MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2010-12-06 22:11

bomellberg skrev:Utgången på miniDSP räcker alltså inte. Jag kommer bara kunna utnyttja halva effekten i mitt slutsteg. Visserligen ligger jag nog väldigt sällan på ens halva effekten, men jag vill ändå inte vara utan den.

Alltså, nu måste vi bygga spänningsförstärkande påhäng! Förslag på tråd (jag antar att detta redan gjorts här på forat)?

Edit: Det blir inte halva effekten, P=U^2/R. En fjärdedel således.

Bild

Gjorde en snabbskiss, kanske bättre att ha 220pF i RC-filtret kom jag dock på, efter att ha sneglat på N5mD. Resistorerna kan man ju lätt bestämma lämplig förstärkning med, då det är så olika vad som behövs.

Edit: Ursäkta att den blev så ohyggligt ful. :oops:
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-06 22:40

Glebster skrev:
Harryup skrev:
Glebster skrev:
peetwa skrev:
Harryup skrev:Tapeloppen är kanske inte bästa stället att sätta en dsp då man i så fall får 2 olika volymkontroller.

Mvh/Harryup

Hur menar du? Jag har bara en på förstärkaren.

Du kan ju styra nivåer i miniDSPn med...

Volymen på tape ut följer ju inte volymen på högtalarutgången eller på förstegsutgången.

Just ja, varför kan det vara ett problem då, frågar sig den okunnige?

Du får en fast volym för basen som inte går att justera. Finns bara ett läge på den vanliga volymen som stämmer då. Kommer alltså inte funka.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 23:01

Harryup skrev:Du får en fast volym för basen som inte går att justera. Finns bara ett läge på den vanliga volymen som stämmer då. Kommer alltså inte funka.

Nu förstår jag inte hur du menar. Du kopplar ju miniDSPn i serie med signalen som du påverkar vid vissa problemfrekvenser (läs rumsmoder) och skickar vidare. Var uppstår problemet? Det låter som att du tror att man ska dela upp signalen i miniDSP till två separata steg vilket ju inte alls är nödvändigt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-06 23:14

Jag protesterade mot att sätta den på tape out. Den utgången påverkas inte av volymkontrollen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-06 23:16

Ok, vill man inte dela men sätta den i tapeloppen så funkar ju det men då bör man verkligen inte höja något om man inte vill riskera överstyrning.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 23:23

Harryup skrev:Ok, vill man inte dela men sätta den i tapeloppen så funkar ju det men då bör man verkligen inte höja något om man inte vill riskera överstyrning.

Mvh/Harryup

Självklart ska den inte höja signalen med risk för överstyrning som följd. Men Peetwa ligger i nuläget på ca 50% så med byte av några motstånd ska det säkert lira finfint!. När han fått rätt på nivåerna har han ju på ett jäkligt tacknämligt sätt integrerat en PEQ i sin gamla stärkare något som inga moderna dito ens har, det du! :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-07 00:05

Glebster skrev:
Harryup skrev:Ok, vill man inte dela men sätta den i tapeloppen så funkar ju det men då bör man verkligen inte höja något om man inte vill riskera överstyrning.

Mvh/Harryup

Självklart ska den inte höja signalen med risk för överstyrning som följd. Men Peetwa ligger i nuläget på ca 50% så med byte av några motstånd ska det säkert lira finfint!. När han fått rätt på nivåerna har han ju på ett jäkligt tacknämligt sätt integrerat en PEQ i sin gamla stärkare något som inga moderna dito ens har, det du! :)

Det kuliga är att man kan se på en datorskärm vad man har för signal in och ut och jag ligger på mellan - 50 och -70 dB så någon överstyrning är ju knappast problemet. Om något så en förhöjd brusbotten men det är av någon anledning inget problem.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-07 00:27

Fast -6dB utstyrning i den digitala delen lär göra att man förlorar en bits upplösning så låg nivå är inte skojigt heller.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-07 00:32

Harryup skrev:Fast -6dB utstyrning i den digitala delen lär göra att man förlorar en bits upplösning så låg nivå är inte skojigt heller.

mvh/Harryup

Nä den är inte hållbar då förstärkaren är bara på 3o-talet watt som snabbt äts upp av så låg nivå. Men som sagt det finns kanske en lösning inom räckhåll.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-07 09:37

peetwa skrev:
RogerGustavsson skrev:Är det ingen som har problem med överstyrning i samband med MiniDSP:n? Med tanke på att den opererar på rätt låg nivå mellan för- och slutsteg, borde väl någon fläskat på lite för stora höjningar i något register? Inte minst med tanke på att många tror sig behöva rätt höga förstärkareffekter, då borde rimligen MiniDSP:n krokna med sina 0.9 V, eller? Ni som tror er göra av med hundratals watt kan väl knappast klara er med 0.9 V in i slutstegen?

Nu är inte jag någon expert på ämnet alls men jag använder dsp huvudsakligen för att göra sänkningar av noder för att kunna lyssna starkare. Det kanske är just när man fått bukt på basproblematik som man kan nyttja effekter på hundra watt m.m.

Det är lite svårt att förklara bättre än så för någon som inte upplevt resultatet.

Javisst, är det så att man ska rikta in sig på att göra sänkningar. Det är en grundregel om man vill bevara utstyrningsutrymme. Några har väl tänkt använda MiniDSPn för att göra en bashöjning typ Linkwitz Transform. Det kan man väl bara göra om man samtidigt sänker totalnivån? I annat fall blir det risk för överstyrning. För att inte skänka bort bitdjup ska nivån genom DSPn ligga nära max.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-07 09:53

peetwa skrev:
Harryup skrev:Fast -6dB utstyrning i den digitala delen lär göra att man förlorar en bits upplösning så låg nivå är inte skojigt heller.

mvh/Harryup

Nä den är inte hållbar då förstärkaren är bara på 3o-talet watt som snabbt äts upp av så låg nivå. Men som sagt det finns kanske en lösning inom räckhåll.

Jo, så funkar det. Watten spelar ingen roll utan det är den digitala delens utstyrning som bestämmer upplösningen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-07 10:10

Exakt hur ser förhållandet mellan den digitala delens utstyrning och upplösning ut? Var kan man hitta mer information?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-07 11:41

Glebster skrev:Exakt hur ser förhållandet mellan den digitala delens utstyrning och upplösning ut? Var kan man hitta mer information?

Detta gäller allmän digitalteknik, inget speciellt för dsp'n i just denna apparat.
För varje -6dB i dämpning relativt den digitala 0dB nivån har man förlorat 1 bit i upplösning. Om den interna dsp jobbar med 24 bitar så har man ju några fler att förlora innan man når ner till CD-systemets 16 bitar men man bör absolut köra med så stor utstyrning som det går för annars går upplösning förlorad.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-07 12:40

Det är ju av denna anledning jag skulle vilja ha ett försteg som levererar pre-out unattenuated, byglade till en pre-in. Där emellan skulle man kunna koppla sånt här.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-07 13:19

Harryup skrev:
Glebster skrev:Exakt hur ser förhållandet mellan den digitala delens utstyrning och upplösning ut? Var kan man hitta mer information?

Detta gäller allmän digitalteknik, inget speciellt för dsp'n i just denna apparat.
För varje -6dB i dämpning relativt den digitala 0dB nivån har man förlorat 1 bit i upplösning. Om den interna dsp jobbar med 24 bitar så har man ju några fler att förlora innan man når ner till CD-systemets 16 bitar men man bör absolut köra med så stor utstyrning som det går för annars går upplösning förlorad.

mvh/Harryup

Hur många dB blir 8 bitar d.v.s. innan man är nere på eb CD-spelares nivå (vilket jag förmodar räcker till)?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-07 14:10

Nu begränsas väl dynamiken även av brusnivån? Där verkar MiniDSPn klara 96 dB, 16 bitar.

whiskey_bent

Inläggav whiskey_bent » 2010-12-07 22:43

RogerGustavsson skrev:Nu begränsas väl dynamiken även av brusnivån? Där verkar MiniDSPn klara 96 dB, 16 bitar.

Just det. 24 bitar från ADC till DSP och sen 24 bitar till DAC men inte 24 bitars prestanda. Ligger man på -48 dB topp utnivå har man tappat 48/6 bitar och har då 16 kvar. Men bara 48/6=8bitar kvar till brus golvet.
Dock hörs en signal även under brusgolvet så lite bättre dynamik än så har man.
Har beställt 2 rev a kort själv till stereo 3 vägs filter.

Eric

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-08 09:29

whiskey_bent skrev:
RogerGustavsson skrev:Nu begränsas väl dynamiken även av brusnivån? Där verkar MiniDSPn klara 96 dB, 16 bitar.

Just det. 24 bitar från ADC till DSP och sen 24 bitar till DAC men inte 24 bitars prestanda. Ligger man på -48 dB topp utnivå har man tappat 48/6 bitar och har då 16 kvar. Men bara 48/6=8bitar kvar till brus golvet.
Dock hörs en signal även under brusgolvet så lite bättre dynamik än så har man.
Har beställt 2 rev a kort själv till stereo 3 vägs filter.

Eric

Oh, ännu en miniDSP-vapenbroder, välkommen till klubben för inbördes house courve beundran! 8)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-08 17:46

är det ett känt problem att dspn kan tappa inställningar? idag då jag skulle lyssna på musik var det nåt som inte lät som vanligt. efter lite eftersökning insåg jag att basarna inte spelade alls och att topparna körde fullrange :?
Men efter att ha slagit av grejorna och sedan på igen så fungerade det som förut. Nån som varit med om liknande?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-08 17:50

bomellberg skrev:Det är ju av denna anledning jag skulle vilja ha ett försteg som levererar pre-out unattenuated, byglade till en pre-in. Där emellan skulle man kunna koppla sånt här.

Tipsa lite tillverkare! Holographic, O&G, Emotiva ...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-09 11:25

Kraniet skrev:är det ett känt problem att dspn kan tappa inställningar? idag då jag skulle lyssna på musik var det nåt som inte lät som vanligt. efter lite eftersökning insåg jag att basarna inte spelade alls och att topparna körde fullrange :?
Men efter att ha slagit av grejorna och sedan på igen så fungerade det som förut. Nån som varit med om liknande?

Min flippade vid ett tillfälle när jag höll på att fixa med spänningsmatningen. Den betedde sig helskumt och om jag minns rätt hade jag bara signal på ena kanalen. Efter omstart och korrekt spänningsmatning har det aldrig hänt igen.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-12-09 13:12

Inte som så att jag vill klaga men det verkar som om miniDSP'n visar på en digital realisations begränsningar i form av signalnivå och tidsförskjutningar. Tidsfördröjningen går att kompensera till priset av ännu mer fördröjningar. Om maximalt signal/brus-förhållande skall bibehållas så måste, hela tiden, signalnivån ligga så nära maximum som möjligt och ha en passiv nivåkontroll så nära slutsteget (analogt?) som möjligt. Eller så kanske det går att realisera en nivåkontroll via referensspännigarna på utgående DAC i miniDsp'n där av min fråga:

Är det någon som vet hur den "inbyggda" volympotten fungerar? Påverkar den referensspänningar eller vad?

Annars är miniDSP'n en fantastiskt roligt liten pryl med många användningsområden. Tänk bara, matematiskt identiskt lika delningsfilter i båda kanalerna. Något som nog är praktiskt omöjligt med "vanliga" passiva filterlösningar. Lobstyrning och annat kul.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-09 14:32

PeterAkemark skrev:Inte som så att jag vill klaga men det verkar som om miniDSP'n visar på en digital realisations begränsningar i form av signalnivå och tidsförskjutningar. Tidsfördröjningen går att kompensera till priset av ännu mer fördröjningar. Om maximalt signal/brus-förhållande skall bibehållas så måste, hela tiden, signalnivån ligga så nära maximum som möjligt och ha en passiv nivåkontroll så nära slutsteget (analogt?) som möjligt. Eller så kanske det går att realisera en nivåkontroll via referensspännigarna på utgående DAC i miniDsp'n där av min fråga:

Är det någon som vet hur den "inbyggda" volympotten fungerar? Påverkar den referensspänningar eller vad?

Annars är miniDSP'n en fantastiskt roligt liten pryl med många användningsområden. Tänk bara, matematiskt identiskt lika delningsfilter i båda kanalerna. Något som nog är praktiskt omöjligt med "vanliga" passiva filterlösningar. Lobstyrning och annat kul.

Jag förstår inte vad du menar med att en fördröjning skulle innebära en fördröjning? Är det inte det man är ute efter om man ställer in fördröjning?

Deras volympot är med all säkerhet en digitalpot, och utgångens utnivå sänks digitalt.

Det "fina" med att förlora upplösning vid låg utstyrning är att det är just låg utstyrning. Den låga volymen gör att det inte spelar någon roll att det inte är 24 bitar som används.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-12-09 15:12

bomellberg skrev:
PeterAkemark skrev:Inte som så att jag vill klaga men det verkar som om miniDSP'n visar på en digital realisations begränsningar i form av signalnivå och tidsförskjutningar. Tidsfördröjningen går att kompensera till priset av ännu mer fördröjningar. Om maximalt signal/brus-förhållande skall bibehållas så måste, hela tiden, signalnivån ligga så nära maximum som möjligt och ha en passiv nivåkontroll så nära slutsteget (analogt?) som möjligt. Eller så kanske det går att realisera en nivåkontroll via referensspännigarna på utgående DAC i miniDsp'n där av min fråga:

Jag förstår inte vad du menar med att en fördröjning skulle innebära en fördröjning? Är det inte det man är ute efter om man ställer in fördröjning?

Jo, visst är det så.

bomellberg skrev:[Deras volympot är med all säkerhet en digitalpot, och utgångens utnivå sänks digitalt.

Det "fina" med att förlora upplösning vid låg utstyrning är att det är just låg utstyrning. Den låga volymen gör att det inte spelar någon roll att det inte är 24 bitar som används.

Då är den väl inte särskilt användbar som jag förstår det, och att tillåta att distortionen ökar med minskad signalnivå är väl inte särskilt bara. Är det inte som så att örat blir känsligare för distortion med minskad nivå!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-09 15:31

PeterAkemark skrev:Är det inte som så att örat blir känsligare för distortion med minskad nivå!

Är det? Det visste jag inte.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-09 15:57

Till viss del är det så. Vid starka ljud lär det bli det distorsion i öronen. Vid lite lägre nivåer "kisar" man heller inte med öronen och får kanske automatiskt en bättre detektion?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-09 16:28

Inressant! Trådsplit?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-12 01:21

Nu har jag mätt lite med ett picoscope. Signalen har vid samtliga tillfällen varit en 1000 Hz, genererad från Svantes Tone.exe. Utnivån har varit inställd på 0dB (i Tone.exe) och alla andra volymkontroller i datorn är inställda på max.

Pre-out från min H/K, med volymratten på +10dB:
Bild
H/Kn levererar alltså ca 12Vpp vid behov. Den högsta oförvanskade sinusen får jag vid -1dB på ratten. Nu vet jag att jag aldrig ska överstiga det, och jag har hittills aldrig gått högre än -5dB på ratten. Andra källor kräver naturligtvis samma undersökning.

Output från miniDSP, volymratten på -13 dB:
Bild
miniDSPn kan alltså leverera ca 2.6Vpp, vilket stämmer med de 2.54V i teorin. Här ovan ser vi effekten av klippning på insignalen, vilket förklaras av nästa bild.

Output från H/K igen, denna gång är volymratten på -15dB:
Bild
Med ratten på -15dB är signalen in i miniDSPn den högsta tillåtna (2.54Vpp), om datorn används som källa.

Jag har också mätt mitt slusteg. Det klipper mycker riktigt vid knappa 120Vpp, vilket uppnåddes vid ca 4.3Vpp på pre-outs. Jag behöver alltså en spänningsförstärkning på 2 gånger på miniDSPns utgångar, om jag ska kunna utnyttja mitt slutsteg.

Tack för skissen fostex, det får nog bli något sådant. Jag tänker mig ett labb-kort som försörjs av miniDSPns DC. Två stycken OPA2134:or, fyra rca-ingångar och fyra utgångar.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-16 23:33

Glebster skrev:Det verkar finnas ett allmänt intresse för en funktion i miniDSPn som innebär att baskurvan ändras beroende på volymstyrka/insignalsnivå och Sverige är, såklart, inte sena att hänga på i utvecklingssnacket;

http://www.diyaudio.com/forums/minidsp/ ... ost2377520

http://www.minidsp.com/support/forum/3- ... ss-contour

I kort skulle detta innebära att man får en proportionellt högre basnivå vid lägre volymstyrkor (alltså en kompensation för problemet för det mänskliga örat att uppfatta bas vid lägre volymstyrkor). Jag tycker det är en suverän idé som går hand i hand med mina egna tester! :)

Ett alternativ är såklart att ha olika kurvar/program man bytar mellan beroende på lyssningsnivå.

Edit: stavfel.

Fletcher och Munson-kurvor för miniDSPn ser ut att kunna bli verklighet inom en överskådlig framtid, kul värre!

http://www.diyaudio.com/forums/minidsp/ ... one-2.html

Användarvisningsbild
Chopha

Inställningar och flerkanalsljud?

Inläggav Chopha » 2010-12-28 17:44

Detta verkar vara en mycket smutt produkt!

Jag läste om denna på deras hemsida och tror att jag förstår allt.
Men för säkerhets skull (och ca 1500kr) måste jag fråga ändå.

Efter att man har mätt rummet och gjort justeringar i mjukvaran på datorn, sparas inställningarna man gjort i DSP:n så att man inte behöver ha den inkopplad i datorn?

En andra fråga:

Nu ser min signalkedja ut som följande vid musiklyssnande och filmtittande:
MacBook > EM-U 0404 (usb-ljudkort) > Tele-RCA > Onkyo 608 > Högtalare.

Hur borde jag koppla om jag hade en DSP?
MacBook > EM-U 0404 (usb-ljudkort) > Tele-RCA > mini DSP > Onkyo 608 > Högtalare?

Detta tillåter mig att koppla en separat förstärkare från DSP:n för att driva ett par passiva basmoduler.

Men jag är på gång att bygga ett par Muppar att använda som bakkanaler och när det är gjort kommer jag att börja använda datorns digitala utgång kopplad direkt till receiverns optiska in för att kunna skicka flerkanalsljud från datorn.

Hur bör DPS:n användas i en sådan konfiguration? Går det?

Mvh
/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum