Branchorganisation (Hifi-organisation) borde vi inte ha det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-04-12 15:36

EA: Vad ser du för skillnad mellan LTS och denna tänkta organisation? Du har ju nu börjat skriva intresseorganisation i stället för branschorganisation.

LTS har väl både inspelningskvalitet såväl som t ex bithastighet på digitalradio på sin agenda för att nämna några exempel. Brinner man ännu mer för detta så finns nog alla möjligheter att få ägna sin tid åt detta inom LTS, eller?

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-04-12 16:48

Man kan tänka sig en organisation, eller ett forum skulle jag nog vilja kalla det (av typ IRL), där företrädare från LTS eller liknande föreningar sätter sig ned tillsammans med tillverkare och förklarar att det faktiskt finns konsumenter som uppskattar god ljudåtergivning. En sådan konstellation skulle kunna bära frukt tror jag.

Vh
Martin
11010000

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-12 21:22

LTS söker alltid folk som vill engagera sig frivilligt och skriva artiklar, recensioner osv. Man kanske skulle ta sig i kragen och göra något själv...! :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-12 22:31

Birger skrev:Strålande inlägg IÖ, håller helt med. Jag skickade in en anmälan till TV-programmet plus där jag försökte få den gode Sverker att ta upp lurendrejeriet med ex Bybees och Shaktis samt allehanda kablar. Jag fick ett artigt svar men jag väntar forfarande med spänning på att få komma till studion :wink:

Jag vet att det finns många som inte tycker att jag ska bry mig utan låta folk som vill bli lurade bli det men jag vill fortfarande ha en bra förklaring till hur och om dom här grejerna fungerar. Det kommer jag nog aldrig att få :evil:

Ah trevligt , då ser jag fram emot ett program med dig, JOrma och Sverker :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-12 22:33

Men tyvärr så har nog LTS för lite makt mot de stora pompösa gubbarna som styr det hela.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-04-13 06:19

En sk branschorganistation skulle knappast vara till gagn för konsumenten däremot skulle kanske en redan rutten bransch med massor av voodooskit få en möjlighet att göra som bensinbolag och andra gjort. Försöka dela upp marknaden på olika sätt. Risken finns enligt mitt tycke. Å andra sidan fanns det sånt i England när jag bodde där och där märktes inte riktigt sådana problem men där är ju branscen betydligt bredare än i den svenska ankdammen.

LTS är en del av konsumentupplysningen även om jag inte delar många av deras uppfattning men när det gäller voodooträsket uppfattar jag att jag delar deras skepsis. En oberoende konsumentorganisation kanske vore något men vi hifinissar brukar sällan kunna samsas 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-13 08:02

mats skrev:Men tyvärr så har nog LTS för lite makt

Tyvärr? 8O

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-04-13 10:22

tyvärr hotsur så har nog ändå LTS en del makt
om lts skriver en possitiv recension om en apparat så kommer den att sälja avsevärt mer än om h&m skriver om den
se hur det gick när subbwooferbygget gick i molten
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-04-13 13:18

..om lts skriver en possitiv recension om en apparat så kommer den att sälja avsevärt mer än om h&m skriver om den

1:a April har redan passerat...

// Jonas

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 13:26

Sanoj skrev:
..om lts skriver en possitiv recension om en apparat så kommer den att sälja avsevärt mer än om h&m skriver om den

// Jonas
Upptäckte du det nyligen eller? Vi andra har förstått detta sedan den 2:a.

Har inte LTS relativt stort inflytande inom både filmindustrin, sveriges radio, hifibranchen mm. Finns ju mängder av exempel på förändringar och annan påverkan som LTS har bidragit med.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-04-13 13:37

Har inte LTS relativt stort inflytande inom både filmindustrin, sveriges radio, hifibranchen mm.

..men har inte 100000 läsare som sitter och letar efter testvinnare.

// Jonas

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-13 13:43

Sanoj skrev:..men har inte 100000 läsare som sitter och letar efter testvinnare.

Du menar reklamintäktvinnare :lol:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-04-13 14:06

Har H&M 100.000 läsare :?:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-13 14:37

Nja måste hålla med Sanoj här. LTS är känt för de inbitna men för de vanliga musikkonsumenterna är Hifi & musik mer känt.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-13 14:42

Henrik_Holst skrev:Har H&M 100.000 läsare :?:

knappast.

Callisto
Saknad † 2017

Re: Branchorganisation (Hifi-organisation) borde vi inte ha

Inläggav Callisto » 2005-04-13 14:51

EngelholmAudio skrev:Innom hifi slåss vi mot missförstånd från äkta hälfter, stora fula skivbolag som varken mixar, spelar in, producerar eller kodar skivorna på ett bra sätt - för ljudkvalitetens skull!

Ekonomisk fråga. Om du skänker riktigt bra utrustning och bygger om deras studios optimalt i stil med t.ex Stockfish productions så tror jag att det går att lösa problemet 8) . Alla vill säkerligen producera så bra material som möjligt men har idag säkerligen inte lagt tillräckligt krut på rätt ställen pga ekonomiska restriktioner.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-13 14:53

Callisto skrev:
EngelholmAudio skrev:Innom hifi slåss vi mot missförstånd från äkta hälfter, stora fula skivbolag som varken mixar, spelar in, producerar eller kodar skivorna på ett bra sätt - för ljudkvalitetens skull!

Ekonomisk fråga. Om du skänker riktigt bra utrustning och bygger om deras studios optimalt i stil med t.ex Stockfish productions så tror jag att det går att lösa problemet 8) . Alla vill säkerligen producera så bra material som möjligt men har idag säkerligen inte lagt tillräckligt krut på rätt ställen pga ekonomiska restriktioner.

Men lägga pengar på förstörande mastring, det har de flesta...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-13 15:43

Callisto skrev:

Tvivlar att det handlar om ekonomi, snarare okunskap och definitivt inställning.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-04-13 20:50

sanoj
hur många rotel 1090 resp 1080 tror du det går på varje grendel?
jag tror antalet pioner 668:or är större än alla ormoljecdspelare (alla märken sammantaget)sålda sedan det kom cd-spelare
hur många pi60 tror du det går på varje par av dina högtalare?
vad tror du det kommer sig att delningsfrekvensen är 80hz till subbwofers enligt thx?
jag kan fortsätta hela natten men jag vill inte göra det för svårt för dig :wink:
ps jag tycker du har ett häftigt system jag har lyssnat på liknande på balance med välbehag :P
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-14 14:04

gromit skrev:EA: Vad ser du för skillnad mellan LTS och denna tänkta organisation? Du har ju nu börjat skriva intresseorganisation i stället för branschorganisation.

/Gr.
Ja intresseorganisation stämmer bättre plus att bl.a. Ingvar kanske inte ser rött iom mitt nya ordval! :lol:

LTS jobbar mer innåt i hifisfären än utåt. Sen gör säkert LTS mer jobb utåt än vad som kommuniceras innåt (!)...och det är ju synd.

LTS jobbar i mina ögon ostrategiskt och politiskt fel för att få en bred genomslagskraft.

Mr_Ekan: det tror inte jag.

Hifrocker: snyggt försök, men nej tack! 8) :lol:

Birger: Ja det hade varit intressant. Eller inte.
Roligare hade varit att lägga tid och energi på det positiva, det roliga och t.o.m. det viktiga: jämför två inspelningar med varandra, den ena "bra inspelning" den andra med extrem kompirssion, dåliga mickar och taffligt producerad/mixad. Bygg upp två identiska rum och inred båda snyggt, men den ena med hifi i åtanke och den andra med inredningstidningen i båda händerna. Vettig hifianläggning för 20 lök i hifi-vardags-rummet och en alltiettanläggning med "små snygga högtalare" i det andra. Låt folk lyssna och bedömma.
Att skrämma iväg folk med stenar på cdspelare, hallografer i rummet är precis lika fel som att skräma iväg folk med äggkartonger på väggarna, heltäckningsmatta och lampsladdar på väggarna.

LTS-tjat, Vodoo, Grendel och Molt-snack kan vi väl ta i en annan tråd?

Callisto Nej jag tror inte att det är endast, eller ens majoriteten, som har med (brist på) ekonimi att göra. Kunskap och marknadens krav spelar stor roll.

8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-14 15:04

Att få folk medvetna om musikåtergivning är det viktiga. Just medvetenheten alltså. Sen allt det där vi debatterar, det är en helt annan klubb.

Jag tror dock inte att så många är intresserade. Bästa vägen vore nog genom musik-program på TeVe och Radio. En allmän diskusion oberoende någon klubb. Sånt här ska ju ske på ett naturligt sätt helst.

Liksom smyga in medvetenheten på folk. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-14 15:36

Ranefjord skrev:
Liksom smyga in medvetenheten på folk. 8)

Låter som du får göra det på ett sätt så att de inte märker det och då är det knappast medvetet! ;)

Men oavsett det så är det nog propagerande mot de stora massorna som en sådan förening gör mest nytta. Då bör resten ordna till sig.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-14 15:38

Musikkonsumenternas Riksförbund?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-14 16:23

Det är väl alldeles självklart att om inte LTS hade stor makt skulle inte Sanoj och Hotspur vara rädda för LTS, och vore de inte rädda för LTS skulle de inte lägga så mycket energi på att prata om LTS hela tiden.

Men ni har inget att vara rädda för! LTS påtvingar ingen något. Ni bör, liksom alla LTS-medlemmar har insett för länge sedan, göra era val efter ert eget omdöme, gör ni det behöver ni inte vara rädda för LTS.

LTS har ungefär 1000 medlemmar och tidskriften MoLt har ungefär 2000 läsare. Så vitt jag känner till har hifi & musik betydligt flera läsare, om jag minns rätt var upplagan för ett antal år sedan 10 000, men medlemmarna i LTS är i stor utsträckning namnkunniga i branschen. Det är ljudtekniker, musiker, tillverkare och importörer såväl som musikälskare på esoterisk nivå. Enligt rapporter från tillverkare och importörer, är en positiv test i MoLt mycket märkbarare än en test i någon av de andra tidskrifterna. Den som tvekar kan titta på alla de produkter som blivit stora testvinnare i MoLt genom åren - NAD 208, Sentec DiAna, Sentec PP9, Denon DCD625, Pioneer 668 m fl, bara för att nämna några få. I flera fall har de mer än dubblat försäljningen i Sverige efter test i MoLt.

Om jag minns rätt topptestades faktiskt NAD 208 i flera av de svenska hifi-tidskrifterna långt före LTS, men det var ändå först när testen i MoLt publiserades som efterfrågan ökade chockartat. Efter att apparaten försvunnit från marknaden har dessutom hundratals 208-apparater privatimporterats till Sverige.

Jag förstår Epkpengs synpunkter på distinktionen mellan att arbeta utåt och att arbeta inåt, du har helt rätt i din syn tror jag. Men jag är inte lika övertygad om att arbete "inåt" är effektivt, och i konsumenternas intresse. Det stora felet (orsaken till sjukdomstillståndet) med hifi-branschen är ju att ingen (annan än LTS) arbetar med köparnas intressen i första rummet.

Jag tror att även en intresseorganisation (vems intresse pratar du om förresten när du bytt från att kalla det "bransch"organisation till "intresse"organisation?) som arbetar "inåt" mot branschen missar målet.

Jag tror nämligen att en sund bransch är ett resultat av upplysta konsumenter, på samma sätt som det är svårt att driva en sund politik i ett land av outbildade människor. Demokrati och liberalism följer alltid av KUNSKAP. Diktaturer och religiösadogmer som vinner makt är konsekvenser av ett okunnigt och manipulerat folk har svårt att värja sig från politisk och religiös ormoja.

Att lämna uppdraget att upplysa köparna, helt till säljarna, är ingen vidare idé. I synnerhet inte eftersom det är uppenbart att upplysta köpare är det värsta branschen vet. Branschens dröm är ju ett hav utav av trendanpassade dogmer fullpumpade konsumenter, som man kan sälja nytt till flera gånger om året.

Målet är ju praktiskt taget alltid (om jag får tro de branschföreträdare jag pratat med när de varit... extra sanningssägarbenägna, ofta med hjälp av ond saft) att "lägga beslag på så stor del av så mångas spenderresurser som det bara är möjligt", det vill säga att se till så att folk fastnar i ett hifi-intressemaskerat apparatbytarträsk. Det tycks praktiskt taget aldrig vara att göra sina musiksåelnigsälskande kunder nöjda (=inte behöva köpa mera) i så hög utsträckning som möjligt.

På så vis är sålunda Branschens och LTS intressen nästan diametralt motsatta. Men å andra sidan finns det undantag i branschen också. De är inte så mån, men de finns.

Problemet är, att med alla de dogmer som sprids, med den effektiva mörkläggningen av vem som är hifi-tidskrifternas huvudsakliga intressegrupp som förekommer, och med den nästan obefintliga respekten för sanningssägande och civilkurage som förekommer, är det inte så lätt för undantagen i branschen att agera i sanning annorlunda. Det hela liknar en specialvariant av fångarnas dilemma*.

Vh, Ing. Öhman

*Klassiskt filosofiskt dilemma, som brukar användas för att förklara varför folk som skulle kunna agera till allas fördel (om alla kunde lita på varandra), ändå i praktiken agerar annorunda för att inte hamna i en situation där sanningssägaren framstår som den största lögnaren. Det är då lättare att "ljuga med". Många vill agera sjysst, men få vågar, eftersom den förlorar mest som säger sanningen, men är ensam.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-14 16:41

IngOehman skrev:här stod det massa LTS-reklam :wink:

Jag förstår Epkpengs synpunkter på distinktionen mellan att arbeta utåt och att arbeta inåt, du har helt rätt i din syn tror jag. Men jag är inte lika övertygad om att arbete "inåt" är effektivt, och i konsumenternas intresse.
Jag har själv inte (medvetet) förespråkat ett arbete "inåt". Jag tror det är fel. Behövs mer kommunikation ut mot politiker, studios, skivbolag, media (tv, radio och tidningar) och inte minst "Svensson på gatan".

IngOehman skrev: Jag tror att även en intresseorganisation (vems intresse pratar du om förresten när du bytt från att kalla det "bransch"organisation till "intresse"organisation?) som arbetar "inåt" mot branschen missar målet.
Vh, Ing. Öhman
De intressen jag pratar om är flera. Lat som jag är tillåter jag mig citera mig själv då jag redan givit ett svar på frågan:
Jag själv i ett annat fora skrev:Först och främst - jag söker INTE efter en organisation som skall hjälpa företag kränga mer apparater. Däremot är ett ökat köptryck på hifi troligen en konsekvens av ökad kunskap och exponering.

Dagens samhälle är fullt med lockelser; fika, plasmaskärmar, inredning, semester, festligheter, kläder, bilar, datorer, datorspel, mm. Musik kan man ladda ner gratis och spela visa dom medskickade datorhögtalarna.

Så faan heller.

Jag pratade med Sladd/HifiConsult. I Aftonbladet idag (14/4) finns ett kåseri/artikel (?) från nån profstyckare. Går ut på att hifiprodukter är "ute" och förlegat. I artikeln blandas mjukvara med hårdvara och bl.a. plattskärm framhävs som "roligare". (Anm vem faan skall svara på detta utspel?)

En intresseorganisation som mer eller mindre lobbar in musik och ljudkvalite i dagens samhälle; en organisation som visar att:
* det behöver inte vara superdyrt (hellre "rätt" än "litet och snyggt")
* det behöver inte vara fult (sätta upp ett verkligt fungerande vardagsrum med bra musikdel)
* det är givande med musik - om man verkligen lyssnar
* alla hör skillnad på bra och dåligt ljud
* ljudkvaliten på skivorna/lagringsformatet spelar stor roll och alla hör skillnaden

vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-04-14 16:48

Du Öhman som brukar ( :?: ) vara noga med fakta kan ju ta och kolla upp när jag senast yttrade mig om LTS annat än när det handlade om INO-kopplingen....

Det är väl alldeles självklart att om inte LTS hade stor makt skulle inte Sanoj och Hotspur vara rädda för LTS, och vore de inte rädda för LTS skulle de inte lägga så mycket energi på att prata om LTS hela tiden.

...och ge f*n i att blanda in mig och Fridefors i samma mening.

// Jonas

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-14 16:54

Sanoj skrev:Du Öhman som brukar ( :?: ) vara noga med fakta kan ju ta och kolla upp när jag senast yttrade mig om LTS annat än när det handlade om INO-kopplingen....

Sanoj skrev:

// Jonas

En klar synpunkt om LTS i mina ögon ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-14 17:01

Nu är ni några (Sanoj, Naqref, Ingvar) som är onödigt off topic i min tråd.

Får man be om att ta det annorstädes? Finns en fullt fungerande "Övrig diskussion-del" här på Faktiskt.se.
vänligen
// Pär Engelholm

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-04-14 17:05

Men för fan.....

,

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-14 17:23

Sladd skrev:Men för fan.....

,

Lika konstruktiv och prickersäker som vanligt ser jag..... :wink:
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi