. Nej, jag känner inte till någon av dessa punkter eller tankarna där bakom.
Vad är då en tonal fantombildsjustering jo den har två ben det ena benet är att örats känslighet för ljusa ljud (från ca 500 Hz och uppåt) stiger ett par dB vid minskad infallsvinkel mot örat. Det andra benet är att då jag lyssnar på kortare avstånd hemma jämfört med på konsert så frå jag en högre andel direkt ljud. Detta betyder att jag upplever att det blir för starkt i området 1000 - 4000 Hz. Bilden nedan har legat till grund för resonemanget.
I ett par högtalare som har genomgått en tonal fantombildsjustering skall rösterna upplevas som neutrala och klangerna från instrument som neutrala och behagliga. Kommer jag att uppnå detta med mina nuvarande justeringar. Vet ej. Vi får väll se.
Vill ni veta mer om vägen fram hit finns denna tråden.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0
peetwa skrev:Aalborg universitets center har gjort datormätningar 1994 som ligger till underlag för den stora bilden i den andra tråden. Har man lite tur så kanske det bedrivs liknande forskning idag.
celef skrev:petersteindl,
du som har tooles bok, kan du säga något om differanskurvan i fig 9.7d, stämmer den verkligen? jag får inte ihop den från c, ska inte d oxå peaka strax över 2k?
peetwa skrev:Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Va falls. Finns det en ett kapittel i Tooles bok om detta. Malmös exmplar av Tooles bok var utlånad så jag lånade allt dom hade om psykoakustik, akustik och ljudteknik och har sutit med smörpapper och penna i min solkiga vardagsrumsbelysning och ritat och gissat.
peetwa skrev:Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Va falls. Finns det en ett kapittel i Tooles bok om detta. Malmös exmplar av Tooles bok var utlånad så jag lånade allt dom hade om psykoakustik, akustik och ljudteknik och har sutit med smörpapper och penna i min solkiga vardagsrumsbelysning och ritat och gissat.
Naqref skrev:peetwa skrev:Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Va falls. Finns det en ett kapittel i Tooles bok om detta. Malmös exmplar av Tooles bok var utlånad så jag lånade allt dom hade om psykoakustik, akustik och ljudteknik och har sutit med smörpapper och penna i min solkiga vardagsrumsbelysning och ritat och gissat.
Du får smöra in dig hos dirty harry. Han fick enligt fejjan sitt ex idag av den boken.
Piotr skrev:peetwa skrev:Jag tror att man föredrar en sänkning i området 1000 - 4000 Hz snarare har att göra med örats ökade känsighet som synns i phon-kurvorna.
Vilket man kan tycka bör vara invägt redan i instrumentering samt inspelning/mix/master,
/Peter
Piotr skrev:peetwa skrev:Jag tror att man föredrar en sänkning i området 1000 - 4000 Hz snarare har att göra med örats ökade känsighet som synns i phon-kurvorna.
Vilket man kan tycka bör vara invägt redan i instrumentering samt inspelning/mix/master,
/Peter
i skrev:Piotr skrev:peetwa skrev:Jag tror att man föredrar en sänkning i området 1000 - 4000 Hz snarare har att göra med örats ökade känsighet som synns i phon-kurvorna.
/Peter
Det är väl just det det är ? Fast inte som vi (många i alla fall) här på faktiskt.se vill ha det - de höjer nivån för att "fånga uppmärksamheten" (?).
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 229 gäster