Betongbunker, vettig akustik utom allt hopp?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-11-15 23:33

Var i rummet är det mätt egentligen? Från bilden ser det ut som att soffan är centrerad längs långväggen. Dippen vid ca 67 Hz skulle även kunna komma från rumshöjden och en lite för högt placerad mick, jämfört med öronhöjd. En relativt enkel ommöblering att testa vore att flytta bort subben från hörnet, ställa den på IKEA-pallen med blommorna så elementet hamnar vid ca 65-70 cm, pröva vid ca 90 cm och 180 cm in i rummet från hörnet. Det borde förbättra dippen strax under 70 Hz, och även respons från rumsbredden där du borde ha någon resonans från dryga 60-talet Hz som kan samverka. Mät vid samma plats som tidigare och även en sittplats till höger och vänster.

Jag har fått till mitt betongrum riktigt bra med flera subbar men framförallt placeringen av dom och själva sittplatsen, en halvmeter gör riktigt stor skillnad.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 10:59

Adhoc skrev:Var i rummet är det mätt egentligen? Från bilden ser det ut som att soffan är centrerad längs långväggen. Dippen vid ca 67 Hz skulle även kunna komma från rumshöjden och en lite för högt placerad mick, jämfört med öronhöjd. En relativt enkel ommöblering att testa vore att flytta bort subben från hörnet, ställa den på IKEA-pallen med blommorna så elementet hamnar vid ca 65-70 cm, pröva vid ca 90 cm och 180 cm in i rummet från hörnet. Det borde förbättra dippen strax under 70 Hz, och även respons från rumsbredden där du borde ha någon resonans från dryga 60-talet Hz som kan samverka. Mät vid samma plats som tidigare och även en sittplats till höger och vänster.

Jag har fått till mitt betongrum riktigt bra med flera subbar men framförallt placeringen av dom och själva sittplatsen, en halvmeter gör riktigt stor skillnad.

Smart!

Micken är placerad ca 80cm över golvet, och centrerad längs långväggen vid sweatspotmätning, ganska exakt där jag lägger huvudet vid lyssning.

Ingen PEQ har använts vid mätningarna!

Jag testade med ett "stativ" åt subben:

Bild

Efter en del flyttandes av subben kom jag fram till att det mätte bäst om jag hade den i hörnet samt fasvänt den.

Såhär ser mätningarna ut med endast piP på de tre olika lyssningsställena:

Bild

Och efter en del tweakandes med subben:

Bild

Dippen mellan 60-70hz försvinner nästan helt. Även puckeln vid 47hz blir lite bättre.

Men, det ser ju fortfarande fördj*** ut :P . Och det låter fortfarande inget bra i basregistret, basen hänger kvar för länge. Om jag skall lita på RT60 värdena med subben inkopplad så är det inte så konstigt, 1.1 sek i de lägre frekvenserna 8O .

Jag kanske skall prioritera att få ned efterklangen i basen istället för att lägga allt krut på en jämn återgivning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-16 11:16

EnTillBjorn skrev:Jag kanske skall prioritera att få ned efterklangen i basen istället för att lägga allt krut på en jämn återgivning.

Med tanke på hur du skriver dina klagomål så låter det ju definitivt som rätt sak... Din efterklang minskar ju inte även om du hade fått en spikrak kurva.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 11:21

Nattlorden skrev:Med tanke på hur du skriver dina klagomål så låter det ju definitivt som rätt sak... Din efterklang minskar ju inte även om du hade fått en spikrak kurva.

Hehe yes sir.

Såååå, skall vi vända på steken? Hur får jag kortare efterklang i basområdet?

Jag har ju nu en del gjutrör till förfogande, dessa skulle man ju kunna fylla med glasull, täppa igen ändarna och borra lite hål i dem så ljud kan slinka in/ut. Men frågan är ju om det kommer bli någon större skillnad? Jag menar, hur mycket fluff behövs det egentligen inte för att sänka efterklang i lågfrekvensen :?:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-16 11:29

Det vet jag inte heller.

Själv har jag funderat på om man skulle fylla utrymmet under sofforna med isolering, men jag har ingen teknisk grund för om det har någon effekt.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 11:31

Nattlorden skrev:Det vet jag inte heller.

Själv har jag funderat på om man skulle fylla utrymmet under sofforna med isolering, men jag har ingen teknisk grund för om det har någon effekt.

Det har jag faktiskt gjort :D. Hade ett par täcken över som jag knölade in under soffan. Kanske man skulle haft stenull istället.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-11-16 11:38

EnTillBjorn skrev:
Nattlorden skrev:Det vet jag inte heller.

Det har jag faktiskt gjort :D. Hade ett par täcken över som jag knölade in under soffan. Kanske man skulle haft stenull istället.

Gullfiber eller roxull. Försegla utrymmet med hålad masonite. Det lär inte hjälpa helt men kan bidra. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-11-16 11:53

EnTillBjorn skrev:
Nattlorden skrev:Med tanke på hur du skriver dina klagomål så låter det ju definitivt som rätt sak... Din efterklang minskar ju inte även om du hade fått en spikrak kurva.

Hehe yes sir.

Såååå, skall vi vända på steken? Hur får jag kortare efterklang i basområdet?

Jag har ju nu en del gjutrör till förfogande, dessa skulle man ju kunna fylla med glasull, täppa igen ändarna och borra lite hål i dem så ljud kan slinka in/ut. Men frågan är ju om det kommer bli någon större skillnad? Jag menar, hur mycket fluff behövs det egentligen inte för att sänka efterklang i lågfrekvensen :?:

Jag bedömmer att för att få en bas som låter bra bör du också absorbera och inte för mycket rätta till kurvan med EQ. Har du förhöjd bas jämfört med de andra registren elelr är kurvan relativt rak?

Du har ju påbörjat ett försök (enligt bilderna) med att skära av hörnen med absorbenter. Vad som händer om du använder denna eller liknande sätt att abosrbera är att basen minkar något. Påverkan blir större i den djupare basen om materialet är tjockt och längt från väggen. Men man får inte glömma att vågen när den passerar absorbenten kommer att försenes något. Därmed kommer problemet med att det byggs upp stående vågor elller utsläckningar minska något.

Tror att du har någon form av absorbent vid elementet? Ställ det snett i ett hörn. Mätt och lyssna om det går åt rätt håll. Du har ju hängt sådana ovanför soffan. skulle de vara helt fyllda skulle dämpningen och diffussionen bli större. En madrass duger också. Det är inte den slutgiltiga lösningen utan att arbeta med att prova vilken påverkan som kan antydas vid olika placeringar av absorbenter.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-11-16 12:00

EnTillBjorn skrev:
nadifierad skrev:Dippen kan påverkas av att du sänker puckeln.
Varför vet jag inte, men det hänger ihop på något övernaturligt sätt. :D

Är jag ute och cyklar om jag tror detta;

Man påverkar INTE dippar genom att sänka pucklar med PEQ.
Man kan påverka dippar genom att sänka pucklar med en absorbent.

:?:

Det stämmer. För när du sänker pucklar med en absorbent så sänker du även de resonanser som orsakar dipparna i a f om de ligger inom absorbentens arbetsområde.

Så här ser tryckmönstret ut för en resonans vid 109 Hz i ett rum som är 4x5m.
Bild

Ställer man högtalaren vid någon av de blå dalarna eller sitter i något av dessa områden så får man en dipp i frekvensgången vid 109Hz. Sitter man och högtalaren står vid någon av topparna så får man en kraftig topp.

Tar man och dämpar resonansen som sådan (gör man vid någon av punkterna där det är toppar) så kommer även dalarna at försvinna då de är en konsekvens av resonansen och när resonansen försvinner så försvinner både toppar och dalar (noder och bukar). Man kommer fortfarande att ha interferens problem som kan orsaka dippar och mindre förstärkningar men de har ett snabbt avklingningsförlopp och är inte alldeles så problematiska.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 12:11

Moddning in progress:

Bild

Bild

Bild

Även hela undersidan av sittplatserna skall täckas. Schäslongen skall få samma modd. 95mm tjocklek på glasullen.

Aja nu lär jag kila ut i skogen ett tag, kommer tillbaka till kvällen med feedback!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-16 12:19

Nu skulle du haft några buttkickers liggande och passat på att montera dem... 8)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-16 12:30

Naqref skrev:Så här ser tryckmönstret ut för en resonans vid 109 Hz i ett rum som är 4x5m.
Bild

Vilket program använder man för att få fram ett så där fint diagram?

Följer tråden med stort intresse.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-16 12:31

Jag har provat detta med att fylla ut soffor med gullfiber och det har fungerat. Frågan är om det finns hälsosammare material, men det kanske inte kommer ut något då man tillsluter med hålad masonit.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-11-16 12:51

2-ch skrev:
Naqref skrev:Så här ser tryckmönstret ut för en resonans vid 109 Hz i ett rum som är 4x5m.
[img]bild[/img]

Vilket program använder man för att få fram ett så där fint diagram?

Följer tråden med stort intresse.

Matlab och ett eget script på 21 rader.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-16 12:55

Kom vi inte nyss fram till, att fårull var det bästa för baspåverkan ? Eller minns jag fel ?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-11-16 13:00

Tjusigt och förklarande diagram Naqref!

Finns det någon bra websida där man kan gå in och slå in sina rumsmått och valbar frekvens? Jag har lite problem med en enveten dipp pendlande kring ca 125 Hz. Rumsmåtten är 787x419x220 cm, högtalarna har elementen vid ca 75 cm höjd och måste hamna ca 52 cm från sidovägg, avstånd till bakomliggande vägg kan varieras, lyssningshöjd är varierbar 85-100 cm.

Edit: Man ska inte börja skriva inlägg från jobbet, - andra kommer före med samma fråga ...

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Adhoc 2010-11-16 13:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2010-11-16 13:00

Såhär ser det ut för tillfället (ursäkta stöket):

herregud kallar du det för stök?
då har du inte sett mycket
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-16 13:47

Adhoc skrev: Finns det någon bra websida där man kan gå in och slå in sina rumsmått och valbar frekvens? Jag har lite problem med en enveten dipp pendlande kring ca 125 Hz. Rumsmåtten är 787x419x220 cm, högtalarna har elementen vid ca 75 cm höjd och måste hamna ca 52 cm från sidovägg, avstånd till bakomliggande vägg kan varieras, lyssningshöjd är varierbar 85-100 cm.

Här är en sajt, men den har inte mer än 20 frekvenser som du kan titta på. 125 Hz ligger däröver. Det du därmot kan se att det runt 125 Hz är distributionen tät med resonanser.
http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html

Du kan även använda denna sajt och snurra runt med högtalare. Jag brukar använda mig av Thiel eftersom de är gjorda för rakast frekvensgång i ekofritt och då ser jag tydligare vad rummet lägger förändrar.
http://www.hunecke.de/java/lautsprecher/test-stereoplay-en.html
Med piltangenterna kan du ändra position på lyssnare och högtalare.

Det finns även andra sajter har jag sett men jag minns inte vilka. Detta är den ambitiösaste jag sett.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-11-16 13:48

Adhoc skrev:Finns det någon bra websida där man kan gå in och slå in sina rumsmått och valbar frekvens?

Ett alternativ för visualisering av hur "stående vågor" beter sig i ett rum kan ses här. Detta "on line" program visar mycket tydligt var i rummet tryckmaxima för de olika "vågorna" förväntas uppstå.

Ett annat alternativ är en nedlastningsbart Excel-fil som Harman International publicerat. Denna beräknar och visualiserar hur olika våglängder beter sig i rum med räta vinklar och kan hjälpa en att identifiera var axiella peaks och dips forväntas vara i rummet. Harman's 'Room Mode Calculator' kan lastas ner här. Filen är skrivskyddad och formler kan därmed inte ändras. Rumsmått anges också i Foot och Inch så här får en räkna "baklänges" från centimeter.

1 Feet = 12 Inch
Foot (ft or ') = 30,48 cm
Inch (in or '') =  2,54 cm

/Suomela

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 16:29

Kronkan skrev:Jag bedömmer att för att få en bas som låter bra bör du också absorbera och inte för mycket rätta till kurvan med EQ. Har du förhöjd bas jämfört med de andra registren elelr är kurvan relativt rak?
Du har ju påbörjat ett försök (enligt bilderna) med att skära av hörnen med absorbenter. Vad som händer om du använder denna eller liknande sätt att abosrbera är att basen minkar något. Påverkan blir större i den djupare basen om materialet är tjockt och längt från väggen. Men man får inte glömma att vågen när den passerar absorbenten kommer att försenes något. Därmed kommer problemet med att det byggs upp stående vågor elller utsläckningar minska något.

Tror att du har någon form av absorbent vid elementet? Ställ det snett i ett hörn. Mätt och lyssna om det går åt rätt håll. Du har ju hängt sådana ovanför soffan. skulle de vara helt fyllda skulle dämpningen och diffussionen bli större. En madrass duger också. Det är inte den slutgiltiga lösningen utan att arbeta med att prova vilken påverkan som kan antydas vid olika placeringar av absorbenter.

Japps basen är en aning högre än de andra registren!

Stämmer även bra att jag har en absorbent vid elementet, mest för att dämpa sidoreflexen. Har även 4st till absorbenter liggandes, skall prova att placera ut dem senare, men vill inte heller överdämpa rummet.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 16:31

Naqref skrev:Text och bild

Ah! Mycket lättare att förstå med en bra visualisering, tack!

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 16:42

Yes då har jag moddat klart soffan:

Bild

Bild

Bild

Bild

Någon hålad masonit har jag inte tillgång till, men det blev bra med tyg :) .

Så hur låter det då? Jo tack! Efterklangstiden blev 0.2s bättre i de lägre frekvenserna! Så nu ligger den på 0.9s med subben inkopplad (fortfarande för lång tid, men med endast piP är den acceptabel).

Detta påverkade dock ej tonkurvan märkbart.

Jag fick in totalt 11st 95mm glasullsskivor, ganska mycket med andra ord. Tänk vad mycket fluff till som skulle krävas för 0.5s RT60 i de lägre frekvenserna 8O

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 16:48

petersteindl skrev:Du kan även använda denna sajt och snurra runt med högtalare. Jag brukar använda mig av Thiel eftersom de är gjorda för rakast frekvensgång i ekofritt och då ser jag tydligare vad rummet lägger förändrar.
http://www.hunecke.de/java/lautsprecher/test-stereoplay-en.html
Med piltangenterna kan du ändra position på lyssnare och högtalare.

Det finns även andra sajter har jag sett men jag minns inte vilka. Detta är den ambitiösaste jag sett.

MvH
Peter

Wow! Coolt, skitbra att simulera rum och akustik med, perfekt!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-11-16 16:59

EnTillBjorn skrev: Bild

Bild

Bild

Bild

:D .... jaaaaa .... det där verkar ju mycket enklare än att prova med subben bakom soffan ... 8O :D :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 17:00

phon skrev: :D .... jaaaaa .... det där verkar ju mycket enklare än att prova med subben bakom soffan ... 8O :D :lol:

Eller hur :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-16 17:03

men med endast piP är den acceptabel

Gött! Ett bra steg på vägen. Nästan 20% sänkning med en osynlig modd måste räknas som en stor framgång. :D

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 17:06

Nattlorden skrev:
men med endast piP är den acceptabel

Gött! Ett bra steg på vägen. Nästan 20% sänkning med en osynlig modd måste räknas som en stor framgång. :D

Absolut!

Nu klurar jag på hur jag skall klämma in mer fluff i hörnen utan att det ser allt för djävligt ut. Dock fick jag nästan slut på glasull...

Hmmm, jag har ju 4st absorbenter liggandes, skall prova ställa dem i ett hörn. Återkommer med resultat!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-16 17:10

Om du slår in ull i fint tyg, så kanske du kan ha en "kudde" sådant våningen under din underhylla på bordet... om dämpning mer centrerat i rummet skulle kunna hjälpa.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-11-16 17:12

Användarvisningsbild
EnTillBjorn

Inläggav EnTillBjorn » 2010-11-16 17:24

Nattlorden skrev:Om du slår in ull i fint tyg, så kanske du kan ha en "kudde" sådant våningen under din underhylla på bordet... om dämpning mer centrerat i rummet skulle kunna hjälpa.

Hmm om jag tolkar denna simulering rätt:

Bild

så tror jag att det är framförallt i bakersta hörnen jag skall absorbera, där jag självklart inte har någon direkt plats :(

Provade hur som haver 4st aborbenter i högra främre hörnet ståendes uppe på subben. Blev ingen hörbar skillnad, knappt mätbar heller. Måste upp med större grejjor!
Senast redigerad av EnTillBjorn 2010-11-16 17:32, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi