"Element för snik-eq"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

"Element för snik-eq"

Inläggav DQ-20 » 2010-11-22 23:47

Med anledning av en tråd i "Wänner av Ino" startar jag en ny tråd här. Det gällde då LT:s vara eller inte. På frågan om Ino:s delningsfilter innehöll en LT-funktion så var svaret "nej". Hemskt mycket "nej". Istället förslog Ingvar Öhman att man kunde experimentera med ett annat alternativ, nämligen att lägga på en enkel krets som höjer responsen i basen med 6dB/oktav i elementets emk-kontrollerade område. Så här gör man kretsen. f1 och f2 är nollställen i basens resonans i låda. Problemet med LT, isynnerhet som det verkar tillämpas i DIY är att man oftast inte tar hänsyn till elementets förmåga att leverera ljud med rimligt låg distortion. Denna försämras när elementet inte är emk-styrt utan fjädringsstyrt. Genom köra med eq som tar fasta på elementets "inneboende" egenskaper riskerar man inte att gå utan för gränserna för vad elementet "mår bra" av. Se gärna Ingvar Öhmans inlägg i tråden på Wänner av Ino.

Allt nog och väl. Nyfiken som man är började jag titta på olika element-data och köra dem i Basta!. Främst har jag tittat på olika 21" PA-element. Xmax ligger normalt sett på 10-15 mm. Eftersom Sd för ett 21" element med tyg-surround verkar ligga kring 1700 cm2 hamnar man kring 10 liter luftpumpningskapacitet peak-peak för ett par om man har 15 mm xmax. Detta är i paritet med Ino Y-6. Inga andra jämförelser i övrigt överhuvudtaget.

Vad lär man sig av detta? Ja, inte vet jag. Jag är ju bara en dilettant. Men mina slutsatser är dessa:

1. De element och lådor som normalt används för LT verkar vara feldimensionerade. De har för höga q-värden i låda och för högt upp i frekvens för att kunna fungera i sitt emk-styrda område i djupbasen. Jag tänker osökt på olika Peerless-varianter. Det är Linkwitz fel. Alltihop.
2. LT är ingen universallösning. Man måste a) hålla koll på elementets förutsättningar att kunna styra membranet, och b) välja en kombination av fb och qb som ger en "optimaltonkurva" i det aktuella rummet. Ingvar Öhman publicerade ett antal sådan för slutna lådor i en gammal Musik & Ljudteknik.
3. En praktisk lärdom är att man kan titta på nollpunkterna i Linkwitz-transformen i Basta för att få knäpunkterna till 6dB/oktav höjningen av basen.
4. Det är kul att fantisera om dubbla 21" element i vardagsrummet.
5. Ett element med rörlig massa på 350-500 g kommer att skaka om ett kabinett rätt rejält, oavsett storlek.

Ragnvald efterlyste lite länkar till aktuella element (den lille latmasken). Här är några som jag tyckte såg kul ut. Påfallande många PA-element har numera neodymium-magneter. Detta ger lättare magneter vilket kan vara bra om man råddar men jag tror att kinesernas export av sällsynta jordartsmetaller kan ha något med saken att göra. Kostar gör det i alla fall. Ca 4000-6000 SEK per element får man nog räkna med. Men kostar det så smakar det, brukar jag säga. Här är lite italienskt smågodis. NNord och neriks får väl opponera sig om de har något att komma med...

Ett rejält element från RCF med 13 mm xmax

Lågt q och fs men "bara" 10 mm xmax från 18Sounds

15 mm xmax och 6-tums talspole från B&C. Hårdaste upphängningen i stan!

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-23 00:06

3000 Watt continuous program power handling
98.5 dB Sensitivity
30 Hz - 1 kHz Frequency range

Har alltid undrat lite över sådana specar.
Hur mycket akustisk effekt blir det i rummet, om man matar 3000W till ett element med 98,5 dB känslighet? Räcker verkligen slaglängden till då?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-11-23 00:35

Det har blivit många trådar om infra senaste tiden... Ingen har än vad jag sätt hittat något som är bättre än TC Sound LMS Ultra 5400: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=293-666

38,1mm X-max, 20,5Hz Fs.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-11-23 11:59

Ragnwald skrev:3000 Watt continuous program power handling
98.5 dB Sensitivity

Hur mycket akustisk effekt blir det i rummet, om man matar 3000W till ett element med 98,5 dB känslighet? Räcker verkligen slaglängden till då?

Inte vid låga frekvenser. Men drar man full sula med ett jättelikt pa-element säger det liksom sig självt att det blir otäckt. Talspolarna är enorma och har särskilda kanaler för kylning. Talspoletventilationshålen är stora som ölburkar. Normalt används inte dessa direktstrålande utan sitter i horn. Kör man direktstrålande stämmer man basreflexen ganska högt (>30 Hz).

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-11-23 12:28

Alexi skrev:Det har blivit många trådar om infra senaste tiden... Ingen har än vad jag sätt hittat något som är bättre än TC Sound LMS Ultra 5400: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=293-666

38,1mm X-max, 20,5Hz Fs.

Infra och infra. Jag tänker mest i termer av slutna lådor.

Kostar det så smakar det! $900 - Yaowsa! 6200 SEK + frakt + moms. Q-värdet är för lågt för att köra utan eq i en sluten låda. Med en låda på ca 200 liter med ordentligt med gullfiber verkar det som man ska köra "snik-eq" någonstans mellan från 60 Hz ned till 12 Hz eller så beroende på hur mycket lådan tillför i dämpning. Intressant med ett "byggsatselement" som man får skruva ihop själv. Då kan man se hur det ser ut inuti och låta sin RUT-avdragna städare ta isär och damma av till jul och midsommar. Tydligen väger bara magneten 30 kg.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2010-11-23 15:21

DQ-20 skrev:
Alexi skrev:Det har blivit många trådar om infra senaste tiden... Ingen har än vad jag sätt hittat något som är bättre än TC Sound LMS Ultra 5400: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=293-666

38,1mm X-max, 20,5Hz Fs.

Kostar det så smakar det! $900 - Yaowsa! 6200 SEK + frakt + moms. Q-värdet är för lågt för att köra utan eq i en sluten låda. Med en låda på ca 200 liter med ordentligt med gullfiber verkar det som man ska köra "snik-eq" någonstans mellan från 60 Hz ned till 12 Hz eller så beroende på hur mycket lådan tillför i dämpning. Intressant med ett "byggsatselement" som man får skruva ihop själv. Då kan man se hur det ser ut inuti och låta sin RUT-avdragna städare ta isär och damma av till jul och midsommar. Tydligen väger bara magneten 30 kg.

/DQ-20

Mja, med ett -6dB-värde strax under 20Hz, utan rumsförstärkning, borde väl många klara sig utan EQ?
(Beroende på rum och önskad frekvenskurva då såklart)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-23 16:12

38,1mm X-max, 20,5Hz Fs.

På vilket sätt är det elementet en "bättre" lösning?

/Peter

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-23 16:15

Piotr skrev:

38,1mm X-max, 20,5Hz Fs.

På vilket sätt är det elementet en "bättre" lösning?

/Peter

På vilket sätt skulle det kunna bli bättre än TC Sounds LMS Ultra 5400?

:D
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-23 21:04

steveo1234 skrev:På vilket sätt skulle det kunna bli bättre än TC Sounds LMS Ultra 5400?

:D

Ptja det är ju bara en 18":are. :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-23 21:55

För det första är design av bas en fråga om systemlösning men oavsett det så bör man väl referera prestandan till något.. som:

per krona

per element

per luftflyttarmängd

Flera små element kan ge bättre prestanda dels pga. lägre termisk kompression, dels pga. att flera element kan monteras för vibrations och distortionsutsläckning, dels kan spridas ut i rummet för undertryckning av rumsresonanser.

Fyra TC 10" pumpar luft ung. som en LMS Ultra (tror jag) till ett lägre pris.

Vilket som ger lägst distortion och lägst termisk distortion får vi veta om någon kommer över med en LMS Ultra för en fika och mätkväll. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-23 22:13

Jag är fullt medveten om att LMS är en legendarisk konstruktion. :)

Men i vilka kommersiella lösningar/produkter finner vi den ?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-11-24 00:52

Piotr skrev:För det första är design av bas en fråga om systemlösning men oavsett det så bör man väl referera prestandan till något.. som:

per krona

per element

per luftflyttarmängd

Flera små element kan ge bättre prestanda dels pga. lägre termisk kompression, dels pga. att flera element kan monteras för vibrations och distortionsutsläckning, dels kan spridas ut i rummet för undertryckning av rumsresonanser.

Fyra TC 10" pumpar luft ung. som en LMS Ultra (tror jag) till ett lägre pris.

Vilket som ger lägst distortion och lägst termisk distortion får vi veta om någon kommer över med en LMS Ultra för en fika och mätkväll. :)

/Peter
Vilka 4st TC 10:or kostar mindre än en LMS Ultra och kostar mindre totalt? Desutom behöver de mer kompensation i infra området. 4st LMS Ultra eller 16st TC 10:or?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-11-24 08:26

jag håller med piotr. det första man bör göra är att ta reda på vilka behov man har. helt meningslöst att ha en 18tummare om du ändå inte använder den fullt ut. det är ju bara slöseri med utrymme och pengar.
"Hur högt vill jag kunna spela?" är ju den första frågan du bör ställa dig. Sen kan du söka lämpliga lösningar för behovet. Ingen vits att skaffa en königsegg om du ska köra på grusväg liksom..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-24 10:34

Alexi skrev:Vilka 4st TC 10:or kostar mindre än en LMS Ultra och kostar mindre totalt?

TC-Epic 10" är listade till $160. Du får alltså 6st 10" på en 18".

Desutom behöver de mer kompensation i infra området.

Mina lådor ligger runt +/-3dB från 5Hz-100Hz okompenserat bortsett från en dipp under 20Hz och toppen runt 80Hz. Behövs alltså i princip ingen EQ alls för ett rakt resultat.

4st LMS Ultra eller 16st TC 10:or?

16 st 10" alla dar i veckan.

Jag kikade på stora monsterelement när jag köpte mina 10" men fann mindre element vara en bättre lösning för djup bas i små rum.

I min mening bör man använda åtminstone fyra baslådor. Det är också väldigt trevligt att slippa bygga en låda på flera hundra kilo för att slippa resonanser som även ger upphov till distortion. Med två element per låda släcks krafterna som påverkar lådan ut.

Detta betyder åtta element och vill man ha sex lådor (för än mer effektiv undertryckning av rumsresonanser) betyder det tolv element.

Att döma av testerna jag hitintills gjort med två st 10" så är mer än tolv st kapabla 10" som TC-Epic/TC-1000 helt onödigt i små och medelstora boningsrum.

Element som LMS Ultra har i min mening inte i ett hem att göra utan är ämnade för typ biosalonger samt scenbruk.

/Peter

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-24 10:57

Ragnwald skrev:Jag är fullt medveten om att LMS är en legendarisk konstruktion. :)

Ingen, såvitt jag vet.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-11-24 11:46

Bele skrev:
DQ-20 skrev:

38,1mm X-max, 20,5Hz Fs.

/DQ-20

Mja, med ett -6dB-värde strax under 20Hz, utan rumsförstärkning, borde väl många klara sig utan EQ?

Kan du säga hur du räknar och dimensionerar? Q-värdet måste ju upp till ca 0.7 utan någon som helst dämpning för att hamna på ca 0,5-0,6 i en optimaldämpad låda och då blir basen ändå lite slank om fb ligger över ca 33 Hz (min tolkning av Öhmans arbeten om lämpliga tonkurvor i basområdet). Några riktmärken är fb=20 Hz och qb=0.5 eller 33 Hz och qb=0.7. Man får heller inte glömma bort att lådans luftfjäder inte kan ta hand om hur mycket fjädring som helst utan lådvolymen måste vara rimlig i förhållande till pumpvolymen. Om man tittar på ett element som ger bra tonkurva i låda utan eq t.ex. NHT 1259 så ligger qt betydligt högre.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-24 12:04

DQ-20 skrev:
Ragnwald skrev:3000 Watt continuous program power handling
98.5 dB Sensitivity

Inte vid låga frekvenser. Men drar man full sula med ett jättelikt pa-element säger det liksom sig självt att det blir otäckt. Talspolarna är enorma och har särskilda kanaler för kylning. Talspoletventilationshålen är stora som ölburkar. Normalt används inte dessa direktstrålande utan sitter i horn. Kör man direktstrålande stämmer man basreflexen ganska högt (>30 Hz).

/DQ-20

Antagligen är det vid 1kHz som de kan tåla den effekten och inte med bredbandig musiksignal, men varför ska de behöva köra med typ stormarknadsreklam, på så pass dyra element ?
Har du sett några seriösa mätningar, gjorda i färdiga lådor ?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-11-24 13:15

Ragnwald skrev:Antagligen är det vid 1kHz som de kan tåla den effekten och inte med bredbandig musiksignal, men varför ska de behöva köra med typ stormarknadsreklam, på så pass dyra element ?

De flesta företag som gör PA-element verkar seriösa. De anger vilka sätt de mäter på. Att det är "stormarknadsreklam" får stå för dig. Man kan paja de flesta element med lägre effekt än märkeffekt om man bara ger dem "rätt" signal. Var effekttåligheten är som störst är inte givet av det råa elementet utan hur det är belastat i färdig konstruktion. Man får komma ihåg att dessa element är konstruerade för att komma upp i nivåer som ger bestående hörselskador i timtal och skall tåla all möjlig misshandel i "professionella" sammanhang. Det är bra skit och det kostar därefter. Att det sällan är lämpligt för hifi är en annan sak. Om man är intresserad bör man nog räkna/simulera lite för att få en uppfattning av vad som begränsar element i olika frekvensområden.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-11-24 13:22

steveo1234 skrev:
Ragnwald skrev:Jag är fullt medveten om att LMS är en legendarisk konstruktion. :)

Ingen, såvitt jag vet.

Jag tycker det verkar som något som är svårt att patentera. Det har varit "patent-pending" i flera år för både Audiopulse och TC Sounds. Det handlar ju inte om något som borde vara okänt för en högtalarkonstruktör: man ser bara till att linda spolen som en invers till B så att kraftfaktorn blir oberoende av konens läge. Möjligen kan TC Sounds hindra andra från att säga att de har en sådan lösning även om de har det.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-24 13:32

Ska kolla i kväll vad Basta och BasboxPro säger om dem. :)

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2010-11-24 16:32

DQ-20 skrev:
Bele skrev:
DQ-20 skrev:

38,1mm X-max, 20,5Hz Fs.

/DQ-20

Kan du säga hur du räknar och dimensionerar? Q-värdet måste ju upp till ca 0.7 utan någon som helst dämpning för att hamna på ca 0,5-0,6 i en optimaldämpad låda och då blir basen ändå lite slank om fb ligger över ca 33 Hz (min tolkning av Öhmans arbeten om lämpliga tonkurvor i basområdet). Några riktmärken är fb=20 Hz och qb=0.5 eller 33 Hz och qb=0.7. Man får heller inte glömma bort att lådans luftfjäder inte kan ta hand om hur mycket fjädring som helst utan lådvolymen måste vara rimlig i förhållande till pumpvolymen. Om man tittar på ett element som ger bra tonkurva i låda utan eq t.ex. NHT 1259 så ligger qt betydligt högre.

/DQ-20

Inte räknat alls, har sett det uppmätt :)
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archived/12195-tc-sounds-lms-5400-18-sealed-75l-vs-200l-special-test.html
Är för övrigt ett intressant test där man kan se hur lådstorleken påverkar distorsionen, och även hur låg dist själva elementet har.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-11-24 16:47

Bele skrev:Inte räknat alls, har sett det uppmätt :)
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archived/12195-tc-sounds-lms-5400-18-sealed-75l-vs-200l-special-test.html
Är för övrigt ett intressant test där man kan se hur lådstorleken påverkar distorsionen, och även hur låg dist själva elementet har.

Det är inte samma element utan är den gamla versionen. Det har andra T/S-parametrar: Q-värdet är högre och fs är lägre. Det har tydligen en talspole av titan också. I helt odämpade lådor ("täckjacksfoder" eller ingenting) blir det ganska bra som man simulerar på typ 200 liter. Det nya elementet som är det som diskuteras här har tillägget "Ultra" i namnet.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-11-24 18:54

DQ-20 skrev:
Bele skrev:Inte räknat alls, har sett det uppmätt :)

Det är inte samma element utan är den gamla versionen. Det har andra T/S-parametrar: Q-värdet är högre och fs är lägre. Det har tydligen en talspole av titan också. I helt odämpade lådor ("täckjacksfoder" eller ingenting) blir det ganska bra som man simulerar på typ 200 liter. Det nya elementet som är det som diskuteras här har tillägget "Ultra" i namnet.

/DQ-20

Det är en ultra som den hette innan TC gjorde konkurs

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-11-24 19:48

DQ-20 skrev:
Ragnwald skrev:Antagligen är det vid 1kHz som de kan tåla den effekten och inte med bredbandig musiksignal, men varför ska de behöva köra med typ stormarknadsreklam, på så pass dyra element ?

De flesta företag som gör PA-element verkar seriösa. De anger vilka sätt de mäter på. Att det är "stormarknadsreklam" får stå för dig. Man kan paja de flesta element med lägre effekt än märkeffekt om man bara ger dem "rätt" signal. Var effekttåligheten är som störst är inte givet av det råa elementet utan hur det är belastat i färdig konstruktion. Man får komma ihåg att dessa element är konstruerade för att komma upp i nivåer som ger bestående hörselskador i timtal och skall tåla all möjlig misshandel i "professionella" sammanhang. Det är bra skit och det kostar därefter. Att det sällan är lämpligt för hifi är en annan sak. Om man är intresserad bör man nog räkna/simulera lite för att få en uppfattning av vad som begränsar element i olika frekvensområden.

/DQ-20

Jag har lekt en kort stund med detta element:

http://www.eighteensound.com/index.aspx ... ct&pid=288

i både 2x18" basreflex och i ett tappat horn på 370 liter. Tyvärr gav
steget bara 1000W i 8 ohm och precis innan det bottnade hördes inga
konstigheter från elementet. Anger de 1800W RMS så litar jag på det iallafall 8)

Dessa italienare, B&C, 18 Sound och RCF mfl. anger vilket bandpass
som använts vid mätningen. Kolla t.ex. under Tech. spec. i länken
ovan och håll musen över (1)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-24 20:41

Se där. :)

Effekttåligheten är mätt med elementet monterat i en låda på 180 liter, avstämd till 35Hz och ett rosa brus i frekvensområdet 40 - 400Hz i 2 timmar.
Men vad betyder 50% duty cycle?
Hur vet man att 3600W och 97 dB SPL 1W / 1m, verkligen inte genererar kompression?
Hur många dB får man i praktiken vid den effekten, ska vi säga 2m framför elementet?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-11-24 21:05

Antar att det betyder att signalen har varit bruten 50% av tiden, men
är du jättenyfiken kan jag nog luska fram hur det egentligen är.

Under Tech Spec står det

Power Compression @ -10 dB (5) 0.7 dB
Power Compression @ -3 dB 1.3 dB
Power Compression @ 0 dB 2.2 dB

Alltså, med full kräm (3600W) får du 2.2 dB termisk kompression. Läs
under (5) för testförfarande.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-11-24 21:07

Ett annat exempel på Power Compression = termisk kompression, längst ner till höger:

http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/21SW1600Nd.pdf

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-24 21:25

4,7dB vid 1600W, kurvan ökar spikrakt exakt mellan axlarna.
Frågan är hur mycket kompressionen bidrar till distorsionen?

Det elementet verkar ju vansinnigt potent och lämpligt för hifi skulle jag kunna tänka mig. Eller vad säger du?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-11-24 21:47

Frågan är hur mycket kompressionen bidrar till distorsionen?

Inget alls skulle jag tro. Disten kommer väl främst från olinjäriteter i
upphängning/spider och om talspolen drivs utanför där magnetstyrkan
är konstant. Däremot blir det ju ett aber att dimensionera lådor med
avseende på att q-värdet ändras en hel del med den termiska
kompressionen. Dock gäller ju det alla konstruktioner...

Det elementet verkar ju vansinnigt potent och lämpligt för hifi skulle jag kunna tänka mig. Eller vad säger du?

Jag skulle gärna prova om jag bara kunde :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-11-24 21:52

Ragnwald skrev:Det elementet verkar ju vansinnigt potent och lämpligt för hifi skulle jag kunna tänka mig. Eller vad säger du?

Problemet är att den bör avstämmas i en basreflexlåda och utan eq kommer den inte att gå så förfärligt lågt i basen. Lådan blir på ett par-tre hundra liter eller så, dvs. kylskåpsstorlek. Men om termisk kompression håller dig uppe på nätterna kanske det kan vara något...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Nästa

Återgå till DIY-forum