Tankar om infrabas och annat

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-07 16:00

Va kul du. :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-07 18:32

steveo1234 skrev:
subjektivisten skrev:referensnivå är vilken peak för frontarna?

http://tinyurl.com/27pxccr

subjektivisten skrev:Va kul du. :wink:

+1 :mrgreen:

Ja den där var faktiskt jätterolig :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-07 18:44

Jaaa, jag vet. Men, jag är inte så intresserad av att repetera de här grejerna. Jag föredrar personligen att de personer jag diskuterar med själv söker kunskap och sen diskuterar sina slutsatser med mig istället.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-07 19:03

steveo1234 skrev: Ännu mer fascinerande är att den bara täcker området 0-35hz (ja, faktiskt från 0) och fått mycket goda omdömen i tester.

Ja fast "0" klarar ju vilken sluten sub som helst i ett tätt rum.

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-07 20:24

steveo1234 skrev:

Jaaa, jag vet. Men, jag är inte så intresserad av att repetera de här grejerna. Jag föredrar personligen att de personer jag diskuterar med själv söker kunskap och sen diskuterar sina slutsatser med mig istället.

Jo, men det går ju även att svara också. Speciellt eftersom man ibland får se olika siffror (75 kontra 85 dB) när det gäller vad man ska kalibrera frontarna för. Men vad jag förstår så ska frontarna fixa 105 dB vid lyssningsplatsen, right? I ett väldämpat rum med lyssningsavstånd på 3-4 meter så är det nog rätt många högtalare som inte fixar det utan ganska mycket dist och kompression.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-11-07 20:58

steveo1234 skrev:Vilket företag är det?

RotoSub

//Michael

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-08 09:49

Piotr skrev:
steveo1234 skrev: Ännu mer fascinerande är att den bara täcker området 0-35hz (ja, faktiskt från 0) och fått mycket goda omdömen i tester.

/Peter

Ja, men täta rum finns ju inte i praktiken? Att hålla ett statiskt tryck utan läckage är ingenting som existerar i verkligheten med en klassisk högtalarkon.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-08 09:49

Piotr skrev:

/Peter

Ja, men täta rum finns ju inte i praktiken? Att hålla ett statiskt tryck utan läckage är ingenting som existerar i verkligheten med en klassisk högtalarkon.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-08 09:50

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:

Jo, men det går ju även att svara också. Speciellt eftersom man ibland får se olika siffror (75 kontra 85 dB) när det gäller vad man ska kalibrera frontarna för. Men vad jag förstår så ska frontarna fixa 105 dB vid lyssningsplatsen, right? I ett väldämpat rum med lyssningsavstånd på 3-4 meter så är det nog rätt många högtalare som inte fixar det utan ganska mycket dist och kompression.

75 kontra 85db beror på om insignalen är -20 eller -30db. Oavsett vilket så får man 105db på lyssningsplatsen. Och ja, det är långt ifrån alla högtalare som klarar av det. Och ännu färre rum.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-08 09:54

Mich skrev:

RotoSub

//Michael

Vilken produkt är det du menar? Affärsiden verkar vara baserad på bullerminimering från fläktblad och har ingenting med ljudreproduktion att göra alls?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-08 10:13

steveo1234 skrev:

Syrgas? :D

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-08 13:36

steveo1234 skrev:75 kontra 85db beror på om insignalen är -20 eller -30db. Oavsett vilket så får man 105db på lyssningsplatsen. Och ja, det är långt ifrån alla högtalare som klarar av det. Och ännu färre rum.

Har du jämfört med några högtalare som man kan mäta/anta att dom har högre SPL förmåga och lägre dist? Det är klurigt detta med dist och kompression.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-08 15:28

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:75 kontra 85db beror på om insignalen är -20 eller -30db. Oavsett vilket så får man 105db på lyssningsplatsen. Och ja, det är långt ifrån alla högtalare som klarar av det. Och ännu färre rum.

Har du jämfört med några högtalare som man kan mäta/anta att dom har högre SPL förmåga och lägre dist? Det är klurigt detta med dist och kompression.

Beror på hur du menar? Jag har hört både revel och B&W till exempel spelandes film på referensnivå. Jag antar att de klarar av att spela starkare än mina högtalare, men, det låter ganska likt vill jag minnas upp till den gränsen. Speciellt revel blir dock lite mer "påträngande" när jag hörde dem. Men, det kan ju ha varit rummet. På samma sätt blir mina högtalare lite extra energirika i toppen vid starka utbrott. Det kan ju vara förstärkaren som klippar lite också iofs. Är de det du frågar efter?

Jag kanske ska passa på att nämna att jag hört säkert ett hundratals högtalare som inte har en chans att återge refnivå på ett sätt som gör att jag faktiskt vill lyssna på den nivån...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-11-08 15:35

steveo1234 skrev:
Mich skrev:

RotoSub

//Michael

Vilken produkt är det du menar? Affärsiden verkar vara baserad på bullerminimering från fläktblad och har ingenting med ljudreproduktion att göra alls?

Jag har för mig att det var just en basljudalstrare från RotoSub man visade i Ny Teknik. Man kanske har ändrat inriktning sedan dess? Sedan kan man minnas helt fel också....

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-08 15:37

RogerGustavsson skrev:
steveo1234 skrev:
Mich skrev:

RotoSub

//Michael

Jag har för mig att det var just en basljudalstrare från RotoSub man visade i Ny Teknik. Man kanske har ändrat inriktning sedan dess? Sedan kan man minnas helt fel också....

Är det den gamla phoenix cyclone som ni tänker på? Den hade en annan lösning än vad thigpen har. Och är dessutom inte direkt en konkurrerande produkt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-08 17:08

steveo1234 skrev:... Är de det du frågar efter?

Jag kanske ska passa på att nämna att jag hört säkert ett hundratals högtalare som inte har en chans att återge refnivå på ett sätt som gör att jag faktiskt vill lyssna på den nivån...

Typ. Har varit på demos där folk spelat långt över högtalarens förmåga men dom verkar inte hört problemet. Jag tror det är mycket en lärningsprocess, där man behöver vänja sig vid låg dist och kompression. Har man aldrig gjort det så kanske det låter "normalt" när dom spelar långt över sin förmåga. En anledning varför jag är nyfiken på i64s.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-08 17:11

subjektivisten skrev: Jag tror det är mycket en lärningsprocess, där man behöver vänja sig vid låg dist och kompression. Har man aldrig gjort det så kanske det låter "normalt" när dom spelar långt över sin förmåga.

+1 !!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-11-08 18:29

steveo1234 skrev:Kan vi nu lägga ner debatten hur kapabel anläggning som behövs för att återge filmspår? 115db vid lyssningsplats upp till 80hz är och förblir rätt svar.

subjektivisten skrev:Det lär det finnas men det vore intressant och se vilka dom är. Speciellt eftersom många av dom värre systemen verkar stå i ännu större rum = ännu högre krav. Stort att alla mätningar jag sett så sticker disten iväg rejält redan vid runt 30 hz och då snackar vi inte 115 dB 3-4-5 meter ifrån vid 7 hz.

subjektivisten skrev:115 dB 7 hz återgivning vid lyssningsplatsen under 10% THD, kräver nog en hel del. Mer än vad dom flesta infrasystem har iaf.

steveo1234 skrev:
subjektivisten skrev:Vad krävs det för system om man vill återge 7 hz @ 115dB @ 3-4 meter under 10% THD?

I ett rum? Gissningsvis någonstans runt 4-8 stycken bra 15".

Med utgångspunkt från önskan om 115dB vid lyssningsplats. Hur mycket luft måste man då kunna förflytta? Vid 20 Hz blir det väl ca 6 liter för 110dB (hittade siffran i en broschyr från Audio Pro)? 10 Hz kräver fyra gånger mera. För 7 Hz blir det väl åtta gånger, 48 liter? Detta utan hänsyn till rummets kavitetseffekt vid låga frekvenser. Hur räknar ni? Hur mycket luft ska förflyttas?

När det gäller THX-normen, var hittar man uppgifter om den? www.thx.com ger inte mycket data! Mitt rum skulle hamna i THX Select2.

Referensnivån har också diskuterats men det står det heller inte mycket om på www.thx.com
Nedanstående säger inte hur man mätt det eller vid vilka frekvenser det gäller.
Experience Studio Clarity: THX Certified Receivers reproduce studio Reference Level, 85dB SPL with 20dB of headroom.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-08 19:21

RogerGustavsson skrev:
Referensnivån har också diskuterats men det står det heller inte mycket om på www.thx.com
Nedanstående säger inte hur man mätt det eller vid vilka frekvenser det gäller.
Experience Studio Clarity: THX Certified Receivers reproduce studio Reference Level, 85dB SPL with 20dB of headroom.

Detta är förvisso inget officiellt dokument men det är enkelt att förstå och innehåller den viktigaste infon:

http://www.hometheaterhifi.com/technica ... sound.html

"If you are doing the math right now, you may have already concluded that in a text-book Dolby Digital theater, one heck of a subwoofer system is called for! Let me explain.

In a movie theater on the island of Utopia, with ideal hardware, any single screen channel should be capable of a clean 105 dB peak with it's own respectable bass. The LFE channel should be capable of a 115 dB peak. Drive all channels to the max and the system should be able to slam you with approximately 120 dB of bass information. Thank you Dolby.

Doing this right means having some powerful hardware. Deep bass at high output necessitates considerable air displacement. This in turn calls for large speaker drivers with appreciable excursion, which further calls for considerable amplifier power. For a modest cinema, two 18” drivers could be considered a practical minimum, with some road-show-sized theaters using as many as eight drivers, backed up by some 4,000 watts of amplifier power to deliver the goods."

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-11-08 20:19

steveo1234 skrev:Vilken produkt är det du menar? Affärsiden verkar vara baserad på bullerminimering från fläktblad och har ingenting med ljudreproduktion att göra alls?

Jag skrev ju att de inte har någon färdig produkt för HiFi.

De har nya hemsidor som fokuserar mest på en sak. Den gamla info är kanske inte kvar. Jag såg det efter jag postade igår.

Väldigt tråkigt att du får intryck av att det handlar om "bullerminimering från fläktblad". För det är det ju inte riktigt.

Högtalare används till mer än "ljudreproduktion". T.ex. skapa ljud från en synt.

Jag skulle inte kalla deras affärs ide för bullerminimering. Utan bullerminimering är ett område där deras teknologi kan användas. Anledningen till det området är just att det går att minimera oljud genom att skapa ljud. Det är att skapa ljud som deras teknik används till.

Deras teknik är RotoSub vilket, väldigt förenklat, kan beskrivas som en fläkt som kan skapa ljud genom att röra på bladen. Thingpen har gjort samma sak, men inte kommit så långt i utvecklingen.

steveo1234 skrev:Är det den gamla phoenix cyclone som ni tänker på? Den hade en annan lösning än vad thigpen har. Och är dessutom inte direkt en konkurrerande produkt.

Nä blanda inte in cyclone. Det är ju mera som vanlig högtalar teknik, men med en ovanlig form på membranet.

RogerGustavsson skrev:Jag har för mig att det var just en basljudalstrare från RotoSub man visade i Ny Teknik. Man kanske har ändrat inriktning sedan dess? Sedan kan man minnas helt fel också....

Det stämmer nog bra det. På CeBit kunde man både se och höra en RotoSub. Om inriktningen är ändrad eller inte är lite svårt att svara på. Jag tycker nog inte det, för inriktningen har väl varit RotoSub teknologin hela tiden. Sedan har kanske fokus på vilken applikation som jobbats mest med varierat under tiden. Beror kanske också på kunderna. Det går t.ex. att blåsa rök snyggt med en RotoSub, men det var nog en engångsprodukt.

//Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-08 22:54

RogerGustavsson skrev:Med utgångspunkt från önskan om 115dB vid lyssningsplats. Hur mycket luft måste man då kunna förflytta? Vid 20 Hz blir det väl ca 6 liter för 110dB (hittade siffran i en broschyr från Audio Pro)? 10 Hz kräver fyra gånger mera. För 7 Hz blir det väl åtta gånger, 48 liter? Detta utan hänsyn till rummets kavitetseffekt vid låga frekvenser. Hur räknar ni? Hur mycket luft ska förflyttas?

Sen kanske man ska lägga till att flytta luft utan dist + att man ofta har 10 dB högre ljudtryck vid dom lägre frekvenserna och räknar man 115 dB vid 80 hz så kanske vi får räkna med 125 dB vid 7 hz @ max 10% THD.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-11-09 07:56

Men då börjar vi väl närma oss ljudnivån från en startande jetmaskin?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-11-09 09:00

På vilket avstånd från jetmaskinen?

Men ja, det är enorma system som avses för att realisera siffrorna.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-09 09:10

RogerGustavsson skrev:Men då börjar vi väl närma oss ljudnivån från en startande jetmaskin?

Ja, på ett par hundra meters håll då... vid 30m är det c:a 150dB från en jetmotor.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-09 09:42

Jag tror herrarna överskattar den mängd luft som behövs pumpas.

Titta på min modul i Big-ba-da-boom!-tråden så ser ni ung. hur det ser ut.

Rummet är ca. 35kvm med 2-2.1m i takhöjd.

/Peter

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-09 09:55

Mich skrev:
steveo1234 skrev:Vilken produkt är det du menar? Affärsiden verkar vara baserad på bullerminimering från fläktblad och har ingenting med ljudreproduktion att göra alls?

Jag skrev ju att de inte har någon färdig produkt för HiFi.

De har nya hemsidor som fokuserar mest på en sak. Den gamla info är kanske inte kvar. Jag såg det efter jag postade igår.

Väldigt tråkigt att du får intryck av att det handlar om "bullerminimering från fläktblad". För det är det ju inte riktigt.

Högtalare används till mer än "ljudreproduktion". T.ex. skapa ljud från en synt.

Jag skulle inte kalla deras affärs ide för bullerminimering. Utan bullerminimering är ett område där deras teknologi kan användas. Anledningen till det området är just att det går att minimera oljud genom att skapa ljud. Det är att skapa ljud som deras teknik används till.

Deras teknik är RotoSub vilket, väldigt förenklat, kan beskrivas som en fläkt som kan skapa ljud genom att röra på bladen. Thingpen har gjort samma sak, men inte kommit så långt i utvecklingen.

//Michael

Hemsidan fokuserar nästan uteslutande på bullerminimering och som du nämnde (men jag missade..) så finns det ännu ingen presentation av någon ljudåtergivande produkt.

Oavsett vilket så ser jag fram emot att se vad RotoSub kommer att erbjuda för produkt när den kommer.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-09 09:57

Piotr skrev:Jag tror herrarna överskattar den mängd luft som behövs pumpas.

Titta på min modul i Big-ba-da-boom!-tråden så ser ni ung. hur det ser ut.

Rummet är ca. 35kvm med 2-2.1m i takhöjd.

/Peter

Diskussionen påminner mig om en gammal plutonschef jag hade i lumpen:
"Om kartan inte stämmer med verkligheten så är det verkligheten som gäller tills jag ger kontraorder".
Det är lite för stor skillnad mellan beräknat behov och verkligt behov just nu tycker jag...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-09 10:12

Ja. Som synes ligger nivån vid 5Hz ca. 6dB under 50Hz som är ovan systemresonans och nära "0dB".

Jag är inte säker på elementens känslighet men om vi räknar med 84dB och 20W per element så ligger det närmare 110dB än 100dB i det övre området. Nu står lådan en bit ut från vägg med elementen upp en bit från golv. Mot vägg och golv med en till låda har jag strax över fyra liter pumpkapacitet och bör prestera ung. det som efterfrågas i tråden.

Det är subjektivt rätt högt och med en till låda samt med bättre stöd från rummets ytor blir det la +10dB minst. Ska kolla mina mätningar men jag tor disten håller sig ung. lika mellan 5Hz och 20Hz. Slaglängden är ju lika under systemresonansen vilket ger avrullningen på 12dB/oct för den slutna lådan men som synes förstärker rummet rejält neråt.

Det verkar alltså möjligt att ligga under 5% dist vid 5Hz @ 110-115dB med fyra tiotummare som inte ens slår fullt ut (ca. 1.2-1.4 liter per element).

Som sagt, det är bäst att jag dubbelcheckar detta och dessutom gör en SPL-mätning. Det kommer om en vecka eller så när låda nummer två är färdig.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-09 10:19

Kan man resonera så här:

Teoretiskt bör ett helt styvt rum ge 36dB gain vid låga frekvenser (där våglängden är längre än det längsta måttet i rummet) och avsevärt mer om rummet görs väldigt litet (sitta i högtalarlådan typ..)

Jag räknar då med 6dB gain för varje begränsnngsyta. Få rum har dock så styva väggar så låt oss höfta på att 6dB tappas av väggarnas absorbtion och läckage.

Då är vi på 30dB gain och det är ganska precis det jag ser vid 5Hz i mitt rum. :)

/Peter

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-09 10:34

Piotr skrev:Kan man resonera så här:

Teoretiskt bör ett helt styvt rum ge 36dB gain vid låga frekvenser (där våglängden är längre än det längsta måttet i rummet) och avsevärt mer om rummet görs väldigt litet (sitta i högtalarlådan typ..)

Jag räknar då med 6dB gain för varje begränsnngsyta. Få rum har dock så styva väggar så låt oss höfta på att 6dB tappas av väggarnas absorbtion och läckage.

Då är vi på 30dB gain och det är ganska precis det jag ser vid 5Hz i mitt rum. :)

/Peter

Jag vill minnas att 30db gain är betydligt mycket mer än vad som är vanligt. Oftast tycker jag att det är i storleksordningen 20db (eller strax däröver) som rummet bidrar med maximalt. Oavsett vilket, så är den förstärkningen praktiskt taget nödvändig för att nå målet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi