Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:referensnivå är vilken peak för frontarna?
http://tinyurl.com/27pxccr
subjektivisten skrev:Va kul du.
subjektivisten skrev:Va kul du.
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Va kul du.
Jaaa, jag vet. Men, jag är inte så intresserad av att repetera de här grejerna. Jag föredrar personligen att de personer jag diskuterar med själv söker kunskap och sen diskuterar sina slutsatser med mig istället.
Piotr skrev:steveo1234 skrev: Ännu mer fascinerande är att den bara täcker området 0-35hz (ja, faktiskt från 0) och fått mycket goda omdömen i tester.
Ja fast "0" klarar ju vilken sluten sub som helst i ett tätt rum.
/Peter
Piotr skrev:steveo1234 skrev: Ännu mer fascinerande är att den bara täcker området 0-35hz (ja, faktiskt från 0) och fått mycket goda omdömen i tester.
Ja fast "0" klarar ju vilken sluten sub som helst i ett tätt rum.
/Peter
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Va kul du.
Jaaa, jag vet. Men, jag är inte så intresserad av att repetera de här grejerna. Jag föredrar personligen att de personer jag diskuterar med själv söker kunskap och sen diskuterar sina slutsatser med mig istället.
Jo, men det går ju även att svara också. Speciellt eftersom man ibland får se olika siffror (75 kontra 85 dB) när det gäller vad man ska kalibrera frontarna för. Men vad jag förstår så ska frontarna fixa 105 dB vid lyssningsplatsen, right? I ett väldämpat rum med lyssningsavstånd på 3-4 meter så är det nog rätt många högtalare som inte fixar det utan ganska mycket dist och kompression.
steveo1234 skrev:75 kontra 85db beror på om insignalen är -20 eller -30db. Oavsett vilket så får man 105db på lyssningsplatsen. Och ja, det är långt ifrån alla högtalare som klarar av det. Och ännu färre rum.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:75 kontra 85db beror på om insignalen är -20 eller -30db. Oavsett vilket så får man 105db på lyssningsplatsen. Och ja, det är långt ifrån alla högtalare som klarar av det. Och ännu färre rum.
Har du jämfört med några högtalare som man kan mäta/anta att dom har högre SPL förmåga och lägre dist? Det är klurigt detta med dist och kompression.
steveo1234 skrev:
Vilken produkt är det du menar? Affärsiden verkar vara baserad på bullerminimering från fläktblad och har ingenting med ljudreproduktion att göra alls?
RogerGustavsson skrev:steveo1234 skrev:
Vilken produkt är det du menar? Affärsiden verkar vara baserad på bullerminimering från fläktblad och har ingenting med ljudreproduktion att göra alls?
Jag har för mig att det var just en basljudalstrare från RotoSub man visade i Ny Teknik. Man kanske har ändrat inriktning sedan dess? Sedan kan man minnas helt fel också....
steveo1234 skrev:... Är de det du frågar efter?
Jag kanske ska passa på att nämna att jag hört säkert ett hundratals högtalare som inte har en chans att återge refnivå på ett sätt som gör att jag faktiskt vill lyssna på den nivån...
subjektivisten skrev: Jag tror det är mycket en lärningsprocess, där man behöver vänja sig vid låg dist och kompression. Har man aldrig gjort det så kanske det låter "normalt" när dom spelar långt över sin förmåga.
steveo1234 skrev:Kan vi nu lägga ner debatten hur kapabel anläggning som behövs för att återge filmspår? 115db vid lyssningsplats upp till 80hz är och förblir rätt svar.
subjektivisten skrev:Det lär det finnas men det vore intressant och se vilka dom är. Speciellt eftersom många av dom värre systemen verkar stå i ännu större rum = ännu högre krav. Stort att alla mätningar jag sett så sticker disten iväg rejält redan vid runt 30 hz och då snackar vi inte 115 dB 3-4-5 meter ifrån vid 7 hz.
subjektivisten skrev:115 dB 7 hz återgivning vid lyssningsplatsen under 10% THD, kräver nog en hel del. Mer än vad dom flesta infrasystem har iaf.
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Vad krävs det för system om man vill återge 7 hz @ 115dB @ 3-4 meter under 10% THD?
I ett rum? Gissningsvis någonstans runt 4-8 stycken bra 15".
Experience Studio Clarity: THX Certified Receivers reproduce studio Reference Level, 85dB SPL with 20dB of headroom.
RogerGustavsson skrev:
Referensnivån har också diskuterats men det står det heller inte mycket om på www.thx.com
Nedanstående säger inte hur man mätt det eller vid vilka frekvenser det gäller.Experience Studio Clarity: THX Certified Receivers reproduce studio Reference Level, 85dB SPL with 20dB of headroom.
steveo1234 skrev:Vilken produkt är det du menar? Affärsiden verkar vara baserad på bullerminimering från fläktblad och har ingenting med ljudreproduktion att göra alls?
steveo1234 skrev:Är det den gamla phoenix cyclone som ni tänker på? Den hade en annan lösning än vad thigpen har. Och är dessutom inte direkt en konkurrerande produkt.
RogerGustavsson skrev:Jag har för mig att det var just en basljudalstrare från RotoSub man visade i Ny Teknik. Man kanske har ändrat inriktning sedan dess? Sedan kan man minnas helt fel också....
RogerGustavsson skrev:Med utgångspunkt från önskan om 115dB vid lyssningsplats. Hur mycket luft måste man då kunna förflytta? Vid 20 Hz blir det väl ca 6 liter för 110dB (hittade siffran i en broschyr från Audio Pro)? 10 Hz kräver fyra gånger mera. För 7 Hz blir det väl åtta gånger, 48 liter? Detta utan hänsyn till rummets kavitetseffekt vid låga frekvenser. Hur räknar ni? Hur mycket luft ska förflyttas?
RogerGustavsson skrev:Men då börjar vi väl närma oss ljudnivån från en startande jetmaskin?
Mich skrev:steveo1234 skrev:Vilken produkt är det du menar? Affärsiden verkar vara baserad på bullerminimering från fläktblad och har ingenting med ljudreproduktion att göra alls?
Jag skrev ju att de inte har någon färdig produkt för HiFi.
De har nya hemsidor som fokuserar mest på en sak. Den gamla info är kanske inte kvar. Jag såg det efter jag postade igår.
Väldigt tråkigt att du får intryck av att det handlar om "bullerminimering från fläktblad". För det är det ju inte riktigt.
Högtalare används till mer än "ljudreproduktion". T.ex. skapa ljud från en synt.
Jag skulle inte kalla deras affärs ide för bullerminimering. Utan bullerminimering är ett område där deras teknologi kan användas. Anledningen till det området är just att det går att minimera oljud genom att skapa ljud. Det är att skapa ljud som deras teknik används till.
Deras teknik är RotoSub vilket, väldigt förenklat, kan beskrivas som en fläkt som kan skapa ljud genom att röra på bladen. Thingpen har gjort samma sak, men inte kommit så långt i utvecklingen.
//Michael
Piotr skrev:Jag tror herrarna överskattar den mängd luft som behövs pumpas.
Titta på min modul i Big-ba-da-boom!-tråden så ser ni ung. hur det ser ut.
Rummet är ca. 35kvm med 2-2.1m i takhöjd.
/Peter
Piotr skrev:Kan man resonera så här:
Teoretiskt bör ett helt styvt rum ge 36dB gain vid låga frekvenser (där våglängden är längre än det längsta måttet i rummet) och avsevärt mer om rummet görs väldigt litet (sitta i högtalarlådan typ..)
Jag räknar då med 6dB gain för varje begränsnngsyta. Få rum har dock så styva väggar så låt oss höfta på att 6dB tappas av väggarnas absorbtion och läckage.
Då är vi på 30dB gain och det är ganska precis det jag ser vid 5Hz i mitt rum.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster