Så då var en ny högtalare föd.
Dolores MK1
Det har verkligen varit en hård kamp för att komma fram till målkurvan. Väl framme så kan jag konstatera att mina förhoppningar är uppfyllda. En lättlyssnad högtalare som naturtroget tecknar både instrument och röster. Framtagen för att spela med och i rummet. Högtalaren är designad för att ha ett rakt mellanregister och midbas spelandes mot vägg, mellan 600-1100 Hz finns en sänkning för att tonalt korrigera fantomprojektionen, Mellan 950 - 4000 Hz finns en svagare sänkning för att skapa ett djup i ljudbilden, med andra ord flytta ljudbilden bakåt så den inte blir påträngande därhörseln är som känsligast. Över 5000 Hz är det bara raka rör som gäller. Över 15000 Hz tappar dom och en MKII kanske kommer att ha lite mer energi där för det estetiska men det är ju utanför hörbarhetsområdet för målgruppen.
Djupbasen är jämför bar med mina hörplacerade subbar, det är alltså inte en avrullning under 60 Hz utan en utsläckning på grund av mätt stället. Dom återger både 30 och 40 Hz utan ansträngning även med en 30 Wats förstärkare på grund av den höga känsligheten.
Filtret blev som jag misstänkte ett HP och LP av andra ordningen elektriskt dock inga skolboksfilter. LP-delen består av två spolar med ett värde på 1,82 mH och en kondensator på 15 uF över högtalaren. HP delen består av två kondensatorer med ett värde på 2,5 uF iserie med en resistorkluster med ett värde på 3,26 Ohm, över högtalaren sitter ett en spole på 0,39 mH.
Jag använder luftlindade spolar med 1,2 mm tråd (en av spolarna till hp delen har 1,0 mm tråd)
Filtret är likt det som används i audio note e men högtalarna mäter mycket anorlunda även troelsgravesen har ett likt filter i sina hes v5. Även om det i princip inte skiljer mycket mellan mitt start och slutfilter skall det väll sägas att jag baserade omfallet som föranledde det slutgiltiga filtret på hes v5.
Hur låter det då. Mycket bra. Jag har inte PEQ:at något än och dom spelar bra ändå. Lätt lyssnat, naturligt, inget sticket ut och man vill bara spela starkare och starkare. Audiomagi. Som det skall vara alltså.