DanNorman skrev:... Inte så snyggt, dock inte sant eftersom dämpkorgen är svårsimulerad
Hej Dan,
Nej, det är den inte. I Visatons Boxsim har jag helt enkelt minskat Qms från 2,2 till 0,7 för 9710-elementet. Det kan man definitivt göra även i Basta! Och det är ju det dämpkorgen åstadkommer: Ökar de mekaniska förlusterna. Åtminstone tills man kommer upp i så hög frekvens att luften bakom konen börjar fjädra märkbart. (Olinjäriteten i denna fjädring är vad "IÖ" har emot denna konstruktion.) Men approximationen bör duga upp till frekvenser som är så mycket högre jämfört med avstämningen som volymen av boxen är större än den i elementets korg.
Alternativt kan man i Boxsim minska Ql som kommer sig av fluff nära elementet (=korgen). Det vet jag inte om det finns i Basta! ... (Däremot kan man i Boxsim inte manipulera Qes, eftersom det används för att räkna ut B*l och allt som hör samman med det!)
Observera att det finns dämpning i lådan också, och Qb har jag satt till 4,5. Dessutom är Q-värdet hos basreflexkonstruktionen hos OA-5 alls inte så högt som man skulle vilja ha det: Med Qp=2,1 stämmer impedanskurvan väl med de kriterier som anges i servicemanualen för OA-5 från Sonab och båda
www.troelsgravesen.dk och
jansch här på forat kan intyga att nedre impedanspuckeln är närmast obefintlig.
Så ladda ned manualen från
www.carlssonplanet.com , för däri finns även värdena för V-1: Den skall avstämmas till 49 - 51 Hz, inte 41. Maximat (den "slutna resonansen") blir då vid 90 i st. f. 80 Hz
SPL-mätningar har jag bara gjort antydningsvis och fått relativa värden för olika element (9710 och ersättare) och avstämningar. På en popbox med OA-5-mått (51 l) i mitt fall.
Så att använda F87 ensam utan lågpassfiltret i OA5-MMX är enligt min förmodan värt att pröva. Ingvar har för mig bekräftat att kurvan för F87 i dess byggbeskrivning verkligen är mätt 40 grader
off axis. Jag har inte sett någon annan bredbandare som uppvisar en klart stigande kurva i hela diskantregistret, och trodde i min enfald att det var fel kurva ... Någon dämpkorg behöver den ju inte, då därför förstår jag inte varför Dina kurvor blivit i stort sett lika!
Men det är ju häftigt att ta så djupt i plånboken för en liten uslig högtalare som V-1 ändå är. Nu finns ju ytterligare ett par 8 tums bredbandare på marknaden, som man skulle kunna tänka sig som ersättare till 9710:
Gradient Axis AX-08 (finns även på
www.eBay.de) och
Seas FA22RCZ. Men det får bli en annan tråd ...
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)