Fann iaf ett par Carlsson OA5-typ2 där i Jakaranda, absolut toppskick (nåja, en liten liten fanerskada i nedre hörnet baktill på en av lådorna) till det yttre. 1500:- begärdes men jag fick ner priset till 1200:- vilket kändes helt ok med tanke på skicket. Min lägenhet är inredd med 50/60-tals möbler rakt igenom så bara det var en anledning till köp kände jag, sen har jag alltid sett fram emot att höra ett par Carlsson-högtalare efter allt jag läst och hört om dessa.
Visst, det är dumt att använda dem och riskera att förstöra förstärkaren men jag kunde inte låta bli att provlyssna... helt såld!
Har läst på om vad som bör göras med dessa på carlssonplanet och nu börjar tankarna snurra om hur långt jag ska ta detta... Diskanterna ser ganska risiga ut och jag har tyvärr inte utrustning eller direkt kunskap för att kontrollera dem mer än det kosmetiska. 9710orna ser bra ut men jag förstår enligt renoveringsguiden att dessa behöver åtgärdas, eller helst bytas ut.
Självklart vill jag ha så bra högtalare som möjligt för så lite pengar som möjligt. Men nu när jag läste om Typ3-uppgraderingen så funderar jag givetvis på om man ändå inte ska slå till på stort och satsa på ett par högtalare som håller en bra tid framöver, kanske resten av livet?
Jag har en bullerskada som om jag inte minns fel ligger på frekvenserna där den mänskliga rösten ligger, eller däromkring, samt att jag har tinnitus. Inte så att jag lider av det särskilt ofta, men ibland hör jag det ganska tydligt. Bör det här påverka vilken väg jag ska ta?
Rummet dessa står i är 615cm x 460cm, 3m takhöjd.
Om jag nu går hela vägen och satsar på att bygga om dessa till Typ 3, vad kommer slutkostnaden hamna på? Alla tankar och idéer uppskattas så kommentera gärna!
Är det första jag gör kanske att skaffa sd-fötter?
Jag har en känsla av att det här är början på en lång och dyr resa.