Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Snygg dist tror jag är en dålig ursäkt för att man inte kunde bygga apparaten bättre.
Objektivisten skrev:Svante skrev:Snygg dist tror jag är en dålig ursäkt för att man inte kunde bygga apparaten bättre.
Är det svårt att bygga en apparat utan dist? Eller om jag ska nyansera mig lite: en apparat utan allt för stora olinjäriteter?
There is no pure, distortion-free, and completely transparent way to capture the sound of a voice or instrument to tape or hard disk. Every piece of equipment in the signal chain contributes something to the sound. That's exactly why audiophiles care about cables, CD transports, even equipment stands and room treatments—potentially, everything matters.

subjektivisten skrev:Håller med Svante. Även rörförstärkare låter illa när man lyssnar på komplex musik över deras förmåga.
Harryup skrev:subjektivisten skrev:Håller med Svante. Även rörförstärkare låter illa när man lyssnar på komplex musik över deras förmåga.
Håller med, ändå så börjar alla prata om att dom klipper så snyggt när man pratar rör kontra trissor. Alla förstärkare låter bäst när dom inte klipper om dom är gjorda för HiFi.
mvh/Harryup
Ragnwald skrev: Även om den på pappret är väldigt låg med mätsignaler, så blir det annat med kompakt musikmassa, som inte går att mäta disten på.
Piotr skrev:Ragnwald skrev: Även om den på pappret är väldigt låg med mätsignaler, så blir det annat med kompakt musikmassa, som inte går att mäta disten på.
Nä det tror jag inte.
Är det fråga om stora olinjäriteter blir HD hög och därmed IMD.
Är HD låg blir IMD låg.
Viss skillnad blir det i nivåer och spektrala produkter men i stort så tror jag att det jag skriver gäller.
Man kan använda komplexa multitonsignaler (liknande musik) för att mäta dist och då ser man ofta en gräsmatta med distortionsprodukter.
/Peter
paa skrev:hur se en olinjärhet ut som ger udda övertoner, och hur ser en olinjärhet ut som ger jämna övertoner?
Jax skrev:Assymetrisk distortion = positiva och negativa halvorna deformeras olika = jämna övertoner.
Symmetrisk distortion = båda halvorna deformeras likadant = udda övertoner.
Nattlorden skrev:Jax skrev:Assymetrisk distortion = positiva och negativa halvorna deformeras olika = jämna övertoner.
tack för den, det var en bra visualisering!
Kan man deformera med avsernde på stigande flank kontra fallande också måntro?
Strmbrg skrev:
Men, är inte uddatonsdist ett fenomen som går på tvärs med resonanser i naturen?
Är det möjligen så att den mänskliga hörseln "reagerar med nåtslax error" när den skall tolka ett onaturligt förlopp?
Då blir det grus i hörselmaskineriet.
Jag menar:
Det är ju inte prylarna som "låter" på ett visst sätt.
Det är ju vi som lyssnar, som hör dem på ett visst sätt.
Jax skrev:paa skrev:hur se en olinjärhet ut som ger udda övertoner, och hur ser en olinjärhet ut som ger jämna övertoner?
Assymetrisk distortion = positiva och negativa halvorna deformeras olika = jämna övertoner.
Båda kan förekomma samtidigt.
Svante skrev:Jax skrev:paa skrev:hur se en olinjärhet ut som ger udda övertoner, och hur ser en olinjärhet ut som ger jämna övertoner?
Assymetrisk distortion = positiva och negativa halvorna deformeras olika = jämna övertoner.
Båda kan förekomma samtidigt.
Nja, om halvorna deformeras olika kan det fortfarande bli udda deltoner. Tag tex toppklippning på positiva halvperioden, då bildas alla harmoniska övertoner.
Om däremot positiva och negativa halvan var för sig är linjära, men att de har olika förstärkning, då blir det bara jämna övertoner.
Och så ska man komma ihåg att det där bara gäller vid sinussignal. Vid flera samtidiga frekvenser så bildas det blandprodukter med båda typerna av olinjäritet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster