Moderator: Redaktörer
celef skrev:tack peter, jag tolkar ändå kurvan d som att den är fel, hur jag än vrider och vänder på kurvorna i c får jag inte d att stämma, jag skulle oxå vilja se en pik vid ~2.2k, jag tror inte jag förstår differans
celef skrev:peter, jag måste klura vidare, jag är helt vilsen, men graf e visar lite mildare nivåer just på grund av rumsreflexer, reflexer verkar vara bra om man får till dem rätt
angående itd, kan man läsa grafen omvänt, som två högtalare i en stereosetup och ett öra, ljudet som då infaller från den bortre högtalaren anländer 0,27ms senare än den närmsta högtalaren, ska man ta hänsyn till detta och den dämpning som huvudet utgör för ljudet från den bortre högtalaren?
peetwa skrev:celef skrev:peter, jag måste klura vidare, jag är helt vilsen, men graf e visar lite mildare nivåer just på grund av rumsreflexer, reflexer verkar vara bra om man får till dem rätt
angående itd, kan man läsa grafen omvänt, som två högtalare i en stereosetup och ett öra, ljudet som då infaller från den bortre högtalaren anländer 0,27ms senare än den närmsta högtalaren, ska man ta hänsyn till detta och den dämpning som huvudet utgör för ljudet från den bortre högtalaren?
Nej, det skall man inte. Om man skall tro toole. Står i första delen av artikeln som peter postade.
peetwa skrev:Men Celef. Upp med hakan. Jag har ju lyssnat mig till bristerna och sedan sökt en trolig förklaring.
[2] Att konuppbrytningen inte skall förstärkas av baffelns mått käns ju inte så kontroversiellt.
[3] Att röstena som känns ljusa skall åtgärdas med balansen mellan mellanregister och bas känns inte så kontroversiellt.
[4] Om dom fortfarande känns påträngande så kan man dämpa i diskanten dels som hel het eller med en bredbandig dip. Detta känns inte så kontroversiellt.
[5] Att eftersträva att lådans mått i kombination med väggreflexen inte super positionerar konuppbrytningen känns inte så kontroversiellt.
[6] Detta är utfallet av mina irrfärder de tre senast veckorna. Ibland måste man in i skogen för att komma ut på andra sidan.
At low frequencies a cone moves as a whole. This is the 'pistonic' area of operation. At higher frequencies the cone starts to flex, leading to resonances. This is what is referred to as 'breakup'.
These resonances are at fixed frequencies and are thus not harmonically related to the input signal. Non-harmonic distortions like this sound bad, and so should be avoided like the plague.
Breakup behaviour depends on cone material and geometry. Paper has very well damped breakup modes, which is one reason why it's such a commonly used material. More rigid materials, like metal, have very bad breakup modes, but fortunately they tend to be higher in frequency and so can be avoided with care.
There are ways to control breakup modes by treating the cone with various coatings.
Nattlorden skrev:At low frequencies a cone moves as a whole. This is the 'pistonic' area of operation. At higher frequencies the cone starts to flex, leading to resonances. This is what is referred to as 'breakup'.
These resonances are at fixed frequencies and are thus not harmonically related to the input signal. Non-harmonic distortions like this sound bad, and so should be avoided like the plague.
Breakup behaviour depends on cone material and geometry. Paper has very well damped breakup modes, which is one reason why it's such a commonly used material. More rigid materials, like metal, have very bad breakup modes, but fortunately they tend to be higher in frequency and so can be avoided with care.
There are ways to control breakup modes by treating the cone with various coatings.
celef skrev:precis, men jag förstår inte sambandet till baffelstorleken och högtalarväggen såsom peetwa skriver, vad är det han har kommit på?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 251 gäster