Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Det är nog trots allt vettigare att ange peak-nivåer, eftersom det är dom som bestämmer hur stor förstärkare man behöver, och hur mycket man stör...![]()
Tycker av ungefär samma skäl att det borde vara dB ovägt, och inte A-vägt som är av störst intresse.
Jag hann f ö svara innan jag såg att det var medelljudtryck som efterfrågades.
Jag svarade 80-90 dB. Men det är förstås överdrivet om man räknar in de tillfällen då jag har musik på medan jag gör annat.
Kan lägga till att det är ytterst ovanligt att jag spelar starkare än 100 dB peak, och att de som anser sig spela >120 dB på lyssningsplats kanske i något fall överdriver en smula, oavsiktligt förstås. Det är inte alla som vet riktigt vad 120 dB betyder...![]()
Det starkaste jag har kunna "avnjuta" (ljudkvalitetkraven blir ju extrema om man skall ha nytta av sådana ljudtryck) är lite över 130 dB. Fast i mätsituationer har jag natuligtvis noterat >140 dB i några fall, då givetvis i basregistret.![]()
För övrigt tror jag det är svårt att gissa dB för de allra flesta, ens med en precision om +/- 20 dB.![]()
Folk har ju ungefär samma koll på dB som det är rimligt att ha (för personer som inte arbetar med ljud professionellt) det vill säga ingen vidare koll alls.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Det är nog trots allt vettigare att ange peak-nivåer, eftersom det är dom som bestämmer hur stor förstärkare man behöver, och hur mycket man stör...![]()
Tycker av ungefär samma skäl att det borde vara dB ovägt, och inte A-vägt som är av störst intresse.
För övrigt tror jag det är svårt att gissa dB för de allra flesta, ens med en precision om +/- 20 dB.![]()
Folk har ju ungefär samma koll på dB som det är rimligt att ha (för personer som inte arbetar med ljud professionellt) det vill säga ingen vidare koll alls.![]()
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:Jag har mätt ljudnivån i min bil av årsmodell 2002. Ljudnivån mätt linjärt (åtminstone till 15-20 Hz) ger helt andra nivåer än de Callisto nämner. Under 95-100 dB blir det möjligen i stadstrafik... Har också sett siffror från andra bilar på nätet och 100-105 dB är inget ovanligt.
Har ingen aning om vad som är medelnivå. Hur fastställer man den? Vilken tidsrymd? Blir helt beroende på vad man lyssnar på för något. Toppnivån är trots allt lättare att fastställa och det har jag gjort. Har konsterat att jag ligger en bra bit från effektförstärkarens klippgräns även vid en total urflippning (kräver som regel att man är ensam hemma...). Några högtalare har jag heller aldrig lyckas döda.
Callisto skrev:RogerGustavsson skrev:Jag har mätt ljudnivån i min bil av årsmodell 2002. Ljudnivån mätt linjärt (åtminstone till 15-20 Hz) ger helt andra nivåer än de Callisto nämner. Under 95-100 dB blir det möjligen i stadstrafik... Har också sett siffror från andra bilar på nätet och 100-105 dB är inget ovanligt.
Har ingen aning om vad som är medelnivå. Hur fastställer man den? Vilken tidsrymd? Blir helt beroende på vad man lyssnar på för något. Toppnivån är trots allt lättare att fastställa och det har jag gjort. Har konsterat att jag ligger en bra bit från effektförstärkarens klippgräns även vid en total urflippning (kräver som regel att man är ensam hemma...). Några högtalare har jag heller aldrig lyckas döda.
Med de värden som du anger skulle folk snabbt bli hörselskadade. Kravet i vanliga fall på arbetsplatser tror jag ligger runt 85 dB för att det ska vara krav att ha hörselskydd.
Min BMW 540-98 har 62 dB i kupén vid 90 km/h (enl. spec).
Audix skrev:Hmm... vad finns det för "vettig" db-mätare att införskaffa om man är nyfiken på hur högt man spelar?
Radioshacks variant brukar rekas på andra forum har jag sett, någon som vet hur korrekt den är (och om det är a-vägt eller ovägt)?
Angående frågan har jag ingen aning hur högt jag spelar... varierar oehört. Vet bara att det spelats spår 14 av Yellos The Eye över 110dB här hemma (mätt med en troligtvis utmärkt mätare) mitt i natten (så grannarna hundra meter bort vaknade), och då var det extremt högt...
RogerGustavsson skrev:Audix skrev:Hmm... vad finns det för "vettig" db-mätare att införskaffa om man är nyfiken på hur högt man spelar?
Radioshacks variant brukar rekas på andra forum har jag sett, någon som vet hur korrekt den är (och om det är a-vägt eller ovägt)?
Angående frågan har jag ingen aning hur högt jag spelar... varierar oehört. Vet bara att det spelats spår 14 av Yellos The Eye över 110dB här hemma (mätt med en troligtvis utmärkt mätare) mitt i natten (så grannarna hundra meter bort vaknade), och då var det extremt högt...
De flesta ljudnivåmätare mäter enligt kurva A eller C. C-kurva innebär att frekvensomfånget är begränsat till 35-8000 Hz. Så är det också med Radio Shacks mätare. Finns ett förslag till modifikation av denna på Internet. Jag har gjort denna, innebär att man kan mäta 20-20000 Hz. Mikrofonkapseln måste man också byta för att detta ska vara möjligt. Originalkapseln sitter bakom ett galler med stor inverkan vid högre frekvenser. Det är kapselns egenskaper som avgör hur stor precision man får. Den numera utgångna Panasonickapseln är hyggligt linjär (+- 0.5 dB) upp till ca 10-12 kHz med en lätt stigning upp till 18 kHz. RS-mätaren kan köpas billigt, ca 200 kr på en del håll.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 35 gäster