Vilken dist är det som gör att det låter orent och grusigt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Vilken dist är det som gör att det låter orent och grusigt?

Inläggav paa » 2010-11-10 18:57

Vilken sorts dist är det som gör att det låter orent och grusigt, och vad skiljer den disten från sådan som bara gör att det låter snyggt?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-11-10 19:16

Minnesdistorsion kanske, 2:a och 3:e harmonisk övertonsdist är väl helt okej, från 0.1-1 procent, beroende på belastningsfrekvens.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-11-10 21:44

All dist låter orent och grusigt.

Eller om jag ska nyansera mig lite: Alla olinjäriteter gör att det låter orent och grusigt, bara det är tillräckligt mycket olinjäritet och man väljer "rätt" signal.

Tror jag.

Snygg dist tror jag är en dålig ursäkt för att man inte kunde bygga apparaten bättre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-11-10 21:49

Svante skrev:Snygg dist tror jag är en dålig ursäkt för att man inte kunde bygga apparaten bättre.

Är det svårt att bygga en apparat utan dist? Eller om jag ska nyansera mig lite: en apparat utan allt för stora olinjäriteter?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-11-10 22:49

Objektivisten skrev:
Svante skrev:Snygg dist tror jag är en dålig ursäkt för att man inte kunde bygga apparaten bättre.

Är det svårt att bygga en apparat utan dist? Eller om jag ska nyansera mig lite: en apparat utan allt för stora olinjäriteter?

Nja, är det svårt att bygga en bil som går mjukt på vägen?
Jag kan det inte, men ändå är det vardagsmat.

Det beror förstås på hur bra det ska vara, men det går att bygga förstärkare med ohörbart lite dist och många förstärkare har så lite dist att det inte spelar någon roll. Om det är svårt? Det beror nog på vem du frågar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-11-10 23:03

Det är pissenkelt m a o. Vi kan följaktligen utgå ifrån att disten handlar om soundshaping, för att få en mer tilltalande produkt. Klubbat!!! :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-10 23:25

6550 la väl upp ett antal filer med och utan dist där, som jag fattade det, inte var så lätt att bara säga att den distade lät grusigt och orent, eller?
Jag hade dock för mycket runt mig då så jag fick aldrig tid att ladda ner dom innan han sopade rent efter sig.
Rörförstärkare är ju en annan sak som brukar låta snyggt trots lite högre distvärden. Så nån skillnad lär det vara på olika.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-11-11 00:00

There is no pure, distortion-free, and completely transparent way to capture the sound of a voice or instrument to tape or hard disk. Every piece of equipment in the signal chain contributes something to the sound. That's exactly why audiophiles care about cables, CD transports, even equipment stands and room treatments—potentially, everything matters.

http://www.stereophile.com/thinkpieces/387/

Bild

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-11 00:03

Håller med Svante. Även rörförstärkare låter illa när man lyssnar på komplex musik över deras förmåga.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-11 00:22

subjektivisten skrev:Håller med Svante. Även rörförstärkare låter illa när man lyssnar på komplex musik över deras förmåga.

Håller med, ändå så börjar alla prata om att dom klipper så snyggt när man pratar rör kontra trissor. Alla förstärkare låter bäst när dom inte klipper om dom är gjorda för HiFi.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-11-11 00:28

Harryup skrev:
subjektivisten skrev:Håller med Svante. Även rörförstärkare låter illa när man lyssnar på komplex musik över deras förmåga.

Håller med, ändå så börjar alla prata om att dom klipper så snyggt när man pratar rör kontra trissor. Alla förstärkare låter bäst när dom inte klipper om dom är gjorda för HiFi.

mvh/Harryup

Det kan nog alla hålla med om, alltså är det något annat som skiljer, än mätbar thd :-)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2010-11-11 00:55

Det gör alla även dina... ja tom dina hogtalare med för den delen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-11 01:21

Rotel låter inte trevligt med komplex musik, obehagliga 6:e och 7:e deltoner, blir vasst och otrevligt.

Vad jag läst mig till, så försöker förstärkarkonstruktörer att styra den dist som är oundviklig, att hamna rätt. Även om den på pappret är väldigt låg med mätsignaler, så blir det annat med kompakt musikmassa, som inte går att mäta disten på.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-11-11 01:32

Ragnwald skrev:Rotel låter inte trevligt med komplex musik, obehagliga 6:e och 7:e deltoner, blir vasst och otrevligt.

Några belägg, länk till mätning eller liknande?
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-11 01:40

Nu var du för snabb, tänkte väcka subben. :wink:

Det handlar om 800-serien.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-11-11 01:52

Dist är bra. Dist är vackert. Dist kommer i många olika färger och former. Transparens är granne med Dist.

http://open.spotify.com/track/6RyDRaxpO2bZ3gq1w1cJbQ

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-11-11 07:53

Jag tror inte att jag brukar lira högre än att stärkeriet "förmår hänga med".
Hur man nu definierar "hänga med".
Vilket nog inte skall tydas som att jag "håller igen" med hänsyn till förstärkarna.

Förstår nog för övrigt inte riktigt vad "låter grusigt" innebär, men jag får hursomhelst aldrig några associationer till "grusighet" när jag lyssnar.

Det kan finnas åtminstone två skäl till att jag inte upplever några problem med dist:
Tilltalas inte av höga ljudtryck.
Har inget intresse av att testa "vad prylarna tål och vad de går för".

Men, är inte uddatonsdist ett fenomen som går på tvärs med resonanser i naturen?
Är det möjligen så att den mänskliga hörseln "reagerar med nåtslax error" när den skall tolka ett onaturligt förlopp?
blir det grus i hörselmaskineriet.

Jag menar:
Det är ju inte prylarna som "låter" på ett visst sätt.
Det är ju vi som lyssnar, som hör dem på ett visst sätt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-11 08:09

Ragnwald skrev: Även om den på pappret är väldigt låg med mätsignaler, så blir det annat med kompakt musikmassa, som inte går att mäta disten på.

Nä det tror jag inte.

Är det fråga om stora olinjäriteter blir HD hög och därmed IMD.

Är HD låg blir IMD låg.

Viss skillnad blir det i nivåer och spektrala produkter men i stort så tror jag att det jag skriver gäller.

Man kan använda komplexa multitonsignaler (liknande musik) för att mäta dist och då ser man ofta en gräsmatta med distortionsprodukter.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-11-11 08:37

Piotr skrev:
Ragnwald skrev: Även om den på pappret är väldigt låg med mätsignaler, så blir det annat med kompakt musikmassa, som inte går att mäta disten på.

Nä det tror jag inte.

Är det fråga om stora olinjäriteter blir HD hög och därmed IMD.

Är HD låg blir IMD låg.

Viss skillnad blir det i nivåer och spektrala produkter men i stort så tror jag att det jag skriver gäller.

Man kan använda komplexa multitonsignaler (liknande musik) för att mäta dist och då ser man ofta en gräsmatta med distortionsprodukter.

/Peter

Ja... Det beror ju på om man har klantat sig när man har mätt. Om man nöjer sig med att mäta disten vid 1 kHz tex så kan det mycket väl vara så att det inte provocerar fram olinjäriteterna.

Jag tror att det är ungefär det som gör folk skeptiska mot mätningar; att det går att klanta sig, alt. sopa saker under mattan genom att mäta fel.

Den som verkligen vill hitta förklaringar till ljudande fel kan göra det med mätningar. Man måste bara mäta rätt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-11 09:36

hur se en olinjärhet ut som ger udda övertoner, och hur ser en olinjärhet ut som ger jämna övertoner?

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2010-11-11 13:05

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2010-11-11 14:13

paa skrev:hur se en olinjärhet ut som ger udda övertoner, och hur ser en olinjärhet ut som ger jämna övertoner?

Assymetrisk distortion = positiva och negativa halvorna deformeras olika = jämna övertoner.
Symmetrisk distortion = båda halvorna deformeras likadant = udda övertoner.

Båda kan förekomma samtidigt.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-11-11 15:17

Tror att största boven för grusigt ljud är alla diskussioner på sandlådenivå. ;)

Sorry, kunde inte låta bli.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-11 16:10

Jax skrev:Assymetrisk distortion = positiva och negativa halvorna deformeras olika = jämna övertoner.

tack för den, det var en bra visualisering!

Kan man deformera med avsernde på stigande flank kontra fallande också måntro?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-11-11 16:22

Fått grus i maskineriet . . .V8 . . . :D

Vore attans kul om någon med resurser typ Jax, 6550, eller
kanske tom. phon kunde "vispa ihop" distgrunkan som iko
länkade till fyra poster upp, spela in typ enkel vokalmusik
kontrasterat av typ maffig storbandsjazz, med den olika grad
av dist som grunkan skapar, för att sedan lägga ut resultatet
på nätet till allas fromma o glädje . . .kanske ? :oops: :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2010-11-11 18:25

Nattlorden skrev:
Jax skrev:Assymetrisk distortion = positiva och negativa halvorna deformeras olika = jämna övertoner.

tack för den, det var en bra visualisering!

Kan man deformera med avsernde på stigande flank kontra fallande också måntro?

Har inte tänkt på det men möjligen kan en SE MOSFET ha olika stig- och falltid på grund av den höga kapacitansen i grinden i kombination med drivsteg som inte drar ur lika mycket ström som det levererar.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-11-11 23:54

Strmbrg skrev:
Men, är inte uddatonsdist ett fenomen som går på tvärs med resonanser i naturen?
Är det möjligen så att den mänskliga hörseln "reagerar med nåtslax error" när den skall tolka ett onaturligt förlopp?
blir det grus i hörselmaskineriet.

Jag menar:
Det är ju inte prylarna som "låter" på ett visst sätt.
Det är ju vi som lyssnar, som hör dem på ett visst sätt.

Hej Herr Strmbrg.
Är ju inte som andra civilingenjör i forumet utan mera glad amatör. Men som du har jag uppfattningen att uddatonsdist inte förkommer naturligt. Naturliga ljud uppstår väl genom en grundton samt att olika jämna övertoner tillkommer. Övertonerna är olika för olika material/instrument och dessa ger med andra egenskaper instrumentets karaktär. Rätta mig om jag har fel. Och om det nu tillkommer jämna övertoner genom dist i signalvägen så kommer ju instrumentets uttryck ändras ngt. Om detta är positivt kanske är en smaksak. I värsta hand kommer en ståbas låta som en elbas.
Det måste också varaså att hjärnan har ett program för att sätta ihop alla de olika vågor som rinner in i örat så att det bildas meningsfulla gestalter ex ett trumpet som spelar bredvid en saxofon.

Men så har vi uddatonsdist. Blir det en elakhet i tonen eller är det så att programmet inte använder den till att ändra karaktären på ljudet. JAg tror att det är det sista alternativet somgäller. Men om uddatonerna tolkas såsom en del av omgivningsljudet vet jag inte heller utan det blir mera en fråga. Men någon kanske kan avfärda eller utveckla frågeställningen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-11-12 00:17

Jax skrev:
paa skrev:hur se en olinjärhet ut som ger udda övertoner, och hur ser en olinjärhet ut som ger jämna övertoner?

Assymetrisk distortion = positiva och negativa halvorna deformeras olika = jämna övertoner.

Nja, om halvorna deformeras olika kan det fortfarande bli udda deltoner. Tag tex toppklippning på positiva halvperioden, då bildas alla harmoniska övertoner.

Om däremot positiva och negativa halvan var för sig är linjära, men att de har olika förstärkning, då blir det bara jämna övertoner.

Och så ska man komma ihåg att det där bara gäller vid sinussignal. Vid flera samtidiga frekvenser så bildas det blandprodukter med båda typerna av olinjäritet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-12 01:08

Svante skrev:
Jax skrev:

Nja, om halvorna deformeras olika kan det fortfarande bli udda deltoner. Tag tex toppklippning på positiva halvperioden, då bildas alla harmoniska övertoner.

Om däremot positiva och negativa halvan var för sig är linjära, men att de har olika förstärkning, då blir det bara jämna övertoner.

Och så ska man komma ihåg att det där bara gäller vid sinussignal. Vid flera samtidiga frekvenser så bildas det blandprodukter med båda typerna av olinjäritet.

Alltingen e ´nte så lätt som man trodde! :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2010-11-12 03:39

Vet ej? Det är väl mest transistorförstärkare som gör (låter grusigt)? eller kanske såna där mindre effektiva högtalare som många har och spelar högt med mycket så kallat headroom från med stora triss steg? :lol:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi