Rydberg skrev:Jag hade GamuT D200 Mk3, lät bra i topp o mellanregister men upplevde basen som lite svampig.
Det var väl mk1 jag hade hemma men även den var lite uppblåst i mellanbasen med liten avsaknad av djup och stramhet.
/Peter
Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Nu spelar GamuT D 200.![]()
![]()
Nu har jag lyssnat ett tag på Rotel RB991-hemmaförstärkaren, Bryston 4BST - lånad och GamuT - lånad.
Tre goda steg, som jag tror alla fått bra kritik av både LTS och Carlssonplanet, bla genom att vara neutrala steg.
Alla stegen är klart bra, men det skiljer sig en del mellan dem.
...
Johan_Lindroos skrev: De liknande modeller som LTS testat är
- Bryston 14B ST (eller var det SST?)
Brystonsteget designades om av Bryston efter att LTS haft synpunkter på det. Det gick från att ha varit inte transparent till en situation att vi inte lyckades höra några artefakter.
Panelguy skrev:Är alltså 14B ST inte transparent medan den nyare SST versionen är transparent?
Designades det om just pga era synpunkter?
Johan_Lindroos skrev:Panelguy skrev:Är alltså 14B ST inte transparent medan den nyare SST versionen är transparent?
Nej, det är din tolkning som inte stämmer alls. Det jag skrev är att jag inte mindes om det var ST eller SST som testades.Designades det om just pga era synpunkter?
Ja det skulle man kunna säga.
. Dessa spelar i en annan division än de prövade transistorstegen. Oerhört vackert, som HDTV, med tydlighet utan att vara skrikigt, eller för kontrastrikt, bara naturligt.
kasper skrev:@sprudel: Tack! Det är verkligen jättekul att få ta del av dina lyssningsintryck. Keep up the good work.![]()
/G
Rydberg skrev:Tycket du ska prova ett nyare Bryston-steg också, de är väldigt trevliga. Är grymt nöjd med mina 28B-SST
Panelguy skrev:Rydberg skrev:Tycket du ska prova ett nyare Bryston-steg också, de är väldigt trevliga. Är grymt nöjd med mina 28B-SST
Dock något dyrare. Fast de mindre stegen är väl även de ett lyft i SST2 version vad jag förstod av dig Rydberg?
lennartj skrev:Kul att mina rörsteg, ombyggda för 23 år sedan stod sig så pass väl i det kompetenta transistorsällskapet.
Ragnwald skrev:Varför skulle de inte låta olika? Resultaten av helt olika designfilosofier, visar sig naturligtvis med musiksignal.
any two amplifiers with high input impedance, low output impedance, flat frequency response, and sufficiently low distortion and noise will sound exactly the same at matched levels if not clipped.
sprudel skrev:Det borde jag absolut göra. Vet inte bara var man får tag i dem. Nu fick jag ju låna Almens Bryston, och han mitt Rotel. Vi har nog ungefär samma uppfattning vad som skiljer stegen åt.
Men först ska vi prova Lennarts Dynaco med andra rör. :
När Bryston fördes på tal bland dom jag träffade sa man att det var produkter byggda för PA och studiobruk mer än HiFi. Classé sa man sakna tillräckligt stark profil. Det stora märkena i Montreal var Mark Levinson, Moon, VTL, Audio Research, McIntosh, Naim, T+A och Musical Fidelity åtminstone i de kretsar jag umgicks. Märkligt nog tror jag aldrig att jag såg några Accuphase i Montreal.
celef skrev:Ragnwald skrev:Varför skulle de inte låta olika? Resultaten av helt olika designfilosofier, visar sig naturligtvis med musiksignal.
jag har på faktiskt blivit itutad audio critics text:any two amplifiers with high input impedance, low output impedance, flat frequency response, and sufficiently low distortion and noise will sound exactly the same at matched levels if not clipped.
jag tror alla tre stärkarna uppfyllde kraven ovan och de borde därför låtit lika, håller du inte med?
paa skrev:Jag tror Audio Critic inte har riktigt full koll. Annars skulle inte LTS kunna statistist säkerställa att de flesta förstärkare påverkar klangen hörbart vid sina F/E-lyssningar.
paa skrev:
Jag tror Audio Critic inte har riktigt full koll
Panelguy skrev:paa skrev:
Jag tror Audio Critic inte har riktigt full koll
Jag tycker definitivt det låter som Audio Critic inte vet vad de pratar om med tanke på uttalandet. Visst finns det förstärkare som låter lika varandra och säkert är svåra att skilja i blindtest men generellt låter förstärkare OLIKA.
Användare som besöker denna kategori: smile och 18 gäster