Snacka om ocker

Audioquesten för 3000 kr var alltså den kabel som lät bäst i systemet.
Högt; Martin Logan Ascent i
Förstärkare; Krell FPB 200
Således, allt är inte bra bara för att det är dyrt

Moderator: Redaktörer
Callisto skrev:Således, allt är inte bra bara för att det är dyrt.
Morello skrev:8O 60 000 kr för en kabel menar jag - med emfas - är rent bondfångeri.
hifirocker skrev:Vore intressant med en kommentar från Sladd
Nej tack!
gromit skrev:Callisto skrev:Således, allt är inte bra bara för att det är dyrt.
Nej, det handlar ju om matchningar..
Gillar du Audioquest? Då kanske du skulle testa en bättre variant därifrån?
Vilken variant från Transparent var det förresten?
/Gr.
Morello skrev:Låter högst anmärkningsvärt att kablarna skulle ge olika nivå i toppoktaven. Faktum är att även den enklaste lampsladd ger full nivå i hela registret, om kabelns längd är sådan att inte induktansen ger sig tillkänna.
Fram med tongenerator och oscilloskop
Callisto skrev:Morello skrev:Låter högst anmärkningsvärt att kablarna skulle ge olika nivå i toppoktaven. Faktum är att även den enklaste lampsladd ger full nivå i hela registret, om kabelns längd är sådan att inte induktansen ger sig tillkänna.
Trots det så hördes en skillnad i översta diskanten.
patrikf skrev:Callisto skrev:Morello skrev:Låter högst anmärkningsvärt att kablarna skulle ge olika nivå i toppoktaven. Faktum är att även den enklaste lampsladd ger full nivå i hela registret, om kabelns längd är sådan att inte induktansen ger sig tillkänna.
Trots det så hördes en skillnad i översta diskanten.
Hördes, ja, men var det en skillnad?
Det vore väl underhållande att höra bondfångarens åsikt om sitt kära levebröd?
Callisto skrev:[
Visst handlar det om matchning MEN några +60.000 kr är det definitivt inte värt även om det skulle "matcha rätt" i ett system.
Någon dB hit eller dit i diskanten anser inte jag vara värd dom pengarna.
Modellen vet jag inte vad den heter, det är en polare som äger kabeln. Han hade prislistan från 2002 i kartongen och då kostade den dryga 60.000 kr, jag tror den heter reference eller ultra eller något liknande. Den var jäkligt fet och snygg iallafall.
Polarn kom över för att "dema" sin värstingkabel, gissa om han blev förvånad när vi satte igång och började jämföra.
Han trodde det skulle bli stor skillnad men som sagt det enda som gick att urskilja var en liten höjning i översta diskanten.
Skulle vara kul att jämföra med en dyrare audioquestkabel men jag befarar att det möjligtvis på sin höjd även där höjer eller sänker en uns i översta registret.
gromit skrev:Och visst är det små skillnader det oftast är frågan om. Den kabel som Naqref tillverkade åt mig är t ex mycket svår att skilja från Nordost Quattro Fil. Jag har ännu inte hört någon egentlig skillnad.
/Gr.
Frågan är vilket som är mest förvånande. Att Quattrofil lät lika bra som Naqrefs kabel eller tvärtom.Callisto skrev:gromit skrev:Och visst är det små skillnader det oftast är frågan om. Den kabel som Naqref tillverkade åt mig är t ex mycket svår att skilja från Nordost Quattro Fil. Jag har ännu inte hört någon egentlig skillnad.
/Gr.
Jag vet, jag har en själv.
Martin skrev:Frågan är vilket som är mest förvånande. Att Quattrofil lät lika bra som Naqrefs kabel eller tvärtom.![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster