Moderator: Redaktörer
nadifierad skrev:Kul!Hur låter de i jämförelse med alutopparna?
Är det stora karaktärsskillnader, eller låter de likadant?
celef skrev:petersteindl skrev:Hur låter diskanten? Är du nöjd med waveguiden? Plingar det fint högst upp?
vad tänker du på, är det nåt särskilt?
peetwa skrev:@Kraniet
Jo, det är första ordningens elektriskt jag har. Jag brukar göra precis som du säger att modelera filtret i en dator och sedan ut ifrån det göra förändringar som jag sedan mäter på högtalaren för att bekräfta. Detta är dock det osexigaste arbetssättet jag kan tänka mig.![]()
Jag har utöver detta ett nytt verktyg i min låda. Jag kan mäta fasen i Limp (Arta). Då slipper jag gå vägen över en mätning av högtalaren i rummet med allt vad detta innebär.
Det enda jag inte vet är vad det är för fasfördröjning mellan elementen. Jag kan få fram detta i min DCX2496 men det känns inte så tillförlitligt. Sen tycker man ju att denna borde vara frekvensberoende. Är det så?
Finns det något annat smart sätt att få fram fasfördöjningen för basen?
Jag tänker alltså så här. Diskanten har ju sin elektriska fas och basen har sin elektriska fas men dessa utgår ju inte från samma punkt i X-led (där X-axeln är en normal till baffeln). Det finns alltså en konstant tidsfördöjning mellan elementen. Vet man hur många grader denna är på så kan man ju mäta i Limp vilka förändringar som leder fram emot den perfekta fasintegrationen vid delningen.
celef skrev:peetwa skrev:@Kraniet
Jo, det är första ordningens elektriskt jag har. Jag brukar göra precis som du säger att modelera filtret i en dator och sedan ut ifrån det göra förändringar som jag sedan mäter på högtalaren för att bekräfta. Detta är dock det osexigaste arbetssättet jag kan tänka mig.![]()
Jag har utöver detta ett nytt verktyg i min låda. Jag kan mäta fasen i Limp (Arta). Då slipper jag gå vägen över en mätning av högtalaren i rummet med allt vad detta innebär.
Det enda jag inte vet är vad det är för fasfördröjning mellan elementen. Jag kan få fram detta i min DCX2496 men det känns inte så tillförlitligt. Sen tycker man ju att denna borde vara frekvensberoende. Är det så?
Jag tänker alltså så här. Diskanten har ju sin elektriska fas och basen har sin elektriska fas men dessa utgår ju inte från samma punkt i X-led (där X-axeln är en normal till baffeln). Det finns alltså en konstant tidsfördöjning mellan elementen. Vet man hur många grader denna är på så kan man ju mäta i Limp vilka förändringar som leder fram emot den perfekta fasintegrationen vid delningen.
hm, limp mäter bara impedansen med tillhörande elektrisk fas, du vill ha akustisk fas, det mäts lättast med arta och ett konstant tidsfönster för bas resp diskant, då får du relativa fasskillnader vilket är allt du behöver
kodapa skrev:celef skrev:peetwa skrev:@Kraniet
hm, limp mäter bara impedansen med tillhörande elektrisk fas, du vill ha akustisk fas, det mäts lättast med arta och ett konstant tidsfönster för bas resp diskant, då får du relativa fasskillnader vilket är allt du behöver
Tror att fås enklast genom att kolla var impulsen börjar, sedan tar man skillnaden...
celef skrev:jag brukar mest köra justmls men arta skiljer sig nog inte så (semi)dual channel är nog ett måste, men prova med både en och två kanaler och se om du märker skillnad i fasresponsen
i arta kan du oxå köra gejtat svep med dist = kanon!
celef skrev:petersteindl skrev:Hur låter diskanten? Är du nöjd med waveguiden? Plingar det fint högst upp?
peetwa skrev:celef skrev:jag brukar mest köra justmls men arta skiljer sig nog inte så (semi)dual channel är nog ett måste, men prova med både en och två kanaler och se om du märker skillnad i fasresponsen
i arta kan du oxå köra gejtat svep med dist = kanon!
Att läsa artas manual är som att bli uppkopplad i ett "rear naked chokehold" av sin universitetsmattelärare samtidigt son denne viskar och väser hotfulla saker i ens öra. Typ, jag är inte bara starkare än du jag är också smartare, nu skall du få för att du alltid var bakfull på lektionerna.
petersteindl skrev:celef skrev:petersteindl skrev:Hur låter diskanten? Är du nöjd med waveguiden? Plingar det fint högst upp?
Nej inte alls, men peetwa skrev om Subbasen, Subbas-bas, Bas, Bas-mellan och Mellan-diskant. Då tänkte jag att beskrivningen saknade nåt![]()
Vars ä diskanten?
![]()
MvH
Peter
celef skrev:petersteindl skrev:celef skrev:petersteindl skrev:Hur låter diskanten? Är du nöjd med waveguiden? Plingar det fint högst upp?
Nej inte alls, men peetwa skrev om Subbasen, Subbas-bas, Bas, Bas-mellan och Mellan-diskant. Då tänkte jag att beskrivningen saknade nåt![]()
Vars ä diskanten?
![]()
MvH
Peter
jaha du menade så, å jag som hoppades på att du hade lite erfarenheter att dela med dig av, kom igen nu
peetwa skrev:Ho, ho. Kan mätningen ovan stämma?
petersteindl skrev:peetwa skrev:Ho, ho. Kan mätningen ovan stämma?
Jag tycker impulssvaret på basen borde passera nollan precis som den gör hos diskanten. Gör den inte det så är basen extremt överdämpad. Även vid kritisk dämpning med Q=0,5 så passeras nollan vid återgång.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 253 gäster