Akustikhjälp?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-11-08 10:12

Bra drag att ta bort den där absorbenten vid soffan, ja. Som någon nämnde tidigare tror även jag att du skulle kunna få ett lyft genom att "spegelvända" möbleringen, d.v.s. byta plats på soffa och TV/högtalar-setupen. Det kanske är lite sämre feng shui, men det kan hjälpa ljudet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-08 10:39

Det tror jag med. Men vill man behålla den smakfulla möbleringen och djupet i rummet, så kan med fördel en dörr till hallen monteras. För att behålla atmosfären och ljuset skulle jag föreslå en glasdörr med extra tjockt glas. Funkar ju även som dämpning ut mot trapphuset.
Den som vet mest, tror minst.

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-08 16:57

pgmj och Ragnwald: Jo, visst har den positionen bättre förutsättningar men då kommer man att gå rakt in i soffan och tv-bordet från hallen så det är tyvärr inget alternativ..

Sista ändringen blev såpass bra så att jag inte upplever den tunga klangen längre, det blev faktiskt riktigt bra. Men om någon har en ide så testar jag den mer än gärna, bra kan alltid bli bättre.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-11-08 17:33

eriken skrev:pgmj och Ragnwald: Jo, visst har den positionen bättre förutsättningar men då kommer man att gå rakt in i soffan och tv-bordet från hallen så det är tyvärr inget alternativ..

Sista ändringen blev såpass bra så att jag inte upplever den tunga klangen längre, det blev faktiskt riktigt bra. Men om någon har en ide så testar jag den mer än gärna, bra kan alltid bli bättre.

Hur låter audiopro lådorna efter ändringen då? :)

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-08 19:25

Har inte testat, de är för närvarande isärskruvade och håller på att bli ett par white diamond. Blir faktiskt riktigt snyggt med en halvmatt vit färg i sann shabby-chic anda :)

Edit: Såhär blev dom:

Blev riktigt nöjd, från början var de i svart pianolack (repig sådan).

Bild
Senast redigerad av eriken 2010-11-08 21:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-11-08 19:49

eriken skrev:Har inte testat, de är för närvarande isärskruvade och håller på att bli ett par white diamond. Blir faktiskt riktigt snyggt med en halvmatt vit färg i sann shabby-chic anda :)

Ja det kanske inte alls blir tokigt :)

Var nyfiken och höra hur dom lät iom att dom var ljusare i karaktären förr.

Nu när du fått till pi60 lådorna via lite förändringar så kanske audiopro lådorna låter alldeles för ljust, du får väl prova när dom är klara.Mvh...
Senast redigerad av zapanasta 2010-11-08 19:53, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-08 19:50

eriken skrev:pgmj och Ragnwald: Jo, visst har den positionen bättre förutsättningar men då kommer man att gå rakt in i soffan och tv-bordet från hallen så det är tyvärr inget alternativ..

Men det föreslog jag inte heller. Jag föreslog att du skulle behålla din fina möblering. :wink:

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-08 19:56

Sorry Ragnwald, Jag råkade nog skriva in ditt nick av tankspriddhet :)

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-09 20:09

Subjektivisten: Jag följde ditt råd och vände allt på tvären (spelar på längden) med stor misstro att det skulle likna apa möbleringsmässingt och inte låta bra heller pga ett tidigare halvhjärtat försök.

Resultatet blev förbluffande hoppingivande. Högtalarna står nu i varsitt hörn väl avdämpat bakom och på sidorna.

Här är en mätning som bekräftar det hela. Förr hade jag en 10 dB peak på 50 hz som förstörde mycket samt en svag mellanbas. Jag skrev ju lite tidigare att jag fick till det bra då jag tog bort absorbenten, detta är uppskattningsvis ett STORT steg i rätt riktning rent klangmässigt om jag jämför mot iö rummet jag lyssnade i, ja nu är det faktiskt nära även om det naturligtvis inte alls låter lika bra.

Den största skillnaden mellan nu och då är nog mest att det nu låter mycket mera äkta och naturligt och mindre "stereo".

Bild

Jämnheten i basen nu är riktigt bra (motför förut) samt att det går mycket djupare :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-09 20:12

Trevligt att höra. Det kanske går att både förbättra det och även få till det så du kan "bo" så med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-09 23:12

Rummet, rummet och rummet. Tre viktigaste faktorerna.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-09 23:43

Ja, det stämmer verkligen. Som ganska okunnig inom ljudåtergivning/akustik så visste jag att rummet var mycket viktigt och att det är stor skillnad med små förändringar av rummet och att samma högtalare låter mycket olika i olika rum men att samma rum kan låta så olika hade jag aldrig kunnat tro. Nu har jag markskiva och Aco skiva ca 1,50 upp i höjd bakom och på sidan ca en dryg meter åt vardera håll och mitt vita draperi över dämpningen och en lucka i mitten och det låter allt annat än instängt.

Jag trodde aldrig att detta rum skulle kunna låta så bra som det gör nu och det känns väldigt kul att jag är så nöjd nu som jag är.

Helt ärligt så är det det här bästa jag hört efter hassesolos rum. Det ska bli enormt spännande att fortsätta pyssla och se var det slutligen landar. Möbleringsmässigt blev det också bra faktiskt, det är en del finslipning men grunden blev behaglig och i samma stil som förr.

Ja, då har jag väll hyllat mitt ljud och mina bravader klart för ikväll då.. så nu blir det till att avrunda :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-09 23:44

Skönt att vårt tips gav resultat. :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-11-10 00:12

Kul att du fick till ljudet och ett stort+ angående audiopro högtalarna,va snygga dom blev :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-11-10 01:46

Kul eriken att meckandet gett resultat. Verkligen!

Du nämner hassesolo och där har jag också fått en rejäl åktur ;) Misstänker att du bor i Umeå det gör inte jag men skall däremot dit i dagarna två 11-12 februari man kanske kan få dyka in på ett besök om det passar :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-10 09:17

Grattis Eriken ! :D

Som du kan avläsai min avatar så är jag lite i samam situation, har presis i dagarna lyckats få till ett "helt ok" ljud hemma till skillnad mot innan då det lät rent ut sagt förfärligt. faktiskt riktigt dåligt... :?

Otroligt kul när man väl får till det, nu längtar jag bara än mer efter nytt boende och möjlighet att på riktigt fixa till mitt ljud :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-10 11:31

Bilder ögonaböj. :)

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-10 18:23

Nattlorden: Japp :)

Zap: Tack tack! ja dom blev riktigt fina. Troligen så åker dom iväg till en kvinnlig bekant eller mina föräldrar.

Bassman: Jo, jag bor i Umeå och du är välkommen att titta förbi här när du har krokarna förbi :) Så du har också lyssnat till hasses rum? Det är verkligen en upplevelse utöver det vanliga, den basen är inte att leka med.

DVD-ai: Tack! Ja det är en riktigt härlig upplevelse att äntligen få till det så att man kan bara riktigt njuta och känna gåshuden på bra musik. Kan förstå att du också känner dig glad då också om du med haft ett problematiskt rum, det är inte kul, speciellt då man vet vad grejjerna går för och hur man vill att det ska låta.

Ragnwald: Bilder kommer så snart jag fått till permanenta lösningar. Just nu hänger gardinerna i häftstift osv :P

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-10 22:40

Då var det ställt i ordning och fixat någorlunda hyffsat. Inget är spikat men jag tycker att detta blev såpass bra att jag kan leva med det utan att känna att jag måste ändra något på direkten. Mera och större mattor är väll prio 1. Rummet känns även betydligt större efter ommöbleringen (vilket inte riktigt syns pga att jag inte hade någon direkt vidvinkel till hands).

Högtalarna står nu 2,65 m isär och så är det ca 3,2 m till sweetspot. En sak jag har märkt är att i alla rum jag kört pi60 så är det först efter ca 3 m lyssningsavstånd som de riktigt börjar komma till sin rätt. Någon som har gjort liknande iaktagelse eller fungerar det lika bra med 2,5 m bara rummet är bra?

Bild
Senast redigerad av eriken 2010-11-22 01:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-11 00:17

Ser mycket bra ut. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Gebba

Inläggav Gebba » 2010-11-11 00:56

En heltäckningsmatta på det där så..

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-11-11 01:21

De där burkarna känner man igen. :D

Ja, jag har upplevt att pi60 spelar ut klart bättre på över och runt 3m än under det. Men som vanligt, rummet och dess form har varit starkt bidragande faktorer. Det gläder mig att du fick till en bättre lösning och att du närmar dig målet. Själv hade jag inte den möjligheten här hemma och upplevde en viss ångest över att flytta ifrån ett BRA rum till det rum som jag har nu som är sämre på alla sätt. Men så blev det och högtalarna gör säkert mycket bättre ifrån sig hos dig nu än vad de gjorde under halvåret de stod här.

/ Henrik

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-11-11 02:25

Gebba skrev:En heltäckningsmatta på det där så..

Yes, med betoning på heltäckande..

Vad jag kunde se så har ditt rum bra mått/proportioner om man spelar längst med. Om du sett ljuset i horisonten. Med mjukmatta då jävlar :D

Jag kommer att skicka ett PM innan jag kommer till Umeå höra om det funkar.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-11-11 02:30

Eller ge fan i att dammsuga på ett år eller så. :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-11 08:01

bassman skrev:

Yes, med betoning på heltäckande..

Vad jag kunde se så har ditt rum bra mått/proportioner om man spelar längst med. Om du sett ljuset i horisonten. Med mjukmatta då jävlar :D

Jag kommer att skicka ett PM innan jag kommer till Umeå höra om det funkar.

Man kommer ganska långt med fet matta och stora kuddar också, men inte lika långt :cry:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-11 08:19

Jag tycker det ser trevligare ut... blir ett avbrott på hallen så att man verkligen kommer ut i ett rum... än att hallen verkar genomgående med en "liten rumsnisch" på ena sidan.

Visst blir det inte så bra Feng Shui med dörren bakom ryggen.... det kanske går att hänga ett draperi som separerar hallen från vardagsrummet?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-11 09:26

eriken skrev:Då var det ställt i ordning och fixat någorlunda hyffsat. Inget är spikat men jag tycker att detta blev såpass bra att jag kan leva med det utan att känna att jag måste ändra något på direkten. Mera och större mattor är väll prio 1. Rummet känns även betydligt större efter ommöbleringen (vilket inte riktigt syns pga att jag inte hade någon direkt vidvinkel till hands).

Högtalarna står nu 2,65 m isär och så är det ca 3,2 m till sweetspot. En sak jag har märkt är att i alla rum jag kört pi60 så är det först efter ca 3 m lyssningsavstånd som de riktigt börjar komma till sin rätt. Någon som har gjort liknande iaktagelse eller fungerar det lika bra med 2,5 m bara rummet är bra?

ser ju lysande ut, jag vill också ha ett sådant bra lyssningsavstond... :x

kan bara instämma med din bedömning av lyssningsavståndets betydelse, jag vill påstå att under 2m så låter dessa högtalare verkligen inte roligt på något sätt.... jag har nu lyckats få till 2m hemma och det är "så att det går att leva med" men absolut inte i närheten av vad man skulle vilja :?
2,5m så börjar det hända grejer och 3m eller mer så är dom helt underbara. Så mitt mål är att när jag ska byta boende då ska vardagsrummet ha möjlighet att på ett bra sätt möblera för exakt 3m lyssningsavstånd, inte mer och inte mindre :D
Detta för att rummer ska vara så pass "litet" att ljudtrycket räcker till, utan att för den sakens skull förlora ljudbilden och den homogena klangen man får med 3m lyssningsavstond.

Ohhhjjj vad jag längtar efter nytt boende.... :evil: :!:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-11-11 09:53

Kräver inte en sådan hörnnära placering rätt mycket dämp kring hörnen,
bakväggen och sidoväggarna? Jag har alltid varit lite rädd för att ställa piP
närmare än de 80 cm som rekommenderas som avstånd från hörn. pi60
sprider ljudet annorlunda och är kanske inte lika känsliga för en sådan
placering?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-11-11 16:36

Eriken, nu står högtalarna väldigt inknökade i repektive hörn. Det finns risk för "bumlig bas" och det hjälper ändå inte med absorbenter eftersom de inte absorberar tillräckligt långt ned i frekvens. Däremot kan du experimentera med avstånden till väggytorna. Att vara noggrann med placeringen är mycket viktigt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-11 17:02

Johan: Jag har inte hunnit testa olika placeringar än utan de står för närvarande 20 cm från bakvägg och 20 cm från sidoväggen. Dämpningen av sidorna består av 70 mm markskiva samt att väggarna är av gips.

Jag upplever inte problem med en bumlig bas som det är nu, om det beror på gipsväggarna eller vad det nu är vet jag inte men jag antar att det kommer att bli bättre om jag flyttar in dem en bit.

Vad brukar vara rekomenderat minsta avstånd till sidovägg och varierar det om de består av betong eller gips?

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino