Thorens td150 renovering

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wman

Thorens td150 renovering

Inläggav Wman » 2010-11-06 14:58

Har fått en thorens td150 mkII med ADC XLM MKIII pickup. Verkar funka men tyckte det fanns en viss lukt av bränt när jag kopplade in den och startade motorn. Kan det bero på att den har stått länge? Hur passar pickupen till spelaren? Borde jag köpa ny nål oavsett hur den ser ut? Rem likaså? Upphängningen verkar lite felinställd...kan man justera den lätt? Ska börja med att byta kablar iaf.[/img]

Användarvisningsbild
benghan

Inläggav benghan » 2010-11-06 18:48

Upphängningen justerar du lätt genom att skruva bort plattan under spelaren. Sen är det bara att skruva, mäta, skruva, mäta tills det är rakt.

Ta en titt på denna länken så ser du hur det kommer se ut när du öppnar den. http://www.theanalogdept.com/td150_suspension.htm

Lycka till med renoveringen!

Användarvisningsbild
Wman

Inläggav Wman » 2010-11-07 16:54

Tack för länken! Nu har jag justerat den, rengjort och bytt kablar. Körde en liten testspelning nyss och den funkar bra tycker jag. Tar väldigt lång tid för den att starta...kan det bero på att remmen är för slapp? Ska iaf försöka inhandla en ny rem.

Användarvisningsbild
Wman

Inläggav Wman » 2010-11-07 17:00

Fixade lite bilder också!
Bild
Bild
Bild

Uploaded with ImageShack.us

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-11-07 17:12

Vad fin den blev! Fina bilder också!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-11-07 17:41

Wman skrev:Tack för länken! Nu har jag justerat den, rengjort och bytt kablar. Körde en liten testspelning nyss och den funkar bra tycker jag. Tar väldigt lång tid för den att starta...kan det bero på att remmen är för slapp? Ska iaf försöka inhandla en ny rem.

Ja, gör det. Kolla hos Svalander. Jag har i och för sig alltid puttat igång tallricken med pekfingret, direkt efter att jag vridit på den i en enda rörelse. Jo, jag har min 150:a kvar som inköptes 1973. Jag har bytt rem två gånger under den tiden.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-11-07 17:57

Man kan köpa rimligt prissatta thorens remmar på williamthakker.eu.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2010-11-07 21:28

En TD150 är ganska slö i starten även som ny.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Thorens td150 renovering

Inläggav Ragnwald » 2010-11-07 22:50

Wman skrev:Verkar funka men tyckte det fanns en viss lukt av bränt när jag kopplade in den och startade motorn.

Så här såg min mk1 ut före renovering. Den vänstra 10nF kondingen var sprucken.
Mät motståndet och kondingarna, kolla så de är friska å håller sina värden. Inte mycket under skalet. :)
Har rätat ut kopplingarna för tydligheten vid fotograferingen.
Bild
Den som vet mest, tror minst.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2010-11-08 00:03

I alla TD150 jag har tittat i ser det ut såhär:
(konstigt nog finns det ingen ritning på motorkopplingen i Thorens egna manualer...svagt!)
Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-08 01:25

Här är min skiss.
Bild

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2010-11-08 10:42

Det blir samma koppling,bara med den skillnaden att 5,6k ligger på andra sidan switchen på din.Men det spelar ju ingen roll i praktiken.

Se bara upp lite med wattalet på motståndet.Om jag räknar rätt i huvudet i hastigheten blir det ca 2W.Därför sitter det i original ett trådlindat(ww).

Kondingen över switchen bör vara på minst 1000V eller en X-konding eller liknande.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-08 10:50

Helt rätt.
Jag blev väldigt förvånad första gången jag tittade in under chassiet och såg att det var transformatorlöst. Märkligt att sådana lösningar kunde bli S-märkta.

Rolf, har du hum om hur de fyra motoranslutningarna är dragna inne i motorn? Skulle vara intressant att skåda.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2010-11-08 16:59

Nej,tyvärr.Troligen finns det två lindningar,där den ena(blå-svart) står för driften och den andra(röd-svart) ger en fasförskjutning som ger start åt rätt håll och dessutom extra startmoment.

Motorn är egentligen i svagaste laget,men det är en av finesserna med TD150,eftersom det ger jämnare gång ihop med den tunga tallriken.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-11-08 17:17

Jag håller också på att renovera en Thorens td 150mk2.

Min plint hade inte det där mönstret & sen så har jag börjat att bygga på en stadigare ekplint runt om den gamla.
Sen så har jag tagit bort den gamla kularmen för att sätta dit en Sme 3009(Tror att det är version 1)
När jag tog bort original armen så togs även kopplingsplinten bort som satt mitt i spelaren.

Jag undrar om någon vet om hur man gör för att koppla in Sme armen?
Rca kontakterna kopplade jag in i själva armen då det finns uttag för det.
Men dom där gafflarna eller vad det nu är vet jag inte var jag ska fästa.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-11-08 17:33

"Gafflarna" du pratar om är troligen jordkabeln. Den sätter du i en metallskruv som sitter i chassit på förförstärkaren. De flesta förförstärkare har en speciell sådan, men finns ingen duger en skruv vilken som helst som sitter i chassit.

När du monterar SME-armen, se till att få tillräckligt avstånd mellan vridningspunkt och nålspets. Sätter du plattan till armen radiellt, så räcker inte det, utan du måste sätta plattan parallell med lådan. I alla fall på den kombination av arm och 150:a som jag har.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-11-08 18:36

Ragnwald skrev:Helt rätt.
Jag blev väldigt förvånad första gången jag tittade in under chassiet och såg att det var transformatorlöst. Märkligt att sådana lösningar kunde bli S-märkta.

Den svenska Unamco T-1 hade heller trafo. Antingen en motor för 110 V med spänningssänkande motstånd eller en för 220 V direkt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-08 18:40

Ragnwald skrev:Helt rätt.

Det är väl inte konstigare än att en hårtork eller borrmaskin var S-märkt?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-08 19:39

Jo, men här sitter ju tåtarna mm:ar från plinten som är i metall, förbunden med tonarmen via jordtåt.
Dessutom ligger strömmen på, även när den är avslagen.
Man tänker på alla estradartister som dött då de greppat miken, som var kopplad till förstärkare som var direktanslutna till nätet.

Användarvisningsbild
Wman

Inläggav Wman » 2010-11-08 20:19

Tack för bilderna och ritningarna, ska mäta upp kondingarna och resistorerna. Har säkert tappat en hel del efter alla år. tur man har elfa i närheten:) Har försökt justera in vikten till 1,2g enligt manualen för pickupen och bytt mattan till en filtmatta för test. Får se hur det känns efter lite lyssning. Går i funderingar på att bygga om plinten också. Är det att föredra att bygga på den gamla eller att bygga helt ny? Finns det några generella tips?

Användarvisningsbild
Wman

Inläggav Wman » 2010-11-08 20:25

Tack för bilderna och ritningarna, ska mäta upp kondingarna och resistorerna. Har säkert tappat en hel del efter alla år. tur man har elfa i närheten:) Har försökt justera in vikten till 1,2g enligt manualen för pickupen och bytt mattan till en filtmatta för test. Får se hur det känns efter lite lyssning. Går i funderingar på att bygga om plinten också. Är det att föredra att bygga på den gamla eller att bygga helt ny? Finns det några generella tips?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-11-08 21:36

Jag håller som sagt på & bygger en plint runt om.
Själv kör jag med ekhyllplan som jag köpt på K-rauta runt om.
Har satt fast den första delen med mässings skruv & som jag förborrade för.

Under tiden som jag skruvade så satte jag fast tvingar så att det vart stumt & då fjädrade det inget.
Det blir nog att jag kör med några lager till med ekskiva så att det blir stadigt & att locket som jag har över ifrån en annan skivspelare passar.

Sen så har jag även skaffat mig en begagnad festtools överhandsfräs & som jag tänkte fixa en lätt fräsning av kanterna med när jag byggt klart plinten!

Ja är tyvär också nybörjare i ämnet & det här är mitt första riktiga skivspelarprojekt.

Hade jag varit dig Wman så hade jag satsat på en större plint till td 150 spelaren då själva original plinten är rätt så klen enligt min uppfattning.

perstromgren
Det sitter typ 2 gafflar på jord slingan & en rund sak som jag tror är den man sätter fast i en skruv i själva skivspelaren som du pratade om.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2010-11-09 21:52

Om man misstänker en "död" TD150 motor,kan det vara bra att veta att det går alldeles utmärkt lätt att mäta med en vanlig multimeter.
Och man behöver inte ens löda loss några kablar.
Röd-svart 4,3k.
Blå-svart 5,7k.
Och då givetvis röd-blå 10k.
Värdena ska pulsera när man vrider runt motorn sakta för hand.
Värdena kan givetvis också variera lite,men ger i alla fall en uppfattning om man har hela lindningar eller inte.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-11-12 00:31

Mm det låter som en bra väg att gå.
Nu vet jag lite mer hur jag kan koppla också.
Den ena gaffeln inne i skivspelaren mot någon skruv eller nåt & den andra i förstegets jordpunkt.
Sen rca kabeln kopplas direkt ifrån armen till phono uttaget i försteget.

Det största problemet är monteringshålet för sme armen.
Ingen mall verkar finnas.

Men då får man nog prova sig fram genom att ställa armen på det ofärdiga armbordet & se så att armen når över hela skivan då kanske?
Om jag förstått saken rätt så har många plaserat armens hål mer åt högerkanten & ganska så långt bak.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-12 00:42

PeterE skrev:Mm det låter som en bra väg att gå.
Nu vet jag lite mer hur jag kan koppla också.
Den ena gaffeln inne i skivspelaren mot någon skruv eller nåt & den andra i förstegets jordpunkt.
Sen rca kabeln kopplas direkt ifrån armen till phono uttaget i försteget.

Det största problemet är monteringshålet för sme armen.
Ingen mall verkar finnas.

Men då får man nog prova sig fram genom att ställa armen på det ofärdiga armbordet & se så att armen når över hela skivan då kanske?
Om jag förstått saken rätt så har många plaserat armens hål mer åt högerkanten & ganska så långt bak.

Det spelar väl ingen större roll var man placerar armen som så, men avståndet från tallrikscentrum till armens vridcentrum är dock mycket viktigt att få rätt, för att vinkelfelet för nålen ska bli så litet som möjligt. Det måttet måste gå att jaga fram på nätet. Kanske någon här kan bistå med det?

Här står det:
http://www.vinyl-lebt.de/SME/Technical/ ... Rrueck.jpg

215.4 mm ska det vara enligt den instruktionen, när den sitter i mitten på det avlånga hålet.
Senast redigerad av paa 2010-11-12 00:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-11-12 00:46

Ja jag håller med om att det är viktigt.
Men jag vill ju att det ska bli bra också.
Känns tråkigt om man ska måsta chansa sig fram så det skulle uppskattas om någon vänlig person kan bidra med någon sån info!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-12 00:55

Här finns massor med maualer till SME 3009, bara att regga sig på vinylengine och läsa:
http://www.vinylengine.com/library/sme/3009.shtml

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-12 12:40

Finns en mall där, att hämta för utskrift och utklippning.
Ena änden träs på tallrikscenterpluppen (vad katten den nu heter), i andra änden finns såg-/borrmallen. Lätt som en plätt.
Om du vill, kan jag mäta hålets och skruvarnas belägenhet på min platta.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-12 12:51

Ragnwald skrev:Finns en mall där, att hämta för utskrift och utklippning.
Ena änden träs på tallrikscenterpluppen (vad katten den nu heter), i andra änden finns såg-/borrmallen. Lätt som en plätt.
Om du vill, kan jag mäta hålets och skruvarnas belägenhet på min platta.

Det står ju: "not to scale" vid alla monteringsmallarna där, så vitt jag ser, men måtten finns angivna i manualen, så det är väl enkelt att rita upp en egen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-12 13:57

Det stämmer, minns jag när du säger det.
Men har man ett bra bildredigeringsprogram, så sätter man rätt mått i bilden för utskrift. Har för mig att jag gjorde så. Rätt blev det i alla fall. :)

Nästa

Återgå till Vintage-hifi