Vilken ljudnivå lyssnar du mestadels på

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

<40 dB
0
Inga röster
40-60 dB
5
9%
60-70 dB
9
16%
70-80 dB
9
16%
80-90 dB
14
25%
90-100 dB
11
20%
100-110 dB
7
13%

Antal röster : 55

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-15 16:53

Vilken ljudnivå spelar du oftast på när du lyssnar (uppskattningsvis). Det som avses är volymen vid lyssningspositionen.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-04-15 17:06

Vart kryssar man i 110-120db? :twisted:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-15 17:07

Avses medelnivå?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-15 17:11

Morello skrev:Avses medelnivå?

Ja, det avser medelnivå. Ursäkta att det inte framgick :oops: .

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-15 17:13

David_A skrev:Vart kryssar man i 110-120db? :twisted:

konstigt men jag hade ett fält med >110 dB som inte kommit med 8O . Jag anade att du skulle kryssa det alternativet 8) .

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-15 17:15

David_A skrev:Vart kryssar man i 110-120db? :twisted:

Hur nära högtalarna sitter du?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-15 17:15

Ingen aning i dB. Jättehögt. 70-80 % på volymkontrollen...

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-15 17:17

Belker skrev:Ingen aning i dB. Jättehögt. 70-80 % på volymkontrollen...

Bra grannar alltså 8) .

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-15 17:19

Bästa grannen bor långt bort. :)

Jag lyssnar oftast runt 40-60dB (för att kunna lyssna längre utan att bli trött). Men ibland när jag får lust kan jag lyssna betydligt högre kortare stunder.
Senast redigerad av Martin 2005-04-15 17:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-04-15 17:21

Beror väldigt mycket på vilket fonogram som spelas.

Några uppmätta exempel där jag spelar så högt jag har lust med (Optimal-gåshuds-nivå):

Carl Orff - Carmina Burana - O Fortuna (Telarc)
Peak: 109dBA :twisted:

Quilty - Ye Yacobites
Peak: 97.5dBA 8)

Dave Matthews Band - The Dreaming Tree Has Died
Peak: 89dBA 8O

Edit: Ska äta, sen mäter jag upp medel.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-04-15 17:34

Den nivå som ger behagligast lyssning, givetvis får man även tänka på grannarna (men de har aldrig klagat hittils, däremot brukar flickvännen säga ifrån ibland). Brukar bli rätt högt men har ingen som helst aning om hur många dB det motsvarar.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-15 17:37

JBL nivå, dvs skitstarkt* :roll:

* (i själva verket, 80db med massor av distorsion)
NN

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-15 17:38

Hmm... jag brukar lyssna på musik, inte på ljudnivåer... ingen som helst aning alltså. Gissar låga 90-tal, men det kan vara helt tossigt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-04-15 18:32

Carl Orff - Carmina Burana - O Fortuna (Telarc)
Peak: 109dBA
Medel: ca. 91dBA

Quilty - Ye Yacobites
Peak: 97.5dBA
Medel: ca. 80dBA

Dave Matthews Band - The Dreaming Tree Has Died
Peak: 89dBA
Medel: ca. 70dBA

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-15 19:31

Det är nog trots allt vettigare att ange peak-nivåer, eftersom det är dom som bestämmer hur stor förstärkare man behöver, och hur mycket man stör... :?

Tycker av ungefär samma skäl att det borde vara dB ovägt, och inte A-vägt som är av störst intresse.

Jag hann f ö svara innan jag såg att det var medelljudtryck som efterfrågades.

Jag svarade 80-90 dB. Men det är förstås överdrivet om man räknar in de tillfällen då jag har musik på medan jag gör annat.

Kan lägga till att det är ytterst ovanligt att jag spelar starkare än 100 dB peak, och att de som anser sig spela >120 dB på lyssningsplats kanske i något fall överdriver en smula, oavsiktligt förstås. Det är inte alla som vet riktigt vad 120 dB betyder... :wink:

Det starkaste jag har kunna "avnjuta" (ljudkvalitetkraven blir ju extrema om man skall ha nytta av sådana ljudtryck) är lite över 130 dB. Fast i mätsituationer har jag natuligtvis noterat >140 dB i några fall, då givetvis i basregistret. :P

För övrigt tror jag det är svårt att gissa dB för de allra flesta, ens med en precision om +/- 20 dB. :o

Folk har ju ungefär samma koll på dB som det är rimligt att ha (för personer som inte arbetar med ljud professionellt) det vill säga ingen vidare koll alls. 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-15 19:43

IngOehman skrev:Det är nog trots allt vettigare att ange peak-nivåer, eftersom det är dom som bestämmer hur stor förstärkare man behöver, och hur mycket man stör... :?

Tycker av ungefär samma skäl att det borde vara dB ovägt, och inte A-vägt som är av störst intresse.

Jag hann f ö svara innan jag såg att det var medelljudtryck som efterfrågades.

Jag svarade 80-90 dB. Men det är förstås överdrivet om man räknar in de tillfällen då jag har musik på medan jag gör annat.

Kan lägga till att det är ytterst ovanligt att jag spelar starkare än 100 dB peak, och att de som anser sig spela >120 dB på lyssningsplats kanske i något fall överdriver en smula, oavsiktligt förstås. Det är inte alla som vet riktigt vad 120 dB betyder... :wink:

Det starkaste jag har kunna "avnjuta" (ljudkvalitetkraven blir ju extrema om man skall ha nytta av sådana ljudtryck) är lite över 130 dB. Fast i mätsituationer har jag natuligtvis noterat >140 dB i några fall, då givetvis i basregistret. :P

För övrigt tror jag det är svårt att gissa dB för de allra flesta, ens med en precision om +/- 20 dB. :o

Folk har ju ungefär samma koll på dB som det är rimligt att ha (för personer som inte arbetar med ljud professionellt) det vill säga ingen vidare koll alls. 8)

Vh, iö

Jag håller med IÖ att nån känsla för dessibällerna har man inte, därför så baserade jag min uppgift (90 - 100 db) på peak (eller nåt sånt) ingen vägning, och baserat på mätningar av känsligheten plus en långtidsregistrering av förstärkarens nivåer. Det såg ut som om att när jag gillade musiken spelade jag svagare... :-) Och ju onyktrare, desto högre. Men det är ju känt.

Men data är gamla. Numera har det bergis krupit ner ytterligare 10 db, minst.

Kan det vara så att ju mindre man bryr sig om anläggningen, desto mindre benägen att dra på blir man?

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-04-15 19:52

Önskar jag kunnat välja ovägning, då hade jag kontrat med nya siffror... Men se det går inte med den dosa jag har. :wink:

De flesta i min närhet har blivit förvånade över hur högt man upplever att säg 90 dBA peak är vid lyssningsposition. Att lyssna mer än en gång per dag på O Fortuna vid ovan nämnda (i tidigare inlägg alltså) nivå känns mycket påfrestande. Eftersom jag blev tvungen att spela den flera gånger för att mäta hämtade jag hörselskydden. Safety first... :oops:

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-04-15 20:10

Jag har ett 12-volts Coustic instument som jag brukar leka lite med. Frågan är VAD det mäter? Ovägt eller A-vägt, vad är skillnaden? Snittnivån måste man trycka in en knapp för att mäta, och då blir det naturligtvis mycket lägre. Men det brukar kunna dansa iväg över 110db(peak) ganska lätt när man sitter och krämar på ordentligt.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-15 20:17

IngOehman skrev:Det är nog trots allt vettigare att ange peak-nivåer, eftersom det är dom som bestämmer hur stor förstärkare man behöver, och hur mycket man stör... :?

Vh, iö

Jag är inte ute efter att se ifall förstärkareffekten räcker till hos var och en och även inte ifall grannar störs :roll: .

Vem har nämnt något om ovägt eller A-vägt 8) .

Jag tror många har en uppfattning (här på forumet) om dB:s motsvarighet i "ljudvolym". Det är väl hifi-folk här på forumet 8) .

De flesta vet väl att i en gammal standardbil från 80-talet så har du ca 72-75 dB i ljudnivå inuti bilen i 90 km/h 8) :wink:
Sedan så kan man ju även beaka att de flesta högtalare har ca 87-92 dB i känslighet för 1 W på en meter 8) .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-15 20:37

Jag har mätt ljudnivån i min bil av årsmodell 2002. Ljudnivån mätt linjärt (åtminstone till 15-20 Hz) ger helt andra nivåer än de Callisto nämner. Under 95-100 dB blir det möjligen i stadstrafik... Har också sett siffror från andra bilar på nätet och 100-105 dB är inget ovanligt.
Har ingen aning om vad som är medelnivå. Hur fastställer man den? Vilken tidsrymd? Blir helt beroende på vad man lyssnar på för något. Toppnivån är trots allt lättare att fastställa och det har jag gjort. Har konsterat att jag ligger en bra bit från effektförstärkarens klippgräns även vid en total urflippning (kräver som regel att man är ensam hemma...). Några högtalare har jag heller aldrig lyckas döda.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-15 20:47

RogerGustavsson skrev:Jag har mätt ljudnivån i min bil av årsmodell 2002. Ljudnivån mätt linjärt (åtminstone till 15-20 Hz) ger helt andra nivåer än de Callisto nämner. Under 95-100 dB blir det möjligen i stadstrafik... Har också sett siffror från andra bilar på nätet och 100-105 dB är inget ovanligt.
Har ingen aning om vad som är medelnivå. Hur fastställer man den? Vilken tidsrymd? Blir helt beroende på vad man lyssnar på för något. Toppnivån är trots allt lättare att fastställa och det har jag gjort. Har konsterat att jag ligger en bra bit från effektförstärkarens klippgräns även vid en total urflippning (kräver som regel att man är ensam hemma...). Några högtalare har jag heller aldrig lyckas döda.

Med de värden som du anger skulle folk snabbt bli hörselskadade. Kravet i vanliga fall på arbetsplatser tror jag ligger runt 85 dB för att det ska vara krav att ha hörselskydd 8) .
Min BMW 540-98 har 62 dB i kupén vid 90 km/h (enl. spec).

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-04-15 21:46

Hmm... vad finns det för "vettig" db-mätare att införskaffa om man är nyfiken på hur högt man spelar?

Radioshacks variant brukar rekas på andra forum har jag sett, någon som vet hur korrekt den är (och om det är a-vägt eller ovägt)?

Angående frågan har jag ingen aning hur högt jag spelar... varierar oehört. Vet bara att det spelats spår 14 av Yellos The Eye över 110dB här hemma (mätt med en troligtvis utmärkt mätare) mitt i natten (så grannarna hundra meter bort vaknade), och då var det extremt högt... :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-15 22:18

Den som inte gillar petimetri ombeds läsa nästa inlägg i stället.

Vad menas med medelnivå? Är det ekvivalentnivå (Leq) som avses? Det är ju skillnad på det. För att visa på skillnaden kan man ta en signal som först tutar med 100 dB i tio sekunder och därefter i 60 dB i tio sekunder. Vad är då medelnivån? Första tanken är ju 80 dB, eftersom det är medelvärdet av 100 och 60 och båda ljuden varade lika länge.

Men se så brukar man inte mäta. Man brukar i stället mäta ekvivalentnivå, som härleds från medelintensitet. Intensiteten vid 100 dB är ju 10 mW/m2 och vid 60 dB är den 1 µW/m2. Medelvärdet av dessa intensiteter är 5,0005 mW/m2, vilket motsvarar 96,99 dB. Detta värde är nästan helt opåverkat av den svagare nivån (60 dB) och väldigt mycket mer än 80 dB.

Men det är ju bara om man är petig som man funderar över sånt 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-16 00:30

vet faktiskt inte riktigt då jag aldrig haft möjlighet att mäta upp ljudnivån på lyssningsplats, men precis som Tank skrev spisar jag olika högt beroende på hur okomprimerat musiken är inspelad/mixad och mastrad*.

telarcs klassiska utgivningar kan man i princip vrida på hur högt som helst utan att ljudkvalitetens (eventuella) begränsningar gör sig påminda...

...annat är det med flertalet diverse pop/rock plattors ljudkvalitet från det senaste deceniet... :cry:

Förstår inte mastringstekniker att musik låter dynamiskt?
Egentligen är det så fruktansvärt sjukt att någon tillåts sitta och ratta i originalmixningen med limiters och kompressorer.
Ja nu spårade jag ur topic lite, men att spela högt är för min del bara kul när inspelningen inte är söndermastrad, jag blir lyssningstrött av att lyssna på söndermastrad musik på hög volym under längre stunder.

*Mastring är för övrigt en process som borde förbjudas :x .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-16 19:42

Callisto skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag har mätt ljudnivån i min bil av årsmodell 2002. Ljudnivån mätt linjärt (åtminstone till 15-20 Hz) ger helt andra nivåer än de Callisto nämner. Under 95-100 dB blir det möjligen i stadstrafik... Har också sett siffror från andra bilar på nätet och 100-105 dB är inget ovanligt.

Med de värden som du anger skulle folk snabbt bli hörselskadade. Kravet i vanliga fall på arbetsplatser tror jag ligger runt 85 dB för att det ska vara krav att ha hörselskydd 8) .
Min BMW 540-98 har 62 dB i kupén vid 90 km/h (enl. spec).

Du tänker i dBA-värden. Det är något helt annat med linjära värden! 95-105 dB vid lägre frekvenser är inte alls ovanliga, oavsett bil. Mätt med A-kurvan blir jämförelserna haltande. Då ligger de flesta bilar kring 70 dB vid lägre farter. Mätning med A-kurva är standard vid många bullermätningar men tar dessvärre ingen hänsyn till nivån vid låga eller höga frekvenser. Du kan få ett godkänt mätvärde enligt dBA men den kan vara skyhöga värden i ultra- eller infraljudsområdet. Skiljer ju extremt mycket mellan linjär mätning och A-kurva (50 dB vid 20 Hz och 20 dB vid 50 Hz).

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-16 19:51

Mätare som mäter Leq brukar oftast kosta en slant mer, speciellt om de ska kunna mäta både Leq och peak samtidigt.

Callisto: 85db(A) är gränsen för hörselskyddsanvändande ja, mycket riktigt.

Audix: En bra ljudtrycksmätare kostar minst 3000, skulle jag säga.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-16 19:54

Audix skrev:Hmm... vad finns det för "vettig" db-mätare att införskaffa om man är nyfiken på hur högt man spelar?

Radioshacks variant brukar rekas på andra forum har jag sett, någon som vet hur korrekt den är (och om det är a-vägt eller ovägt)?

Angående frågan har jag ingen aning hur högt jag spelar... varierar oehört. Vet bara att det spelats spår 14 av Yellos The Eye över 110dB här hemma (mätt med en troligtvis utmärkt mätare) mitt i natten (så grannarna hundra meter bort vaknade), och då var det extremt högt... :lol:

De flesta ljudnivåmätare mäter enligt kurva A eller C. C-kurva innebär att frekvensomfånget är begränsat till 35-8000 Hz. Så är det också med Radio Shacks mätare. Finns ett förslag till modifikation av denna på Internet (.http://mysite.verizon.net/tammie_eric/a ... -2050.html) Jag har gjort denna, innebär att man kan mäta 20-20000 Hz. Mikrofonkapseln måste man också byta för att detta ska vara möjligt. Originalkapseln sitter bakom ett galler med stor inverkan vid högre frekvenser. Det är kapselns egenskaper som avgör hur stor precision man får. Den numera utgångna Panasonickapseln WM-60 är hyggligt linjär (+- 0.5 dB) upp till ca 10-12 kHz med en lätt stigning upp till 18 kHz. RS-mätaren kan köpas billigt, ca 200 kr på en del håll.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2005-04-16 22:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-16 20:04

RogerGustavsson skrev:
Audix skrev:Hmm... vad finns det för "vettig" db-mätare att införskaffa om man är nyfiken på hur högt man spelar?

De flesta ljudnivåmätare mäter enligt kurva A eller C. C-kurva innebär att frekvensomfånget är begränsat till 35-8000 Hz. Så är det också med Radio Shacks mätare. Finns ett förslag till modifikation av denna på Internet. Jag har gjort denna, innebär att man kan mäta 20-20000 Hz. Mikrofonkapseln måste man också byta för att detta ska vara möjligt. Originalkapseln sitter bakom ett galler med stor inverkan vid högre frekvenser. Det är kapselns egenskaper som avgör hur stor precision man får. Den numera utgångna Panasonickapseln är hyggligt linjär (+- 0.5 dB) upp till ca 10-12 kHz med en lätt stigning upp till 18 kHz. RS-mätaren kan köpas billigt, ca 200 kr på en del håll.

Nej, C-vägning innebär INTE att man specificerar ett "frekvensområde", utan en tonkurva över hela det hörbara området. Så finns det olika klasser av mätare som uppfyller denna kurva olika noga.

Här är en text som jag skrev nån gång:
The C-weighting consists of two first order highpass filters at 20.6Hz and two first order lowpass filters at 12194.2Hz. The A-weighting is the same as the C-weighting but with two extra first order highpass filters at 107.7Hz and 737.9Hz.

Edit: ordnade så att citeringen blev rätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-04-16 20:28

Intressant tråd! Bravo!!
Om man är musikintresserad varför riskerar man då sin hörsel???
Öronen är ju kul att kunna använda i många år!

(Jag vet ju att man som musiker "måste" ha höga ljudnivåer för lång tid per dygn men)
När man LYSSNAR så ska man väl ända aldrig någonsin behöva komma upp i över 100 dB, vad ska det vara bra för?

Ska man ha låtsasRave i sitt garage så är det ju en sak men man kan liksom inte LYSSNA på ett ljud på 100dB... Som medelnivå!?!?!?!?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-04-16 20:52

Just nu spelar Underworld: Cups till hög volym. Padioshacks mätare säger då 88dB (C-weighted, slow).

Men normalt lyssnar jag vid lägre volym, kanske 60-70dB med samma inställning på mätaren.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi