Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Hur förhåller ni er till detta dillemma.
paa skrev:Jag lyssnar mest på sinussvep, då vet man vad man får, och blir inte lurad!
paa skrev:Jag lyssnar mest på sinussvep, då vet man vad man får, och blir inte lurad!
Bill50x skrev:paa skrev:Jag lyssnar mest på sinussvep, då vet man vad man får, och blir inte lurad!
Jag lyssnar på musik. Det är det man har sina högtalare till. Och välinspelad demo-jazz är den sämsta sortens test-musik. Sådan låter ju bra på exakt allting.
/ B
Lust skrev:Skaffa en färgande anläggning så blir du av med problemet - då låter alla inspelningar lika.
peetwa skrev:Det gör ju verkligen balanseringen av djupbasen helt subjektiv och att påstå att den gör på något annat än magkänsla för mig käns löjligt.
Hur förhåller ni er till detta dillemma.
peetwa skrev:Jag la sista handen på mina högtalare idag. Idag var det den lägre basen som skulle balanseras mot resten av högtalaren. Jag lyssnar på spartansk musik så det har varit mycket jazz trio musik på rotation i dag. En sak som slog mig var hur sjukt olika starkt trummor och bas är inspelade och mixade. För att vara en så homogen musikstil så finns det verkligen stora skillnader. Det gör ju verkligen balanseringen av djupbasen helt subjektiv och att påstå att den gör på något annat än magkänsla för mig käns löjligt.
subjektivisten skrev:peetwa skrev:Det gör ju verkligen balanseringen av djupbasen helt subjektiv och att påstå att den gör på något annat än magkänsla för mig käns löjligt.
Ja, om man gör på det sättet. Rätt omöjligt att få till det om man balanserar mot inspelningar som man inte har koll på hur dom är.
subjektivisten skrev:Bästa vore ju att ha egna inspelningar som referens.
Goldfinger skrev:subjektivisten skrev:Bästa vore ju att ha egna inspelningar som referens.
Ja, framförallt en känd (på inspelningen) rumsakustik vore mycket värt
adzer skrev:Nu är jag ingen högtalarbyggare, men det enda sättet som jag kan komma på är att du gör högtalarna så raka i frekvenskurvan du kan. Sen om materialet har alldeles för mycket bas så är det nog inte så mycket du kan göra åt det i just själva högtalaren.
peetwa skrev:Jag la sista handen på mina högtalare idag. Idag var det den lägre basen som skulle balanseras mot resten av högtalaren. Jag lyssnar på spartansk musik så det har varit mycket jazz trio musik på rotation i dag. En sak som slog mig var hur sjukt olika starkt trummor och bas är inspelade och mixade. För att vara en så homogen musikstil så finns det verkligen stora skillnader. Det gör ju verkligen balanseringen av djupbasen helt subjektiv och att påstå att den gör på något annat än magkänsla för mig käns löjligt.
peetwa skrev:adzer skrev:Nu är jag ingen högtalarbyggare, men det enda sättet som jag kan komma på är att du gör högtalarna så raka i frekvenskurvan du kan. Sen om materialet har alldeles för mycket bas så är det nog inte så mycket du kan göra åt det i just själva högtalaren.
Mmm, jag är av en annan åsikt. Nämligen att det inte finns en ideal högtalare till hemma bio, 60-tals jazz, progressiv 00-tals jazz. Man får försöka hitta en kompromiss helt enkelt.
peetwa skrev:adzer skrev:Nu är jag ingen högtalarbyggare, men det enda sättet som jag kan komma på är att du gör högtalarna så raka i frekvenskurvan du kan. Sen om materialet har alldeles för mycket bas så är det nog inte så mycket du kan göra åt det i just själva högtalaren.
Mmm, jag är av en annan åsikt. Nämligen att det inte finns en ideal högtalare till hemma bio, 60-tals jazz, progressiv 00-tals jazz. Man får försöka hitta en kompromiss helt enkelt.
peetwa skrev:Mmm, jag är av en annan åsikt. Nämligen att det inte finns en ideal högtalare till hemma bio, 60-tals jazz, progressiv 00-tals jazz. Man får försöka hitta en kompromiss helt enkelt.
subjektivisten skrev:peetwa skrev:Mmm, jag är av en annan åsikt. Nämligen att det inte finns en ideal högtalare till hemma bio, 60-tals jazz, progressiv 00-tals jazz. Man får försöka hitta en kompromiss helt enkelt.
Hur menar du då? Varför skulle det inte finnas en högtalare som kan återge alla form av musik man skickar till den?
Lust skrev:Skaffa en färgande anläggning så blir du av med problemet - då låter alla inspelningar lika.
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 20 gäster