Moderator: Redaktörer
Nä precis! Visst är det bara för puckat. Alla är ju 0 och 0 dB vid 30 och 60 grader. Hur sjutton ska man kunna bygga högtalare med såna diskanter.men en diskant med 2db 30grade och 5 db ner vid 60 grader existerar ju inte?
Kraniet skrev:ingen som läser design och har tillgång till en såndär pulvermaskin? hade ju vart toksmidigt.
AndersJ skrev:Kraniet skrev:ingen som läser design och har tillgång till en såndär pulvermaskin? hade ju vart toksmidigt.
Ja någon form av plastpulver eller pappersfibersfriformsmaskin skulle vara kalas att haDet kanske inte skulle vara otäckt dyrt att låta någon tillverka med sådana metoder om man hade en CAD-ritning. Kanske en keramisk waveguide, det skulle vi nog vara rätt ensamma om när det gäller högtalare antar jag
Martin skrev:Nä precis! Visst är det bara för puckat. Alla är ju 0 och 0 dB vid 30 och 60 grader. Hur sjutton ska man kunna bygga högtalare med såna diskanter.men en diskant med 2db 30grade och 5 db ner vid 60 grader existerar ju inte?Om man får lov att vara lite fanatisk.
Jag tycker att mina högtalare låter mindre färgat, tydligare och samtidigt mer avslappnat i mellanregistret med waveguides jämfört med utan. Har ju iofs även gjort om filtret, och bytt modell på diskanten så det kan ju påverka också, men det är iaf samma delningsfrekvens som innan.
Kraniet skrev:men ifall vi ska mäta upp elementen måste vi fundera över baffelbredd och geometri.. har vi ens bestämt princip än?
ett förslag här är att vi börjar med 2,5 vägs TMM, ja eller ska vi kanske börja med stativaren? Med sluten volym slipper vi lägga nån inititell energi på basreflexavstämmning portgrubblerier etc. De som vill bygga TMM kan köpa element till det och fila på baffel etc under tiden filtret till 2vägaren fixas.
Jag vet inte vad som är enklast att börja med 2vägs för att utöka till 2,5 eller om det spelar nån roll.
Baffelbredd måste dock bestämmas utifrån TMM så rätt volym kan uppnås i den utan att höjd elelr djup blir orimligt.
35-40 liter per element sa vi? Kan man bestämma en volym nu och sen fixa rätt avstämmning i senare skede? Volymen är ju nämnligen det första vi måste ta reda på. Sedan få in dessa i rätt dimensioner och efter det kan vi veta baffelbredd så vi kan börja mäta på element.
Eller?
paa skrev:Kraniet skrev:men ifall vi ska mäta upp elementen måste vi fundera över baffelbredd och geometri.. har vi ens bestämt princip än?
ett förslag här är att vi börjar med 2,5 vägs TMM, ja eller ska vi kanske börja med stativaren? Med sluten volym slipper vi lägga nån inititell energi på basreflexavstämmning portgrubblerier etc. De som vill bygga TMM kan köpa element till det och fila på baffel etc under tiden filtret till 2vägaren fixas.
Jag vet inte vad som är enklast att börja med 2vägs för att utöka till 2,5 eller om det spelar nån roll.
Baffelbredd måste dock bestämmas utifrån TMM så rätt volym kan uppnås i den utan att höjd elelr djup blir orimligt.
35-40 liter per element sa vi? Kan man bestämma en volym nu och sen fixa rätt avstämmning i senare skede? Volymen är ju nämnligen det första vi måste ta reda på. Sedan få in dessa i rätt dimensioner och efter det kan vi veta baffelbredd så vi kan börja mäta på element.
Eller?
Om man gör tvåvägare och 2.5:or så skiljer ju inte filterjobbet så hemsk mycket mellan dom fyra modeller som det kan bli. Om man blandar in MTM däremot så blir det ju en helt annan potatis.
Samma baffelbredd måste det vara på alla, kan man sen göra dom slutna lådorna grundare och basreflexarna djupare, så att det får plats en rejäl basport, det skulle det vara finfint. Man kanske måste dela med en vägg mellan basarna i 2.5-lådan eftersom dom inte spelar samma i alla frekvenser. Då blir det två identiska portar som i enbaslådan dessutom.
När det gäller placering av basen i höjdled så vill jag påpeka att det vanliga 1/3 från toppen eller från botten inte är en bra ide. Avstånden inuti lådan blir ju då 1+2.
Ett bättre höjdförhållande för att mota stående vågor är 2/5 vilket motsvarar 2+3.
Naqref™ skrev:Höll på att glömma att vi bör ju oxå få fram någon som kan/vill satsa pengar på att bygga prototyperna.
Naqref™ skrev:Höll på att glömma att vi bör ju oxå få fram någon som kan/vill satsa pengar på att bygga prototyperna.
markih skrev:Jag kan satsa pengar, men tid är det mer ont om.Vill någon bygga, kan jag stå för fiolerna, (inom vissa gränser, dvs elementkostnad +lite till).
Kraniet skrev:ja det kanske blir bra? i ljudia får jag en lite snabb avrullning mot 20hz men då är det ju en begränsad simuleraredär ser det väl bättre ut med 25hz avstämning ser kanske lite bättre ut då men som sagt det är ingen avancerad sim..
EngelholmAudio skrev:Varför finns ingen svensk tidning a la Klang o Ton?
Jag vari Kista och fick precis tag på ett ex där - den är ju skitkul den tidningen!!!
AndersJ skrev:Kraniet skrev:ja det kanske blir bra? i ljudia får jag en lite snabb avrullning mot 20hz men då är det ju en begränsad simuleraredär ser det väl bättre ut med 25hz avstämning ser kanske lite bättre ut då men som sagt det är ingen avancerad sim..
Jag valde 30Hz för att det verkade ge en rätt rak kurva ner till 25hz men sedan faller den nog rätt snabbt. Men om den skulle klara av 25Hz i rummet så är väl det rätt okey?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 215 gäster