OD-funderingar kring kloner och annat

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
ftwhc

OD-funderingar kring kloner och annat

Inläggav ftwhc » 2010-11-18 09:59

I mitt vardagsrum står ett par OA-58.2 som målar upp en ljudbild jag är väldigt belåten med på alla vis.
Ju mer jag funderar, desto mer övertygad blir jag att huvudspåret för bättre ljudkvalitet även från anläggningen i sovrummet är försöka få till en Carlssonifiering av ljudet där. Med hänsyn till utrymmen etc är det inte aktuellt med golvplacering, utan högtalarna måste placeras i befintlig hylla. Något i stil med OA-51 skulle nog bli svårt att placera tillräckligt brett isär. Vad som återstår är då OD-11 i liggande format med riktning inåt/uppåt.
Även om det var ett bra tag sedan nu så har jag tidigare ägt inte mindre än två par OD-11. Jag är alltså ganska medveten om vad de är kapabla att prestera.
Fråga 1:
Vad är rimligt att förvänta sig av OD-11 med de nya elementen jämfört med originalkonfiguration?
Gärna försök till lite målande beskrivningar :)

Tyvärr har jag i olika omgångar gjort mig av med mina OD-11, så nästa fundering handlar om hur man löser detta dilemma. Säkert går det att så småningom hitta ett par om man beväpnar sig med rejält tålamod. Men det kan väl som sagt ta lite tid om man inte är beredd att betala orimligt mycket. Det känns inte rätt att bidra till att trissa upp marknadspriserna genom att betala kanske +2000 kr för ett par OD11-lådor i "mediumskick" med nödtorftigt omkantade originalbasar. Nog för att jag tror att det ljudmässiga slutresultatet med råge kan motivera en sådan peng plus nya komponenter för drygt 3500 kr. Men det blir lite av en principsak att inte betala överpris.
Fråga 2:
Synpunkter på detta i synnerhet och Carlsson-priser i allmänhet?

Vad återstår då om tålamodet skulle tryta och man vill komma till skott på något annat vis. Ja, det skulle förstås vara att spotta i nävarna och försöka sig på att åstadkomma något slags klon.
Fråga 3:
Finns det skäl till varför ett sådant bygge med B65-oa II och T22-oa inte skulle kunna låta lika bra som en "riktig" OD-11, uppgraderad med samma element? Förutsatt då förstås att det blir en stabil och tät låda med rätt innermått och korrekt lutning på baffel/element.

Diverse idéer kring självbygge har jag ju läst om här och på Carlsson Planet, Men jag kan inte påminna mig att jag sett någon riktigt "renlärig" variant som försöker komma så nära originalet som möjligt, Jag kan tänka mig två orsaker till detta. Antingen så tycker ingen att OD-11 levererar tillräcklig ljudkvalitet för att det ska vara värt besväret. Eller så är det den knepiga, gjutna baffelkonstruktionen som avskräcker.
Fråga 4:
Teorier om detta?

Fråga 5:
För en lekman som jag själv förefaller det rimligt att det - om man bortser från utseendet - borde gå att göra en låda med samma egenskaper helt av MDF med en baffel som lutar diagonalt cirka 15 grader? Förlusten i lådvolym borde till exempel kunna kompenseras genom att öka djupet på (den liggande) lådan i motsvarande grad.

Ett annat spår kan förstås vara att avvika lite från grundkonstruktionen och mer utgå från OD-11 som ljudkoncept än som direkt mall för ett bygge. Detta kan förstås göras på ett otal olika vis. Men för egen del skulle jag nog i första hand sikta på bara en lätt variation med ungefär samma mått och kubliknande form och trots allt samma bas-/mellanregister (B65-oa II). Avvikelsen kunde bestå i att kombinera dessa delar med T11-oa. En sådan kombination känns speciellt lockande med tanke på hur nöjd jag är med hur dessa element spelar tillsammans i mina OA-58.a.
Fråga 6a:
Går det fortfarande att få tag på T11-oa?
Fråga 6b:
Om positivt svar på 6a; Vad kan man tro om förutsättningarna för framgång med ett sådant projekt?

Användarvisningsbild
ftwhc

Inläggav ftwhc » 2010-11-19 09:03

Kompletterar lite..
OM det skulle handla om kloning med inriktning mot en mer oortodox variant med dome-diskant så finns det förstås fler alternativ än T11-oa.
Jag har fortsatt att grotta runt lite i olika trådar och stötte någonstans längs vägen på Monacor DT-28N.
Fråga 6c:
Vad sägs om den varianten?

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-11-19 10:49

Det enklaste är nog att köpa ett par OD11. Att du trissar upp marknadspriserna är nog inget du behöver bekymra dig om. Rätt många gamla Sonab hamnar säkert på soptippen pga ägare som inte vet vad det är de slänger, andra blir sönderrenoverade lik. Så det är nog en rätt säker placering av pengarna ändå - i synnerhet om man behåller dem i originalskick.

Jag har ett par OD11 som jag tänkte sätta upp inne i sovrummet. Fördelen med modellen är ju att man kan ha dem vägghängda.

Beträffande nya elementen så tycker jag inte att det är värt pengarna. Jag är inte förtjust i B65oaII utan tycker att originalelementet är trevligare på något svårdefinierat sätt. t22oa är en trevlig diskant som låter renare är originalet, vilket iofs ger högtalaren en annan karaktär. Jag skulle gärna montera t22oa i mitt par om det inte vore för att denna diskant är för stor. För att få den att passa måste man karva i baffeln och acceptera att gallret inte går på som tidigare (ref: Carlsson Planet). Detta är inte ett alternativ för mig så jag får fortsätta leva med MT20 vilket jag inte har några problem med alls.

Användarvisningsbild
ftwhc

Inläggav ftwhc » 2010-11-19 14:22

Thanks, PS. Förvisso är det enklast med ett par "färdiga" OD-11 och detta är väl trots allt huvudspåret för min del. Men jag tycker det är intressant att bolla vidare även kring tankarna om eventuell kloning.
Spännande även med alternativa tankar om elementval etc. Just sådant som jag hoppades få fram.
Finns flera som föredrar originalkonfigurationen framför B65-oa II?
Jag är väldigt nöjd med vad det senare elementet presterar i 58:orna. Men det är förstås lite andra förutsättningar och en annan kombination där.

Priser.. ja, där handlar det väl som sagt mest om en principsak.
Det är förstås marknaden som styr och detta kan man ju inte gnälla över. Men när det köps och säljs Carlsson bara för att göra en hacka utan något egentligt intresse för grejorna, så kan det inte hjälpas att man blir lite tjurig och instinktivt vill streta emot 8)

För att spinna vidare kring kloning-konceptet så tycker jag fortfarande det är underligt att det inte gjorts flera försök med tanke på den allmänt positiva inställningen till egenskaperna hos grundkonstruktionen i kombination med det smidiga formatet.
Så frågan är hur man kan bedöma möjligheterna till framgång här och på vilket vis detta i så fall bäst skulle kunna realiseras.

henriksch

Inläggav henriksch » 2010-11-19 18:27

Jag har renoverat ett par tiotal par OD11, OA12 och OA14 de senaste åren. Kan säkerligen anklagas för att vara en del av de som "trissar upp priserna". Jag tar starx över 2000 för OD11 och runt 2500 för de övriga. Har pysslat med detta av flera skäl:

Ett "ideologiskt" skäl är att jag att 70-talets ingenjörskonst är värt att bevara.

Ett ytterligare ideolgiskt skäl är att jag anser det är för djävligt att se hur småungar i Afrika sitter i blyångor och plockar itu västvärldens elektronikskrot.

Ett är rena rama habegäret, det låter för djävla bra och jag vill ha bra ljud.

Ett ytterligare dunderegoistiskt skäl är att jag har "fianasierat det egna HiFi-missbruket"på detta sätt. Har helt enkelt kunnat botanisera bland det bästa fån 70-talet på detta sätt.

Lägger ned mycket tid på ett par Carlsson innan de kostar 2500-2700 spänn. Vanligt är att det sitter fel element i dem när man hittar dem vilket också för kostnader med sig, skumkanter och terminaler är ytterligare kostnader.
Det stora problemet är att den som sitter på ett par gamla OA12:or kollar på blocket och ser dessa 2500, ibland ofta 3000, resonerar att 1500 för ett par lik är ett juste pris, det är väl inte så konstigt men tyvärr främjar det inte renovering.
Å andra sidan kan man väl hävda nyliberalistiska argument, går det att sälja för 1500 så är det ju okej...

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
ftwhc

Inläggav ftwhc » 2010-11-19 19:18

De priser du nämner tycker jag absolut är väldigt rimliga för omsorgsfullt renoverade objekt. Säkert är de MYCKET väl värda sina pengar. Såklart det måste få löna sig att lägga tid och energi på renoveringar så att även andra kan få njuta av dessa välljudande konstruktioner.
Men det var inte priser och dylikt som jag hade tänkt skulle hamna i fokus. (Antagligen dumt av mig att alls nämna detta.)
Tanken med det var huvudsakligen att ge en bakgrund till varför det kan vara aktuellt att över huvud taget fundera på alternativa lösningar eller kloner.
Håller med om att man gärna bör följa originalkonceptet i ett sådant här fall, eller i varje fall inte avvika för sakens skull, utan endast för att om möjligt lyfta ljudupplevelsen till en högre nivå.
Så gärna en fortsatt diskussion om mesta/bästa möjliga Carlsson-ljud i det lilla OD-formatet:
- För- och nackdelar med uppgraderingar av olika slag.
- Förslag och idéer kring tänkbara självbyggen.
:)

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2010-11-20 12:45

henriksch skrev:Jag har renoverat ett par tiotal par OD11, OA12 och OA14 de senaste åren. Kan säkerligen anklagas för att vara en del av de som "trissar upp priserna". Jag tar starx över 2000 för OD11 och runt 2500 för de övriga. Har pysslat med detta av flera skäl:

Ett "ideologiskt" skäl är att jag att 70-talets ingenjörskonst är värt att bevara.

Ett ytterligare ideolgiskt skäl är att jag anser det är för djävligt att se hur småungar i Afrika sitter i blyångor och plockar itu västvärldens elektronikskrot.

Ett ytterligare dunderegoistiskt skäl är att jag har "fianasierat det egna HiFi-missbruket"på detta sätt. Har helt enkelt kunnat botanisera bland det bästa fån 70-talet på detta sätt.

Lägger ned mycket tid på ett par Carlsson innan de kostar 2500-2700 spänn. Vanligt är att det sitter fel element i dem när man hittar dem vilket också för kostnader med sig, skumkanter och terminaler är ytterligare kostnader.
Det stora problemet är att den som sitter på ett par gamla OA12:or kollar på blocket och ser dessa 2500, ibland ofta 3000, resonerar att 1500 för ett par lik är ett juste pris, det är väl inte så konstigt men tyvärr främjar det inte renovering.
Å andra sidan kan man väl hävda nyliberalistiska argument, går det att sälja för 1500 så är det ju okej...

mvh
Henrik

Skulle gärna köpa ett par OD11 eller OA12 av dig, för dessa priser gärna i teak/jakaranda, men jag tar det via PM. Jag hittar aldrig något eller så är man för sent ute.
8)

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2010-11-20 17:29

henriksch skrev:Jag har renoverat ett par tiotal par OD11, OA12 och OA14 de senaste åren. Kan säkerligen anklagas för att vara en del av de som "trissar upp priserna". Jag tar starx över 2000 för OD11 och runt 2500 för de övriga. Har pysslat med detta av flera skäl:

mvh
Henrik

Se där, en till. Jag tror jag har exakt samma åkomma, av exakt samma skäl. +1!
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
ftwhc

Inläggav ftwhc » 2010-11-21 00:34

Om inte annat så lär jag väl behöva nya filter ifall jag kommer vidare med ett par lådor och B65-oaII och T22-oa.
Tyvärr har jag inte rikigt järnkoll på det området.. :)

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-11-21 09:58

henriksch skrev:Jag har renoverat ett par tiotal par OD11, OA12 och OA14 de senaste åren. Kan säkerligen anklagas för att vara en del av de som "trissar upp priserna". Jag tar starx över 2000 för OD11 och runt 2500 för de övriga.

Inte ett överpris enligt mig, det är vad de är värda.

Bäst valuta för pengarna får man nog om man köper högtalare med originalelement som är seriöst renoverade. Om man köper uppgraderade kan man räkna med bättre ljud men de exemplar jag har kommit i kontakt med har varit rätt smaklöst renoverade; fula kabeldragningar, slarvigt modifierade filter med komponenter spretande åt alla håll, slarvigt ditsatta diskanter. "Vad spelar det för roll, det syns ju inte?" brukar slarvet rättfärdigas med. På något exemplar hade något ljushuvud borrat in och försänkt en kabelbrunn på undersidan för att kunna ansluta bananer. Tack för den, ett totalt irreversibelt ingrepp. Säkert väldigt praktiskt men det förstör i min mening högtalaren.

Angående självbyggen så var det någon här på forumet - minns ej riktigt vem - som byggde en intressant skapelse av ett par V-1. Personen i fråga använde sig av elementen från OA-51/52 om jag inte missminner mig. Klart intressant bygge!

Användarvisningsbild
ftwhc

Inläggav ftwhc » 2010-11-21 12:35

Kan som sagt inte annat än instämma helt. Och jag har full respekt för ambitionen att sträva efter att behålla originalkonstruktionen så intakt som möjligt.
Men om man nu ändå har fått för sig att det är byte till nya element som gäller..
Vad man i första hand bör kolla efter då är förstås exemplar som inte redan är renoverade. Dels för att det kan kännas onödigt att betala för något som man inte tänker utnyttja, men framförallt för att det är tråkigt att "sabotera" det jobb som någon redan har lagt ner.
I och för sig sparar man förstås de renoverade originaldelarna så det är möjligt att backa, men i alla fall..

Eventuellt självbygge är - åtminstone för min del - en reservplan. Men nog kan det vara intressant att fundera på hur en sådan sak bäst skulle kunna lösas. Och nog borde det vara ganska många som i likhet med mig skulle uppskatta Carlsson-ljud i lite mer kompakt format?
Inte är det väl så att det behovet helt tillgodoses av det befintliga antal OD-11 som en gång producerades?
Därför tycker jag det är lite märkligt att det inte gjorts fler försök av antingen OD-kloning, eller konstruktioner med lite mer "fri form".

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2010-11-21 13:16

P5 skrev:Angående självbyggen så var det någon här på forumet - minns ej riktigt vem - som byggde en intressant skapelse av ett par V-1. Personen i fråga använde sig av elementen från OA-51/52 om jag inte missminner mig. Klart intressant bygge!

Kanske minns du denna: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29351

Gök på taket, tomtar på loftet, m.m.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-11-21 13:36

Ja, den minns jag också fast det var inte den jag hade i åtanke.

Användarvisningsbild
ftwhc

Inläggav ftwhc » 2010-11-21 21:19

Jo, GÖK:en var absolut en spännande idé.
Där var det ju bokstavligen fråga om att tänka utanför lådan! :D
Men kanske inte helt optimal för liggande placering i en hylla som jag hade tänkt mig.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-11-21 21:44

henriksch

Inläggav henriksch » 2010-11-22 00:06

Skyldig till ovanstående projekt, V1 med OA51-bestyckning. Såhär något år efter kan jag konstatera att det jag har hört av dem har låtit väldigt bra. Det känns som om ScanSpeak-elementet har dunderkvalitet. Högtalarna snoddes ganska direkt av en av sönerna som hävdar att han är väligt nöjd med dem...

Användarvisningsbild
ftwhc

Inläggav ftwhc » 2010-11-22 08:53

Vissa, ja! Dessa såg jag också, verkligen ett intressant och väl genomfört projekt!
Det visar ju med all önskvärd tydligen att även lite mer improviserade varianter på detta tema kan bli väldigt lyckade.
Och om det funkade med V1-lådor så borde det i princip även kunna bli bra att bygga från scratch i MDF.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-22 09:26

Här finns en annan variation på temat OD-11:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1023960

Användarvisningsbild
ftwhc

Inläggav ftwhc » 2010-11-22 15:12

paa skrev:Här finns en annan variation på temat OD-11:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1023960

Undrar om niclas hunnit komma något längre med detta?
Absolut ett intressant projekt också!

När det gäller "VD51" så är ju detta spännande eftersom det visar på möjligheterna till gott resultat även med andra elemént i en liten kub än standardvalet B65-oaII + T22-oa.

Framförallt väcker det funderingar (igen) om för- respektive nackdelar med T22 kontra dome-diskanter.
T11-oa verkar inte gå att få tag på längre. :(
Men Vifa D27 TG har nämnts som ett alternativ.

henriksch

Inläggav henriksch » 2010-11-22 21:28

För min del handlade det om att återanvända bra grejor i en kombination som dessutom blinkade bakåt med någon slags nostalgisk referens...
Det finns så himla mycket där ute på folks kall-lager som med lite funderande och hantverk kan bli riktigt bra.

Det som lurar i faggorna är ett par OA4 i jakaranda som skulle kunna blir ett par 112 med renoverade Peerless 80-talselement (varianten med polypropylenkoner ...813 tror jag de heter, 4 st är över och renoverade. Helt och fullständigt oanvändbara element enligt expertisen på CP) och en juste philipsdiskant. Tänker mig två seriekopplade AD0160 2x4 ohm blir 8 liksom. Gillar verkligen dessa i Mirschar, egenligen de enda diskanter jag faktiskt tänkt på som bra.

Gäller bara att finna ett par vettiga trevägsfilter som kan återanvändas samt att fundera ut gallren (djädra OA4:or typ I har inte samma lådmått som OA5 typ II, trist då det ligger ett par oanvända galler till OA5II här).
Ett par galmla Peerleesfilter från 70-talet finns här också, de sitter i en stängd burk och verkar nästan hemetiskt tillslutna. Misstänker dock att de delar bas mellanreg för högt men faen vet.

Snickarglädjen är värt lite för den egna tillfredställelsen.Sen gäller det bara att inte ha för djävla mycke teoretiska kunskaper i relation till skaparglädje. ...och bristen på kunskaper har jag :oops:

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
ftwhc

Inläggav ftwhc » 2010-11-23 11:04

Brist på kunskaper är det väldigt gott om här! :D
Man kan väl se två utvecklingslinjer:
En med lite mer traditionellt "bevarande" inriktning och en mer experimentell.
Båda är förstås intressanta på sitt sätt och de behöver ju inte heller alltid vara motstridiga, utan kan säkert kombineras med framgång av någon som har goda idéer och kanske en skopa av de där kunskaperna, trots allt.

Men som sagt; Carlsson-ljud i kompakt förpackning är det som lockar mest för min del. Vägen dit och hur detta ska förverkligas är i mitt fall inte det viktigaste. Målet kan beskrivas som att på ett eller annat vis komma så nära ljudet från mina OA-58.2 som möjligt, fast i ett mindre och mer sovrumsvänligt format med placering i vägghylla. Säkert inte helt lätt att åstadkomma, men en bit på väg borde man åtminstone kunna nå.
Annars är det nog så att min strävan efter bättre ljud har planat ut och slagit sig till ro i och med 58:orna.
Dessa bedöms kanske av kritiska audiofil-öron som inte tillräckligt "fina" och högklassiga högtalare.
Visst, man kan ju alltid eftersträva bättre basförmåga, fler detaljer och högre upplösning, eller vad det nu är som för en själv som definierar hög ljudkvalitet. Men för mig och den musik jag lyssnar på så saknar jag egentligen ingenting alls i mina OA.58. De levererar allt jag kan önska i form av den där luftiga ljudbilden som ger känslan av att det är musiken i sig och inspelningen jag lyssnar på och att det är dessa som sätter begränsningarna, inte min anläggning.
Nu är ju våra behov och vår smak (som väl är) olika. Men jag kan ändå inte låta bli att undra varför dessa högtalare inte blev en större försäljningsframgång. Nog hade de förtjänat detta? En eller annan avslutande nolla till i antalet sålda exemplar hade varit fullt rimlig med tanke på allt det välljud man får/fick för pengarna. Visserligen är förutsättningar och konsumtionsmönster helt annorlunda idag jämfört med när stugorna på sin tid invaderades av OA-5, men ändå..

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-11-23 11:47

Jag har ett par OD11 bafflar (som jag köpt av henriksch) som du skulle kunna få gjuta av, helst utan att döda bafflarna.

/Johan

Användarvisningsbild
ftwhc

Inläggav ftwhc » 2010-11-23 14:28

Mycket generöst!
Tackar för erbjudandet och ber att få återkomma!
Just nu har jag inte resurser att fixa en avgjutning på något bra sätt. Men om jag inte lyckas hitta en annan lösning så får jag försöka klura ut hur detta med avgjutning i så fall skulle gå till.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-23 14:39

Jag skulle provat att gjuta med fiberarmerat flytspackel.
Det är en färdig mix av cement, sand och plastfibrer och ev något ytterligare bindemedel, som man blandar med vatten.

Användarvisningsbild
ftwhc

Inläggav ftwhc » 2010-11-23 16:39

Thanks! *Noterar tipset för senare användning*
8)

Användarvisningsbild
ftwhc

Inläggav ftwhc » 2010-12-08 14:20

Jo, som nämndes i en annan tråd har det landat ett par OD-11 här. :D
Kort rapport:
Lådorna i teakfanér (säljaren trodde det var valnöt) har väl en del spår av tidens tand, men i stort sett ganska hyfsat skick.
Renovering är kompetent och snyggt genomförd efter alla konstens regler för cirka 3 år sedan och enligt uppgift ska de inte ha spelatts särskilt mycket sedan dess.
Omkantade originalbasar, diskantelement utbytta till MT24, nytt internkablage och nya skruvterminaler.
Ljudet, ja det låter faktiskt precis så bra i min sovrumsmiljö som jag hade hoppats; detaljrikt och fylligt, bra balans mellan registren och åtminstone en del av den där speciella Carlssonska öppenheten och luftigheten.
Problem:
Mja, man skulle kunna säga att det låter ALLTFÖR bra. Den ursprungliga planen var ju att byta till helt nya element. Men i det här fallet så känns det synd att sabotera det arbete som lagts ner och det låter som sagt redan BRA. Samtidigt lär jag inte kunna släppa tanken på att prova varianten med de nya elementen. Slutsatsen blir att jag blir tvungen att leta upp ett par till för att så småningom kunna göra en jämförelse.
Men..
Det är ju ingen som helst brådska eftersom jag kan luta mig tillbaka och njuta av Carlsson-ljud under tiden.
8)

Återgå till Carlsson Illuminati