Moderator: Redaktörer
ekolnskungen skrev:Mycket trevlig kurva!
Vahetere... När du säger två spolar i LP-filtret, hur är de monterade? Du får gärna rita, jag är inget läsgeni!
peetwa skrev:De finns de som är kloka och målar testlådorna innan man börjar fräsa mm. För att få dom trevligare att se på under byggtiden. Det är smart.
Apropå läcka som ett såll hur har du skött tätningen mellan wg och diskant när du har experimenterat. Jag funderar på att rensa tätningslisten och behandla båda kanten på wg:n och motsvarande beröringsyta med ett gummilim för att sedan limma ihop dom för gott med dito och eventuellt täta med dito.celef skrev:peetwa skrev:De finns de som är kloka och målar testlådorna innan man börjar fräsa mm. För att få dom trevligare att se på under byggtiden. Det är smart.
precis så, men det finns en anledning till för målarfärgen; vissa material påstås läcka som ett såll
Nattlorden skrev:Vore det inte just med tanke på nederkanten på waveguiden en idé att tänka fanér?
peetwa skrev:Nattlorden skrev:Vore det inte just med tanke på nederkanten på waveguiden en idé att tänka fanér?
Jo, är det någon som vet om det går att få till det med redan fräst med faner. Nedfräsningen är ca 4 mm så det kanske går med en såndäringa kullagerfräs.
peetwa skrev:Apropå läcka som ett såll hur har du skött tätningen mellan wg och diskant när du har experimenterat. Jag funderar på att rensa tätningslisten och behandla båda kanten på wg:n och motsvarande beröringsyta med ett gummilim för att sedan limma ihop dom för gott med dito och eventuellt täta med dito.celef skrev:peetwa skrev:De finns de som är kloka och målar testlådorna innan man börjar fräsa mm. För att få dom trevligare att se på under byggtiden. Det är smart.
precis så, men det finns en anledning till för målarfärgen; vissa material påstås läcka som ett såll
Skulle vara intressant att se impedansmätningar på en målad respektive omålad låda. Jag skulle bli mycket förvånad om det fanns skillnader av en sådan storleksordning att de var hörbara.
Nattlorden skrev:peetwa skrev:Nattlorden skrev:Vore det inte just med tanke på nederkanten på waveguiden en idé att tänka fanér?
Jo, är det någon som vet om det går att få till det med redan fräst med faner. Nedfräsningen är ca 4 mm så det kanske går med en såndäringa kullagerfräs.
Det är väl bara att fanéra nedfräsningen också, så bibehålls avståndet...
celef skrev:peetwa skrev:Apropå läcka som ett såll hur har du skött tätningen mellan wg och diskant när du har experimenterat. Jag funderar på att rensa tätningslisten och behandla båda kanten på wg:n och motsvarande beröringsyta med ett gummilim för att sedan limma ihop dom för gott med dito och eventuellt täta med dito.celef skrev:peetwa skrev:De finns de som är kloka och målar testlådorna innan man börjar fräsa mm. För att få dom trevligare att se på under byggtiden. Det är smart.
Skulle vara intressant att se impedansmätningar på en målad respektive omålad låda. Jag skulle bli mycket förvånad om det fanns skillnader av en sådan storleksordning att de var hörbara.
tätning mellan wg och diskantplatta har jag använt svart latexfog, latexfog är ett måste i verktygslådan
är inte din låda omålad? passa på å f/e-mäta impedansen
peetwa skrev:petersteindl skrev:Bra jobbat peetwa.
Har du mätt hur fyrkantvåg ser ut i lyssningsposition?
MvH
Peter
Nix men jag har mätt i ett svep i lyssningsposition. Är det någon form av ociloskopsmätning du är ute efter.
KarlXII skrev:Problemet kanske är att det som är läppljud - som finns på inspelningen då det är närmickat och som dina högtalare inte prioriterar - kanske befinner sig i samma område som gör cymbalen metallisk?
Kul läsning, det är jättespännande att följa din resa.
Vilken inspelning med Brad Mehldahl menar du?
celef skrev::) så fina vitsord behöver backas upp med fler mätningar, om jag får välja två är det 45 och 90 grader offaxis ekofritt på minst en meters avstånd och lite över lyssningsaxeln
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 226 gäster