Uppgradera V-1

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Uppgradera V-1

Inläggav mapem » 2010-11-12 10:51

Nu när det finns ett ersättningselement för 9710, dvs det som IÖ petat ihop till den nygamla OA-femman, slog det mig att jag har ett par V-1 i källaren.

Funderar alltså på om det kunde vara någon som helst idé att erätta de gamla elementen med ett par av de nya. Hur kan de tänkas låta ensamma? Tanken att ha högtalare med bredbandselement utan delningsfilter är lockande.

V-1 orna är rätt tunna i basen men de låter inte så skrikigt som man kunde befara eftersom "skrikenergin" går rakt upp så att säga. Faktiskt trevligare att lyssna på än man kunde tro.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-12 11:22

Jag skulle slå i alla fall till och prova :) Jag skulle tro att om man vill ha mer diskant på direktljudet med den nya basen så får man labba lite, men då behöver man ju endast tänka på direktljudet om man inte filtrerar basen. Man skulle kunna ta en mer riktad diskant i så fall. Jag tror dock att den kan vara tacksam att labba med.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2010-11-12 11:45

Eftersom IÖ:s nya inte verkar ha 9710:ans mellandiskantpuckel kanske de låter diskantfattiga om man lyssnar på dem uppåtriktade. Eller strålar de jämnt åt alla håll?

9710:an skickar ju en "stråle" av mellandiskant rakt uppåt eller rakt fram om man så vill, liksom. Men inte så mycket åt sidorna, där de låter mer välbalanserat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-12 12:06

mapem skrev:Eftersom IÖ:s nya inte verkar ha 9710:ans mellandiskantpuckel kanske de låter diskantfattiga om man lyssnar på dem uppåtriktade. Eller strålar de jämnt åt alla håll?

9710:an skickar ju en "stråle" av mellandiskant rakt uppåt eller rakt fram om man så vill, liksom. Men inte så mycket åt sidorna, där de låter mer välbalanserat.

Jag vet inte hur IÖs element mäter, men den verkar spännande. Finns det inga mätningar presenterade någonstans? Jag vet heller inte om V1 har basreflexrör. Om inte, kanske det går att applicera.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Presidenten

Inläggav Presidenten » 2010-11-24 17:16

Hej,

V1:or har basreflexrör! Mäter 6 cm i diameter, 12 cm i längd!

Mvh

Presidenten

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-11-24 17:30

Presidenten skrev:Hej,

V1:or har basreflexrör! Mäter 6 cm i diameter, 12 cm i längd!

Mvh

Presidenten

Välkommen, Presidenten!

Du kickar in direkt med konkreta data, sån't gillar vi!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2010-11-30 15:42

Jo det stämmer nog att dom har basreflexrör. Dom ligger kvar i källaren än så länge. Kanske gör jag slag i saken en mörk januaridag. Det vore lite kul att ha ett par klassiska Carlssonburkar med "moderniserat" ljud.

Dom där V-1-orna tog jag över efter min gamla mor som inte lyssnar på musik längre och tyckte de var fula. En Tandberg-reciever och en Thoréns TD-150 ingick också. Den senare gör efter viss handpåläggning god tjänst som vinylspelare.

Användarvisningsbild
faulhund

V-1 med F87!

Inläggav faulhund » 2010-12-01 01:26

Jo, det tycker jag Du ska pröva. Det element som F87 "9710" är en vidareutveckling av, Visatons B200 är ju avsedd att lyssnas på rakt framifrån. I deras byggförslag Solo100 har man dock försedd den med ett filter för att ta bort toppen vid drygt 1 kHz och sänka diskanten med ett shelf-filter. (Det är alltså inte "baffelstegskompensation" med LR-serielänken!)
Eftersom F87 har ännu högre känslighet bör man ju gott kunna kosta på sig den sänkning som filtret ger.
Om Du använder F87, tänk på att det har 9 ohm i stället för 6 ohm.

Solo100 är en omständlig lådkonstruktion för att klara av det höga Q-värde som B200 har: Den har en intern helmholzabsorbator i den stora basreflexlådan. Med F87 slipper man det och i en carlssondimensionerade BR-låda bör det gå lika bra med F87 som någonsin med 9710 - och i presensregistret mycket bättre!
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-12-15 03:44

Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-02-20 12:56

V-1. 21L@43.5Hz. Inte så snyggt, dock inte sant eftersom dämpkorgen är svårsimulerad :)

faulhund: hade du mätningar på V-1? Man skulle kunna klura ut dämpkorgens sänkning av q-värdet om man har rätt mätningar, hehe.

Bild
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2011-02-20 20:06

DanNorman skrev:... Inte så snyggt, dock inte sant eftersom dämpkorgen är svårsimulerad :)

Hej Dan,
Nej, det är den inte. I Visatons Boxsim har jag helt enkelt minskat Qms från 2,2 till 0,7 för 9710-elementet. Det kan man definitivt göra även i Basta! Och det är ju det dämpkorgen åstadkommer: Ökar de mekaniska förlusterna. Åtminstone tills man kommer upp i så hög frekvens att luften bakom konen börjar fjädra märkbart. (Olinjäriteten i denna fjädring är vad "IÖ" har emot denna konstruktion.) Men approximationen bör duga upp till frekvenser som är så mycket högre jämfört med avstämningen som volymen av boxen är större än den i elementets korg.
Alternativt kan man i Boxsim minska Ql som kommer sig av fluff nära elementet (=korgen). Det vet jag inte om det finns i Basta! ... (Däremot kan man i Boxsim inte manipulera Qes, eftersom det används för att räkna ut B*l och allt som hör samman med det!)

Observera att det finns dämpning i lådan också, och Qb har jag satt till 4,5. Dessutom är Q-värdet hos basreflexkonstruktionen hos OA-5 alls inte så högt som man skulle vilja ha det: Med Qp=2,1 stämmer impedanskurvan väl med de kriterier som anges i servicemanualen för OA-5 från Sonab och båda www.troelsgravesen.dk och jansch här på forat kan intyga att nedre impedanspuckeln är närmast obefintlig.
Så ladda ned manualen från www.carlssonplanet.com , för däri finns även värdena för V-1: Den skall avstämmas till 49 - 51 Hz, inte 41. Maximat (den "slutna resonansen") blir då vid 90 i st. f. 80 Hz

SPL-mätningar har jag bara gjort antydningsvis och fått relativa värden för olika element (9710 och ersättare) och avstämningar. På en popbox med OA-5-mått (51 l) i mitt fall.

Så att använda F87 ensam utan lågpassfiltret i OA5-MMX är enligt min förmodan värt att pröva. Ingvar har för mig bekräftat att kurvan för F87 i dess byggbeskrivning verkligen är mätt 40 grader off axis. Jag har inte sett någon annan bredbandare som uppvisar en klart stigande kurva i hela diskantregistret, och trodde i min enfald att det var fel kurva ... Någon dämpkorg behöver den ju inte, då därför förstår jag inte varför Dina kurvor blivit i stort sett lika!

Men det är ju häftigt att ta så djupt i plånboken för en liten uslig högtalare som V-1 ändå är. Nu finns ju ytterligare ett par 8 tums bredbandare på marknaden, som man skulle kunna tänka sig som ersättare till 9710: Gradient Axis AX-08 (finns även på www.eBay.de) och Seas FA22RCZ. Men det får bli en annan tråd ...

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2011-02-20 20:30

DanNorman skrev: ... Man skulle kunna klura ut dämpkorgens sänkning av q-värdet om man har rätt mätningar, hehe.

Ja, om Du kan montera korgen på elementet utan att baffeln kommer med, så går det bra att räkna ut TSP från impedansmätning, precis enligt den vanliga bruksanvisningen från d'Appolito, Svante m.fl.

Eftersom baffeln på V-1 är rätt liten, bör det bli ett hyfsat värde även med luftlast - förutsatt att man kan skruva bort baffeln från en V-1 ...

Om det inte går, är det förmodligen noggrannare att jämföra mätningen och simulering på en sluten låda. Då är det några färre parametrar som kan spöka - de för basreflexröret kommer ju inte med (däremot dess volym).

Återgå till Carlsson Illuminati