Branchorganisation (Hifi-organisation) borde vi inte ha det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Branchorganisation (Hifi-organisation) borde vi inte ha det?

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-11 21:31

Branchorganisation (/Hifi-organisation) - behöver inte vi det?

Ser jag till andra områden finns där som oftast en branchorganisation (/Hifi-organisation) som ser till branchens, kundernas och i bästa fall även landets bästa. Googlar jag på "branchorganisation" får jag nästan 250 svar. De flesta innom mindre områgen som inte riktigt nått fram till gemene man. De flesta för att se till att göra sig hörda och göra sig berättigade på marknaden och - inte minst - se till att nått "heligt" bevaras.

Innom hifi slåss vi mot missförstånd från äkta hälfter, stora fula skivbolag som varken mixar, spelar in, producerar eller kodar skivorna på ett bra sätt - för ljudkvalitetens skull!

Vi behöver en organisation (/Hifi-organisation) som gör (rätt sorts) väsen om sig. Ring Sverker och visa vad "bra inspelningar" ger i kvalite, jämför mot normala inspelningar. Tipsa Insider på 3'an. Dra hit journalister samtidigt som skivproducenterna får göra lyssningstester på bra inspelningar kontra deras inspelningar.

Vi har forumet för att övertyga varandra om att det och det ena märket är bäst, snyggast, starkast, har minst återkoppling, mest återkoppling eller högsta tomgångsströmmen, etc.

Men den stora bilden då? Vem gör nått där? Vad görs där? För vem? Hur mycket?

Vem talar till dom viktiga aktörerna? Vem bryr sig om musikbevarandet?

Vem bryr sig om äktheten och orginalbevarandet av musikartefakter?

Edit: lade till (/Hifi-organisation) för att det inte enbart skall knytas till branchen. Ytterligare ett förtydligande: intresse-organisation.
Senast redigerad av EngelholmAudio_inaktiv 2005-04-12 09:41, redigerad totalt 2 gånger.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-11 21:36

"Men den stora bilden då? Vem gör nått där? Vad görs där? För vem? Hur mycket?

Vem talar till dom viktiga aktörerna? Vem bryr sig om musikbevarandet?

Vem bryr sig om äktheten och orginalbevarandet av musikartefakter?"

Jag vet ett tänkbart svar på de där frågorna... :D

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-11 21:46

SJung ut isf och berätta mer om hur vi når ut på riktigt, med rejäl genomslagskraft. Inte när vi "träter med varandra" om vilket synsätt som är bäst, vilken rekommenderade lista som gäller, etc.

Sjung ut! Nått måste ju göras!
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-11 22:59

EngelholmAudio skrev:Sjung ut! Nått måste ju göras!
Göras?! Du menar att nått är fel, vad är fel? Vilka sjukhetstecken ser du?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-11 23:02

Rydberg skrev: Vilka sjukhetstecken ser du?

Vilka tecken syns inte? :)

Återkommer om inlägg i sakfrågan.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-11 23:09

R:

du måste skämta?!

Vad är fel? Ja det är mycket som är fel med ljudet på dagens utgivningar; frånvaro av dynamik, tillförd dist och kass bandbredd..... :cry: :cry:

Riktigt fin ljudkvalitet måste få komma upp på skivbolagens agenda! (bortsett från några bolag som vet bättre... :D )

Det är ju helt sjukt att vissa gamla skivor från slutet av 80-talet kan låta så mycket bättre än flera av dagens utgivningar trots att dagens inspelningsteknik kan erbjuda ännu bättre ljudkvalitet.

Varför inte kontakta några mastringsstudios och låta dem föra en saklig diskussion med några av oss som verkligen kan argumentera konstruktivt mot deras ingrepp och även förklara rent tekniskt varför deras ingrepp förstör ljudkvaliteten.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-11 23:23

hifirocker skrev:R:

du måste skämta?!
Ironi duvet :wink: , jag vill att han ska specificera, jag vet mycket väl själv vad jag tycker är fel men jag vill få fram konkreta synpunkter från EA

Du kan alltså lugnt leva vidare 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-12 00:05

Branschorganisation är för dom som tillhör och verkar i en viss bransch. Vilken är vi i?
Själv är jag konsument så detta gäller inte mig.
Men IÖ Morello EA och några till tillhör ju en bransch möjligen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-12 01:14

Jag skulle vilja säga att vad konsumenterna verkligen INTE behöver så är det en branschorganisation. Branschen organiserar sig och bedrar och konstruerar irrläror alldeles tillräckligt bra som det är redan. :cry:

Det som behövs är en hifi-konsumentorganisation. :P En organisatin för konsumenterna. En organisation som alltså tillvaratar köparnas intressen, och värjer sig både mot negativa konsekvenser av branschens intressen och mot dess dogmer och irrläror.

De senare (dogmer/irrläror) behöver inte alltid vara i branschens intressen, men tyvärr är de vanliga och de verkar definitivt MOT köparnas intressen. Mycket synd och helt onödigt är det. Vem behöver sönderskruvad musik och en massa ormoljeprodukter?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-04-12 05:57

Strålande inlägg IÖ, håller helt med. Jag skickade in en anmälan till TV-programmet plus där jag försökte få den gode Sverker att ta upp lurendrejeriet med ex Bybees och Shaktis samt allehanda kablar. Jag fick ett artigt svar men jag väntar forfarande med spänning på att få komma till studion :wink:

Jag vet att det finns många som inte tycker att jag ska bry mig utan låta folk som vill bli lurade bli det men jag vill fortfarande ha en bra förklaring till hur och om dom här grejerna fungerar. Det kommer jag nog aldrig att få :evil:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-12 06:48

Håller med IÖ helt och hållet.

Birger, det där var ju lite kul juh.
Hoppas man får se dig, fast undvik grön-vit halsduk, ingen kommer ta dig på allvar annars.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-04-12 07:37

Hoppas att matchtröja är ok :oops:

Jag lovar att vinka till publiken om det händer 8)
Även om jag inte är säker på att det finns publik där i den studion.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-04-12 07:57

Hej, tråden finns på ett annat forum oxå :D

IÖ har rätt, det är en konsumentorganisation som behövs. Ett HiFi-främjande, en "folkrörelse" som försöker bryta massproducenternas och kedjornas makt över marknaden. Samtidigt måste den inåtvändhet som finns inom HIFI-branschen brytas. Välljud åt folket! Jag var med på 70-talet då HiFi nästan var en folkrörelse och man kunde köpa hyfsade anläggningar överallt, och kompressorer och limitrar inte var uppfunna (tror jag). Alla visste vem Stig C var, men hur många känner till någon Hifi-konstruktör i dag?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-12 08:46

Rydberg wrote:
Du kan alltså lugnt leva vidare

ok! :lol: 8)

PS. Håller också med IÖ i det han skrev :) .

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-12 09:21

IngOehman skrev:Jag skulle vilja säga att vad konsumenterna verkligen INTE behöver så är det en branschorganisation. Branschen organiserar sig och bedrar och konstruerar irrläror alldeles tillräckligt bra som det är redan. :cry:
Det som behövs är en hifi-konsumentorganisation. :P En organisatin för konsumenterna. Vh, iö
Hej,

Synd att du svartmålar hur en branchorganisation skulle fungera, Ingvar. Jag skriver tidigt:
en branchorganisation som ser till branchens, kundernas och i bästa fall även landets bästa.
Inte i nämnd ordning. Jag vill också att organisationen
se till att nått "heligt" bevaras.

Om du tycker det är fel namn på organisationen är ju det synd, men syftet och målet vore mer intressant att diskutera än att rapa upp hur dåligt det är med allt innom branchen.

För att branchen, hififörsäljare och butiker, skall kunna överleva måste ju bl.a. mjukvaran finnas och vara vettig. Det är i branchens egna intresse att det blir bra för konsumenterna.

Jag tycker just ni att dom flesta är är svansar till Ingvar och en bunt följare som inte tänker själv och absolut inte ser nått positivt. Tråkiga.
vänligen
// Pär Engelholm

matson

Inläggav matson » 2005-04-12 09:26

Vilken bransch åsyftas? Apparattillverkare eller skivindustrin?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-12 09:31

Frågan är dock hur intresserade Sverker eller andra journalister skulle vara av detta?

Det är ju inte direkt något "samhällsproblem" utifrån deras synvinkel.
Jag tror det är fruktansvärt svårt att göra sig hörd och bli tagen på allvar, musikbranschen präglas av många konstiga myter om vad som behövs och inte behövs för att få "bra ljud" på inspelningen. Det bästa vore nog om alla ljudtekniker fick gå en riktigt seriös och bra utbildning (även om flera säkert är kompetenta).

Men även någon sorts standard för inspelning vore nog inte fel heller. Personligen hade jag gärna sett att man förbjudit mastringsstudios ingrepp, fast det är väl önsketänkande... :oops:

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-04-12 09:57

EA: Men en organisation som enbart verkar för konsumenterna kommer ju branschen till godo indirekt (och sedan är ju trots allt konsumenterna i någon mening den största falangen inom "branschen"). Fördelen är att en sådan organisation bland annat kan hjälpa till att "radera ut" oseriösa branschelement på ett annat sätt än om branschaktörer själv är med och rör i soppan.

Vilka fördelar ser du med att den kommersiella delen av branschen skulle ha mandat i en sådan organisation? Frågar av intresse, inte för att sätta mig på tvären.

Med vänlig hälsning,
Rickard
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-04-12 10:14

Jag är med och stödjer LTS! Verkar uppfylla alla ovanstående kraven! 8)
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-12 10:17

matson skrev:Vilken bransch åsyftas? Apparattillverkare eller skivindustrin?
Ingetdera, först och främst. Först och främst åsyftas att konsumenterna skall få bättre inspelade skivor samt att "HIFI" skall få ett mer rättvist rykte.

"Branschorganisation" är fel ord, men mitt syfte är gott.
vänligen
// Pär Engelholm

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-12 10:20

Rickard skrev:EA:.....
Vilka fördelar ser du med att den kommersiella delen av branschen skulle ha mandat i en sådan organisation? Frågar av intresse, inte för att sätta mig på tvären.
Med vänlig hälsning,
Rickard
Jag hoppas verkligen inte jag påstått att kommersiella delar skall ha mandat i en dylik organisation. För jag ser inte att det är bra. Däremot skall det finnas med ett "stänk" företag som står bakom organisationen och stöttar i syfte och ändamål.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2005-04-12 12:58

EngelholmAudio:
För att branchen, hififörsäljare och butiker, skall kunna överleva måste ju bl.a. mjukvaran finnas och vara vettig. Det är i branchens egna intresse att det blir bra för konsumenterna.

Om detta vore en överlevnadsstrategi, varför har inte branschen i eget intresse redan antagit denna?

EngelholmAudio:
Jag tycker just ni att dom flesta är är svansar till Ingvar och en bunt följare som inte tänker själv och absolut inte ser nått positivt. Tråkiga

Jag kan förstå att du tycker det är tråkigt att inte alltid få medhåll, men vad hade du väntat dig, tror du verkligen och på fullt allvar att forumets medlemmar, bara för att de inte håller med, är negativister som inte kan tänka själva?

Ingvar Öhmans välskrivna inlägg talar nog för de flesta av oss HIFI-konsumenter.

Att som konsument och på egen hand, försöka orientera i en djungel av smarta reklammakare är inte enkelt, därför behövs nog LTS, Sverker, Råd & Rön och konsumentorganisationerna.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-12 13:32

EA:

Jag är lite osäker vad slags organisation som du tänker dig.

Det finns ju allt från branschorganisationer som är uppbyggda av de kommersiella firmorna inom området, via yrkesorienterade (t ex IEEE, för att nämna ett annat område) till rent ideella (både konsumentorienterade och andra, t ex LTS).

Det är nog två frågor som man måste vara noggrann med att svara på:

1. Exakt vad är syftet med organisationen ? Dvs vad ska den arbeta för och vad ska den inte arbeta med ? Jag tror det är viktigt att vara exakt för att få en klar bild vad verksamheten kommer i verkligheten gå ut på. (För presumtiva medlemmar.)

2. Hur kommer den att styras ? Dvs vilka kommer att ha makten i organsitationen och vilken juridisk form kommer att användas.
Även urvalskriteriet för medlemmarna är viktigt.

Thomas
Mundus Vult Decipi

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-12 13:33

ribbon skrev:EngelholmAudio:

Om detta vore en överlevnadsstrategi, varför har inte branschen i eget intresse redan antagit denna?
Det som finns idag är mässorna (Arken, Stockholmsmässan och Malmömässan). Tre goda initiativ. Så du har fel när du säger att ingen antagit detta redan. Men det behövs mer.

Jag tror inte att hififöretagen riktigt har tiden att jobba med detta. Jag tror att många företag inte har ekonomi nog att lägga på långsiktiga (men viktiga) planer, utan löser problemen för stunden. Frånvaro av aktörer betyder ju inte att det skulle vara dåligt...

ribbon skrev:EngelholmAudio:
Jag tycker just ni att dom flesta är är svansar till Ingvar och en bunt följare som inte tänker själv och absolut inte ser nått positivt. Tråkiga

Jag kan förstå att du tycker det är tråkigt att inte alltid få medhåll, men vad hade du väntat dig, tror du verkligen och på fullt allvar att forumets medlemmar, bara för att de inte håller med, är negativister som inte kan tänka själva?
Ingvar Öhmans välskrivna inlägg talar nog för de flesta av oss HIFI-konsumenter.
Jag behöver inte alltid få medhåll, jag vill inte ens ha det. Jag skriver explicit "just nu" (fast stavade fel till "ni") vilket ju inte betyder "alltid".

Mitt syfte är att upplysa allmänheten, skivbolagen och även hifihandlare om vad som är viktigt. Jag vill också ändra trenden som idag är sämre imspelningar, sämre hifianläggningar och även sämre lagringsformat (MP3).

På många sätt menar jag precis det som Ingvar skriver om fast Ingvar hänger upp sig på ordet BRANCH.
Det känns mer som att de flesta har förutfattade meningar att "företaget" (Engelholm Audio) minsann skall sälja mer skit till konsumenterna men det är LÅNGT från min mening. Det var direkt tråkigt att ingen såg mina intentioner. Men visst var jag kanske otydlig och ordvalet "branschorganisation" kanske var olycklig (större uppståndelse här än på HF förresten).

Men en Branschorganisation är ju och blir ju vad man gör den till.
Synd att ingen här såg möjligheterna med en dylik organisation, utan istället bara nackdelarna.

ribbon skrev:Att som konsument och på egen hand, försöka orientera i en djungel av smarta reklammakare är inte enkelt, därför behövs nog LTS, Sverker, Råd & Rön och konsumentorganisationerna.
Medhåll. Men det behövs mer och nån fler som når ut ännu bättre och inte minst bredare. LTS är mest synliga innom hifiområdet.
vänligen
// Pär Engelholm

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-12 13:44

i skrev:EA:
Det är nog två frågor som man måste vara noggrann med att svara på:

1. Exakt vad är syftet med organisationen ? Dvs vad ska den arbeta för och vad ska den inte arbeta med ? Jag tror det är viktigt att vara exakt för att få en klar bild vad verksamheten kommer i verkligheten gå ut på. (För presumtiva medlemmar.)

2. Hur kommer den att styras ? Dvs vilka kommer att ha makten i organsitationen och vilken juridisk form kommer att användas.
Även urvalskriteriet för medlemmarna är viktigt.
Thomas
Tack för sunda åsikter och kommentarer.

Självklart är vision, mission och wanted position viktigt som bara den. Också mycket viktigt att veta exakt vad man INTE jobbar med...

Jag har ingen klar agenda utan jag har haft denna tanke och känsla och skrev den bara rakt av igår kväll. Områdena som jag berört är bl.a. inspelningskvaliten men också att få en bred uppmärksamhet på hur dåligt det till vardags är och hur bra det med dagens teknik KAN vara.
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 13:57

ja nog tror jag det kan vara en bra idé. det måste dock till att "organisationen" verkligen gör sig hörd. Här kan jag tycka LTS är väldigt beiga.. Det är inte speciellt många som vet vad LTS är elelr står för.
Idag så har "vanliga" svenssons inget begrepp om vad ljudkvalité är. Alla är nöjda med NRJ och mp3 och tror att det låter så bra som det kan. Man köper sin midistereo på onoff och är nöjd sålänge det låter. Det verkar inte riktigt finnas engagemang till så mycket annat samtidigt som det verkar finnas en idé om att allt är lika bra ungefär. "Riktig hifi" är bara för excentriska töntar med konstiga prioriteringar och introvert antisociala tendenser.
Finns väldigt många personer med genuint musikintresse som gärna lyssnar på musik (om än inte aktivt lyssnande sittandes i soffan) men nån tanke om återgivningens kvalité verkar inte finnas (om än det finns nån slags lägsta smärtgräns).

Då vill det till att denna rörelse agerar öppet och brett och på en "folklig" nivå. Ett avståndstagande från den etablerade branchens pseudovetenskapliga dravel där pengar är viktigare än egentlig prestanda. En värld där konstiga vetenskapsfetischer och prylbögeri är normen. Man måste på nåt vis hitta tillbaka till kärnan av vad musikåtergivning är. Ärlig återgivning av källmaterial där glädjen till musiken är det centrala (till skillnad från shaktis och bybees och kablar för en halv miljon)..

LTS har ju lite av denna "gräsrots" ide men de gör sig inte hörda i tillräcklig utsträckning. Och ärligt talat vet jag inte hur man ska bära sig åt då elektronik och hifi/stereo verkar föknippas med slemmiga krängare som bara är ute efter pengar..
Mvh
Magnus

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-12 14:02

Inspelningskvaliteten förtjänar uppmärksamhet och 'gemensamma' ansträngningar från konsumenter och från de med branschintressen. I detta ser jag finns ett gemensamt mål.
När det gäller apparater o dylikt finns inte alltid ett gemensamt mål. Ibland sammanfaller, ibland är målen diametralt motsatta.

Ungefär så ser jag på saken. (Förenklat)

Men jag tycker EA's tråd ger en intressant diskussion!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-04-12 15:07

En sådan organisation eller vad vi nu kallar den skulle få hela etablissemanget mot sig.

Tänk er själva att denna organisation börjar annonsera i hifitidningar.

"95 % av alla inspelningar låter skit"
eller
"Skillnaden på kablar är mkt mindre än vad du tror"
eller
"Shakti stenar hån mot konsumenterna"
eller ännu värre
"Vad är likheten mellan Bröderna Grimm och Hifi & Musik? Båda skriver sagor"
eller värst 8O
"90 % av det som står i forumen på nätet är fel"

Ju seriösare en sådan organisation skulle bli desto mer hatad skulle den bli. Jag kan verkligen förstå varför LTS håller låg profil

Kritiken mot LTS idag är rena rama västanvinden mot den kritik som den organisationen skulle få :wink:
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-12 15:24

Det ju ett valproblem här när det gäller organisation. Nämligen att man kan välja olika slags vägar för att nå ett visst mål.

Dels kan man välja att försöka få med så många och tunga kommersiella aktörer som möjligt (naturligtvis utan att låta dem få styra syftet med organisationen), dels kan man sikta in sig på konsumentsidan för att få det slags inflytande.

Jag kan i det första fallet tänka mig en "Musikbranschen", där både inhemska musikförlag, apparattillverkare som stora importörer med lokal representation blir medlemmar förutom meriterade inspelningstekniker och andra kunniga personer. Då kanske man kan bli en samtalspart med SR och TV-kanalerna t ex.
Därutöver påverka inspelningsstudiorna (och mastringsfirmorna inte att förglömma) att följa någon slags standard som förbättrar kvaliteten på fonogrammen.

I det andra fallet kan jag tänka mig en "Musikkonsumenterna" där man rider både på Råd&Rön:s typ av påverkan och på den opinion som finns bland unga människor idag som t ex laddar ner mycket musik från nätet.
Tack var det senare kan man här påverka direkt genom politikerna, tror jag.

Det handlar om att finna en funktionell "styrkebas" för verksamheten som ger både uthållighet och styrka för påverkan.

T ex i ena fallet kan det vara de kommersiella bolagens praktiska och ekonomiska intressen som gör att de stödjer organisationen. I det andra fallet har vi dels konsumenternas benägenhet att i vissa fall styras av konsumenttester (Råd&Rön), vilket ger ett relativt starkt ekonomiskt tryck, dels den opinion som finns bland unga människor som är musikintresserade (inte för att det skulle vara lätt att fånga upp den, men likväl kan den vara stark politiskt).

Mycket är ju personberoende förstås, främst vad gäller uthållighet. (Av någon anledning kom jag att tänka på Bertil Hellsten... :D )
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-12 15:26

Margaux skrev:En sådan organisation eller vad vi nu kallar den skulle få hela etablissemanget mot sig.

Tänk er själva att denna organisation börjar annonsera i hifitidningar.

"95 % av alla inspelningar låter skit"
eller
"Skillnaden på kablar är mkt mindre än vad du tror"
eller
"Shakti stenar hån mot konsumenterna"
eller ännu värre
"Vad är likheten mellan Bröderna Grimm och Hifi & Musik? Båda skriver sagor"
eller värst 8O
"90 % av det som står i forumen på nätet är fel"

Ju seriösare en sådan organisation skulle bli desto mer hatad skulle den bli. Jag kan verkligen förstå varför LTS håller låg profil

Kritiken mot LTS idag är rena rama västanvinden mot den kritik som den organisationen skulle få :wink:

Som Stig Järrel brukade säga: Jag skiter i vad dom skriver om mig, bara jag står på första sidan!

Om du har sant så vore det ju guld värt, bara publiciteten ger makt ! :twisted: :twisted: :twisted:
Mundus Vult Decipi

Nästa

Återgå till Generellt om hifi