Klabe skrev:1. Intressant med filterdiskusioner

Tyvärr så hänger jag inte riktigt med och skulle bli glad om ni kunde utveckla svaren lite i utbildande syfte.
2. Varför vill man få elementen att ligga i rätt fas? (akustisk fas antar jag att ni menar). Jag trodde att det räckte att få rak frekvensgång. Finns det något egenintresse med att få elementen i fas, vilket i så fall, eller gör det endast att det blir lättare att få rak frekvensgång?
3. Peetwa, när du skriver att du inte gillar att simulera, göra mätning, simulera osv menar du då att resultatet inte blir bra? tar lång tid? ovetenskapligt? inte utmanande för dig? mät onoggrannhet spelar roll? Det jag fiskar efter är vilka nackdelar den metoden har och hur man i stället skulle kunna göra.
/Klas
1. Det är nog inte konstigt att det är svårt att hänga med efter som det hoppas friskt mellan olika aspekter. För förhoppningsvis kommer det en upplösning i morgon.
2. Intressant fråga. Att få det att mäta rakt är inte särskilt svårt. Problemet är då att off-axis egenskaper och energiresponsen kan se ut hur som helst. Ett sätt att att få kontroll är att fasen skall stämma vid delningen. Men jag har hört folk tala om att de inte vill ha fasen överensstämmande vid delningen. Jag kan tyvärr inte återge dessa tankegångar.
3. Tidskrävande, jobbig, oöversiktlig och iterativ. Jag drog till exempel gamåderlilahövdade krigaren ordentligt i gruset idag.
Det finns program som kan mäta akustiskfas, simulera och till och med emulera filter. Jag förutsätter att dom är snabbare, enklare, översiktligare och mindre iterativa.
Vad är då fördelen med min metod. Man får utforska hur olika typer av fel låter. Och man kan komma till lösningar som mäter "dåligt" men låter bra istället för det dominerande mäter "bra" men låter dåligt. Behringer b2031p är ett utmärkt exempel på en sådan högtalare.
Med detta sagt så ska du nog inte ta rygg på mig om du förväntar dig att komma ut på andra sidan skogen i ett stycke.