Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:3000 Watt continuous program power handling
98.5 dB Sensitivity
30 Hz - 1 kHz Frequency range
Har alltid undrat lite över sådana specar.
Hur mycket akustisk effekt blir det i rummet, om man matar 3000W till ett element med 98,5 dB känslighet? Räcker verkligen slaglängden till då?
Alexi skrev:Det har blivit många trådar om infra senaste tiden... Ingen har än vad jag sätt hittat något som är bättre än TC Sound LMS Ultra 5400: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=293-666
38,1mm X-max, 20,5Hz Fs.
DQ-20 skrev:Alexi skrev:Det har blivit många trådar om infra senaste tiden... Ingen har än vad jag sätt hittat något som är bättre än TC Sound LMS Ultra 5400: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=293-666
38,1mm X-max, 20,5Hz Fs.
Infra och infra. Jag tänker mest i termer av slutna lådor.
Kostar det så smakar det! $900 - Yaowsa! 6200 SEK + frakt + moms. Q-värdet är för lågt för att köra utan eq i en sluten låda. Med en låda på ca 200 liter med ordentligt med gullfiber verkar det som man ska köra "snik-eq" någonstans mellan från 60 Hz ned till 12 Hz eller så beroende på hur mycket lådan tillför i dämpning. Intressant med ett "byggsatselement" som man får skruva ihop själv. Då kan man se hur det ser ut inuti och låta sin RUT-avdragna städare ta isär och damma av till jul och midsommar. Tydligen väger bara magneten 30 kg.
/DQ-20
Alexi skrev:Det har blivit många trådar om infra senaste tiden... Ingen har än vad jag sätt hittat något som är bättre än TC Sound LMS Ultra 5400: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=293-666
38,1mm X-max, 20,5Hz Fs.
Piotr skrev:Alexi skrev:Det har blivit många trådar om infra senaste tiden... Ingen har än vad jag sätt hittat något som är bättre än TC Sound LMS Ultra 5400: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=293-666
38,1mm X-max, 20,5Hz Fs.
På vilket sätt är det elementet en "bättre" lösning?
/Peter
Vilka 4st TC 10:or kostar mindre än en LMS Ultra och kostar mindre totalt? Desutom behöver de mer kompensation i infra området. 4st LMS Ultra eller 16st TC 10:or?Piotr skrev:För det första är design av bas en fråga om systemlösning men oavsett det så bör man väl referera prestandan till något.. som:
per krona
per element
per luftflyttarmängd
Flera små element kan ge bättre prestanda dels pga. lägre termisk kompression, dels pga. att flera element kan monteras för vibrations och distortionsutsläckning, dels kan spridas ut i rummet för undertryckning av rumsresonanser.
Fyra TC 10" pumpar luft ung. som en LMS Ultra (tror jag) till ett lägre pris.
Vilket som ger lägst distortion och lägst termisk distortion får vi veta om någon kommer över med en LMS Ultra för en fika och mätkväll.
/Peter
Alexi skrev:Vilka 4st TC 10:or kostar mindre än en LMS Ultra och kostar mindre totalt?
Desutom behöver de mer kompensation i infra området.
4st LMS Ultra eller 16st TC 10:or?
Ragnwald skrev:Jag är fullt medveten om att LMS är en legendarisk konstruktion.
Men i vilka kommersiella lösningar/produkter finner vi den ?
Bele skrev:DQ-20 skrev:Alexi skrev:Det har blivit många trådar om infra senaste tiden... Ingen har än vad jag sätt hittat något som är bättre än TC Sound LMS Ultra 5400: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=293-666
38,1mm X-max, 20,5Hz Fs.
Kostar det så smakar det! $900 - Yaowsa! 6200 SEK + frakt + moms. Q-värdet är för lågt för att köra utan eq i en sluten låda. Med en låda på ca 200 liter med ordentligt med gullfiber verkar det som man ska köra "snik-eq" någonstans mellan från 60 Hz ned till 12 Hz eller så beroende på hur mycket lådan tillför i dämpning. Intressant med ett "byggsatselement" som man får skruva ihop själv. Då kan man se hur det ser ut inuti och låta sin RUT-avdragna städare ta isär och damma av till jul och midsommar. Tydligen väger bara magneten 30 kg.
/DQ-20
Mja, med ett -6dB-värde strax under 20Hz, utan rumsförstärkning, borde väl många klara sig utan EQ?
(Beroende på rum och önskad frekvenskurva då såklart)
DQ-20 skrev:Ragnwald skrev:3000 Watt continuous program power handling
98.5 dB Sensitivity
30 Hz - 1 kHz Frequency range
Har alltid undrat lite över sådana specar.
Hur mycket akustisk effekt blir det i rummet, om man matar 3000W till ett element med 98,5 dB känslighet? Räcker verkligen slaglängden till då?
Inte vid låga frekvenser. Men drar man full sula med ett jättelikt pa-element säger det liksom sig självt att det blir otäckt. Talspolarna är enorma och har särskilda kanaler för kylning. Talspoletventilationshålen är stora som ölburkar. Normalt används inte dessa direktstrålande utan sitter i horn. Kör man direktstrålande stämmer man basreflexen ganska högt (>30 Hz).
/DQ-20
Ragnwald skrev:Antagligen är det vid 1kHz som de kan tåla den effekten och inte med bredbandig musiksignal, men varför ska de behöva köra med typ stormarknadsreklam, på så pass dyra element ?
Har du sett några seriösa mätningar, gjorda i färdiga lådor ?
steveo1234 skrev:Ragnwald skrev:Jag är fullt medveten om att LMS är en legendarisk konstruktion.
Men i vilka kommersiella lösningar/produkter finner vi den ?
Ingen, såvitt jag vet.
DQ-20 skrev:Bele skrev:DQ-20 skrev:Alexi skrev:Det har blivit många trådar om infra senaste tiden... Ingen har än vad jag sätt hittat något som är bättre än TC Sound LMS Ultra 5400: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=293-666
38,1mm X-max, 20,5Hz Fs.
/DQ-20
Mja, med ett -6dB-värde strax under 20Hz, utan rumsförstärkning, borde väl många klara sig utan EQ?
(Beroende på rum och önskad frekvenskurva då såklart)
Kan du säga hur du räknar och dimensionerar? Q-värdet måste ju upp till ca 0.7 utan någon som helst dämpning för att hamna på ca 0,5-0,6 i en optimaldämpad låda och då blir basen ändå lite slank om fb ligger över ca 33 Hz (min tolkning av Öhmans arbeten om lämpliga tonkurvor i basområdet). Några riktmärken är fb=20 Hz och qb=0.5 eller 33 Hz och qb=0.7. Man får heller inte glömma bort att lådans luftfjäder inte kan ta hand om hur mycket fjädring som helst utan lådvolymen måste vara rimlig i förhållande till pumpvolymen. Om man tittar på ett element som ger bra tonkurva i låda utan eq t.ex. NHT 1259 så ligger qt betydligt högre.
/DQ-20
Bele skrev:Inte räknat alls, har sett det uppmätt
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archived/12195-tc-sounds-lms-5400-18-sealed-75l-vs-200l-special-test.html
Är för övrigt ett intressant test där man kan se hur lådstorleken påverkar distorsionen, och även hur låg dist själva elementet har.
DQ-20 skrev:Bele skrev:Inte räknat alls, har sett det uppmätt
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archived/12195-tc-sounds-lms-5400-18-sealed-75l-vs-200l-special-test.html
Är för övrigt ett intressant test där man kan se hur lådstorleken påverkar distorsionen, och även hur låg dist själva elementet har.
Det är inte samma element utan är den gamla versionen. Det har andra T/S-parametrar: Q-värdet är högre och fs är lägre. Det har tydligen en talspole av titan också. I helt odämpade lådor ("täckjacksfoder" eller ingenting) blir det ganska bra som man simulerar på typ 200 liter. Det nya elementet som är det som diskuteras här har tillägget "Ultra" i namnet.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Ragnwald skrev:Antagligen är det vid 1kHz som de kan tåla den effekten och inte med bredbandig musiksignal, men varför ska de behöva köra med typ stormarknadsreklam, på så pass dyra element ?
Har du sett några seriösa mätningar, gjorda i färdiga lådor ?
De flesta företag som gör PA-element verkar seriösa. De anger vilka sätt de mäter på. Att det är "stormarknadsreklam" får stå för dig. Man kan paja de flesta element med lägre effekt än märkeffekt om man bara ger dem "rätt" signal. Var effekttåligheten är som störst är inte givet av det råa elementet utan hur det är belastat i färdig konstruktion. Man får komma ihåg att dessa element är konstruerade för att komma upp i nivåer som ger bestående hörselskador i timtal och skall tåla all möjlig misshandel i "professionella" sammanhang. Det är bra skit och det kostar därefter. Att det sällan är lämpligt för hifi är en annan sak. Om man är intresserad bör man nog räkna/simulera lite för att få en uppfattning av vad som begränsar element i olika frekvensområden.
/DQ-20
Frågan är hur mycket kompressionen bidrar till distorsionen?
Det elementet verkar ju vansinnigt potent och lämpligt för hifi skulle jag kunna tänka mig. Eller vad säger du?
Ragnwald skrev:Det elementet verkar ju vansinnigt potent och lämpligt för hifi skulle jag kunna tänka mig. Eller vad säger du?
Användare som besöker denna kategori: doppler och 25 gäster