Sanningens bastardbarn, Dolores MKI, långtidslyssnade

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-03 19:41

Men du det kanske är dax att plocka fram smörpappret och linjalen. Har du boken så är det väll inte svårare än att kontroll mäta på fem ställen. Jag tycker den ser ut att stämma.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-03 20:02

glöm allt, jag har blandat ihop allt, får börja om från början
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-03 20:04

No sweat. Jag har fått börja om två gånger bara idag.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-03 20:20

ja det är verkligen piss att inte komma någonvart, men jag inbillar mig att dessa grafer/kurvor är helt oanvändbara, det är så sjukt stora nivåer att det bara inte kan stämma, det är nog något annat jag söker, som...

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-03 20:31

Jag har två nya grepp som jag tror på sen är det väll traditionell mental gyttjebrottning som gäller vid utlyssningen av filtrena. Det finns nog inge genvägar bara olika långa/omöjliga senvägar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-03 22:54

celef skrev:tack peter, jag tolkar ändå kurvan d som att den är fel, hur jag än vrider och vänder på kurvorna i c får jag inte d att stämma, jag skulle oxå vilja se en pik vid ~2.2k, jag tror inte jag förstår differans

Celef, du måste beakta att kurvorna är tagna i örongången i ett konsthuvud som är placerat i ett ekofritt rum. Eftersom det i ett sådant rum inte finns några reflexer annat än från konsthuvudet i sig så innebär det att endast 1 riktning per infallsvinkel finns med, nämligen direktljudet. Med reflexer från väggar tak och golv så blir kurvorna helt annorlunda och inte så iögonfallande. I ett diffusljudfält är det betydligt rakare frekvenskurva vid trumhinnan. Dessutom måste man beakta att dessa kurvor skiljer mellan olika människor och således även mellan människa och konsthuvud. Skillnaderna blir betydligt mindre då man integrerar kurvorna i ett diffusljudfält och i en konsertsal befinner sig publiken som finns på någorlunda avstånd i diffusljudfältet.

Hemma i sitt bostadsrum är det inte så att man befinner sig i ett diffusljudfält och ju mer man dämpar rummet desto mer uttalad blir direktljudet och därmed differensen mellan center och olika infallsvinklar större.

Den senare bilden i ditt inlägg visar Interaural Time Difference d v s tidsskillnaden på insignalen mellan öronen. ITD är en binaural storhet som visar tidsdifferensen mellan öronen från en och samma ljudvåg, medans då man mäter i endast en öronkanal så får man en frifältsöverföringsfunktion d v s frekvenskurvan vid respektive trumhinna satt i relation till den frekvenskurva som finns i punkten mellan öronen där inte huvudet finns med d v s i relation till frifält :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-04 00:20

Peter. Klapp, klapp, klapp.

I morgon tar jag första steget mot ett par riktiga test lådor. 2,2:3:5 blir inner måtten det känns väll rätt bra med avseende på resonanser.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-04 00:34

peter, jag måste klura vidare, jag är helt vilsen, men graf e visar lite mildare nivåer just på grund av rumsreflexer, reflexer verkar vara bra om man får till dem rätt

angående itd, kan man läsa grafen omvänt, som två högtalare i en stereosetup och ett öra, ljudet som då infaller från den bortre högtalaren anländer 0,27ms senare än den närmsta högtalaren, ska man ta hänsyn till detta och den dämpning som huvudet utgör för ljudet från den bortre högtalaren?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-04 00:38

hittade en graf till som är kul att titta på

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-04 09:27

celef skrev:peter, jag måste klura vidare, jag är helt vilsen, men graf e visar lite mildare nivåer just på grund av rumsreflexer, reflexer verkar vara bra om man får till dem rätt

angående itd, kan man läsa grafen omvänt, som två högtalare i en stereosetup och ett öra, ljudet som då infaller från den bortre högtalaren anländer 0,27ms senare än den närmsta högtalaren, ska man ta hänsyn till detta och den dämpning som huvudet utgör för ljudet från den bortre högtalaren?

Nej, det skall man inte. Om man skall tro toole. Står i första delen av artikeln som peter postade.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-04 12:36

Hurra! :D Nu är måtten fixerade. Det blir en lite mindre låda än dom 35 litrena jag planerade på grund av att jag var tvungen att hålla djupet nere. Om jag gjorde dom 30 cm så skulle uppbrytningen förstärkas av vägg reflexen istället. Samt att dom blir snyggare. Provlådorna borde spela inom ett par veckor.

Bild på 300 mm lådor och förstärkningen vid 800 Hz på brund av väggen.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-04 14:05

peetwa skrev:
celef skrev:peter, jag måste klura vidare, jag är helt vilsen, men graf e visar lite mildare nivåer just på grund av rumsreflexer, reflexer verkar vara bra om man får till dem rätt

Nej, det skall man inte. Om man skall tro toole. Står i första delen av artikeln som peter postade.

jag börjar misströsta, jag finner ingen logik i någonting, så jag håller nog fast i det jag har trott på tidigare: att inga kompenseringar ska till överhuvudtaget, men man kan behöva kompensera för en ojämn spridning, denna kompensering kommer att få tonkurvan att vara ickerak, mätningarna som finns på stereophile och soundstage är nyttiga att studera.

jag tror heller inte att man måste ha några magiska mått på bafflarna för att få till det, långt mycket viktaigare är det ovan tillsammans hur man hanterar frontloben samt basintegrationen till rummet

jag tycker detta är svårt nog men ger ett fantastiskt bra ljud om man får till det, varför ska man krångla till allt, just keep it simple
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-04 14:22

Finns ju de som försökt kompensera sådant, genom att ha korskoppling mellan vänster och höger högtalare och extra högtalarelement till att stråla kompensationsklang. Polk Audios Stereo Dimensional Array t.ex.
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-04 14:32

Men Celef. Upp med hakan. Jag har ju lyssnat mig till bristerna och sedan sökt en trolig förklaring.

Att konuppbrytningen inte skall förstärkas av baffelns mått käns ju inte så kontroversiellt.

Att röstena som känns ljusa skall åtgärdas med balansen mellan mellanregister och bas känns inte så kontroversiellt.

Om dom fortfarande känns påträngande så kan man dämpa i diskanten dels som hel het eller med en bredbandig dip. Detta känns inte så kontroversiellt.

Att eftersträva att lådans mått i kombination med väggreflexen inte super positionerar konuppbrytningen känns inte så kontroversiellt.

Detta är utfallet av mina irrfärder de tre senast veckorna. Ibland måste man in i skogen för att komma ut på andra sidan.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-04 16:00

peetwa skrev:Men Celef. Upp med hakan. Jag har ju lyssnat mig till bristerna och sedan sökt en trolig förklaring.

[2] Att konuppbrytningen inte skall förstärkas av baffelns mått käns ju inte så kontroversiellt.

[3] Att röstena som känns ljusa skall åtgärdas med balansen mellan mellanregister och bas känns inte så kontroversiellt.

[4] Om dom fortfarande känns påträngande så kan man dämpa i diskanten dels som hel het eller med en bredbandig dip. Detta känns inte så kontroversiellt.

[5] Att eftersträva att lådans mått i kombination med väggreflexen inte super positionerar konuppbrytningen känns inte så kontroversiellt.

[6] Detta är utfallet av mina irrfärder de tre senast veckorna. Ibland måste man in i skogen för att komma ut på andra sidan.

jo jag är nog allt lite ledsen :cry:

och nu ska jag försöka ge svar på tal

2 - jag tror inte jag förstår vad du menar med "konuppbrytning"

3 - jo en högtalare ska ju förstås vara neutral

4 - där är vi nog oense, jag tror inte på dippen som ett konstruktionsmål, om allt annat är så bra det kan bli så tror jag dippen är överflödig, men om allt annat inte är så bra så kan nog dippen hjälpa konstruktionen att ljuda bättre, detta är väldigt tydligt om du tittar på diskantnivåer. en fråga: som grund, har du kartlagt dina högtalares spridningsegenskaper innan du försöker forma tonkurvan i 0-gradersriktningen (eller därikring)?

5 - återigen, jag får inte ihop "konuppbrytningen", i övrigt håller jag med

6 - det kan nog vara klokt för vissa, men jag som är blind ska nog hålla mig ifrån skogen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-04 16:03

At low frequencies a cone moves as a whole. This is the 'pistonic' area of operation. At higher frequencies the cone starts to flex, leading to resonances. This is what is referred to as 'breakup'.

These resonances are at fixed frequencies and are thus not harmonically related to the input signal. Non-harmonic distortions like this sound bad, and so should be avoided like the plague.

Breakup behaviour depends on cone material and geometry. Paper has very well damped breakup modes, which is one reason why it's such a commonly used material. More rigid materials, like metal, have very bad breakup modes, but fortunately they tend to be higher in frequency and so can be avoided with care.

There are ways to control breakup modes by treating the cone with various coatings.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-04 16:19

Nattlorden skrev:
At low frequencies a cone moves as a whole. This is the 'pistonic' area of operation. At higher frequencies the cone starts to flex, leading to resonances. This is what is referred to as 'breakup'.

These resonances are at fixed frequencies and are thus not harmonically related to the input signal. Non-harmonic distortions like this sound bad, and so should be avoided like the plague.

Breakup behaviour depends on cone material and geometry. Paper has very well damped breakup modes, which is one reason why it's such a commonly used material. More rigid materials, like metal, have very bad breakup modes, but fortunately they tend to be higher in frequency and so can be avoided with care.

There are ways to control breakup modes by treating the cone with various coatings.

precis, men jag förstår inte sambandet till baffelstorleken och högtalarväggen såsom peetwa skriver, vad är det han har kommit på?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-04 16:29

celef skrev:precis, men jag förstår inte sambandet till baffelstorleken och högtalarväggen såsom peetwa skriver, vad är det han har kommit på?

Kanske läge att få ett exempel på vad uppbrottsfrekvensen på elementet i fråga ligger då... sen kanske det blir enklare att relatera den till mått/avstånd.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-04 17:52

@celef

När jag först lyssnade på mätningarna så hadVe dom två uppenbara färgningar en fet i basen och midbasen och en i toppen. Den i botten lämnar vi där hän och kollar på den i toppen. Jag lyssnade mig fram till att den låg i området kring 800-1000 Hz. Det skar som en kniv i vissa låtar. I detta området finns det en peak.

Bild
När jag närfältsmäter på basen så ser det ut så här. Jag tolkar det som att det är konen som börjar bryta upp.

Bild
Nu börjar det krångliga men ha tålamod. När man simulerar original lådan så har den maximalt med on axis stöd från baffeln mellan 600 – 900 Hz. Jag tolkar detta som att jobbigheten är konuppbrytningen som förstärks av baffeln.

Vad kan man göra åt detta jo man kan bredda baffeln och därigenom flytta förstärkningen av baffeln ner i lite mörkare fekvenser. Bild nedan. Svart=orginal grön=bred baffel

Bild

Men då ligger vi ju fortfarande på samma nivå kring 800 Hz. Jupp men då sätter vi in sugfilteret och vad har vi åstadkommit. Jo ett oförändrat mellanregister med en bort sugen konuppbrytning.

Bild

Här är jag nu. Vad hände jobbigheten vid konuppbrytningen försvann men rösterna är förtfarande för ljusa. Tre veckors huvudbankande och jag kommer kommer fram till att en sänkning i onaxisljudet på ett par dB från 500 Hz är vad jag behöver.

Hur åstadkommer jag detta samma metod. Bredda baffeln men denna gången så ökar jag värdet på spolen från 1,6 mH till 2,0 mH.

Bild

Är du med på hur jag tänker. För att komma till min tänkta målkurva utan att ändra på ljudet 0-500 Hz så använder jag baffelbredden i kombination med filtret för att uppnå detta. Om det skulle behövas kan jag ju suga lite i uppbrytningen också.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-04 18:06

@celef

Jag har provat att ställa högtalarna mot vägg och med lite tur kan jag ha dom så. Så jag simulerade hur detta skulle se ut. I diagrammet nedan så ser du original lådan med original filter med baffel 300 mm från väggen. Sög röv. Då förstärks givetvis området kring 800 Hz upp av väggreflexen. Genom att göra göra den modifierade lådan grundare så flyttar jag peaken upp i frekvens i stället.

Bild

Vad gör jag mer jo jag gör lådan till 30 liter istället för 15 och underavstämmer den för att passa rummet men det är väll inga konstigheter.

Jag vet att örat kan delvis filtrera bort den första utsläckningen. Men jag vågar inte chansa på att örat kan filtrera så lång upp som den andra. Sen skulle man kanske kunna dämpa bort den också men jag valde att gå denna vägen.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-04 18:34

@celef

Angspridningen så har jag koll i nuläget och med den bredare baffeln. Dock skall jag byta waveguide och då finns det mer än en viss risk att allt brakar sammman.

Jag känner mig långt ifrån säker på om jag gör rätt. Men jag har magkänslan med mig och då brukar det gå vägen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-04 19:14

jag har inte läst klart första posten men jag vill flika in att du kanske tar förhastad slutsats och du baserar detta på ett "mätfel", peaken i närfältmätningen vid 1300hz (eller diskontinutitetetn) är väldigt vanlig, studera gärna mätningarna i gamla high fidelity, jag tror att det har att göra med nån form av mik/membranstörning
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-04 19:21

angående nära väggplaceringen kan du ju likt iö ställa en dämpskiva bakom högtalaren och dimensionera denna så att störningen uteblir, alternativt montera högtalaren ännu lite närmare och klara dig med små dämpande bitar likt carlsson, eller montera elementen riktigt nära så behöver du ingen dämpning alls
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-04 19:36

angående spridningen, det kanske inte hjälper dig men jag brukar spela basen ensam och utan filter och mäter över en massa olika vinklar, jag brukar då få en känsla för hur basen ska skäras av och provar detta med ett filter, basen brukar normalt skäras av ganska flackt (enkelt filter) för att få en sån harmonisk övergång till diskanten som möjligt, ett brant filter ger för vassa "knän" långt offaxis tycker jag, sedan gäller det att möta upp med diskanten, jag tar här väldigt stor hänsyn till elementens faskurvor och riktar huvudloben dit jag vill ha den, jag sitter väldigt nära mina högtalare så jag får dem inte att funka utan denna metod. dippar är omöjliga att undvika så det gäller att få det så bra som möjligt där det betyder mest och inte bara i lyssningsstolen
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-04 19:45

Ja snart börjar det på riktigt. Skall börja med att montera de nya waveguiderna nästa vecka. Ska bli skönt att lämna teorin och simuleringarna åtminstonde delvis bakom mig.

Angånede bullen så har jag liknande på andra närfältsmätningar dock mindre och vid andra frekvenser.

Jag skall försöka att kommaihåg att göra massor med mätningar nästa gång jag närfältsmäter. Om ryggen inte pajar på kuppen.

Men som sagt. Skall bli skönt att se om jag har delat ut en bra giv till mig sjäv eller om jag bara fäktats mot väderkvarnar. Jag är rätt säker på att så inte är fallet men det skulle ju vara ett mindre mirakel och jag sruvar ihop de nya högtalarna och dom fungerar som jag tänkt mig. Jag har ju ingen ordning på vilken storleksordning det skall vara på åtgärderna och hur dom påverkar varandera.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-10 19:33

På fredag har jag förhoppningsvis ett par provlådor redo att fräsa och slitsa eller vad det blir. Samt en ny fräsjig. Jag har vart krasslig så det har blivit typ 15 minuter arbete om dagen.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-12 14:06

Bild

Bild

Nu börjar resultatet framträda och jag gillar vad jag ser.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-12 14:25

Snyggt jobbat. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-12 14:26

Hur låter den? 8)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-12 14:29

Det är en imponerande svärta, tystnaden är kompakt.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum