Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:http://www.youtube.com/watch?v=XMBXX64jKKo&NR=1
Håller helt med om att det ser fantastiskt bra ut!Piotr skrev:Kan väl vara en kombination av långslagig linjär motor, likaledes spider och det faktum att jag mäter på 2-3 meter.
Rummet har ju en ökande gain mot lägre frekvenser så vid samma nivå i frifält (typ utomhus) kanske disten skulle öka neråt i frekvens.
Hursomhaver är det ju i rum vi lyssnar och prestandan är ju helt klart imponerande.
/Peter
Ragnwald skrev:Dylika distkurvor är ju just svep och säger egentligen ingenting specifikt alls.
Det är ju bara ett annat sätt att presentera samma information som Piotr redan visat.Ragnwald skrev:Exempel 10Hz spektrumdiagram.
<bild>
Jodå, i distorsionsmätningen är det bara att läsa ut andraton och tredjeton relativt grundtonen. Vid 10Hz t.ex. ligger 2:aton på ca 4% och 3:e på ca 0,1% i den sista mätningen. Den visar ju distorsionen för alla frekvenser, % är ju bara ett annat sätt att uttrycka hur många dB lägre deltonerna ligger..Ragnwald skrev:Ragnwald skrev:Spektraldiagram på 5Hz, 10Hz och 20Hz, skulle va kul att se.
Deltonerna syns ju inte för varje enskild sinus.
Om du tittar vid t.ex. 10Hz så ser du två linjer, den blå är andratonen och den röda tredjetonsdistorsionen. 3:e ton ligger på ca 4%, vilket motsvarar -28dB mot grundtonen. 2:a ton på 0,1%, vilket motsvarar ca -60dB. (jag brukar använda denna kalkulator för att omvandla % till dB och tvärt om..)Ragnwald skrev:Intressant, kan du förklara för en okunnig hur jag ser det på detta diagram.
<bild>
HM ino basen har nästan dubbelt så lång slaglängd och om jag minns rätt 11dB högre känslightet, den är mer lik XXLS med 12"motorn, så ganska långt ifrån SLS och TCPiotr skrev:Gissar på att W104 är Ino's variant på 10" SLS?
TC 10" spelar förmodligen mycket högre med lägre dist.
Annars vet jag inte så mycket om W104.
/Peter
Alexi skrev:HM ino basen har nästan dubbelt så lång slaglängd och om jag minns rätt 11dB högre känslightet, den är mer lik XXLS med 12"motorn, så ganska långt ifrån SLS och TC
Dist vet jag inte men jag har svårt att se att du kan spela starkare med TC.
Alexi skrev:HM ino basen har nästan dubbelt så lång slaglängd och om jag minns rätt 11dB högre känslightet, den är mer lik XXLS med 12"motorn, så ganska långt ifrån SLS och TCPiotr skrev:Gissar på att W104 är Ino's variant på 10" SLS?
TC 10" spelar förmodligen mycket högre med lägre dist.
Annars vet jag inte så mycket om W104.
/Peter
Dist vet jag inte men jag har svårt att se att du kan spela starkare med TC.
i skrev:Vilka (eventuella) distorsionsminskningsvinster kan man göra jämfört med ett element per låda, i följande alternativ (alla med två element per låda)? :
1. Varsitt kabinett, monterade på samma lådsida, på samma sätt (utåtriktat) och samma polaritet.
2. Varsitt kabinett, monterade på samma lådsida, med ena elementet inåtriktat och samma polaritet.
3. Varsitt kabinett, monterade på samma lådsida, med ena elementet inåtriktat och med omvänd polaritet.
4. Varsitt kabinett, monterade på motsatta lådsidor, på samma sätt (utåtriktat) och samma polaritet.
5. Varsitt kabinett, monterade på motsatta lådsidor, med ena elementet inåtriktat och samma polaritet.
6. Varsitt kabinett, monterade på motsatta lådsidor, med ena elementet inåtriktat och med omvänd polaritet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster