Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev: .... stöd av våg-följaren (eller hur nu wave-guide ska översättas)
Morello skrev:Naqref™ skrev: .... stöd av våg-följaren (eller hur nu wave-guide ska översättas)
Vågledare torde vara den korrekta översättningen!
NoMoreMrRegistryMan skrev:Morello skrev:Naqref™ skrev: .... stöd av våg-följaren (eller hur nu wave-guide ska översättas)
Vågledare torde vara den korrekta översättningen!
Njae, kanske det, waveguide i mikrovågssammanhang (och jag vet att du läst en sån kurs!!) översätts vågledare, men funktionen skiljer sig något...
Men du har nog rätt. Standardöversättning är nog vågledare. Vi säger så!
Naqref™ skrev:Erik: Jag tror dina lådor blir perfekta att mäta med.
Såg du min fråga till Mårten om byggsamarbetet i Gbg?
Naqref™ skrev:H561 tycker jag verkar vettigast av de föreslagna. Bra och jämn spridning vilket ger ett bra stöd av våg-följaren (eller hur nu wave-guide ska översättas) och en egenresonans som bör kunna funka att anpassa till en delning vid 2.5kHz eller så. Att jag själv har en som ser väldigt liknande ut (men som kostar 4+ ggr mer) i mina högtalare gör ju inte att jag tycker mer illa om den. Den lilla diameterna gör att vi kanske kan ha en något längre våg-följare utan att man får för liten öppningsvinkel. Verkar sunt.
paa skrev:SEAS rekommenderar den från 4000Hz...
markih skrev:Now we're talking, Lilltroll!Den ribban satt högt....
Intressant tycker jag. Projektet är väl till för att lära sig, så jag tycker att intentionerna är himla goda. Den enda haken som jag kan se är om det kommer att kosta betydligt mer pengar? Jag menar, om mycket går att utföra utan att en masa stålar skall upp så är det bara att köra. Annars så blir detta projekt närmast ett semiproffs-försök med smärre investeringar av tid och pengar, vilket gör att kraven ökar på projekt och inblandade personer.
lilltroll skrev:Till att börja med
Hur skyddar man projektet?
Det skulle vara väldigt tråkigt om någon stjäl hela konceptet när det börjar bli klart, patenterar det, samt stämmer projektet för patentintrång eller något liknande
Vem äger rätten till vad, när flera är inblandade men inget företag ligger bakom?
Vad händer om den färdiga produkten börjar säljas för att ett stort intresse finns, t ex på HIFIKIT eller dyligt. Vem innehar rätten till en ev. vinst på försäljningen?
Är det möjligt att driva ett projekt av det här slaget på frivillig basis, eller är det dömt att misslyckas redan från början??
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 223 gäster