DIY - faktiskt.se

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-13 21:48

ja alltså hastiga avvikelser måste väl vara av ondo i vilket fall? det är väl anledningen till varför sk beaming låter så illa? en övergång från kanska bred spridning till en väldigt smal på liten tid.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-13 21:55

men en diskant med 2db 30grade och 5 db ner vid 60 grader* existerar ju inte? men det fixar vi med waveguiden då? :) ingen som läser design och har tillgång till en såndär pulvermaskin? hade ju vart toksmidigt.

edit: vid 2khz..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 21:59

men en diskant med 2db 30grade och 5 db ner vid 60 grader existerar ju inte?
Nä precis! Visst är det bara för puckat. Alla är ju 0 och 0 dB vid 30 och 60 grader. Hur sjutton ska man kunna bygga högtalare med såna diskanter. :) Om man får lov att vara lite fanatisk.

Jag tycker att mina högtalare låter mindre färgat, tydligare och samtidigt mer avslappnat i mellanregistret med waveguides jämfört med utan. Har ju iofs även gjort om filtret, och bytt modell på diskanten så det kan ju påverka också, men det är iaf samma delningsfrekvens som innan.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-13 22:04

Kraniet skrev:ingen som läser design och har tillgång till en såndär pulvermaskin? hade ju vart toksmidigt.

Ja någon form av plastpulver eller pappersfibersfriformsmaskin skulle vara kalas att ha :D Det kanske inte skulle vara otäckt dyrt att låta någon tillverka med sådana metoder om man hade en CAD-ritning. Kanske en keramisk waveguide, det skulle vi nog vara rätt ensamma om när det gäller högtalare antar jag :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-13 22:10

John Larsen pratade en gång om en billig gjutmetod för små serier av plastdetaljer. Jag tror man använde silikongummiform.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-13 22:14

AndersJ skrev:
Kraniet skrev:ingen som läser design och har tillgång till en såndär pulvermaskin? hade ju vart toksmidigt.

Ja någon form av plastpulver eller pappersfibersfriformsmaskin skulle vara kalas att ha :D Det kanske inte skulle vara otäckt dyrt att låta någon tillverka med sådana metoder om man hade en CAD-ritning. Kanske en keramisk waveguide, det skulle vi nog vara rätt ensamma om när det gäller högtalare antar jag :)

ja precis en CAD-ritning är ju så fruktansvärt mycket enklare än att sitta och fila på gjutmodeller. eller så karvar man i sån högdensitets- frigolit tills man hittar rätt form och sedan gör man en riktigt gjutmall från det(elelr beställer svarvat etc)

edit: ja alltså iofs.. fixar vi en CAD-ritning tror jag inte det är helt omöjligt att få nån på designhögskolan här i Umeå att pulvra ut den men det hjälper ju inte ifall jag inte ska fila på waveguiden (jag vet ju inget om sånt) jag är dock duktig på att karva så frigolit kanske är nog så bra=)
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-13 22:21

Martin skrev:
men en diskant med 2db 30grade och 5 db ner vid 60 grader existerar ju inte?
Nä precis! Visst är det bara för puckat. Alla är ju 0 och 0 dB vid 30 och 60 grader. Hur sjutton ska man kunna bygga högtalare med såna diskanter. :) Om man får lov att vara lite fanatisk.

Jag tycker att mina högtalare låter mindre färgat, tydligare och samtidigt mer avslappnat i mellanregistret med waveguides jämfört med utan. Har ju iofs även gjort om filtret, och bytt modell på diskanten så det kan ju påverka också, men det är iaf samma delningsfrekvens som innan.

iofs kan man ju samtidigt säga att det är mellanregistren(eller midbasar då för det existerar ju knappt mellanregister) det är fel på. 0/0 upp till 3-4000 ska väl gå att göra iaf med 5tum och mindre element?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-13 22:22

Kraniet skrev:men ifall vi ska mäta upp elementen måste vi fundera över baffelbredd och geometri.. har vi ens bestämt princip än?
ett förslag här är att vi börjar med 2,5 vägs TMM, ja eller ska vi kanske börja med stativaren? Med sluten volym slipper vi lägga nån inititell energi på basreflexavstämmning portgrubblerier etc. De som vill bygga TMM kan köpa element till det och fila på baffel etc under tiden filtret till 2vägaren fixas.
Jag vet inte vad som är enklast att börja med 2vägs för att utöka till 2,5 eller om det spelar nån roll.
Baffelbredd måste dock bestämmas utifrån TMM så rätt volym kan uppnås i den utan att höjd elelr djup blir orimligt.
35-40 liter per element sa vi? Kan man bestämma en volym nu och sen fixa rätt avstämmning i senare skede? Volymen är ju nämnligen det första vi måste ta reda på. Sedan få in dessa i rätt dimensioner och efter det kan vi veta baffelbredd så vi kan börja mäta på element.
Eller?

Om man gör tvåvägare och 2.5-or så skiljer ju inte filterjobbet så hemsk mycket mellan dom fyra modeller som det kan bli. Om man blandar in MTM däremot så blir det ju en helt annan potatis.
Samma baffelbredd måste det vara på alla, kan man sen göra dom slutna lådorna grundare och basreflexarna djupare, så att det får plats en rejäl basport, det skulle det vara finfint. Man kanske måste dela med en vägg mellan basarna i 2.5-lådan eftersom dom inte spelar samma i alla frekvenser. Då blir det två identiska portar som i enbaslådan dessutom.
När det gäller placering av basen i höjdled så vill jag påpeka att det vanliga 1/3 från toppen eller från botten inte är en bra ide. Avstånden inuti lådan blir ju då 1+2.
Ett bättre höjdförhållande för att mota stående vågor är 2/5 vilket motsvarar 2+3.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-13 22:30

paa skrev:
Kraniet skrev:men ifall vi ska mäta upp elementen måste vi fundera över baffelbredd och geometri.. har vi ens bestämt princip än?
ett förslag här är att vi börjar med 2,5 vägs TMM, ja eller ska vi kanske börja med stativaren? Med sluten volym slipper vi lägga nån inititell energi på basreflexavstämmning portgrubblerier etc. De som vill bygga TMM kan köpa element till det och fila på baffel etc under tiden filtret till 2vägaren fixas.
Jag vet inte vad som är enklast att börja med 2vägs för att utöka till 2,5 eller om det spelar nån roll.
Baffelbredd måste dock bestämmas utifrån TMM så rätt volym kan uppnås i den utan att höjd elelr djup blir orimligt.
35-40 liter per element sa vi? Kan man bestämma en volym nu och sen fixa rätt avstämmning i senare skede? Volymen är ju nämnligen det första vi måste ta reda på. Sedan få in dessa i rätt dimensioner och efter det kan vi veta baffelbredd så vi kan börja mäta på element.
Eller?

Om man gör tvåvägare och 2.5:or så skiljer ju inte filterjobbet så hemsk mycket mellan dom fyra modeller som det kan bli. Om man blandar in MTM däremot så blir det ju en helt annan potatis.
Samma baffelbredd måste det vara på alla, kan man sen göra dom slutna lådorna grundare och basreflexarna djupare, så att det får plats en rejäl basport, det skulle det vara finfint. Man kanske måste dela med en vägg mellan basarna i 2.5-lådan eftersom dom inte spelar samma i alla frekvenser. Då blir det två identiska portar som i enbaslådan dessutom.
När det gäller placering av basen i höjdled så vill jag påpeka att det vanliga 1/3 från toppen eller från botten inte är en bra ide. Avstånden inuti lådan blir ju då 1+2.
Ett bättre höjdförhållande för att mota stående vågor är 2/5 vilket motsvarar 2+3.

men en 2,5 MTM innebär den lika mycket probs? 0,5basen kanske spelar så mycket högfrekvent att det påverkar.. i vilket fall verkar det inte vara nån som vill ha det iaf så.

höjd ja.. jag har skissat lite på en låda. en TMM då med tre terassnivåer. ca 990 cm hög diskanten ca 900 över golv då sedan första basen 760 från golvet (CC) och nedre basen 580cm från golv. Lådan ser alltså ut mycket som en i28* fast utan den vinklade delen till andra basen utan en terass till alltså. bredd är här satt till 280 och djupet blir då ca 490 för att få till ca 100 liter nettovolym. Nu är det kanske lite mycket volym man kan kanske ta ner totala volymen till ca 80 (som borde ge 35 liter eller lite mer netta till var bas). så lite smalare och lite grundare är väl något som låter sig göras (dock inte mycket om man inte vill ha lådan högre)

*ungefär såhär alltså (lånare Tanks eminenta photoshopjobb :wink: ) fast med en terass till(istället för den vinklade delen).
Bild
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-14 08:26

fast det är klart.. ska det bli en djup waveguide kanske den ger all offset som behövs. i det fallet lär vi väl få nåt som mera liknar en Amphion?

edit: men hur funkar det var är akustiskt centra i en waveguide? är det fortfarande i diskanten eller har det rörts sig utåt i "tratten"?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-14 10:25

Personligen så anser jag att vi nog bör försöka att få wave-guiden stå för den akustiska fördröjningen. Om det går. Så hur vi bör gå vidare (om jag får föreslå det) är nog enligt följande:

1. Mäta (med amplitud och fasinformation) upp CA18rly i en känd baffel i flertalet vinklar. Låt säga på 50cm avstånd minst så exakt som möjligt. Där avståndet mäts från en punkt som ligger i plan med baffeln (då får vi automatisk med den akustiska fördröjningen i mätningarna). Vinklarna kan vara 0, 15, 30, 45 och 60 grader.

2. Först när punkt #1 är uppfylld så kan vi börja planera mer exakt utformningen av Wave-guiden så att vi få rätt fördröjning av den i flera led. Då kan vi besluta vilken diskant vi vill ha. Vi kan fundera på det redan nu och kan då ha H26 som reserv om den kan användas med små modifikationer (vi behöver inte göra projektet svårare eller dyrare än vad som behövs om det inte behövs).

3. Wave-guiden (prototypen) tillverkas och man mäter på den med diskanten placerad i en känd baffel pss som för basen.

4. Om den kända baffeln ovan är ungefär vad vi önskar oss och resultatet är rimligt ok redan där så kan man börja fundera på filtret redan här.

5. En mer exakt baffel får bestämmas.

6. En prototyp byggs.

Det är mitt förslag.

Vad vi kan göra innan punkt #1 är uppfylld är att försöka ge oss på att fundera på en alternativ diskant till H26 och börja ge oss på att försöka få fram den optimala avstämningen av element.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-14 10:28

Höll på att glömma att vi bör ju oxå få fram någon som kan/vill satsa pengar på att bygga prototyperna.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-14 10:30

Naqref™ skrev:Höll på att glömma att vi bör ju oxå få fram någon som kan/vill satsa pengar på att bygga prototyperna.

Den prototyp som jag t v har i tankarna är ju lite för speciell för att vara allmänt intressant, men nog tänker jag prototypa framåt sommaren

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-14 10:48

Naqref™ skrev:Höll på att glömma att vi bör ju oxå få fram någon som kan/vill satsa pengar på att bygga prototyperna.

Jag kan satsa pengar, men tid är det mer ont om. :cry: Vill någon bygga, kan jag stå för fiolerna, (inom vissa gränser, dvs elementkostnad +lite till).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-14 11:24

markih skrev:Jag kan satsa pengar, men tid är det mer ont om. :cry: Vill någon bygga, kan jag stå för fiolerna, (inom vissa gränser, dvs elementkostnad +lite till).

Vad trevligt Mårten! Skulle man kunna hoppas på ett litet samarbete mellan två Gbgare här där en står för delfinanser och en står för byggandet måtro? :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-14 12:27

Skulle säkert gå bra, Anders! Vem eller vilka bygger? Kanske Erik eller någon annan?
Ganska viktigt är att personen har tid och resurser såsom verktyg mm, så att inte projektet stannar av. Kanske flera skulle hjälpa till?

Jag vill också lägga en passus att jag måste tro att projektet har goda förutsättningar att bli riktigt bra och prisvärt (vilket jag tror hittills eftersom det verkar vara en del kunniga personer som har skrivit i tråden). Annars orkar jag inte engagera mig.
sb17nbac till alla!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-14 12:56

ja alltså prisvärt blir det väl? om vi antar ett pris om 700 kr för en bas och 3-400 för en diskant så får vi ett par högtalare för 3600 exklusive låda och filter. MDF är tokbilligt en skiva 19mm kostar ca 500 delningsfiltret hamnar väl på några hundra (800? för ett par?) och då landar paketet på 5000 kr för ett par högtalare. Till detta ska man lägga kostnaden för waveguiden (även om den i prototypstadiet inte lär kosta så mycket, frigolit tex är ju billigt)

men Nagrefs lista ser väl väldigt bra ut? men det förutsätter väl samtidigt att vi enas om en baffelbredd/utseende?
Hur viktigt är det att montera den nedre basen "fasriktigt"? eller kan man ha en plan frontbaffel (förutsatt att waveguiden fixar all fördröjning.)

I vilket fall föreslår jag att lådan byggs på så vis att diskanten monteras i en skiva som sedan monteras framifrån i lådan. Hur stor kan man anta att den blir? ser man på amphion så är waveguiden av samma diameter som basen vilket isf skulle ge att den ska vara ca 170mm i diameter (och ca 4 cm djup för att få rätt fördröjning?).
Men precis som föreslås så bör nog lådans avstämning bestämmas först så att man kan välja baffelbredd som "harmonerar" bra med övriga dimensioner(ingen vill väl ha en "orimligt" djup eller hög låda antar jag).

Edit: just det för en prototyp behövs det ju bara byggas en högtalare och då blir konstnaden "endast" 2500 kr! Vilket tom jag har råd med på studentlön.. :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-14 13:55

Jag har tittat lite på Naqrefs kurva för rumsförstärkning. Borde inte 35liters låda med resonansfrekvens på 30Hz bli bra?

edit: Jag simulerade då med 30% fylld låda.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-14 14:08

ja det kanske blir bra? i ljudia får jag en lite snabb avrullning mot 20hz men då är det ju en begränsad simulerare :) där ser det väl bättre ut med 25hz avstämning ser kanske lite bättre ut då men som sagt det är ingen avancerad sim..
Mvh
Magnus

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-14 14:13

Varför finns ingen svensk tidning a la Klang o Ton?

Jag vari Kista och fick precis tag på ett ex där - den är ju skitkul den tidningen!!!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-14 14:26

Det finns förrutom Klang und Ton även HobbyHiFi (görs av den tidigare redaktören för KT). KTs frekvensgångsmätningar brukar tyvärr vara gjorda med för dålig upplösning. Kurvorna blir i många fall för bra. Vet inte om det är för att hålla sig väl med annonsörerna.... Vissa av dessa får alltid fina recensioner t.ex. Mivoc. Har flera årgångar av just Klang und Ton och några ströexemplarav HobbyHiFi.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-14 14:32

Kraniet skrev:ja det kanske blir bra? i ljudia får jag en lite snabb avrullning mot 20hz men då är det ju en begränsad simulerare :) där ser det väl bättre ut med 25hz avstämning ser kanske lite bättre ut då men som sagt det är ingen avancerad sim..

Jag valde 30Hz för att det verkade ge en rätt rak kurva ner till 25hz men sedan faller den nog rätt snabbt. Men om den skulle klara av 25Hz i rummet så är väl det rätt okey?

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-14 14:34

EngelholmAudio skrev:Varför finns ingen svensk tidning a la Klang o Ton?

Jag vari Kista och fick precis tag på ett ex där - den är ju skitkul den tidningen!!!

Samma sak med cyklar, hittar man en artikel där man har mätt rullmotsåndet på olika däck, vridstyvhet eller utmattningsegenskaperna på ramar så är det ju alltid skrivet på tyska.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-14 14:52

AndersJ skrev:
Kraniet skrev:ja det kanske blir bra? i ljudia får jag en lite snabb avrullning mot 20hz men då är det ju en begränsad simulerare :) där ser det väl bättre ut med 25hz avstämning ser kanske lite bättre ut då men som sagt det är ingen avancerad sim..

Jag valde 30Hz för att det verkade ge en rätt rak kurva ner till 25hz men sedan faller den nog rätt snabbt. Men om den skulle klara av 25Hz i rummet så är väl det rätt okey?

ja det är väl bättre att se till att det låter bra så långt som möjligt, snarare än bara djupt alltså..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-14 15:12

Tycker inte det är så konstigt att det finns många facktidskrifter på tyska. I Europa är det tyska som är det vanligaste språket. (Möjligen finns det lika många som har ryska som modersmål... )
Den tyska språkregionen innefattar förrutom Tyskland, Österrike, Schweiz, även delar av Tjeckien/Polen/Ungern/Slovenien/Italien/ Frankrike. Sedan är vi några ytanför denna region som också hajar lite tyska. Antar att stora upplagor gör det lättare att få ihop det ekonomiska och att det dessutom finns en grupp läsare som är stor nog.

Användarvisningsbild
n3mmr

Ställe att få till en waveguide??

Inläggav n3mmr » 2005-04-14 16:21

http://www.emachineshop.com/

Folk som bygger om Panthera-bilar använder detta en del, och verkar nöjda.
Man laddar ,hem enkel CAD-sw, skickar in designen, får ett pris, åså kommer lådan efter ett tag.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-14 16:24

Har stött på problem vid mina mätningar på H25an, elementet låter inte så högt längre :?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-14 16:30

AndersJ skrev:Har stött på problem vid mina mätningar på H25an, elementet låter inte så högt längre :?

Avmagnetiserade?

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-14 16:35

NoMoreMrRegistryMan skrev:Avmagnetiserade?

När jag började rigga och mäta så använde jag öronproppar för att stå ut med tutandet, det behövs inte längre. Nu piper det bara väldigt svagt :(

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-14 16:40

låter som en bränd talspole
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum