Nu har jag mätt lite med ett picoscope. Signalen har vid samtliga tillfällen varit en 1000 Hz, genererad från Svantes Tone.exe. Utnivån har varit inställd på 0dB (i Tone.exe) och alla andra volymkontroller i datorn är inställda på max.
Pre-out från min H/K, med volymratten på +10dB:
H/Kn levererar alltså ca 12Vpp vid behov. Den högsta oförvanskade sinusen får jag vid -1dB på ratten. Nu vet jag att jag aldrig ska överstiga det, och jag har hittills aldrig gått högre än -5dB på ratten. Andra källor kräver naturligtvis samma undersökning.
Output från miniDSP, volymratten på -13 dB:
miniDSPn kan alltså leverera ca 2.6Vpp, vilket stämmer med de 2.54V i teorin. Här ovan ser vi effekten av klippning på insignalen, vilket förklaras av nästa bild.
Output från H/K igen, denna gång är volymratten på -15dB:
Med ratten på -15dB är signalen in i miniDSPn den högsta tillåtna (2.54Vpp), om datorn används som källa.
Jag har också mätt mitt slusteg. Det klipper mycker riktigt vid knappa 120Vpp, vilket uppnåddes vid ca 4.3Vpp på pre-outs. Jag behöver alltså en spänningsförstärkning på 2 gånger på miniDSPns utgångar, om jag ska kunna utnyttja mitt slutsteg.
Tack för skissen fostex, det får nog bli något sådant. Jag tänker mig ett labb-kort som försörjs av miniDSPns DC. Två stycken OPA2134:or, fyra rca-ingångar och fyra utgångar.