DIY - faktiskt.se

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-14 22:36

Jag mätte i en baffel med måtten 20*80cm, jag hade en sådan skiva liggandes så det var inte så mycket jobb att testa lite för att se vart man skulle hamna. Även om den riktiga baffeln blir både bredare och högre borde nog resultatet ha varit i närheten i alla fall.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-14 22:45

ok ja det borde ju en fingervisning. men det är klart ska vi använda seasen istället så är det ju av ren akedmisk natur ändå :)

ja vi ska väl ha avfasningar på lådan? ca 3-4 cm kanske de hamnar på isf och då bör ju lådan vara minst 6+18 cm bred, alltså 24 cm. Sen vill man väl ha lite rum ändå över så 25-26 cm bred? Men som sagt det beror ju på hur breda avfasningar som e bra. Detta måste väl också provas ut.

men lådan då förresten det blir en vanlig rektangulär historia då med båda basarna på samma nivå? Hur stor uppskattas waveguiden bli? 15-18 cm eller?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-14 23:02

25-30cm bred kan man väl tänka sig i alla fall, de jag har nu är 30cm breda och 1m höga och det är en storlek jag tycker är lagom. Men det är ju fler som ska tycka och volymen är inte spikad vad jag vet. N™ kanske kunde simulera 35liter och 30Hz för att se hur det ser ut med rumsbidraget?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-15 08:18

Naqref™ skrev: .... stöd av våg-följaren (eller hur nu wave-guide ska översättas)

Guide är "styrning" i mekaniska sammanhang: som styrskena osv.

Dvs vågstyrning, vågstyrtratt, .....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-15 08:25

Naqref™ skrev: .... stöd av våg-följaren (eller hur nu wave-guide ska översättas)

[/quote]

Vågledare torde vara den korrekta översättningen 8) !
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-15 08:29

Morello skrev:

Njae, kanske det, waveguide i mikrovågssammanhang (och jag vet att du läst en sån kurs!!) översätts vågledare, men funktionen skiljer sig något...

Men du har nog rätt. Standardöversättning är nog vågledare. Vi säger så!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-15 08:39

NoMoreMrRegistryMan skrev:
Morello skrev:

Njae, kanske det, waveguide i mikrovågssammanhang (och jag vet att du läst en sån kurs!!) översätts vågledare, men funktionen skiljer sig något...

Men du har nog rätt. Standardöversättning är nog vågledare. Vi säger så!

:lol: Oj, hur vet du det? Ska man vara petig, har jag faktiskt läst två sådana kurser. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-15 08:46

Morello skrev:
:lol: Oj, hur vet du det? Ska man vara petig, har jag faktiskt läst två sådana kurser. 8)

Leta efter ditt riktiga namn på nätet i Sverige. Gamla synder syns för evigt!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-15 09:30

guide är ju ett svenskt ord också så varför inte vågguide? kändes som en mer överflödig disskussion dock.. Vi lever ju trots allt inte på Island och behöver inte omforma alla låneord :wink:

i vilket fall är nog 30 cm lite väl brett. tror det är få som kan tänka sig den bredden. men vi kan räkna från andra hållet. åtminstonde 18 cm plus så mycket mer som avfasningarna tar i anspråk (antar den hamnar på mellan 2-4 cm om den ska vara verksam, total bredd på 20-26cm). Blir det sedan för brett så får folk trösta sig med det faktum att det var behövligt för det goda ljudets skull :wink:
(märk dock att högtalaren kommer upplevas smalare tack vare avfasningarna).

varför avfasningar alls och varför inte rundade kanter kan man ju också fråga sig. Här tar jag mig friheten att svara att en avrundad kant har väldigt lite inverkan så länge radien inte är ganska stor (uppåt 5cm). En låda utan nån knatbearbetning har ganska kraftig diffraktion. En avfasning däremot är lite speciell då den (rätt dimensionerad) ger samma resultat som en stor avrudning dock utan att ta lika mycket plats. Kraftiga avfasningar kan tom få en kvadratisk baffel att få samma diffraktion som en sfär (något jag antar man tog fasta på i de äldre B&W matrix lådorna).
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-04-15 16:19

Mina lådor som snart ska byggas till CA18RLY blir 23cm breda (95cm höga) och på cirka 38 liter kanske jag kan nämna om det är av intresse... :)

/Erik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-15 18:09

Erik: Jag tror dina lådor blir perfekta att mäta med. :)

Såg du min fråga till Mårten om byggsamarbetet i Gbg? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-04-15 18:34

Naqref™ skrev:Erik: Jag tror dina lådor blir perfekta att mäta med. :)

Såg du min fråga till Mårten om byggsamarbetet i Gbg? ;)

Jomen, det är noterat. :wink:

/Erik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-15 20:19

Naqref™ skrev:H561 tycker jag verkar vettigast av de föreslagna. Bra och jämn spridning vilket ger ett bra stöd av våg-följaren (eller hur nu wave-guide ska översättas) och en egenresonans som bör kunna funka att anpassa till en delning vid 2.5kHz eller så. Att jag själv har en som ser väldigt liknande ut (men som kostar 4+ ggr mer) i mina högtalare gör ju inte att jag tycker mer illa om den :). Den lilla diameterna gör att vi kanske kan ha en något längre våg-följare utan att man får för liten öppningsvinkel. Verkar sunt.

SEAS rekommenderar den från 4000Hz, tror ni verkligen den kan användas med denna basen ända nere från ca 2000-2500Hz? Över den frekvensen tappar ju basen helt kontrollen över spridningsmönstret. Är det inte bättre med någon 25 mm diskant från SEAS?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-15 20:23

paa skrev:SEAS rekommenderar den från 4000Hz...

Tror inte man ska lita blint på Seas. Kollar man på deras beräknade kurva för CA18 så inser man att de kanske inte har koll på baffelverkan ens... Fast de kanske bara gjorde en liten blunder där? Vad vet jag? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-16 12:46

rekommendationer är väl mycket till för att slippa bli beskyllda för saker som går sönder.. kan nog tänkas klara lägre frekvenser än uppgivet.
vågledarn (för att prata svenska dårå :wink: ) lägger väl till en del känslighet i lägre frekvenserna också eller hur är det?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-16 13:42

Jo, men det skapar ju också distorsion med mindre area och mer kompression.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-16 14:19

paa skrev:Jo, men det skapar ju också distorsion med mindre area och mer kompression.
Kompressionen i detta fallet (lågkompressionshorn) blir nog så låg att den blir försumbar jämfört med andra distorsionskällor.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-16 14:50

men frågan är ju dock berättigad. kan ju vara idé att säkra sig om att det fungerar.
effekttåligheten är tex specifierad till 90W vid delning vid 5000Hz i 12db/oktav. vilket ju är en oktav högre än den frekvens vi ska använda diskanten..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-16 16:10

Jo frågan är absolut berättigad. Jag delade 19TAF/D vid 3000Hz typ 12dB/oktav elektriskt, 24dB/oktav akustiskt när jag använde dem. Det funkade bra. Jag gissar att man skulle kunna pressa dem ner till 2500Hz i kombination med en waveguide.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-16 18:17

Hur högt tror ni man kan dela basen om man skall ha koll på spridningen?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-16 19:57

I Geddes "Acoustic Waveguide Theory" finns en bild på hur man kan/bör koppla ihop vågledaren med en befintligt ljudstrålare (tex hornhalsen från en kompressionsdriver som ju har en del av hornet ingjutet).
Geddes vågguide startar ju egentligen med halsen parallellt med centrumaxeln, och sedan direkt svänger det upp, enligt teorin, upp mot den koniska slutdelen. Geddes verkar dock mena att man inte skall bryta den expansion som föregående driver har, utan där den slutar kopplas den ihop med vågguiden med den vinkel som förefinnes. (Kodord "junction point" i Geddes illustration.)
En domediskant kan ju sägas ha en strålningsvinkel, när ljudvågen lämnar domen, lika med en vinkel, räknat från domens kant till domens sfäriska centrum. Detta utgår jag ifrån, är den gynnsammaste vinkeln vid vår "junction point", mellan en dome och vågguiden.

Martin, vilken slutvinkel ungefär har du kommit fram till i din vågguide, för lämplig spridning vid delningsfrekvensen?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
lilltroll

FANTASTISKT VILKET GENSVAR

Inläggav lilltroll » 2005-04-17 05:39

Jag håller på att bygga ett högtalar LEGO i MDF.

Några av er har kanske sett TMH's labblåda för bashögtalare.
Valfri lådvolym och i viss mån basreflex-portgeometri kan väljas.

Nu håller jag på att ta fram ett LEGO i MDF för fullregister högtalare. (Har tillgång till ett snickeri 2ggr/vecka)

Jag kan göra en legobit med CA18RLY!

Sedan kan man labba friskt med kant. Diff och lådvolym.

Jag har tidigare använt mig av egenskriven MATLAB kod för att skapa robusta estimat av impulssvar vid mätningar i olika riktningar. (Jag hatar när jag inte har koll på vad andras program gör)

Personligen skulle jag tycka att det vore trevligt men en mycket god dokumentation runt projektet.

Tja, vad händer om man höjer ribban lite?

Jag kanske tänker mig en aktiv lösning med digital förkompensering, digitala delningsfilter samt digital ACE.
Digital rumskomp i basen kan man lägga till i efterhand, men ingår inte från början.
Jag ska nog kunna skrapa fram algoritmerna till hela kalaset, (Jag är ingen Rookie på den fronten), men det behövs en prisvärd DSP-hårdvaruplattform.
Får man väl fart på kalaset blir det väldigt lätt att modifiera parametrar i efterhand.

PS. Hmmm, om någon kan skramla ihop en liten slant pengar så skulle vi kunna mäta på en mer färdig prototyp i KTH's ekofria rum. Kan nog göra ett ganska bra pris om vi mäter på lite obekväma tider)

PPS. Öhman brukar mäta utomhus om jag inte missminner mig, vilket också kan fungera om man går upp riktigt tidigt, men det är inte riktigt lika 8)

Öhhhh, eller har jag lagt ribban på tok för högt?

Användarvisningsbild
lilltroll

Nu finns det en projektsida!

Inläggav lilltroll » 2005-04-17 07:43

REMOVED
Senast redigerad av lilltroll 2006-01-28 03:51, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-17 08:25

Now we're talking, Lilltroll! :D Den ribban satt högt....

Intressant tycker jag. Projektet är väl till för att lära sig, så jag tycker att intentionerna är himla goda. Den enda haken som jag kan se är om det kommer att kosta betydligt mer pengar? Jag menar, om mycket går att utföra utan att en masa stålar skall upp så är det bara att köra. Annars så blir detta projekt närmast ett semiproffs-försök med smärre investeringar av tid och pengar, vilket gör att kraven ökar på projekt och inblandade personer.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-04-17 08:54

Är det någon som har 5 miljoner kronor skräpandes i madrassen? 8)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inte så enkelt

Inläggav lilltroll » 2005-04-17 09:58

Till att börja med

Hur skyddar man projektet?

Det skulle vara väldigt tråkigt om någon stjäl hela konceptet när det börjar bli klart, patenterar det, samt stämmer projektet för patentintrång eller något liknande :(

Vem äger rätten till vad, när flera är inblandade men inget företag ligger bakom?

Vad händer om den färdiga produkten börjar säljas för att ett stort intresse finns, t ex på HIFIKIT eller dyligt. Vem innehar rätten till en ev. vinst på försäljningen?

Är det möjligt att driva ett projekt av det här slaget på frivillig basis, eller är det dömt att misslyckas redan från början??

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-04-17 10:07

markih skrev:Now we're talking, Lilltroll! :D Den ribban satt högt....

Intressant tycker jag. Projektet är väl till för att lära sig, så jag tycker att intentionerna är himla goda. Den enda haken som jag kan se är om det kommer att kosta betydligt mer pengar? Jag menar, om mycket går att utföra utan att en masa stålar skall upp så är det bara att köra. Annars så blir detta projekt närmast ett semiproffs-försök med smärre investeringar av tid och pengar, vilket gör att kraven ökar på projekt och inblandade personer.

Du kan få bli förste riskkapitalist in i projektet :D

Användarvisningsbild
AndersJ

Re: Inte så enkelt

Inläggav AndersJ » 2005-04-17 10:33

lilltroll skrev:Till att börja med

Hur skyddar man projektet?

Det skulle vara väldigt tråkigt om någon stjäl hela konceptet när det börjar bli klart, patenterar det, samt stämmer projektet för patentintrång eller något liknande :(

Vem äger rätten till vad, när flera är inblandade men inget företag ligger bakom?

Vad händer om den färdiga produkten börjar säljas för att ett stort intresse finns, t ex på HIFIKIT eller dyligt. Vem innehar rätten till en ev. vinst på försäljningen?

Är det möjligt att driva ett projekt av det här slaget på frivillig basis, eller är det dömt att misslyckas redan från början??

Högtalaren bör rimligtvis vara skyddad av Mönsterskyddslagen(1970:485)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-17 10:38

många slänger ju dit en sån här

NOTE: This design is strictly for the home DIY enthusiast and not to be used professionally without my permission!

Tony Gee

The Netherlands

vet inte hur mycket sånt säger egentligen dock..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-17 10:41

Bästa sättet att skydda projektet från klåfingriga patenterare är att publicera det på ett inför rätta bevisbart sätt.

Vill man inte publicera det finns andra vägar, kanske Notarius Publicus.
- Militant slacker

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum