Sanningens bastardbarn, Dolores MKI, långtidslyssnade

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-23 22:43

peetwa skrev:
peetwa skrev:Bild

Är det något sånt här jag är ute efter. 54,5 cm från bas respektive diskant. Toppen på basen ligger 0,053 ms efter diskanten. Mätningen är gjord med trigger på ena kanalen.

Edit1: Jag får samma resultat utan trigger.

Edit2: 0,053 ms motsvarar ca 18 mm

Edit3: Mätningen är gjord utan filter

Edit4: Mätningen micken sitter 50,5 cm ut från baffeln och på 97 cm höjd.

@celef

Vad tror du om citatet ovan?

ja precis, eller rättare sagt, om du exporter frekvenskurvorna/tonkurvorna med samma tidsfönsterstart för båda elementen så har du rätt faslägen, du behöver då inte räkna ut å fylla i någon offset i programmet, för visst kan ditt program jobba med importerade mätkurvor med fas!?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-23 22:52

@celef

Jag kan inte redogöra för resonemanget. Det enda jag vet är att tex gamla JBL monitorer inte summerar i fas för fem öre. Och folk har ju verkligen hyllat och älskat dom. Kanske dom visste något som vi inte vet.

http://www.troelsgravesen.dk/JBL-L26.htm

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-23 22:56

celef skrev:
peetwa skrev:

Är det något sånt här jag är ute efter. 54,5 cm från bas respektive diskant. Toppen på basen ligger 0,053 ms efter diskanten. Mätningen är gjord med trigger på ena kanalen.

@celef

ja precis, eller rättare sagt, om du exporter frekvenskurvorna/tonkurvorna med samma tidsfönsterstart för båda elementen så har du rätt faslägen, du behöver då inte räkna ut å fylla i någon offset i programmet, för visst kan ditt program jobba med importerade mätkurvor med fas!?

Ja, inte jag men programmet. Kan man exportera från gratis arta? Fick du ditt program att hantera WG på ett vettigt sätt. Jag misstänker att den kan ställa till problem.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-23 23:04

Reversing the polarity (= same polarity) did not produce the well known nulling effect. In the simulation soft-ware it does, but here we have a large membrane (bass) producing all frequencies up to 1.5-2 kHz and the relative distance between the acoustical centres of the bass and the tweeter will take any measure from 10 to 30 cm and the depth will vary also whether the sound is coming from the centre of the 125a driver or the membrane close to the suspension.
But, the tweeter has to be connected with reverse polarity.

från

http://www.troelsgravesen.dk/JBL-L26.htm

Det förklarar ju ett och annat om dagens misslyckande. Note taken.

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-11-23 23:08

Peetwa: Har du lust att förklara hur exakt du går tillväga, jag greppar det inte riktigt tror jag.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-23 23:17

Inget konstigt. Trial an error i hop om att det skall finnas en lösning som jag inte hittar simuleringsprogrammet. Varför kan det finnas en sådan? Jag tror att WG:n beter sig vida skilt från hur jag simulerar den.

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-11-23 23:20

Nja, jag menar alltså hur mäter du? Hur använder du det du mätt? Hur simulerar du? Hur verifierar du resultatet? Beskrivning av det praktiska tillvägagångssättet menar jag.

Just nu greppar jag inte riktigt, du har impulsmätningar, impedans/elektrisk fas och en frekvensgångsmätning presenterad, jag fattar inte hur du använder detta. Du nämner att du använder Basta för filtersimulering?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-23 23:35

LasseA skrev:Nja, jag menar alltså hur mäter du? Hur använder du det du mätt? Hur simulerar du? Hur verifierar du resultatet? Beskrivning av det praktiska tillvägagångssättet menar jag.

Just nu greppar jag inte riktigt, du har impulsmätningar, impedans/elektrisk fas och en frekvensgångsmätning presenterad, jag fattar inte hur du använder detta. Du nämner att du använder Basta för filtersimulering?

Ok, jag trodde att dom skulle ge mig en djupare insikt om något. Jag förstår ännu inte kopplingen. Förhoppningsvis trillar polletten ner. Snart. Jag lägger dom tankarna på hyllan ett tag nu.

Imorgon kommer jag att kriga på i blindo med högtalaren liggande på golvet (den skall ju stå mot vägg så jag tänkte att detta var ett ra sett att mäta). Så har jag micken hängande 50 cm över. Så mäter jag HP sedan LP sedan summan och sedan summan med polvänd diskant. Så simulerar jag i basta för att se vad jag kan förbättra/förändra med avseende på den fasliga integrationen och hur de ingående komponenterna påverkar. Och så börjar jag om igen och igen och igen. När jag har något som ser ut att kunna funka så lyssnar jag på en högtalare om det verkar lovande så bygger jag ett filter till och lyssnar ett par dagar. Identifierar fel. Försöker knyta dessa till något i simuleringarna eller mätningarna. Och börjar om igen. Jag har fått ihop två fungerande filter på detta sättet. Det har tagit mellan 30-50 timmar arbete per filter.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-23 23:54

Arta verkar ju vara fickampan jag behöver i mitt mörker. Det är nästan som ett elakt sämt att handboken är på 168 sidor teknisk tyska. Den hade förmodligen varit svårsmält även om den varit på lätt läst svenska.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-24 00:03

ARTA's manual finns på engliska! :)

/Peter

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-24 00:08

Piotr skrev:ARTA's manual finns på engliska! :)

/Peter

Ja men den innehåller formler stora som en tvärhand och saknar förklarande bilder och "när du vill göra detta tänk på detta"-tips som den tyska har.

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-11-24 00:11

peetwa skrev:Arta verkar ju vara fickampan jag behöver i mitt mörker. Det är nästan som ett elakt sämt att handboken är på 168 sidor teknisk tyska. Den hade förmodligen varit svårsmält även om den varit på lätt läst svenska.
Ja, håller med om att det är surt att kompendiet bara finns på tyska. Finns det ingen välvillig tysktalande faktisktmedlem som har lust att spendera några veckors tid med att översätta den åt oss tro? :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-11-24 00:31

Har du fått till någon summerad mätning med polvänd diskant? Det är svårt att uttala sig om fasningen annars. Rekommenderar också starkt att du köper Sirp för att importera mätkurvor till Basta! Ett klokt sätt att spara pengar och tid i filterbyggnationen.

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-24 11:03

peetwa skrev:
celef skrev:
peetwa skrev:

@celef

Ja, inte jag men programmet. Kan man exportera från gratis arta? Fick du ditt program att hantera WG på ett vettigt sätt. Jag misstänker att den kan ställa till problem.

visst kan du exportera mätfiler från arta, det enda man inte kan göra är att spara mätfiler i artas format och öppna dom senare för post process. hur menar du hantera wg? då simuleringar bara är gissningslekar så använder jag inte programmen för att gissa systemegenskaper, en simulering är bara sann med sanna indata, att gissa exempelvis offaxisegenskaperna är enligt mig menlöst utan sanna mätdata, jag använder flertalet mätningar som indata för att simulera ett filter, detta är inte så praktiskt som man kan önska då inget simuleringsprogram jag känner till kan hantera flertalet mätningar samtidigt, därför får jag ha flera fönster av programmet öppna samtidigt och kan hoppa mellan dem, med tiden utvecklar man en liten känsla för detta och färre mätningar behövs för att nå resultatet man önskar
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-24 13:14

Äntligen!

Första fasningen som stämmer och basta är med på noterna också för först gången. Tyvärr ser on-axis mätningen ut som hej kom och hjälp mig med en jätte dip runt delningen.

Bild

HP-filter 4,7uF och 0,15mH parrallelt med spolen.

LP-filter 0,75mH och 47uF i serie med 2,2 Ohm parallellt basen.

Nu ska jag bara tassa mig upp till en anständigare kurva on-axis.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-24 14:35

något bättre

Bild

HP-filter 4,7uF och (0,39mH i serie med 3,3 ohm) parrallelt med spolen.

LP-filter 0,82mH och 30uF parallellt basen.

Nu ska jag bara tassa mig upp till en anständigare kurva on-axis.[/quote]

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-24 14:38

Nu faller jag om helt och provar ett nytt grepp.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-24 15:08

Förnicklat förträffligt och kalasbra.

Bild

Det här är nästan exakt vad jag vill uppnå.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-24 15:17

Shit vicken dip vid 40hz. Vad beror den på?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-24 15:28

Högtalaren ligger mitt på halgolvet och spelar uppåt så det kan vara en väggrefelx gånger 4 eller det faktum att vi har samma takhöjd på 60 m2. Det har inget med högtalaren att göra.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-24 15:34

peetwa skrev:Högtalaren ligger mitt på halgolvet och spelar uppåt så det kan vara en väggrefelx gånger 4 eller det faktum att vi har samma takhöjd på 60 m2. Det har inget med högtalaren att göra.

Aha, det var trevligt att höra. :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-24 17:49

Jag tror att jag gjort ca 80 st svep över ändringar så krokodilerna har fått arbeta.

Bild

Någon har stulit byggare bobs filt.

Bild

Nya förbättrade arbetsförhållanden.

Bild

Kriget på vardagsrums bordet.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-24 18:50

Så då var en ny högtalare föd.

Dolores MK1

Det har verkligen varit en hård kamp för att komma fram till målkurvan. Väl framme så kan jag konstatera att mina förhoppningar är uppfyllda. En lättlyssnad högtalare som naturtroget tecknar både instrument och röster. Framtagen för att spela med och i rummet. Högtalaren är designad för att ha ett rakt mellanregister och midbas spelandes mot vägg, mellan 600-1100 Hz finns en sänkning för att tonalt korrigera fantomprojektionen, Mellan 950 - 4000 Hz finns en svagare sänkning för att skapa ett djup i ljudbilden, med andra ord flytta ljudbilden bakåt så den inte blir påträngande därhörseln är som känsligast. Över 5000 Hz är det bara raka rör som gäller. Över 15000 Hz tappar dom och en MKII kanske kommer att ha lite mer energi där för det estetiska men det är ju utanför hörbarhetsområdet för målgruppen.

Djupbasen är jämför bar med mina hörplacerade subbar, det är alltså inte en avrullning under 60 Hz utan en utsläckning på grund av mätt stället. Dom återger både 30 och 40 Hz utan ansträngning även med en 30 Wats förstärkare på grund av den höga känsligheten.

Bild

Filtret blev som jag misstänkte ett HP och LP av andra ordningen elektriskt dock inga skolboksfilter. LP-delen består av två spolar med ett värde på 1,82 mH och en kondensator på 15 uF över högtalaren. HP delen består av två kondensatorer med ett värde på 2,5 uF iserie med en resistorkluster med ett värde på 3,26 Ohm, över högtalaren sitter ett en spole på 0,39 mH.

Jag använder luftlindade spolar med 1,2 mm tråd (en av spolarna till hp delen har 1,0 mm tråd)

Filtret är likt det som används i audio note e men högtalarna mäter mycket anorlunda även troelsgravesen har ett likt filter i sina hes v5. Även om det i princip inte skiljer mycket mellan mitt start och slutfilter skall det väll sägas att jag baserade omfallet som föranledde det slutgiltiga filtret på hes v5.

Hur låter det då. Mycket bra. Jag har inte PEQ:at något än och dom spelar bra ändå. Lätt lyssnat, naturligt, inget sticket ut och man vill bara spela starkare och starkare. Audiomagi. Som det skall vara alltså. :D

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-24 19:02

Jo en sak till budgeten på byggena ligger på runt 3400 kr paret och man kan pressa detta priset med en tysenlapp genom att köpa elementen löst. Det är överslag i huvet men jag tror det stämmer ganska bra. :)

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2010-11-24 19:22

OT: Vilken sanslöst gullig hund du har :lol:

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-24 19:32

Det är den omisskännliga "jag har inget i munnen"-minen. Högtalarna är döpta efter henne och man kan se hennes snarkningar som brusbotten på diskantmätningarna. Så helt OT var det inte.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-24 20:29

Jag har fastnat framför musiken som kommer ur förstärkaren i test riggen. En Denon UMD30 på 30 Watt. Har inte hunnit koppla in fin hifin än. Det är galet hur fast och fin bas den plutten presterar presterar. :D

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-24 22:06

Grattis till en fin högtalare (och en gullig hund). :)
Blir lite sugen på en sån där waveguide till mitt kommande projekt...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-24 22:12

Peetwa, hur tycker du diskanten låter?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-24 22:19

petersteindl skrev:Peetwa, hur tycker du diskanten låter?

Den låter verkligen inte alls. Jag var lite orolig för att det skulle bli energi lagring i halsen men det är bara musik och inga märkligheter.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum