Ju mer jag funderar, desto mer övertygad blir jag att huvudspåret för bättre ljudkvalitet även från anläggningen i sovrummet är försöka få till en Carlssonifiering av ljudet där. Med hänsyn till utrymmen etc är det inte aktuellt med golvplacering, utan högtalarna måste placeras i befintlig hylla. Något i stil med OA-51 skulle nog bli svårt att placera tillräckligt brett isär. Vad som återstår är då OD-11 i liggande format med riktning inåt/uppåt.
Även om det var ett bra tag sedan nu så har jag tidigare ägt inte mindre än två par OD-11. Jag är alltså ganska medveten om vad de är kapabla att prestera.
Fråga 1:
Vad är rimligt att förvänta sig av OD-11 med de nya elementen jämfört med originalkonfiguration?
Gärna försök till lite målande beskrivningar

Tyvärr har jag i olika omgångar gjort mig av med mina OD-11, så nästa fundering handlar om hur man löser detta dilemma. Säkert går det att så småningom hitta ett par om man beväpnar sig med rejält tålamod. Men det kan väl som sagt ta lite tid om man inte är beredd att betala orimligt mycket. Det känns inte rätt att bidra till att trissa upp marknadspriserna genom att betala kanske +2000 kr för ett par OD11-lådor i "mediumskick" med nödtorftigt omkantade originalbasar. Nog för att jag tror att det ljudmässiga slutresultatet med råge kan motivera en sådan peng plus nya komponenter för drygt 3500 kr. Men det blir lite av en principsak att inte betala överpris.
Fråga 2:
Synpunkter på detta i synnerhet och Carlsson-priser i allmänhet?
Vad återstår då om tålamodet skulle tryta och man vill komma till skott på något annat vis. Ja, det skulle förstås vara att spotta i nävarna och försöka sig på att åstadkomma något slags klon.
Fråga 3:
Finns det skäl till varför ett sådant bygge med B65-oa II och T22-oa inte skulle kunna låta lika bra som en "riktig" OD-11, uppgraderad med samma element? Förutsatt då förstås att det blir en stabil och tät låda med rätt innermått och korrekt lutning på baffel/element.
Diverse idéer kring självbygge har jag ju läst om här och på Carlsson Planet, Men jag kan inte påminna mig att jag sett någon riktigt "renlärig" variant som försöker komma så nära originalet som möjligt, Jag kan tänka mig två orsaker till detta. Antingen så tycker ingen att OD-11 levererar tillräcklig ljudkvalitet för att det ska vara värt besväret. Eller så är det den knepiga, gjutna baffelkonstruktionen som avskräcker.
Fråga 4:
Teorier om detta?
Fråga 5:
För en lekman som jag själv förefaller det rimligt att det - om man bortser från utseendet - borde gå att göra en låda med samma egenskaper helt av MDF med en baffel som lutar diagonalt cirka 15 grader? Förlusten i lådvolym borde till exempel kunna kompenseras genom att öka djupet på (den liggande) lådan i motsvarande grad.
Ett annat spår kan förstås vara att avvika lite från grundkonstruktionen och mer utgå från OD-11 som ljudkoncept än som direkt mall för ett bygge. Detta kan förstås göras på ett otal olika vis. Men för egen del skulle jag nog i första hand sikta på bara en lätt variation med ungefär samma mått och kubliknande form och trots allt samma bas-/mellanregister (B65-oa II). Avvikelsen kunde bestå i att kombinera dessa delar med T11-oa. En sådan kombination känns speciellt lockande med tanke på hur nöjd jag är med hur dessa element spelar tillsammans i mina OA-58.a.
Fråga 6a:
Går det fortfarande att få tag på T11-oa?
Fråga 6b:
Om positivt svar på 6a; Vad kan man tro om förutsättningarna för framgång med ett sådant projekt?