Testade en värsting transparent kabel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Testade en värsting transparent kabel

Inläggav Callisto » 2005-04-14 22:29

Som sagt, har provat en högtalarkabel idag, en transparent för dryga 60.000 kr.

Snacka om ocker 8) . Den jämfördes med en audioquest bedrock (ca 3000 kr). Den enda skillnad som kunde detekteras var att den absolut högsta diskanten var lite mer intensiv hos transparenten. Tyvärr så var det till nackdel i systemet eftersom det medförde att det tenderade till att bli "vasst" ljud på vissa inspelningar :? .
Audioquesten för 3000 kr var alltså den kabel som lät bäst i systemet.

Högt; Martin Logan Ascent i
Förstärkare; Krell FPB 200

Således, allt är inte bra bara för att det är dyrt 8).

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-14 22:33

Så kan det vara ibland. 8)

Kan du inte prova en Siltech från Classicserien?! :) Hade varit skoj om fler än jag hört dem. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-14 22:39

Ranefjord skrev:Så kan det vara ibland. 8)

Kan du inte prova en Siltech från Classicserien?! :) Hade varit skoj om fler än jag hört dem. :)

Har inte tillgång till några, annars hade jag gärna testat dom.

Användarvisningsbild
gromit

Re: Testade en värsting transparent kabel

Inläggav gromit » 2005-04-15 08:50

Callisto skrev:Således, allt är inte bra bara för att det är dyrt 8).

Nej, det handlar ju om matchningar..

Gillar du Audioquest? Då kanske du skulle testa en bättre variant därifrån?

Vilken variant från Transparent var det förresten?

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-04-15 09:18

Jag kan inte påstå att jag är förvånad. Oavsett vilken anläggning man har i grunden kan det inte vara vettigt att betala sådana summor för sådana där tramsprodukter. Själv har jag jämfört Nordost Valhalla med en betydligt billigare kabel (Supra sword) och föredrog den billigare. Detta var i ett system med elektronik från Accuphase och med B&W 802 högtalare.

Varför tror ni dyrkabelförespråkarna så ivrigt argumenterar mot blindtest bla?? Eller att dom aldrig ställer upp på test med rättvisa förutsättningar. Tyvärr är det väl så att har man fingrarna i siyltburken finns det egentligen inga hållbara argument. :roll:

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-04-15 09:19

Finns det någon uppmätt frekvenskurva på dessa kablar för 60 000 kr? Skulle vara intressant och se om man kunde simulera fram samma skillnad med min inbyggda parametriska EQ 8)
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-15 09:38

Vore intressant med en kommentar från Sladd! :wink:
Senast redigerad av Hetsporren 2005-04-15 10:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-15 09:43

8O 60 000 kr för en kabel menar jag - med emfas - är rent bondfångeri.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-15 10:06

Morello skrev:8O 60 000 kr för en kabel menar jag - med emfas - är rent bondfångeri.

Så länge vi pratar om audio är redan 3000 kr för en kabel rent bondfångeri enligt min mening. (Med både emfas och eftertryck!)

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-15 10:19

Vore intressant med en kommentar från Sladd

Nej tack!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-15 10:23

hifirocker skrev:
Vore intressant med en kommentar från Sladd

Nej tack!

Det vore väl underhållande att höra "bondfångarens" åsikt om sitt kära levebröd?

Att kalla någon för bondfångare... det borde väl
klassas som ett personangrepp? Hotspur... skärp dig. Kritisera
gärna produkter, men hålla dig borta från personangreppen.

Jens Ranefjord 02:26 - Varför kan man inte lämna detta stället en timme eller två.. suck.

Löjligt, Ranefjord. Sladd kränger dyra kablar och då ägnar man sig
tydligen åt bondfångeri (enligt ett tidigare inlägg av någon). Jag
överförde alltså den benämningen men glömde sätta ut situations-
tecken, vilket nu är åtgärdat.
Senast redigerad av Hetsporren 2005-04-16 09:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-04-15 10:23

JODÅ sladd är alltid kul :D
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-15 10:26

Medhåll. Man får utmärkt kabel för 10 spänn metern.

Dyrkabel som inte verifierats under kontrollerade former kommer knappast in i mitt hus om ingen lånar ut dem.

I samband med ommöblering av audiovisuella rummet hemma så separerade jag för och slutsteg geografiskt i rummet. Mellan löper ett par 8 meter långa RG62. Det fungerar utmärkt. Jag kan nu ha så korta högtalarkablar som 2 meter och dessa är 4x1.5kvmm EKK. Jag är tveksam till om något kan fungera bättre i synnerhet som jag är totalt okänslig för prylars utseende. Vem som helst får dock gärna prova dyrkabel hos mig.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-04-15 10:31

:D :D

// jonas

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-15 11:27

Morello skrev:8O 60 000 kr för en kabel menar jag - med emfas - är rent bondfångeri.

Ja, men om den faktiskt är helt transparent i synligt ljus? Va häftigt!!!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-15 11:34

gromit skrev:
Callisto skrev:Således, allt är inte bra bara för att det är dyrt 8).

Nej, det handlar ju om matchningar..

Gillar du Audioquest? Då kanske du skulle testa en bättre variant därifrån?

Vilken variant från Transparent var det förresten?

/Gr.

Visst handlar det om matchning MEN några +60.000 kr är det definitivt inte värt även om det skulle "matcha rätt" i ett system.
Någon dB hit eller dit i diskanten anser inte jag vara värd dom pengarna.

Modellen vet jag inte vad den heter, det är en polare som äger kabeln. Han hade prislistan från 2002 i kartongen och då kostade den dryga 60.000 kr, jag tror den heter reference eller ultra eller något liknande. Den var jäkligt fet och snygg iallafall.
Polarn kom över för att "dema" sin värstingkabel, gissa om han blev förvånad när vi satte igång och började jämföra :o .
Han trodde det skulle bli stor skillnad men som sagt det enda som gick att urskilja var en liten höjning i översta diskanten 8) .

Skulle vara kul att jämföra med en dyrare audioquestkabel men jag befarar att det möjligtvis på sin höjd även där höjer eller sänker en uns i översta registret.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-15 11:39

Låter högst anmärkningsvärt att kablarna skulle ge olika nivå i toppoktaven. Faktum är att även den enklaste lampsladd ger full nivå i hela registret, om kabelns längd är sådan att inte induktansen ger sig tillkänna.

Fram med tongenerator och oscilloskop 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-15 11:55

I det här fallet var dock kabeln flera mil lång, annars hade den ju inte kostat 60 000 SEK.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-15 11:58

Här har ni något att bita i era kabelfanaster:

Jag har fyra basmoduler, som drivs parvis av en förstärkarkanal. Från förstärkaren till den "första" basmodulen i varje par går en gammal tara labs kabel som jag hittade, den kommer från tiden då jag fortfarande trodde på kabelpropagandan i populär-hifi-pressen. (Det är mycket längesedan). Sedan tänkte jag parallellkoppla de två basmodulerna i varje par med lampsladd... men den var slut där hemma, så det blev två kabelstumpar laborationssladd med banankontakter i ändarna. Ni vet sådan som man hade i skolan på fysik/elektroniklaborationerna... (och för den delen i elektroniklabbet på jobb).

Funkar alldeles utmärkt... Ska dock göra mig en förlängare av "riktigt" kabel istället, då labkontakterna för eller senare kommer att oxidera. Men jag har inte så väldig bråttom om man säger så...

8)

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-15 12:03

Tur man inte är kabelfanatiker utan nöjer mig med en billig enkel kabel. Sword 8) :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-15 12:29

Morello skrev:Låter högst anmärkningsvärt att kablarna skulle ge olika nivå i toppoktaven. Faktum är att även den enklaste lampsladd ger full nivå i hela registret, om kabelns längd är sådan att inte induktansen ger sig tillkänna.

Trots det så hördes en skillnad i översta diskanten 8) .

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-04-15 12:39

Callisto skrev:
Morello skrev:Låter högst anmärkningsvärt att kablarna skulle ge olika nivå i toppoktaven. Faktum är att även den enklaste lampsladd ger full nivå i hela registret, om kabelns längd är sådan att inte induktansen ger sig tillkänna.

Hördes, ja, men var det en skillnad :) ?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-15 12:41

patrikf skrev:
Callisto skrev:

Hördes, ja, men var det en skillnad :) ?

Mycket möjligt att en vaxpropp släppte exakt i samma ögonblick :wink: 8) .

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-15 12:52

Det vore väl underhållande att höra bondfångarens åsikt om sitt kära levebröd?

kanske det, men de flesta här har väl läst det Sladd skrivit om kablar femtioelva gånger förut (åtminstone på HF), totalt ointressant mao.

tycker jag i alla fall.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-04-15 12:55

Callisto skrev:[
Visst handlar det om matchning MEN några +60.000 kr är det definitivt inte värt även om det skulle "matcha rätt" i ett system.
Någon dB hit eller dit i diskanten anser inte jag vara värd dom pengarna.

Modellen vet jag inte vad den heter, det är en polare som äger kabeln. Han hade prislistan från 2002 i kartongen och då kostade den dryga 60.000 kr, jag tror den heter reference eller ultra eller något liknande. Den var jäkligt fet och snygg iallafall.
Polarn kom över för att "dema" sin värstingkabel, gissa om han blev förvånad när vi satte igång och började jämföra :o .
Han trodde det skulle bli stor skillnad men som sagt det enda som gick att urskilja var en liten höjning i översta diskanten 8) .

Skulle vara kul att jämföra med en dyrare audioquestkabel men jag befarar att det möjligtvis på sin höjd även där höjer eller sänker en uns i översta registret.

Nej, 60 000 är ju en rejäl slant. Det är ju dock kul att testa så länge man slipper betala... Nu vet du ju åtminstone att det inte är något du behöver sukta efter... :D

Och visst är det små skillnader det oftast är frågan om. Den kabel som Naqref tillverkade åt mig är t ex mycket svår att skilja från Nordost Quattro Fil. Jag har ännu inte hört någon egentlig skillnad.

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-15 13:17

gromit skrev:Och visst är det små skillnader det oftast är frågan om. Den kabel som Naqref tillverkade åt mig är t ex mycket svår att skilja från Nordost Quattro Fil. Jag har ännu inte hört någon egentlig skillnad.

/Gr.

Jag vet, jag har en själv 8) .

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-15 13:27

Callisto skrev:
gromit skrev:Och visst är det små skillnader det oftast är frågan om. Den kabel som Naqref tillverkade åt mig är t ex mycket svår att skilja från Nordost Quattro Fil. Jag har ännu inte hört någon egentlig skillnad.

/Gr.

Jag vet, jag har en själv 8) .
Frågan är vilket som är mest förvånande. Att Quattrofil lät lika bra som Naqrefs kabel eller tvärtom. :)

Kan det vara så att transparents lilla filterbox inte är anpassad för impedansen från elektrostater? Bara en tanke. Skulle lika gärna kunna vara tvärtom att boxen är en fördel med elektrostaters sjunkaden impedans.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-15 13:32

Morello, hur många meter lampsladd får man för 60.000:- ? 8O
Tror du det går att köra ljud opåverkat genom den långa kabeln?
NN

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-15 13:34

Martin skrev:Frågan är vilket som är mest förvånande. Att Quattrofil lät lika bra som Naqrefs kabel eller tvärtom. :)

Solklart att Quattrofil lät lika bra som Naqrefs kabel. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-15 13:48

Blev uppringd av en hifientusiast/musikälskare för någon månad sedan eller två (eller var det tre, eller mera? Strunt samma...) som meddelade att det måste vara något fel på hans försteg, för när han slog av det så brummade och brusade det utav bara h-e. :cry:

Jag bad honom prova ett antal olika kopplingar lite fram och åter, och eftersom det via telefon inte gick att få rätsida på problemet :oops: åkte jag till sist över till honom på söder i sth och började testa.

:roll:

Mycket snart framkom det att interconnect-kabeln som gick mellan försteg och slutsteg saknade skärm!!! :idea: :o

Det finns ingen gräns för vansinnet tycks det... :evil:

:?:

Jag är ju inte så insatt i hur highendbranschen har "utvecklats", men detta kom (trots att jag hört talas om att det fanns någon tillverkare som inte använda skärm) som en chock. Hur i helsike korkade kan audiokonstruktörer bli???

I detta fall fanns på förstegets utgång ett brytande relä på utgången, som öppnade när man satte försteget i stand by eller off, vilket förstås leder till att kabeln plockar upp alla EM-skit som finns i luften (vilket är mycket). Naturligtivs finns samma problem även när reläet är slutet, alltså under normal drift, även om det blir lite mindre eftersom det shuntas av förstegets utimpedans, men även om inte helöa anläggningen löper amok av brus och brum degraderar det normalt ljudkvaliteten illa fortfarande. :x

:?

Så nu undrar jag: Finns det överhuvudtaget någon gräns för hur pass okunniga konstruktörerna kan vara i hifi-branschen, men fortfarande få goda recensioner (det hade det fått kabeln fick jag veta) på sina häpnadsväckande felkonstruerade produkter?

:?:

Vh, iö

PS. Det här kanske är en nu tråd? Om de ansvariga tycker det så flytta gärna.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Generellt om hifi