Sanningens bastardbarn, Dolores MKI, långtidslyssnade

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-16 11:45

skumplast har en riktning så det kan vara värt att placera skumplasten rätt, sätt munnen tätt mot skumplasten och blås på dom olika sidorna, den sidan som är mest genomsläpplig brukar vara bäst att vända mot elementet
Bikinitider

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-16 12:15

Snyggt jobbat Peetwa!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-16 12:47

Svårt att se, hur är porten och dämpet placerat i lådan i förhållande till baffel och element ?

ser stiligt ut, syggt fräst !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-16 15:13

DVD-ai skrev:Svårt att se, hur är porten och dämpet placerat i lådan i förhållande till baffel och element ?

ser stiligt ut, syggt fräst !

Det är lite lustigt. Porten sitter i sidan i ovankant. Vi får se hur det utvecklas.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-16 15:37

ahhh, ok :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-22 15:10

Bild

Bild

Bild

Så nu spelar det. :D

Första ordningens HP och LP filter. 2 mH och 2,2 uF i serie med 5,6 Ohm. HP-delen är noga uttänkt men LP delen sköt jag från höften.

Hur låter det? Rummet äter basen ojämnt när dom är fristående. Väl inne vid vägg ordnar det sig. Samtliga olater från dom förra högtalarna är borta. Det låter rent och naturligt med ett stabilt basfundament i de låtar som erbjuder ett sådant. Det låter väldigt färdigt faktiskt. Filtret är dock skjutet från höften och man kan skönja en kluvenhet i det övre registret på hesa kvinnoröster. Vissa låtar låter helt perfekt och andra låter sämre vilket brukar vara ett tecken på att man inte är färdig med filtret.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-22 17:21

Polvände diskanterna som en höftskotts lösning på höftskotts HP-filtert. Planen gick i lås. Nu är kluvenheten i hesa och ljus röster borta. :D Det är inte ofta man har tur när man fixar med filter.

Ja vad skall man säga det låter 90% klart. Jag har mer än ett dussin låtar där det låter perfekt. Men jag skall försöka skriva upp alla felen innan öronen vänjer sig.

Subbasen
Högtalarna spelar blytungt på de låtar som har den djupaste basen. Dock lyssnar jag väldigt lite på sådan musik så det är lite att elda för kråkorna. Men skulle kunna stämma av dom lite högre. Det glädjande är att det konen knappt rör sig vid hifi-lyssning så det finns gott om "head room" här.

Subbas-bas
Basen är genomgående solid och enligt mig lite åt det starkare hållet. Det finns ett beskedlig men påtaglig nod någonstans 60-90 Hz. Den gör att det blir bra tryck i kicken men jag skall prova att mäta med basreflexportarn närmast golvhörnen i rummet innan jag provar att PEQ:a ner den.

Bas
Starkt i lägre discobasen och lite tunt i värmebasen. Svårt att sia i hur detta förändras om man dämpar noden runt 60-90 Hz.

Bas-mellan
Rösterna och instrumenten är neutrala här och det finns inget att anmärka på. Eller jag skulle kanske vilja ha lite mer pysmysig värme se ovan.

Mellan-diskant.
Det stora fasfelet försvan när jag polvände diskanten men jag tycker mig höra en rest. Det får ju finnas en gräns för turen. Utdragna höga kvinnoröststoner klinga lite syntetiskt. Vissa mörkare röster kan låta lite avrundade. Här finns det en uppsjö åtgärder. Gå över till andraordningens LP, göra en L-pad, fixa ett fasriktigt HP-filter, minska djupet på WG:n för att minska hornladdningen (en påhittad åtgärd som ni gärna får kommentera).

Timbre
Ingen utmärkande sådan och så får det nog förbli. Lite beroende på hur det utvecklar sig. En tänk bar lösning är att lägga på ett LP-filter vid 20kHz om man vill öka på HIFI-faktorn.

Är det bara glada miner här nudå. Nja, högtalarna står mot samma vägg som soffan så man får sitta i en stol och lyssna.
:? :oops: :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-22 18:10

Kul! :) Hur låter de i jämförelse med alutopparna?
Är det stora karaktärsskillnader, eller låter de likadant?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-22 18:25

Hur låter diskanten? Är du nöjd med waveguiden? Plingar det fint högst upp?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-22 19:09

petersteindl skrev:Hur låter diskanten? Är du nöjd med waveguiden? Plingar det fint högst upp?

vad tänker du på, är det nåt särskilt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-22 19:42

nadifierad skrev:Kul! :) Hur låter de i jämförelse med alutopparna?
Är det stora karaktärsskillnader, eller låter de likadant?

De är verkligen två helt olika högtalare. :) Nu kör jag dessa mot vägg för att kompensera att jag inte har två hörnsubbar att dela mot. På vissa punkter har jag redan kommit längre på andra punkter tror jag att dom är mycket svårslagna. Kommer jag upp i samma nivå är jag nöjd men jag har mersmak.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-22 19:44

celef skrev:
petersteindl skrev:Hur låter diskanten? Är du nöjd med waveguiden? Plingar det fint högst upp?

Det är ju vanskligt att utala sig om diskanten när man har ett delningsfilter som är 100% höftskott. Men om man bortser från delningen och frekvenserna där i kring tycker jag inte dom gör sig påminda alls vilket ju är målet. :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-22 19:55

Hur brukar ni tänka med delning. Jag har klangbalans men fasen är inte rätt. Jag har tidigare micklat med värdena tills des att jag fått fasen att stämma vid delningen. Jag är inte säker på att detta är en bra metod.

Nu har jag första ordningens LP-filter och ett polvänt första ordningens HP-filter. Om man förändrar LP-filtret så förändrar man ju även klangbalansen i rösterna och det vill jag inte. Då återstår det ju bara att vränga till fasen med HP-filtret. Jag ser gärna att detta förblir ett första ordningens filter.

Hur brukar ni göra?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-11-22 20:33

men har du första ordningens filter elektriskt eller akustiskt? det som spelar roll är ju vilken ordning den akustiska kurvan har, det kommer bestämma vilken fas du har. Du skulle tex med ett första ordningens elektriskt filter lika gärna kunna ha en tredje ordningens delning på basen. Har du bara en "textbokliknande" första ordningens elektrisk delning har du förmodligen nåt mellan ting mellan första ordningens och högre ordningens akustiskt filter. Exakt vilken ordning du har på filterkurvan är ju resultatet av elementets egen avrullning tillsammans med filtrets elektriska avrullning. Till detta kommer sedan elementens gångvägsskillnad som kommer tillföra fas.

Det enklaste sättet att reda ut det är att mäta upp elementen och sedan modellera filtret i ett program. Sedan kontrollmäter du programmets resultat och justerar allt eftersom tills du har ett resultat du vill ha. Men jag tror nyckeln du vill ha/behöver är frekvensmätningar.

edit: alternativet är väl att beräkna det hela manuellt men det kräver en helt annan nivå av kunskap än jag har iaf.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-22 21:01

@Kraniet

Jo, det är första ordningens elektriskt jag har. Jag brukar göra precis som du säger att modelera filtret i en dator och sedan ut ifrån det göra förändringar som jag sedan mäter på högtalaren för att bekräfta. Detta är dock det osexigaste arbetssättet jag kan tänka mig. :x

Jag har utöver detta ett nytt verktyg i min låda. Jag kan mäta fasen i Limp (Arta). Då slipper jag gå vägen över en mätning av högtalaren i rummet med allt vad detta innebär.

Det enda jag inte vet är vad det är för fasfördröjning mellan elementen. Jag kan få fram detta i min DCX2496 men det känns inte så tillförlitligt. Sen tycker man ju att denna borde vara frekvensberoende. Är det så?

Finns det något annat smart sätt att få fram fasfördöjningen för basen?

Jag tänker alltså så här. Diskanten har ju sin elektriska fas och basen har sin elektriska fas men dessa utgår ju inte från samma punkt i X-led (där X-axeln är en normal till baffeln). Det finns alltså en konstant tidsfördöjning mellan elementen. Vet man hur många grader denna är på så kan man ju mäta i Limp vilka förändringar som leder fram emot den perfekta fasintegrationen vid delningen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-22 22:08

peetwa skrev:@Kraniet

Jo, det är första ordningens elektriskt jag har. Jag brukar göra precis som du säger att modelera filtret i en dator och sedan ut ifrån det göra förändringar som jag sedan mäter på högtalaren för att bekräfta. Detta är dock det osexigaste arbetssättet jag kan tänka mig. :x

Jag har utöver detta ett nytt verktyg i min låda. Jag kan mäta fasen i Limp (Arta). Då slipper jag gå vägen över en mätning av högtalaren i rummet med allt vad detta innebär.

Det enda jag inte vet är vad det är för fasfördröjning mellan elementen. Jag kan få fram detta i min DCX2496 men det känns inte så tillförlitligt. Sen tycker man ju att denna borde vara frekvensberoende. Är det så?

Jag tänker alltså så här. Diskanten har ju sin elektriska fas och basen har sin elektriska fas men dessa utgår ju inte från samma punkt i X-led (där X-axeln är en normal till baffeln). Det finns alltså en konstant tidsfördöjning mellan elementen. Vet man hur många grader denna är på så kan man ju mäta i Limp vilka förändringar som leder fram emot den perfekta fasintegrationen vid delningen.

hm, limp mäter bara impedansen med tillhörande elektrisk fas, du vill ha akustisk fas, det mäts lättast med arta och ett konstant tidsfönster för bas resp diskant, då får du relativa fasskillnader vilket är allt du behöver
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-22 22:15

celef skrev:

hm, limp mäter bara impedansen med tillhörande elektrisk fas, du vill ha akustisk fas, det mäts lättast med arta och ett konstant tidsfönster för bas resp diskant, då får du relativa fasskillnader vilket är allt du behöver

Tror att fås enklast genom att kolla var impulsen börjar, sedan tar man skillnaden...

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-22 22:26

kodapa skrev:
celef skrev:

Tror att fås enklast genom att kolla var impulsen börjar, sedan tar man skillnaden...

Vad använder man för mätjig till en sådan mätning?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-22 22:26

det finns många sätt men enklast att få det helrätt är att låta mätprogrmmet att exportera med rätt faslägen, alltså så som jag skrev
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-22 22:30

Jag har aldrig mätt med arta. Rör dit sig om en vanlig "ljudkort och mikrofon"-mätning eller måste man ha använda "loop back" etc.

Jag tror att jag skulle kunna få till en "Semi-dual channel measurement setup for acoustical measurements" enligt Arta-user-manual.pdf. Duger detta?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-22 23:05

jag brukar mest köra justmls men arta skiljer sig nog inte så (semi)dual channel är nog ett måste, men prova med både en och två kanaler och se om du märker skillnad i fasresponsen

i arta kan du oxå köra gejtat svep med dist = kanon!
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-22 23:12

celef skrev:jag brukar mest köra justmls men arta skiljer sig nog inte så (semi)dual channel är nog ett måste, men prova med både en och två kanaler och se om du märker skillnad i fasresponsen

Att läsa artas manual är som att bli uppkopplad i ett "rear naked chokehold" av sin universitetsmattelärare samtidigt son denne viskar och väser hotfulla saker i ens öra. Typ, jag är inte bara starkare än du jag är också smartare, nu skall du få för att du alltid var bakfull på lektionerna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-22 23:34

celef skrev:

Nej inte alls, men peetwa skrev om Subbasen, Subbas-bas, Bas, Bas-mellan och Mellan-diskant. Då tänkte jag att beskrivningen saknade nåt 8) :) Vars ä diskanten? :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-22 23:57

peetwa skrev:
celef skrev:jag brukar mest köra justmls men arta skiljer sig nog inte så (semi)dual channel är nog ett måste, men prova med både en och två kanaler och se om du märker skillnad i fasresponsen

Att läsa artas manual är som att bli uppkopplad i ett "rear naked chokehold" av sin universitetsmattelärare samtidigt son denne viskar och väser hotfulla saker i ens öra. Typ, jag är inte bara starkare än du jag är också smartare, nu skall du få för att du alltid var bakfull på lektionerna.

ja den är inget vidare kul, men jag läste igenom manualen och du måste köra dual channel för absolut fas, men semi räcker om du inte kör med några lustigheter i mätkedjan
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-23 00:00

petersteindl skrev:
celef skrev:

Nej inte alls, men peetwa skrev om Subbasen, Subbas-bas, Bas, Bas-mellan och Mellan-diskant. Då tänkte jag att beskrivningen saknade nåt 8) :) Vars ä diskanten? :)

MvH
Peter

jaha du menade så, å jag som hoppades på att du hade lite erfarenheter att dela med dig av, kom igen nu :D
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-23 01:52

celef skrev:
petersteindl skrev:
celef skrev:

MvH
Peter

jaha du menade så, å jag som hoppades på att du hade lite erfarenheter att dela med dig av, kom igen nu :D

Vi får invänta peetwas svar då han inte skjuter från höften utan då han hunnit sikta lite bättre :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-23 11:43

Bild

Är det något sånt här jag är ute efter. 54,5 cm från bas respektive diskant. Toppen på basen ligger 0,053 ms efter diskanten. Mätningen är gjord med trigger på ena kanalen.

Edit1: Jag får samma resultat utan trigger.

Edit2: 0,053 ms motsvarar ca 18 mm

Edit3: Mätningen är gjord utan filter

Edit4: Mätningen micken sitter 50,5 cm ut från baffeln och på 97 cm höjd.
Senast redigerad av peetwa 2010-11-23 13:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-23 12:57

Ho, ho. Kan mätningen ovan stämma?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-23 13:30

peetwa skrev:Ho, ho. Kan mätningen ovan stämma?

Jag tycker impulssvaret på basen borde passera nollan precis som den gör hos diskanten. Gör den inte det så är basen extremt överdämpad. Även vid kritisk dämpning med Q=0,5 så passeras nollan vid återgång.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-23 13:32

petersteindl skrev:
peetwa skrev:Ho, ho. Kan mätningen ovan stämma?

Jag tycker impulssvaret på basen borde passera nollan precis som den gör hos diskanten. Gör den inte det så är basen extremt överdämpad. Även vid kritisk dämpning med Q=0,5 så passeras nollan vid återgång.

MvH
Peter

Det är utan filter. Den sitter i en basreflex kan det förklara något?

eDIT: Den passerar nollan men först senare. Kolla noga, ben blir väldigt utdragen på grund av skalan.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum