Tips om en BRA FM-tuner

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

woland
Semesterfirare

Tips om en BRA FM-tuner

Inläggav woland » 2005-04-08 17:08

Någon som kan rekommendera en BRA FM-tuner. Alltså bra utifrån ljudmässiga aspekter. Det ska vidare vara någon som idag går att köpa och den får gärna ha dubbla antennuttag.
Min gamla Marantz 2100 har jag nu haft i 27 år.
Något måste väl ha hänt eller.......?

Mvh

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-04-08 20:55

Köp en DAB/FM tuner för den kan du också ha i 27 år eftersom det då är troligt att det är DAB som gäller.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-08 23:07

Nagrania skrev:Köp en DAB/FM tuner för den kan du också ha i 27 år eftersom det då är troligt att det är DAB som gäller.

Fast som politikerna velar nu så vete fan. Det verkar dessutom som de tycker att man kan strunta helt i DAB !? (Att döma av en artikel om saken nyligen i Ny Teknik.)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-04-08 23:30

Själv så anser jag att det är roligare med skivor, och därmed skulle jag behålla den där spelaren du redan har.. Den lär ju vara rätt läckert utformad iaf? 8O

Annars är väl en DAB det enda rätta, och vilka som är bra? Tja... det roliga är väl prisberoende och utgångarna. Finns de med digitalautgångar kan man ju använda någon sorts DAC. Fast sen igen, är kanske bara P2 som har tillräckligt fina sändningar för att det ska hjälpa... ;)

Vad har du för resterande anläggning och vad vill du betala för den är ju ganska viktiga faktorer..

Mvh Jocke
admin

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-04-10 00:59

Fast som politikerna velar nu så vete fan.

I Finnland har man visst slutat att sända i DAB. Ett problem som vi har haft är ju att det har nästan inte funnits några apparater och de som man kunnat köpa var på tok för dyra. Men nu börjar det faktiskt att lossna och dessutom så får man både FM och DAB i samma apparat till hyfsade låga priser. Jag för min del tror att DAB kommer även om det tar tid men man kan undra varför man inte har de vanliga rikstäckande kanalerna i DAB.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-04-11 11:38

Tack för tipsen, har väl tänkt i liknande banor. Vad som stör mig med DAB är att man inte vet vilken kvalité det kommer att bli på sändningarna. Jag är ju P2 lyssnare och spelar ofta in från radio och bränner på CD så ljudkvalitén är viktig för mig.

Visst är det kuligare med skivor, men radion ger input till mycket ny musik , så den är också viktig för mig.

Anläggning i övrigt är Bryston för- o slutsteg, B&W804, Alesis Masterlink9600, Thoren166MkVI och Pioneer 668.

Mvh

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-04-11 16:45

DAB är det ända formatet som ger fullfrekvens alltså 20-20KHz till skillnad mot FM som klipper av vid 16KHz + att man i de flesta fall får med pilottonen på 19KHz. Inte bra om man spelar in på kassett med Dolby inkopplad.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-04-12 10:44

Inget problem eftersom jag spelar in med antingen16-, 20- eller 24-bitars upplösning.

Har verkligen alla DAB-sändningar den bandbredden?

Mvh

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-04-12 11:17

Strunta i DAB, det finns ingenting att lyssna på i DAB-nätet, jag har min DAB-mottagare urkopplad!
Läs mer här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4370&postdays=0&postorder=asc&highlight=dab&start=0

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-04-12 14:19

Tanken är väl att man ska kunna variera bandbredden och t.ex. vid sportsändningar kan man gå ut med lägre fidelity till förmån för musiksändningarna. Jag har själv ingen DAB men när jag har lyssnat på DAB så har det varit just musik och då har det varit en bandbredd upp till minst 20KHz. Woland vad spelar du in på eftersom du kan spela in med 16-20-24 bitar. :? Själv använder jag numera MD men jag har flera andra digitala och analoga tekniker. DAB är ju f.ö. bitreducerat men jag minns inte just nu hur många bitar man sänder med. Johan Lindroos kan säkert svara på den frågan.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-04-12 15:02

Jag spelar in på en Alesis MasterLink9600. Den har inbyggd hårddisk och kan sedan bränna CD i två format, antingen Red Book
eller också CD24 som tillåter att jag bränner CD med upp till 24-bitars upplösning. Utmärkt maskin med AKM-omvandlare.

Hanterar 44.1, 48 och 96KHz/16,20,24

Kolla på:
http://www.alesis.com/products/ml9600/index.html

Mvh

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-04-12 16:00

Okey den hade jag glömt att du har trotts att vi pratat om det. :roll:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-04-12 19:47

Nä du. Din gamla Marantz 2100 sopar med all sannolikhet banan med dagens tuners, i alla fall om du ska hålla dig i någorlunda rimliga prisklasser.
Tar man med designen i beaktandet så är det bara accuphase som har något att komma med vad jag vet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Elusive

Inläggav Elusive » 2005-04-12 23:38

Köp en Apple Aiport Express och lyssna på radio via nätet.

Finns radiokanaler med riktigt bra ljud!

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-04-13 10:39

Max_Headroom

Ja det är kanske så trots allt. Kikar man på dagens Tuners så ger de ett sanslöst billigt intryck. Radiolyssnandet var nog mer proriterat förr. Verkar som man får kika uppåt i pris.
Vilken Accuphase är det som gäller menar du?
Magnum Dynalab finns ju, men priserna är ju sanslösa. Kanske jag skall behålla vad jag har och satsa på antennoptimering istället.
Där kanske finns något att hämta. Tack för din synpunkt.

Mvh

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-04-13 20:13

woland skrev:Vilken Accuphase är det som gäller menar du?

Dom har tydligen slutat tillverka tuners. Pioneer har haft rykte om sig att göra bra tuners (gäller den dyrare delen av deras sortiment).

70-talet var tunerns gyllene tidsålder. Enligt mig har det mest gått utför sedan dess.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-14 00:11

Max_Headroom skrev:
woland skrev:Vilken Accuphase är det som gäller menar du?

Dom har tydligen slutat tillverka tuners. Pioneer har haft rykte om sig att göra bra tuners (gäller den dyrare delen av deras sortiment).

70-talet var tunerns gyllene tidsålder. Enligt mig har det mest gått utför sedan dess.

;McIntosh hade nåt som hette MR102, tror jag. Sanslöst bra, om du hittar den.

Skälet till att tuners har gått bakåt är nog att radio i dag i de flesta länder har en kvalitet som knappast motiverar nämnvärda utlägg på utrustningen.

Och DAB verkar gå åt helvete! Skälet till det är ungefär samma: radioutsändande företags attityd till radio är inte sådan att kvalitetshöjande åtgärder kan anses relevanta. Så varför skulle nån bry sig. Sanningen är nog den att dom som kommer att köpa DAB redan har gjort det. ca 10000 är nog P2-publiken. Så ironiskt att just P2-attityden till radio INTE kommer att få plats i DAB, om SR får bestämma.

Och om DAB blir kvar så blir det 128 kb/s över hela linjen, varefter kvalitetsradio tillhör historien.

Hoppas jag har helt fel!

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-04-14 12:19

Ja det ser dystert ut på DAB-fronten. Säkert kommer det att bli 128kb/s. Varför göra något rätt när man kan göra det fel.

Tänk vad som skulle vara möjligt att göra om man ville. Direktsända konserter i CD-kvalité t ex.

Men visst detta kommer garanterat att skita sig så därför är jag skeptisk till att köpa en DAB-apparat.
Kvalitén blir väl antagligen lika låg som att lyssna via datorn..!!!

Mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-14 16:40

woland skrev:Ja det ser dystert ut på DAB-fronten. Säkert kommer det att bli 128kb/s. Varför göra något rätt när man kan göra det fel.

Tänk vad som skulle vara möjligt att göra om man ville. Direktsända konserter i CD-kvalité t ex.

Men visst detta kommer garanterat att skita sig så därför är jag skeptisk till att köpa en DAB-apparat.
Kvalitén blir väl antagligen lika låg som att lyssna via datorn..!!!

Mvh

Men även om man sänder i sk cd-kvalitet är det väl inga mottagare som klarar det idag? Det har varit en tråd här innan om detta och det är väl max 192 eller 256k som gäller, eller?

Jag är också ganska pessimistisk. Med tanke på att det mesta utbudet är P4 (skitmusik och sport) och en massa komprimerade reklamradiokanaler finns det inget incitament att hålla uppe kvaliteten. Möjligen kanske någon orkar streta emot och erbjuda lite kvalitet i P2 men det hjälper inte oss som gillar musik gjord i detta och slutet av förra seklet....

/ B

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-04-15 09:36

Om 256 är gränsen för alla mottagare vet jag inte.

Visst är P4 och de andra reklamkanalerna skit. Tragiskt.
Jag lyssnar bara på P2 i stort sett. En direktsändning från t ex Berwaldhallen kan låta sanslöst bra över FM, och sändes den via DAB med maximal rate så borde det låta kanon. Men det lär väl aldrig bli av tyvärr.

Mvh

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-04-15 20:56

Woland, jag använder en Sony ST-SDB900, en DAB/FM hybrid.
Ganska snygg design, smidigt handhavande och framförallt ett mycket bra ljud, både som DAB och FM. Lyssnar just nu på 192KBps på DABen och tycker (subjektivt) att det låter klart bättre än FM. Rent och klart.
12Bitars tror jag? Kan inte sånt här digitaltekniskt, men det står på displayen...

Klart synd är att DAB kanalerna är få, en popkanal, P3star, en blandad, SR-X, en klassisk kanal och en med lite spännande udda musik från hela världen, SR Sverige. Reklamfritt! På SR:s hemsida kan man höra fler kanaler - vad är poängen med det? :? Sedan samsänder en del kanaler på DABen samtidigt med FM-bandet - när jag byter mellan så låter DABen bättre i mina öron.

Läggs DAB ner, vilket vore synd, så har jag ju fortfarande FM kvar i burken. På stan pris ca 3500-4000kr, men jag hittade den (ny) på nätet för 2500kr... Billigt va?

Dessutom får man ju all möjlig info att knappa emellan, låtnamn på den låt som spelas, kommande låt och ibland nyss spelad låt och en klocka på det :wink:. Klart smidigt. Lyssnar inte sååå mycket på radio och 99% på DAB radio, skönt att slippa reklamen!
EDIT: stafvel

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-04-15 21:05

Måste bara protestera mot en del inlägg här apropå DAB radio
"bara skitmusik" och komprimerade reklamradiokanaler?

Då kan ni ju inte ha lyssnat speciellt mycket... ...eller alls. Dock håller jag med om att DAB inte verkar ha någon större geografisk spridning i dagsläget. Men för min del är jag hyfsat nöjd.
Har inte hört reklam alls (utom för egna kanalen), ljudmässigt inga problem (jmf med FM) och en hel del ny, spännande musik (SR Sverige) dygnet runt. Har fått många bra uppslag på ny musik.
Den klassiska kanalen gör att jag lyssnar mer på klassiskt än någonsin förr och dessutom lär mig vad de heter - mycket trevligt för en som inte är insatt i klassiskt att kunna haja till när man hör något man gillar och sedan enkelt knappa fram kompositören på displayen. Teknikens under... :roll:

Ett litet aber är att min lattevisp stör digitalradion. Sant 8O . Men jag vispar inte så ofta/länge. :wink:

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-04-15 22:05

Kosmoskatten

Kul att höra du är nöjd och tycker det låter bra. Jag måste testa en DAB och se hur det låter. Jag bor i Malmöområdet så mottagning borde vara OK

Tack

Mvh

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-16 09:19

kosmoskatten skrev:Måste bara protestera mot en del inlägg här apropå DAB radio
"bara skitmusik" och komprimerade reklamradiokanaler?

Då kan ni ju inte ha lyssnat speciellt mycket... ...eller alls. Dock håller jag med om att DAB inte verkar ha någon större geografisk spridning i dagsläget. Men för min del är jag hyfsat nöjd.
Har inte hört reklam alls (utom för egna kanalen), ljudmässigt inga problem (jmf med FM) och en hel del ny, spännande musik (SR Sverige) dygnet runt. Har fått många bra uppslag på ny musik.
Den klassiska kanalen gör att jag lyssnar mer på klassiskt än någonsin förr och dessutom lär mig vad de heter - mycket trevligt för en som inte är insatt i klassiskt att kunna haja till när man hör något man gillar och sedan enkelt knappa fram kompositören på displayen. Teknikens under... :roll:

Ett litet aber är att min lattevisp stör digitalradion. Sant 8O . Men jag vispar inte så ofta/länge. :wink:

Åtminstone jag själv avsåg att säga att reklamradion på FM och dess inflytande på attityden till radio ö h t hos såväl SR-folk som hos allmänheten inte är nån bra grund för att hävda behov av hög kvalitet på radio.

JAg har inte påstått att det finns raklam via DAB i Sverige, det göt det inte.

Jo, i dom lägen när jag accepterar klassiskt skval är SR klassiskt OK. Men om dom kunde lära sig att mixa in jingeln med kanalpropaganda och pratarna
emellan med rimliga nivåer vore det bättre.

SR Sverige är ibland spännande, men alltför ofta förfärligt slätstruket. BanglaDesh-toppen är musikaliskt precis lika bristfällig som Svensktoppen.

Och vid det tillfällen jag kunnatr lyssna på en CD dels från eget exemplarf, dels via Teracoms testsändningar, dels från SR Klassiskt så blir man mörkrädd. Man komprimerar och EQ-ar oc h limiterar friskt. Vilket resultatet inte blir.
Med den nuvarande radiomiljön på FM och Internet finns det smä möjligheter att SR skulle lyckas lära om.

DAB, även i 192 kb/s kan vara mycket bra, på ett sätt som FM också kunde vara, med bra mottagare och djärva tekniker.

Tyvärr blir kanalantalet per MHz bandbredd inte nämnvärt större än med FM om man ska hålla sig till 192 kb/s eller högre. 5 kanaler per MHz, högst! och det är inte särskilt stor del av kanal 12 och 13 som är tillgängliga i Sverige, p g a gränshänsyn.
Ska man ha lokala program så är störskyddskraven ungefär som på FM, i praktiken, eftersom man måste skydda hela MUX-grupper, inte en kanal.

Ska DAB bli nåt måste det tänkas om, och tilldelas fler band.
Enbart SR skulle behöva 2 hela MUXar för landet, och ytterligare 3 för lokalradion!

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-04-17 00:28

NoMoreMrRegistryMan:
Tja, den klassiska kanalen har ju vissa brister även om det mellan varven låtit bra - har egentligen inte lyssnat så värst mycket på den men du har säkert helt rätt. Men det är trevligt att få mer info om vad man lyssnar på - det leder ju till en ökad kunskap. Lyssnade på någon låt på SR Sverige som var rätt kul (men skrev inte upp just den :oops: ) och den lät verkligen kanon!

Synd är det om DAB inte tar lite fart, får lite spridning och att det framförallt kommer ut lite billigare och bra apparater. Så det behövs tilldelas mer bandbredd dessutom? Aha, är inte så insatt i tekniken :oops: men tycker den verkar lite lovande iallafall. Det går åt rätt håll iallafall...

Användarvisningsbild
Draken

Inläggav Draken » 2005-04-17 08:04

kosmoskatten

- hur är din NYA i.f.t. HK :?:

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-04-17 08:56

Hej Draken,
den nya "passar" bättre rent estetiskt. 8) Fast fick ju snickra om racklet för att den skulle gå in.
Ljudmässigt? Njae, svårt att säga. Sonyn låter mycket bra, men HK:n tycker jag ju låter bra fast den har segare menyer. Största användarmässiga skillnaden är att Sonyn växlar mellan DAB-kanalerna mycket snabbare samt lite bättre display. Annars är det inte mycket. HK:n tycker jag är snyggare.

De har inte börjat köra DAB uppe hos dig ännu?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-04-19 19:34

Jag har inhämtat lite upplysningar om DAB t.ex varför man sänder med 192kb/s. Det är helt av utrymmesskäl, man får helt enkelt inte plats med högre hastighet när man sänder så många kanaler. Sedan har jag fått reda på att man kör snålkodat men man får 16 bitar ut ifrån DAB tunern. Har någon jämfört samma program från en DAB-tuner och från en FM-tuner. Det borde man egentligen kunna ordna genom att spela in vardera mottagning på något digitalt medium. Jag har själv ingen DAB mottagare men väl än i mitt tycke mycket bra FM tuner som märkligt nog sitter i en AV-förstärkare. Jag läste för ett tag sedan med vilken kvalitet SR/Teracom sänder ut FM och jag har ju svårt att tänka mig att det kan bli bättre ljud även om man köper en superduper tuner av High End fabrikat. Med andra ord så var det inte så där fantastiska siffror.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-05-28 21:56

Ja, det lutar nog att köpa en Magnum Dynalab i allafall.
DAB tror jag inte på längre.

Mvh

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-29 12:09

woland skrev:Ja, det lutar nog att köpa en Magnum Dynalab i allafall.

MD-108 verkar vara ett bra köp, för ca 80 000 kr!
I alla fall om man skall tro Alan Sircom på HiFi+....
This is the most fantastic tuner you can buy today and if you are
really hardcore about your airvawes, this will set you salivating
and put your bank account to condition red. DAB - who needs it?

Nästa

Återgå till Köpråd